BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 14. (2002)

2002 / 2. szám - BÍRÁLAT - Trencsényi Balázs: Csontvázak a szekrényben (Lucian Boia: Történelem és mítosz a román köztudatban)

TRENCSÉNYI - BOIA pregráns hagyatékot értelmezünk időről időre újra. Ahogy a hosszú élet mítoszáról szóló kötetben kifej­ti, minden fontosabb eszménk csírájában megtalál­ható a klasszikus mitológiában.16 A mítoszok kultú­ránk legmélyebb közös nevezőjét jelentik: Boia egé­szen odáig megy, hogy kijelenti, a mítosz tesz ben­nünket emberré - „különben állatok vagy robotok lennénk”.17 A képzeletbeli konstrukciók beépülnek cselekvése­inkbe, tehát maguk is a „valóság” részévé válnak. A világvége szimbolikájáról írott kötetében Boia en­nek a meglátásnak jegyében követi végig, hogyan funkcionál egy mítosz a történelem során, illetve ho­gyan válik a „képzeletbeli” konstrukció a társadalmi­­politikai-kulturális életszférák nagyon is „valóságos” és aktív alkotóelemévé. Boia megfogalmazásában: „A világvége aktív résztvevője a történelem dinami­kájának. Egyszerre tükröz egy elutasító és egy konst­ruktív hozzáállást, válságjelenség és ugyanakkor az életerő jele.”18 Hasonló módon építkezik, bár keve­sebb politikai vonatkozással bír a „hosszú élet míto­szát” feldolgozó kötet is, amely ugyancsak egy adott mitologémát követ végig a legkülönbözőbb történeti kontextusokban - a klasszikus antikvitástól egészen napjainkig. Egybevág ezzel a gondolatmenettel Béiának az a törekvése is, hogy a kommunista ideológiát szekula­rizált eszkatológiaként ragadja meg. Véleménye sze­rint ugyanis nincs másról szó, mint racionalista nyel­ven kifejezett millenarizmusról, hiszen a ráció fényé­ben az emberiség archetipikus mítoszai nem tűnnek el, csak éppen „tudományos rendszerré szer­veződnek”.19 Ezekből a megfogalmazásokból is látható, hogy Boia sokat merített a francia posztstrukturalista társa­dalomelméleti hagyományból. Egyik kötetében így foglalja össze módszertani elkötelezettségét: „A tör­ténetírást illetően azokkal az értelmezőkkel érzek kö­zösséget, akik a szövegeket vagy a diskurzusokat a múltra irányuló, aránylag önálló, ugyanakkor az em­beri képzelet szerkezetétől és az ideológiák működé­sétől függő képződményekként vizsgálják.”20 Az „elbeszélt” történelem Boia számára amellett, hogy igen önkényes diszkurzív konstrukció, nagyon is fontos társadalmi kohéziós erő: „a kollektív tudat kifejeződésének közege.”21 Ebben az értelemben mí­tosz és hatalom szférái összefonódnak. Boia megfo­galmazásában: „a mítosz mindig a hatalom megala­pozását jelentette.”22 Ez a mitológiaértelmezés ugyanakkor nem ágyazódik egy Foucault-éhoz ha­sonló, hatalomcentrikus episztemológiába, hiszen Boia egyértelműen elutasítja a nyelvi determináció gondolatát, és azt sem gondolja, hogy a hatalmi struktúrák egyoldalúan „generálnák” a mítoszokat. Módszertani forrásairól szólva Boia úgy fogalmaz, hogy a nouvelle histoire kérdésfeltevéseiből indult ki, s ezt a megközelítést igyekezett kiterjeszteni a politikai mitológiák - és egyáltalán a képzeletbeliség struktú­ráinak - problémakörére, amelyet véleménye szerint ez a tradíció egyáltalán nem kezelt fontosságához mérten.23 Problémafelvetésének szempontjából alap­vető fontosságú Raoul Girardet Mythes et mythologies politiques (Paris, 1986) című könyve, és további módszertani referenciái is főként a frankofón politi­kaelméleti és kultúrtörténeti szakirodalomra kon­centrálnak.24 Emellett nyilvánvalóan fontosak szá­mára az elsősorban angolszász­­ irodalomelméleti gyökerű­­ narrativista historiográfia-elméletek (pél­dául Hayden White) is, habár a francia tradícióhoz képest kevésbé intenzíven hivatkozik rájuk. Harmad­részt pedig nem elhanyagolható Mircea Eliade mí­tosz- és szakralitáselméletének Boiára gyakorolt ha­tása sem. Mint láttuk, Boia értelmezésében a „képzeletbeli” nem monadikusan magába záródó rendszer, hanem dinamikus kapcsolatban áll - azaz összekapcsolódik és szembeszáll­­ a „külső valósággal”. Mindez annyit jelent, hogy szerzőnk igyekszik egyfajta kö­zéputat kijelölni a (poszt)strukturalista és historicista elméletek között. Egyrészt állítja a „képzeletbeli” transzhisztorikusságát, tehát hogy különböző törté­neti szituációkban lényegében hasonló mitologémák aktiválódnak, másrészt viszont a képzeletbeli elemek játéka különböző szituációkban különböző kombiná­ciókat hoz létre, amelyek utána maguk is ilyen ima­­ginárius konstrukcióvá válva szervezik a gondolko­dásunkat. Ebben az értelemben a történész alapvető feladata az archetípusok történetének feldolgozása, de ezzel nem elégedhet meg, hiszen ugyanakkor egy adott hagyományon belül kialakult mitológiai konst­rukciókat is a lehető legpontosabban fel kell tárnia. A mitikus struktúrák társadalmi működése Boia értelmezésében a szakralitás antropológiai kategóriá­jához kapcsolható. Véleménye szerint nem igaz az az állítás, hogy a szakrális szféra a modernitásban ki­ürült volna, inkább arról van szó, hogy a klasszikus teista formációk helyét szekuláris „bálványok” vették át, mint például a nemzetállam, amely a XIX. szá­zad óta az emberi cselekvések és erkölcsi viszonyulá­sok normatív középpontját alkotja, ugyanúgy, mint a középkorban a teológia. Lényegében erre a gondolatmenetre épül a „nem­zeti mitológiákról” írott elméleti esszéje is. Szerinte a nacionalisták „egy kvázivallásos ideológia hívei”.25 így nacionalizmus-elméletében, habár több ponton átveszi Benedict Anderson, Ernest Gellner és Eric Hobsbawm idevágó gondolatait is, olyan, manapság kevésbé hivatkozott elemek is előbukkannak, ame­lyeket például a század közepén alkotó Carlton Hayes vetett fel, a nacionalizmus szekularizált vallási természetéről értekezve.26 Ugyanakkor Béia itt is igyekszik a politikai mítoszo­­kat történeti kontextusokra vetítve vizsgálni, figyelem­be véve a mitologémák „vándorlását”, azaz az egyik társadalmi és kulturális közegből a másikba való átvé­telüket - jóllehet, nem mindig tudja a konkrét szituá­ciót megfelelően elemezni, így például különleges fi­gyelmet fordít a francia nemzetállami mitológia kelet­

Next