BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 10. (1998)

1998 / 4. szám - BÍRÁLAT - Sármány Ilona: Jókedvünk nyara (Rippl-Rónai József gyűjteményes kiállítása, Magyar Nemzeti Galéria, 1998)

BUKSZ 1998 a belső, rejtett lelki-szellemi indítékokat, a stiláris változások belső logikáját, s mindezt a századvég­századelő kortárs külföldi művészeti törekvéseinek megmérettető kontextusában. Bernáth Mária maga szerényen csak a (festői) módszer vizsgálatát jelölte meg tanulmánya témájaként, de ennél sokkal töb­bet nyújt. Nemcsak a képek értője, a festői eszkö­zök rendkívül érzékeny elemzője, de egyben stílus­művész a szó legnemesebb értelmében, így tanul­mányának olvasása még a nem szakmabelieknek is élmény. Meg tudja taní­tani a laikust is, hogy felismerje, meglássa az ecsetkezelés, a színek felrakásának és meg­annyi festői technikai fogásnak a minőségét, apró, alig észrevehető változását, ami váratla­nul teljesen új hatást, hangulatot, stílust és életérzést tud teremteni, írása elegáns, belülről láttató művészportré, egyben meggyőző védőbeszéd is amellett a művész mellett, akit nemcsak a konzervatí­vok támadtak, de időről időre lekicsinyeltek azok a dogmatikus írástudók is, akik a mindenkori avantgárd teóriák Prok­­rusztész-ágyába kény­szerítik a kultúra min­den egyéniségét. katalógus mind­egyik tanulmá­nya más-más kontextusban vizsgálja Rippl-Rónai életművét. A tanulmányok egyik csoportja az életút filo­­lógiailag kellően fel nem tárt momentumait re­konstruálja, olykor elsőként publikálja (Plesznivy Edit, Horváth János, Pandúr József). Mások „örök­zöld”, a hazai tudományosság számára továbbra is megoldatlan vagy annak tűnő kérdéseket járnak új­ra körül, mint például a műfajok, a pöttyös korszak vagy a Nabis-val való kapcsolat művészi problémáit (Szinyei Merse Anna, Gergely Mariann, Keserű Katalin). Szinte mindegyikük új gondolatokat vet fel vagy új megvilágításba helyez ismert adatokat. Szinyei például egészen friss párhuzamokat, össze­függéseket, kevéssé tudott tényeket vonultat fel tiszteletre méltó filológiai pontosságú, egyben igen széles horizontú, új adatokat is közlő míves tanul­mányában. Van néhány olyan írás is a kötetben, mely új disz­­kurzusban tárgyalja Rippl-Rónai életművének egy­­egy aspektusát. Ilyen Szabadi Judit árnyalt pszicho­lógiai meglátásokban gazdag tanulmánya, amely­ben túllép végre a Maillol-portré évtizedeken át hangoztatott, Cézanne művészetével való rokonítá­­sán, az Aix-en-Provence-i mester képeivel úgy ha­sonlítja össze Rippl-Rónai műveit, hogy mélysége­sen mély alkati-művészi különbözőségek elemzésé­vel a magyar festő személyiségének és látásmódjá­nak lényegi másságára világít rá. Csorba Csilla tanul­mánya a fényképezés és Rippl-Rónai több síkon mozgó, sokrétű kapcso­latáról ír, adatgazdag párhuzamokkal hangsú­lyozva, mennyire termé­szetes volt a fénykép használata a kortárs nemzetközi gyakorlat­ban, hogy a jól ismert konkurencián túl milyen hatással volt a festői élet­műre. Aprólékos fotó­elemzések segítségével egészen új szempontok­kal (és tényanyaggal) gazdagítja ezt a nálunk még mindig mostohán kezelt kölcsönös viszony­­rendszert. A Rippl-Ró­­nairól készült fotók elemzéseiből miniatűr lélektani szituációk soro­zata kerekedik ki, ami új aspektusból villantja fel a festő megannyi karak­tervonását és a művész­szerep változásának ár­nyalatait. Király Erzsébet tanul­mánya az enteriőr-kor­szakról új megközelítésbe, irodalmi-poétikai kontex­tusba helyezi ezt a lekicsinyelt zsánert. A festő meg­nyilatkozásaira támaszkodva szellemes fordulattal a festő képcímadását is bevonja az elemzésbe, melynek során kitapintja Rippl intimitásigényének irodalmi előzményeit és párhuzamait a magyar glóbuszon be­lül. Bár a rodenbachi ihletés első pillanatra hitelesnek tűnik, hiszen Rippl jól ismerte a költő műveit, a szó­ban forgó századvégi divatregény, a Bruges­ la Mort (1892) maníros misztifikációjával és megszállott, morbid hangulatával gyökeresen más kisvároskép hordozója volt, más szándékkal íródott, mint amivel a festő átesztétizálta a somogyországbéli kisvárosi lét ál­mosan folydogáló valóságát. Hasonlóképp, a Justh Zsigmond felé való kitekintés sem szerencsés Párizs

Next