BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 14. (2002)

2002 / 1. szám - PROBLÉMA - Bodor Péter: Konstruktivizmus a pszichológiában

BODOR-KONSTRUKTIVIZMUS... századra [...] egy korábban sosem létezett új stílus vált meghatározóvá.”15 Stearns részletesen doku­mentálta, hogy a „düh” jelentése hogyan terjedt ki a magatartási mintákból kiindulva, míg szert tett egy befelé irányuló, testies érzés értelmére is. Tanulsá­gos, hogy ez a folyamat együtt járt az érzelmi visel­kedés kontrollálására irányuló igény kialakulásával. Az érzelmek, a fentieken túl, a közvetlen gya­korlat, a tényleges magatartás szintjén ugyancsak tanulmányozásra érdemesek a diszkurzív kereten belül. A „beszéd” szintjén az érzelmek Harré szerint egy-egy fokozatosan kibomló epizódon belüli társa­ság intelligibilis aktusoknak tekinthetők. Az érzelmek hagyományos pszichológiai felfogásai­val szemben a diszkurzivista értelmezésben sem az ér­zések vagy testies érzések, sem a biológiailag adott ér­zelemnyilvánítások nem alkotnak arkhimédészi pon­tot. Ugyanis, mint Harré emlékeztet rá, „nem minden testies érzés vagy megnyilvánítás érzelem, illetve kap­csolódik érzelemhez”.16 Ha például valaki összevonva szemöldökét valamire rábámul, az annak megnyilvá­nulása, hogy problémával találta szembe magát, nem pedig érzelemről tesz tanúbizonyságot. De például azokat a komplex testies érzéseket sem tekintik érzel­minek semmilyen ismert kultúrában, amelyek akkor támadnak az emberben, ha szükségét kell elvégeznie. Tehát, érvel Harré, „az érzések és a megnyilvánulások akkor kapcsolódnak érzelmekhez, illetve akkor tekint­hetők érzelminek, ha ítéleteket testesítenek meg. Ilyenkor rendszerint - bár nem minden esetben - egy­ben társas aktusokat is megvalósítanak.”17 A dühét vagy ingerültségét megnyilvánító ember például azt az ítéletet fejezi ki, hogy valaki másnak a tette kétségbe vonta vagy sértette az ő jogait és mél­tóságát. A düh vagy az ingerültség kinyilvánítása te­hát a másik személy cselekvésének erkölcsi minősé­géről szóló ítéleten alapul. A megnyilvánulás egyben tiltakozás is, az elkövető személy ellen. Ily módon „az érzelmi megnyilvánulás diszkurzív jelenségnek értendő, egy ítélet kifejezésének és egy társas aktus megtételének.”18 Az érzelmeknek ez a felfogása lehe­tővé teszi társas-funkcionális értelmezésüket, arra keresve a választ, miféle ítéleteket fejeznek ki és mi­lyen társas aktusokat valósítanak meg a különféle ér­zelemnyilvánítások. Az érzelmek nyílt megjeleníté­sén, az érzelemnyilvánításokon túl az érzelmi érzések is ítéletek - „ki nem fejezett vagy sotto voce ítéle­tek”19- realizációinak tekintendők. Az érzelmek sajá­tos ítélettípusként történő felfogása áll Harré disz­kurzív elemzéseinek középpontjában: „az érzések­nek és érzelemnyilvánításoknak, jóllehet ítéletek, nincsenek premisszái­­ az érzések és megnyilvánulá­sok jellemző módon »elfognak« bennünket. Ezek az ítéletek, ellentétben a szillogizmus konklúziójával, ami más ítéleteken alapul, biológiai válaszokon és kulturális tréningen alapulnak. Ám hozzájuk hason­lóan ellenállhatatlan jellegűek.”20 A diszkurzív pszichológusokhoz sokban szorosan kapcsolódó konstruktivista szerzők a diszkurzus he­lyett a szocialitás talán kevésbé tünékeny összetevői­re - mindenekelőtt a narratívumra és az annak meg­feleltethető élettörténetre - hivatkoznak, amikor a társas szférára összpontosítják a pszichológiai érdek­lődést.21 A narrativista szerzőkre Kenneth Burke dramatizmusa, Hayden White történetírás-elmélete, a szimbolikus interakcionizmus, az antropológia, va­lamint a strukturalista és posztstrukturalista irodal­márok hatottak. Szempontjaik a diszkurzivistákéinál kevésbé kötődnek az éppen zajló interakcióhoz és közvetlen kontextusához. Elemzési egységnek a kul­turálisan definiált kanonikus narratívákat tekintik. A Theodore Sarbin szerkesztette Narratív pszicho­lógia c. kötet az irányzat első rendszeres bemutatása. Sarbin a narratívát „gyökérmetaforának” (root me­taphor) tartja.22 E fogalom Stephen Pepper metafizi­ka-tipológiájából való­­ egy olyan munkából, melyre az utóbbi években alig hivatkoznak, ezért helyénvaló itt röviden ismertetni.25 Pepper szerint a világhipotézisek olyan alapvető metafizikai doktrínák, amelyek keretet nyújtanak a világ eseményeinek megkonstruálásához. Minden egyes főbb világhipotézis mélyén egy-egy gyökérme­­tafora rejlik, amely „a világteóriákat generáló analó­giás módszer”24 centrumát alkotja. „A módszer lé­nyegében a következő: egy ember, ha meg kívánja érteni a világot, körültekint, s támpontokat keres. Rátalál a hétköznapi tények egy területére, és kipró­bálja, vajon képes-e megérteni más területeket is en­nek a fogalmaiban. Az eredeti terület tehát alapvető analógiává avagy gyökérmetaforává válik. Az illető a lehető legnagyobb alapossággal leírja az említett te­rület jellemzőit, ha tetszik, azonosítja struktúráját. A terület strukturális jellemzői így lesznek magyaráza­tai és leírásai alapvető fogalmaivá. Ezeket nevezzük kategóriáknak. Továbblépve, a tények minden újabb területét ezen kategóriák szerint tanulmányozza, függetlenül attól, érintették-e őket a korábbi kritikai reflexiók. Majd nekilát, hogy minden tényt ezen ka­tegóriákkal értelmezzen.”25 Pepper a formizmust (formism), a mechaniciz­­must, a kontextualizmust (vagy, miként olykor neve­zi, a pragmatizmust) és az organicizmust tartja „vi­szonylag adekvát” világhipotézisnek, melyek közül egyik sem formálhat jogot az elsődlegességre. Saját analitikus metafizikájának gyakorlati következménye­it pedig „posztracionális eklektikának” minősítette.26 Pepper elemzésére támaszkodva Sarbin amellett érvel, hogy a pszichológiai elméletek többsége a me­chanizmus mint világhipotézis logikáját követi. En­nek gyökérmetaforája a gép. A „gép” metaforája per­sze különböző formákat ölthet, többféle módon érvé­nyesülhet még a pszichológián belül is. Az egyik ne­vezetes gépmetafora a pszichoanalízis „hidraulikus gépe” a korai, a másik a kognitivista elmélet „számí­tógépe” a késői XX. századból. Sarbin szerint a pszi­chológiának a mechanizmuson (a gépeken) túl a tör­ténetiséggel számot vető kontextualista világhipoté­zist is figyelembe kell vennie. Hogy mi számít törté­

Next