BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 13. (2001)

2001 / 4. szám - MI A PÁLYA? - Menand, Louis: Az aranykor vége az amerikai felsőoktatásban

MI A PÁLYA? Powell véleménye lyukat ütött a meritokrácia elméletén, mivel rámuta­tott arra, aminek már kezdettől fogva nyilvánvalónak kellett volna lennie, nevezetesen hogy az egyetemi felvé­telik, még az olyan helyeken, mint a Harvard, sem voltak soha tisztán me­­ritokratikusak. Az egyetemek az osz­tályok kiválogatásakor mindig figye­lembe vettek nem szabványosított és nem szabványosítható sajátosságo­kat, gondoljunk csak a zenei zsenik­re, a rögbisztárokra, az öregdiákok örököseire és a helyi és országos hí­rességek leszármazottjaira. Ha az egyetemek csak olyan tanulókat ven­nének fel, akik maximális pontszámot értek el a SAT teszteken, elég unal­mas csoportok verbuválódnának össze.11 Nem véletlenül használta a „különbözőség" szót Powell a Bakke­­ügy ítélethirdetésekor, és valószínű­leg nem sok olyan egyetemi felvételi tájékoztató található ma az ország­ban, amelyben nem fordul elő a „kü­lönbözőség” szó vagy ennek vala­mely szinonimája. Amint az oktatói és hallgatói testü­letek homogenitása megtört, átalaku­lások kezdődtek a tudományágak­ 8 ■ Lásd különösen Carl Schorske: The New Rigorism in the Human Sciences, 1940-1960. In: American Academic Culture in Transformation, 309-329. old. 9 ■ A harvardi oktatás reformja a tárgya Morton Keller Is Phyllis Keller új ta­nulmányának: Making Harvard Modern: The Rise of America’s University. Oxford Uni­versity Press, 2001. 10 ■ Lásd Nicholas Lemann: The Big Test. The Secret History of the American Meritoc­racy. Farrar, Straus and Giroux, 1999. főként a 42-52. old. 11 ■ E gondolatok némelyike Neil Rudens­­tine-nak, a Harvard visszavonuló rektorának Diversity and Learning at Harvard című ta­nulmányában is felbukkan, amely az össze­gyűjtött beszédeit és írásait tartalmazó köte­tében jelent meg újra: Pointing Our Thoughts: Reflections on Harvard and Hig­her Education, 1991-2001. Harvard Univer­sity Press, 2001. 19-32. old. Lásd még The President’s Report 1993-1995. Harvard University, é. n.). 12 ■ Ernest L. Boyer: Scholarship Reconsi­dered. Priorities of the Professoriate. Carne­gie Foundation for the Advancement of Tea­ching, 1990. Boyer megállapításait Bruce Kimball is megerősítette (The Condition of American Liberal Education. Pragmatism and a Changing Tradition. College Entrance Examinations Board, 1995). Lásd még Ro­bert Orrill (ed.): Education and Democracy: Re-imagining Liberal Learning in America. College Entrance Examinations Board, 1997. ban is. A liberal arts college esetében a változások már 1990-ben nyilván­valóak voltak, amit Ernest Boyer ugyanebben az évben megjelentetett korszakalkotó tanulmánya, a Scho­larship Reconsidered is igazol.8 9 10 1 12 A változások ma a következőkben fi­gyelhetők meg: a multikulturalizmus (specifikusan etnikai távlatok és tradí­ciók felvetése) és az értékek (a tudás etikai implikációinak kiemelése) hangsúlyozása; a segélyszolgálatok (a kampusz területén belüli és kívüli szociális segélyszolgálati programok megjelenése) és a közösség iránti megújult érdeklődés; az állampolgári ismeretek Dewey elméletének (a taní­tás mint a tanulás és a kutatás együttműködésén alapuló folyamat) újjáéldése. Az aranykor kedvelt szavait (pl. „el­fogulatlanság”, „objektivitás”, „ok”, „ismeret”) és kifejezéseit (pl. „tudo­mányos módszer”, „a jelentős művek kánonja”, „a tény-érték distinkció”) számos területen újak váltották fel, így például már nem „tényekről”, ha­nem „interpretációkról”, már nem „objektivitásról”, hanem „perspektívá­ról”, és nem „okról” vagy „analízisről”, hanem „megértésről” beszélünk. Az univerzalizmus és a nagyság hangsú­lyozását felváltotta a sokféleség és a különbözőség hangsúlyozása; a tu­dományos normákra, amelyek egy­kor számos „könnyű” tudományág­ban is elterjedtek voltak, ma szkepti­cizmussal tekintünk; folytonosan hangsúlyt kap a „kontextus” és a „kontingencia”; a „tárgyakra” irányuló figyelem átadta a helyét az „ábrázolá­sokra” irányuló figyelemnek. Ez az irányzat ellenhatásként jött létre az aranykor egyetemének tudo­mányosságára és a hagyományos tu­dományágak iránti túlzott tiszteletére. Kialakulását nem pusztán a demográ­fiai diverzifikációnak köszönheti, mivel teoretikusainak többsége - mint pél­dául Thomas Kuhn, Hayden White, Clifford Geertz, Richard Rorty, Paul De Man és Stanley Fish - fehér em­ber, akik ugyanazokon a tradíciókon belül folytatták tudományos tevékeny­ségüket, mint amelyekben iskoláikat végezték az 1950-es és 1960-as években. Ezek a tudósok a legtöbb esetben csak a végső elméleti lökést adták meg azoknak a munkáknak, amelyek már két évtizede folytak. A humán tudományokban rávilágítot­tak az elfogulatlan kutatás és a „tudo­mányos haladás” fogalmának korlátai­ra. A hidegháborús diszciplináris mo­dellek már magukban hordozták mindazt, ami később a megszűnésü­ket eredményezte. Az aranykor disz­ciplináris formációinak mesterkéltsége volt az, ami a robbanást elkerülhetet­lenné tette. A liberal arts tudományágakban kia­lakult konszenzus felbomlását ta­pasztalhatjuk, ha fellapozzuk az egyetemek felvételi tájékoztatóit. Ha­sonlítsuk össze például két, egyéb­ként igen hasonló intézmény, az Am­herst és a Wellesley egyetem angol tanszékét. A Wellesley angol szakos hallgatóinak az angol tanszék által meghirdetett tíz kötelező kurzust kell látogatniuk, amelyből nyolcnak a cre­ative writing tantárgytól eltérőnek kell lennie. (A basic writing kurzusok sem számíthatók be a kötelező kurzusok közé.) Ezenkívül minden angol sza­kos számára kötelező a Critical In­terpretation című és egy Shakes­­peare-kurzus felvétele, valamint az 1900 előtti irodalommal foglalkozó kurzusok közül legalább kettőn részt kell venniük, amelyek közül az egyik­nek 1800 előtti irodalommal foglalko­zó kurzusnak kell lennie. A középkor­ral és a reneszánsszal foglalkozó kur­zus kivételével az interdiszciplináris kurzusok nem vehetők fel a főszak kötelező kurzusai közé. A meghirde­tett kurzusok az angol és amerikai irodalom minden jelentős történeti korszakát lefedik. Ugyanakkor Amherstben az angol szakosoknak csak tíz, a „tanszék ál­tal meghirdetett vagy jóváhagyott” kurzust kell felvenniük, ami felte­hetően azt jelenti, hogy bármely tan­szék kurzusát látogathatják. Nincse­nek a diákok számára tematikai vagy korszakbeli megkötések. Mindössze egy alapszintű és egy felsőszintű kur­zust kell felvenniük, az utolsó évben pedig ki kell választaniuk három, egy­mással valamilyen összefüggésbe hozható kurzust, és erről az össze­függésről érvekkel alátámasztva meg kell győzniük a tanszéket. A tájékoz­ 397

Next