BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 18. (2006)

2006 / 3. szám - BÍRÁLAT - Bolgár Dániel: Népből nemzet, történészből szónok (Erős Vilmos: Asszimiláció és retorika. Szabó István "A magyar asszimiláció" című munkájának rekonstrukciója)

rülő historikusok jobb intézményi pozíciója ellenére is a népiségtörténet javára mutatkozik, mivel néhány szó felcserélése ellenére a szöveg egészen vitathatatla­nul Szabó István uralkodik. Az újonnan bevezetett terminusok ugyanis szükségképp az általa alkotott kontextusban nyerik el értelmüket, és ez így lenne még akkor is, ha teljesen következetes és teljes lett volna a szerkesztői átalakítás: a „nemzet” szó önma­gában semmiképpen sem hozná magával a szövegbe a nemzet (szekfűi) fogalmát, hanem az adott kontex­tusban a nép (szabói/mályuszi) fogalmára utalna. Összességében úgy találom, hogy Erős Vilmosnak a szöveg változásairól alkotott értelmezése nem megin­gathatatlan alap különben fontos és üdvözlendő vál­lalkozásához: Szabó művének dekonstruálásához. ASSZIMILÁCIÓ ÉS RETORIKA Mert - noha csak a tanulmány végére derül ki - Erős a dekonstrukció, mondhatni, a leleplezés igényével lép fel, hiszen - mint mondja - Szabó munkáinak iga­zi értelmezését csak a mögöttük meghúzódó célok, motívumok, szándékok felderítése teszi lehetővé. Fel­tárásuk pedig nem jelent mást, mint „a Foucault és Ricoeur, de akár Hayden White, Reinhart Koselleck által is alapvetőnek tekintett hatalmi viszonyok és identifikációs technikák” vizsgálatát (112. old.). Részleteket csak Koselleck gondolatainak importálá­sáról tudunk meg, mivel Erős jelzi, lehetőséget lát ar­ra, hogy aszimmetrikus ellenfogalmakként elemezze a népi nemzetet és a politikai nemzetet. Ha felütjük Koselleck idevágó tanulmányát, akkor azonban mindjárt az elején a következő definíciót találjuk: „A történelem ily módon számtalan, a kölcsönös elisme­rés kizárására irányuló ellenfogalmat ismer. Az önde­finícióból magából az idegen olyan meghatározása következik, amely nyelvi kifosztást jelent, gyakorlati­lag pedig felér egy rablással. Ekkor beszélünk aszim­metrikus ellenfogalmakról. Ezek ellentéte egyen­lőtlen szembenállást fejez ki.”21 Sajnos világos azon­ban, hogy a népi nemzet­­­politikai nemzet dichotó­­mia esetében a két fogalom egyike sem szerepelt ön­elnevezésként, vagy csak a legritkább esetben, és a fo­galompár eleve nem is alkalmas a „mi” és az „idege­nek” elhatárolására, mivel a két halmaznak itt met­szete van, sőt a népi nemzet részhalmaza a politikai­nak. Ha a fogalmakat önkényesen népi nemzetfogal­mat valló történészekre és politikai nemzetfogalmat valló történészekre változtatjuk, akkor sem jutottunk közelebb a megoldáshoz, mert ez a fogalompár épp­úgy neutrális, mint az előbbi, azaz nyelvi szinten sem­milyen becsmérlő vonása sincs, így nem is lehet köz­vetlenül átvinni a politikai nyelvbe, márpedig éppen ez lenne az aszimmetrikus ellenfogalmak funkciója.22 23 24 25 Ezek után nem vagyunk meggyőződve róla, hogy Erős célja a Koselleckre - vagy a többiekre­­ való hi­vatkozással nem pusztán az-e, hogy tekintélyi tá­masztékot állítson - e tekintélyektől voltaképpen független­­ gondolatai mellé. De tekintsünk el ettől a sejtéstől, és nézzük meg, mi­ként kísérli meg Erős Vilmos „leleplezni” Szabó tör­ténetírását. Mindenekelőtt sorra veszi Szabó tanul­mányának eredményeit nagyjából úgy, ahogy fentebb összefoglaltuk az írást. Mint hangsúlyozza, Szabó szerint a honfoglaló magyarok nem találtak a Kárpát­medencében számottevő szláv néptömeget, követke­zésképp nincs létjogosultsága annak a tételnek, hogy a magyarokat csak a későbbi nemesi elit tekinthetné joggal az ősének, valójában a köznép is a honfoglalók leszármazottja. Az ezt követő évszázadok természetes asszimilációja nem volt oly jelentős, hogy komolyan érintette volna a magyarság népi alkatát, míg „a 19. században történt ugyan jelentékeny mesterséges asszimiláció, ez azonban a magyarság, a magyar né­­piség hanyatlását is jelentette, és mesterséges-felüle­tes volta nyilvánvalóvá vált a háború után, amikor tö­megesen adták fel a csak nyelvükben magyarrá váltak nemzetiségüket” (106-107. old.). Erős nézete szerint tehát Szabó azért vélekedik így, hogy megmutathas­sa: nem volt komoly asszimiláció, vagyis a magyar né­pi nemzet mindmáig (Szabó koráig) vérségi értelem­ben változatlan. Szabó előfeltevése tehát az, hogy az igencsak barnás árnyalatú német Volksgeschichtétől át­vett „népi nemzet” fogalom a történelemnek nem változója, hanem konstans tényezője. Ezért nevezi Erős Szabó asszimilációs munkáit olykor prekoncep­­ciózusnak, olykor ideologikusnak, legtöbbször pedig retorikusnak. A „leleplezés” eredményét Erős végül arra használ­ja, hogy szembeszálljon két különböző Szabó István­­értelmezéssel. Az egyik Szabó tanítványainak köréhez köthető, amely a mesterben a par excellence empiris­ta, „forrástisztelő” történészt látja. Egyetértve Erős kritikájával, ehhez még annyit tennék hozzá, hogy ugyanakkor a tanítványok egyben azok is, akik - egyébként pályafutásukat tekintve ugyancsak érthető módon - igyekeznek a parasztságtörténész Szabó Ist­vánt előtérbe állítani, míg a népiségtörténészről többnyire megfeledkeznek, illetőleg kerülik az emlé­­keztetést erre. A másik kritizált álláspont Gyáni Gá­boré, aki (Szekfűhöz képest) pozitívabbnak értékeli Szabó asszimiláció-felfogását, pedig - mint Erős iga­zolja - „szó sincsen arról, hogy Szabó a 19. századi asszimiláció jelenségeivel szemben valaminő érték­­mentességet, netán tudományos objektivitást képvi­sel”, sőt éppenséggel „kételkedéssel és kritikusan 21 ■ Reinhart Koselleck: Az aszimmetrikus ellenfogalmak törté­neti-politikai szemantikája. In: uő: Elmúlt jövő. A történeti idők szemantikája. Szabó Márton ford. Atlantisz, Bp., 2003. 243. old. 22 ■ Koselleck: i. m. 241-244. old.­­ Megismétli ezt a félreér­tést Erős Vilmos: Látomás és indulat a szektoológiában. (Válasz Miskolczy Ambrusnak). Aetas, XIX. évf., 3-4. szám, 315. old. 23 ■ Kérdés persze, hogy akkor mit keres egy ilyen dolgozat­ban Hayden White pozitív példaként. 24 ■ Ettől függetlenül persze még joggal vélheti úgy, hogy „ma­gyarságunk ma is sokkal magyarabb, miként némelyek [...] megállapítani szokták”. (100. old.) 25 ■ Mályusz: A népiség története. 240. old.

Next