BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 14. (2002)

2002 / 1. szám - PROBLÉMA - Hornyik Sándor: A művészettörténet krízise és virágzása

HORNYIK - A MŰVÉSZTTÖRTÉNET KRÍZISE... valószínűleg az ahistorikus esszencializmus bűnében találták volna vétkesnek Németh Lajost, és arra hív­ták volna fel a figyelmét, hogy a humán tudományok elmúlt harmincéves diskurzusának legfontosabb sze­replői kimaradtak művéből. Érdemes e tekintetben összevetni művét Keith Moxey remek kis könyvével, amely hatvan oldalon összefoglalja a művészettörté­netet ért legfontosabb kihívásokat.46 Moxey nem diszciplínákban, hanem diskurzusokban gondolko­dik, s ezeket három kulcsfogalom körül rendezi el: történelem, ideológia, reprezentáció. A számára fon­tos szerzők közül többek között a következők hiá­nyoznak a Törvény és kételyből: Althusser, Barthes, Bryson, Derrida, Foucault, Lacan, Mitchell és Hay­den White. A Törvény és kétely tagadhatatlanul fon­tos munka, de horizontja­­ a kilencvenes évekből szemlélve - távolról sem teljes. Azt, hogy a művé­szettörténet historiográfiájának legfrissebb fejezete többet köszönhet Foucault-nak, mint Malraux-nak, ma már nem sokan vitatnák. VIRÁGZÁS A művészettörténet minden ellenkező híresztelés el­lenére is másodvirágzását éli az ezredvégen, s ennek jelei leginkább az angol-amerikai diskurzusban fi­gyelhetők meg.47 Lehet, hogy újra elérkezik a min­dentudó művészettörténészek ideje, és a specializá­­ció szomorú korában életre kel egy új szupertudo­mány? Mindenesetre a nyolcvanas évek végétől kezdve antológiák sora tanúskodik a diszciplína szemléleti és módszertani sokszínűségéről, illetve ar­ról, hogy tudományágunk ismét bejelentette igényét a modernizmust meghatározó vizualitás tanulmá­nyozásának egészére.48 imponáló és elgondolkodtató számba venni a művészettörténet kritikai terminusa­it, a már említett 1996-os kötetből, amelyben neves (többnyire amerikai49) szakemberek írtak egy-egy példákkal illusztrált tanulmányt a következő fogal­makról: reprezentáció, jel, szimulákrum, szó és kép, narratíva, kontextus, jelentés/interpretáció, eredeti­ség, kisajátítás, művészettörténet, modernizmus, avantgárd, primitív, rituálé, fétis, tekintet (gaze), nem (gender), termelési módok, áru, gyűjtés/múzeu­­mok, ének, posztmodernizmus/posztkolonializmus. A kötetet egy hasonló irodalomtudományi antológia motiválta, de olyan diszciplínák reprezentációs stra­tégiái is felfedezhetők a szövegben, mint az antropo­lógia, az etnológia, az esztétika, a szemiotika, a pszi­choanalízis, a pszichológia, a közgazdaságtan és a szociológia, amelyek segítségével a posztmodern ét­­hoszt kihasználva a művészettörténész felülemelked­het elavult szakmája pozitivista korlátain. 1991-ben Mieke Bal a krízis aktuális jelentéseire reflektálva jelentette ki, hogy a „művészettörténet ahelyett, hogy haldokolna, új területek bevonásával terjeszkedik. Lényegét tekintve nincs válságban, küzd a terület kisajátítása ellen, szembefordul az ilyen tendenciákkal és sikerrel meg is haladja őket. Svetlana Alpers, T. J. Clark, Michael Fried, Linda Nochlin, Griselda Pollock és Leo Steinberg munkái, hogy csak a régi művészet néhány kortárs kutatóját említsük, a művészettörténet elevenségéről és izgal­­masságáról tanúskodnak.”50 A nagy nevek sorában persze ott a helye Norman Brysonnak51 és Mieke Balnak is, akik az irodalomelmélet felől érkezve 1991-ben felvázolták a szupertudományi babérokra pályázó művészettörténet szemiotikai alapokon nyugvó horizonttágítását.52 A humán tudományok­ban lezajlott lingvisztikai fordulat nyomán a művé­szettörténet szemiotikai fordulatának szükségessége mellett érveltek. Tanulmányukban a lingvisztikai fordulat nagy alakjainak (Lévi-Strauss, Lacan, Der­rida) munkásságára építve egy minden eddiginél ár­nyaltabb diakronikus szemiotika kidolgozására tettek kísérletet, amely a jelentés történeti relativitását hangsúlyozza. Ennek alapjait a szemiotika két atyja közül Charles Sanders Pierce filozófiájában találták meg, aki a szemiózisban kitüntetett szerepet szánt a társadalmi kontextusnak. Bryson és Bal Derrida és Jonathan Culler dekonstrukcióinak fényében tovább finomította Pierce rendszerét, a művészettörténet „jolly joker” terminusát, a kontextust a „kerettel” helyettesítették, számolva azzal, hogy a kontextus maga is mindig „szerzők” és „diszkurzív praktikák” pusztán történetileg releváns terméke. A krízis-virágzás antológiáinak sorában talán a Norman Bryson, Michael Ann Holly és Keith Moxey által szerkesztett 1991-es Visual Theory volt az első, amelyben a szerzők a feminista kritika, a sze­miotika és az analitikus filozófia irányából vitatták festmények „bevett” értelmezését.53 A kilencvenes évek művészettörténeti diskurzusára jellemző, hogy a három évvel későbbi antológiából szinte teljesen el­tűntek az analitikus filozófusok, és erősödött a femi­nista kritika, illetve a művészet társadalomtörténeté­nek szerepe. A szerkesztők bevezetőjükben eme hangsúlyeltolódást azzal magyarázták, hogy a magas művészet esztétikai és történeti alapokon konstruált történetét érdemes lenne egy jóval tágabb kontextus­ba ágyazottan vizsgálni, amely magában foglalja a populáris kultúrát és annak médiumait (fotó, film, tv, video) is.54 E tágabb, „képtörténeti” kontextus­ban 55 a művészettörténet tradicionális tárgyai éppúgy egy társadalom jellemző produktumai, mint a popu­láris kultúra „értéktelen” képei. Értelmezésük szerint a művészet története maga éppúgy kulturális pro­duktum, mint e történet tárgyai és esztétikai értékük. Bryson, Holly és Moxey 1994-es antológiája a pa­­radigmatikus Visual Culture címet kapta, amelyet né­hány évvel később W. J. T. Mitchell és Nicholas Mirzoeff egy új diszciplína neveként kívánt legiti­málni. Mitchell Brysonhoz és Balhoz hasonlóan iro­dalomelméleti vértezetben látott hozzá a nyolcvanas években a művészettörténet megújításához, és mun­kásságának középpontjába a szó és a kép - mint el­térő és versengő reprezentációs stratégiák - vizsgála­tát állította.56 Tőle származik a korszakalkotó „picto-

Next