BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 14. (2002)

2002 / 1. szám - PROBLÉMA - Bodor Péter: Konstruktivizmus a pszichológiában

BODOR-KONSTRUKTIVIZMUS... tájára és alternatívájaként szocializált episztemológiá­­nak lehetne elnevezni. A szocializált episztemológia Wittgensteint követi, aki A bizonyosságról vizsgálódásaiban a megértés alapjait a közös, kulturálisan kialakult előfeltételek­ben, s nem a pusztán biológiai hajlamokban keresi. Ez az episztemológia az elmefilozófián belül a men­tális jelenségek externalista értelmezésének a híve. A szocializált episztemológia Descartes tévedését 55 nem lélek és test (ontológiai) szétválasztásában, hanem az egyik léleknek vagy elmének a többitől való elválasz­tásában látja. Komolyan veszi Husserlnek Az európai tudományok válságáról adott diagnózisát, és méltá­nyolja, hogy Merleau-Ponty egyetlen koherens ke­retben kísérli meg tárgyalni a testet, a lelket és a má­sikat.56 A vonatkozó filozófiai elemzések és a rele­váns tudásszociológiai munkák felvonultatása és részletezése, azaz egy szocializált episztemológiai doktrína kifejtése e7 nélkül csupán érzékeltethetem a szociális konstruktivista pszichológia számára rele­váns értelmezési horizontot, a szocializált episztemo­lógia irányultságát. A szociális konstruktivista törekvések közös jel­lemzője a szocializált episztemológia igénye, s ez az igény természetes módon kiegészíthető egy ontológi­ai vázlattal is, melynek előfeltevéseit Harré és Gillett a következő összehasonlító táblázatba rendezve mu­tatja be: Az ontológia egymáshoz kapcsolódó, gyakran impli­cit feltevések rendszerének tekinthető. Egy-egy ilyen feltevésrendszer arra vonatkozik, hogy valamely te­rületen, esetünkben a pszichológia tudományos ta­nulmányozásának területén, melyek az alapvető lé­tezők. Harré és Gillett a diszkurzív pszichológia ál­taluk olykor „vigotszkijánusnak” nevezett ontológi­áját a mechanisztikus newtoniánus ontológiával összevetve fejti ki, lévén ez utóbbi - szerintük - mindmáig a pszichológiai elméletalkotás nagyobbik részének alapja. Egy „ontológia” egy lokalizációs rendszerből, a benne fellelhető lehetséges entitások­ból, illetve azok viszonyaiból áll. Az entitások más entitásokkal meghatározott módon léphetnek „relá­ciókba”, s az entitások és relációik összessége alkot egy világot. A newtoni ontológia lokalizációs rendszerét az idő és a tér konvencionálisan rögzített, következésképp többé-kevésbé könnyen mérhető dimenziói alkotják. A newtoni lokalizációs rendszernek a vigotszkijánus ontológián belül hozzávetőlegesen az felel meg, amit Harré és Gillett emberek csoportozatainak (arrays of people) és beszédszekvenciáknak nevez. A diszkurzív ontológiában nem az a fő kérdés, hogy valami hol van, hanem hogy kicsoda egy személy mások vi­szonylatában. Az individuumok egyfajta „emberteret képeznek, [...] térbeli pontokra emlékeztetnek, me­lyeket a személyközi, társas és politikai keretek defi­niálnak”.58 Ugyanakkor „néhány megnyilatkozási szekvencia” a sztenderdizált idővel analóg módon „azon alapvető ritmus szerepét láthatja el, melynek más beszédaktusok megfeleltethetők”.59 A szekven­ciák tehát, jóllehet nagymértékben függetlenek a klasszikus időfelfogástól, megfeleltethetők neki. A diszkurzusvilág emberterében és megnyilatkozá­si szekvenciaidejében elhelyezkedő entitások beszé­daktusok, nem pedig dolgok és események. Továb­bá, miként a mechanisztikus ontológiában a kauzali­tás jelenti az egyik dolog másikkal való kapcsolatba lépésének legfőbb módját, a diszkurzus világában a szabályok és a történetfonalak játsszák az ezzel ana­lóg szerepet. Ami egyebek közt azt jelenti, hogy egy beszédaktus nem annyira oka egy másik megnyilat­kozásnak vagy cselekedetnek, hanem helyénvalóvá vagy nem helyénvalóvá, vagyis normatív módon ma­­gyarázhatóvá (accountable) teszi azt.60 Amennyiben valaki beszédaktust hajt végre, például ígér valamit, az ígéret teljesítését nem okozza az ígéret, inkább in­doka az elkövetkező cselekedeteknek - például az ígéret betartásának. Azaz, az ígéretek betartását nor­matív módon előnyben részesítjük megszegésükhöz képest. Erről árulkodik, hogy ha nem tartjuk be ígéreteinket, arra időnként magyarázatot kell adnunk. Egyesekben az a benyomás keletkezhet, hogy a szo­ciális konstruktivizmus következtében a tudományos pszichológiát saját tárgya, a mentális folyamatok el­vesztése fenyegeti. Pedig az, hogy a pszichológus átlép a társas szférába, nem szükségképpen jelent ontológiai állásfoglalást mindenféle mentálissal szemben. Létez­nek ugyan társas vagy társadalmi eliminativista néze­tek, amilyet például olvasatomban Kenneth Gergen vagy John Shotter képvisel, mint ahogy a pszichológia „főáramán” belül is van fiziológiai és behaviorista eli­­minativizmus - például Paul Churchland és Stephen Stich nézeteiben.61 A pszichológiának a társas szférára irányuló tájékozódása azonban csupán azt feltételezi, hogy a mentális nem ontológiailag elkülönült kategó­ria, s nem alkot szuverén világot. Ez viszont aligha ne­vezhető forradalmi elgondolásnak, s aligha vezet a pszichológia felszámolásához. Ha jól meggondoljuk, éppen ez a feltételezés volt a tudományos pszichológia szellemi atyjának tartott Wundt Néplélektanának kiin­dulópontja is. Wundt a magasabb rendű lelki műkö­déseket termékeikből, azaz olyan kulturális objektivá­­ciókból kiindulva értelmezte, mint amilyen a nyelv és a mítosz - s meglehet, hogy a diszkurzus és a narratí­­vum ezek mai változatai. Ontológiák Lokalizációs rendszerek Entitások Relációk Newtoniánus Tér és idő Dolgok és események Kauzalitás Diszkurzív Az emberek csoportozatai és beszédszekvenciák Beszédaktusok Szabályok és történetfonalak (Harré és Gillett:i. m. 29. old.)

Next