BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 14. (2002)

2002 / 1. szám - PROBLÉMA - Bodor Péter: Konstruktivizmus a pszichológiában

digmában” csak szelíd erőszakkal összefogható szemléletmódok, központi metaforájuk már nem egy ember alkotta tárgy, a komputer. A szociális konst­ruktivisták a gép helyett egy emberi tevékenységtí­pust, az egymás és önmagunk megértésére használa­tos diszkurzust, illetve narratívumot tekintik köz­ponti, ha tetszik, gyökérmetaforának. SZOCIALIZÁLT EPISZTEMOLÓGIA ÉS DISZKURZÍV ONTOLÓGIA Érdemes lenne részletesen feldolgozni, milyen - pszi­chológián belüli és kívüli - fogalmi és történeti fejle­mények vezettek ahhoz, hogy a lélek konceptualizáci­­ójában meginduljon a számítógép (mint az akadémi­kus pszichológia domináns heurisztikus metaforája) alternatíváinak keresése, s hogyan eredményezték a diszkurzus, illetve a narratívum előtérbe kerülését. Itt csupán néhány lehetséges tényezőre utalok. A bekövetkezett változásokat előmozdító pszicho­lógián belüli tényezőkről rendelkezésünkre áll egy meglehetősen aktív „résztvevő megfigyelő” elemzé­se. A már többször hivatkozott Bruner szerint - aki jelentős szerepet játszott a ma tradicionális kognitív pszichológiaként emlegetett megközelítési mód kia­lakításában, de napjainkra narrativista álláspontot képvisel - a kognitív pszichológiát kialakító impulzus eltorzult, amikor „a hangsúly a »jelentésről« fokoza­tosan áttolódott az »információra«, a jelentés konst­rukciójáról az információ feldolgozására”.4­45 Ebben technológiai fejlemények is közrejátszottak, ame­lyekre az „információs forradalom” címkéjével szo­kás hivatkozni. A pszichológiai elméletalkotásban „a komputáció vált a lélek modelljévé, és a jelentés fo­galmának helyét a komputálhatóság fogalma foglalta el”.46 A pszichológusok a „jó öreg mentális állapoto­kat”47 a komputálhatóság szemüvegén át nézik, vagy egyenesen úgy, mint amiket ki kell zárni a pszicholó­giából. Eközben az ember cselekvő mivoltát elha­nyagolják. Pedig Bruner szerint a pszichológia fő kérdése továbbra is az, „miként alakítsuk ki a lélek tudományát a jelentés fogalma mentén, a jelentést a közösségen belül megalkotó és kialkudó (negotiated) folyamatok alapján”.48 A komputáció helyébe a kul­túra és a narratívum fogalmának kell kerülnie a pszi­chológiában. A pszichológián kívüli tényezők közül a „korszel­lem” meghatározó részeként - közvetve, s olykor esetleg közvetlenül is - fontos szerephez jutott a diszkurzus, illetve a narratívum terminusának újabb keletű használata abban, hogy a pszichológusok egy részének figyelme a narratívum, illetve a diszkurzus felé fordult. Wilfrid Sellars már a XX. század derekán a tudo­mányos és a hétköznapi gondolkodásmód (saját ter­minológiájában: „manifest image” és „scientific image”) egységes diszkurzusban történő tárgyalását tartotta a filozófia egyik legégetőbb feladatának.49 Foucault szerint a szellemtörténeti periódusokat egy-egy többé-kevésbé egységes diszkurzus tartja össze.50 Közismert, hogy a pragmatikai diszkurzus­­elemzés egyik pillérét alkotó beszédaktus-elmélet alapvető Habermas társadalomelméletében is.51 Bár eltérő módon, de a művészetfilozófus Dante, a posztmodern Lyotard, a neopragmatista Rorty, a történelemteoretikus White és az antropológus Geertz egyaránt meghatározó jelentőséget tulajdonít a nyelvhasználatnak az értelmezésben.52 A felsorolást könnyedén folytatni lehetne, de talán nem szüksé­ges: az előttünk villogó számítógép mellett és azon túl is részben ezeknek a gondolkodóknak az elképze­lései alakítják napjaink intellektuális közegét, s ettől a pszichológusok sem függetleníthetik magukat. Minden bizonnyal nehéz, talán nem is lehet az említett gondolkodókat közös nevezőre hozni elkép­zeléseik részleteit illetően. Valami mégis közös ben­nük, mégpedig a társas orientációjú episztemológia igénye. Amennyire fontos volt egykor a naturalizált episztemológia a hagyományos kognitív pszichológia lehorgonyzásában53 54 5 56 57 58 59 60 61 és filozófiai legitimálásában, épp annyira jelentős a második kognitív forradalom hívei számára az, amit a naturalizált episztemológia min­44 ■ Edwards: /. m. 19. old. 45 ■ Bruner: /­. m. 4. old. 46 ■ Uo. 6. old. 47 ■ Uo. 8. old. 48 ■ Uo. 11. old. 49 ■ Wilfried Sellars: Science, Perception and Reality. Huma­nities Press, New York, 1963. 171. old. 50 ■ Például Michel Foucault: Discipline and Punish. The Birth of the Prison. Penguin, Harmondsworth, 1985.; magyarul: Fel­ügyelet és büntetés. A börtön születése. Gondolat, Bp., 1990. 51 ■ Jürgen Habermas: Mi az egyetemes pragmatika? In: Pléh Csaba, Siklaki István, Terestyényi Tamás (szerk.): Nyelv, cse­lekvés, kommunikáció. I. Tankönyvkiadó, Bp., 1988. 251-291. old. 52 ■ Arthur C. Danto: A közhely színeváltozása - Művészetfilo­zófia. Enciklopédia, Bp., 1996.; Richard Rorty: Esetlegesség, irónia és szolidaritás. Jelenkor, Pécs, 1994.; Hayden White: A történelem terhe. Osiris, Bp., 1997.; Clifford Geertz: The In­terpretation of Cultures. Basic Book, New York, 1973. 53 ■ Willard W. O. Quine: Ontological Reality and Other Es­says. Columbia University Press, New York, 1969.; Vö. Kiss Szabolcs: Az „elmélet” elmélet és a szimulációs megközelítés szerepe a gyermek tudatelméletének magyarázatában. Pszi­chológia, (16) 1996. 383-396. old. 54 ■ Ludwig Wittgenstein: A bizonyosságról. Európa, Bp., 1989. 55 ■ Antonio R. Damasio: Descartes tévedése. Érzelem, érte­lem és az emberi agy. AduPrint, Bp., 1996. 56 ■ Edmund Husserl: Az európai tudományok válsága. I-II. Atlantisz, Bp., 1998.; M. Merleau-Ponty: Phenomenology of Perception. Routledge, London, 1962/1995. 57 ■ Vo. Fehér Márta: Naturalizált versus szocializált episzte­mológia - A tudományos metodológiák szociológiai értelmezé­séről. Filozófiai Figyelő, 1985. 3. szám, 9-22. old.; Bodor Péter: More than meets the ear. British Journal of Psychology, 2001.92. 403-409. old. 58 ■ Uo. 59 ■ Uo. 60 ■ Vö. Bodor Péter: A szeg és a fej - a Searle-féle beszé­daktus-elmélet pszichológiai szempontból. In: Iványi Erika, Solymosi Zsuzsa (szerk.): Írások Huszár Tibor 70. születésnap­jára. ELTE Szociológiai Intézet, Bp., 2000. 42-59. old. 61 ■ Paul M. Churchland: The Engine of Reason, the Seat of the Soul. MIT Press, Cambridge, Mass., 1995.­ Stephen P. Stich: From Folk Psychology to Cognitive Science. The Case Against Belief. MIT Press, Cambridge, Mass., 1983.

Next