BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 19. (2007)

2007 / 2. szám - PROBLÉMA - Régi Tamás: Vadászok és vadászók. Vadászkultúra és gyarmatosítás a XX. század első felében Kelet-Afrikában

RÉGI­­ VADÁSZOK hát, meg azt a tudom is én, hányféle hátramozdítót, akikre az ilyen expedíciónak szüksége van. Innen in­dulnak útjukra a szafárik (expedíciók), ide is érkeznek vissza. Ide hozzák vagy küldik be zsákmányukat gon­dozás, szakszerű elpakolás, hazaszállítás céljából. [...] Az udvaron nagy csapat fekete egyeleg. Teherhordók, vezetők serege. Alkalmaztatásra várnak.”36 Széchenyi vadászatain szinte mindig egy szafari­szervező cég kapcsolatait, felszereléseit, embereit vet­te igénybe, mellyel már Magyarországról kontaktust teremtett, és egészen a szafari végéig a cég valamelyik embere vigyázott rá. Ezek voltak a klasszikus vadász­­szafarik: a gyarmati intézményrendszert használták, tökéletesen beleilleszkedve a brit gyarmati kulturális és társadalmi modellbe, végső soron pedig annak szerves részévé váltak.37 Széchenyiék vonattal, autóval és gyalog közelítet­ték meg a vadászat helyszínét, többnyire néhány na­pi járásra Nairobitól, ahova vissza-visszatértek. Az elejtett állatok bőrét itt városi mesteremberre bízták, meglátogatták a szállodákat, elmentek orvoshoz, borbélyhoz, kocsmába, ismerősökhöz vagy éppen megjavították a felszerelésüket. Majd újabb „körre” indultak. Ha Nairobiba nem volt esélyük bejutni, meglátogatták valamelyik vidéki tisztviselőtelepet, és ott kipihenték magukat. A XX. század első évtizedei­ben egy ilyen gyarmati telepen még szükségképp va­dásztak az ott élő férfiak, akiket Széchenyi vadászél­ményeik leírásán keresztül mutat be: a doktorokat, a kerületi parancsnokokat és helyetteseiket, a tanítókat és a katonákat. Csupa olyan emberi sorsot, amelyet egyáltalán nem irigyelt a magány és az elzártság miatt. Leírta a házakat a falakon található trófeákkal, a vadállatoktól védő sövénykerítésekkel, a falakon ló­gó puskákkal és tulajdonosaikat a meséikben szerep­lő sebesüléseikkel együtt. A városi arisztokrata és vidéki gyarmati világgal gond nélkül teremtett kapcsolatot a vadász­szafari in­tézményén keresztül, de a helyi vadász- és egyéb cso­portokkal már nehezebben boldogult. Egy helyen így ír bennszülött kísérőiről: „Végignéztem őket, mielőtt elindultak. Akár valami rablóbanda. Ahelyett ugyan­is, hogy rendes szerecsen szokás szerint, természet­adta, fekete egyenruhájukat viselnék - »városi« szere­­csenek lévén -, a legcifrább európai ruharongyokban rukkoltak ki: egyikük szakadt tenisznadrágban, mási­kuk tarka szvetter-maradványban.­­ Szurokfekete ké­püktől eltekintve, élénken emlékeztetnek hazai Ko­lompár cigányainkra.”38 Éppen ezért volt szükségük Big Game Hunterre, vagy ahogyan Széchenyi nevezi: „fehér vadászra”, aki kapcsolatot teremtett a vendégvadász és a helyiek kö­zött, ismerte a vadász kívánalmait és a helyi lehetősé­geket, körülményeket. Széchenyi nemcsak e mester­ségről rajzol tökéletes képet, megismertet néhány művelőjével is. És ha megismertük a „fehér vadász” életvitelét, egész éves munkáját, otthonát, háztartá­sát, akkor megértjük, miért mellőzhetetlen a korabe­li vadásztársadalomban. A „fehér vadász” csak az év egy részében tud vadász­­szafarikat vezetni, az esős évszakban farmján gazdál­kodik. Legtöbbjük igyekszik Nairobi környékén birto­kot vásárolni, hogy az őt alkalmazó szafari-cég minél könnyebben elérhesse. Tehát gazdálkodik, birtokán bennszülöttek dolgoznak, kapálnak, legeltetik az álla­tokat, ellátják a ház körüli teendőket. A BGH béreli fel és alkalmazza őket, akikkel az alatt a fél év alatt, amíg a farmon együtt élnek és dolgoznak, kitűnően össze­szoknak, és megismerik egymást. Az együtt töltött hó­napok alatt kiderül, ki mennyire bírja a munkát, mihez ért, mennyire megbízható. Mire eljön az év első va­dász­szafarijának az ideje, a „fehér vadásznak” nem kell azzal töltenie az idejét, hogy személyzetet toboroz­zon az expedícióhoz, hanem összeszokott és kipróbált csapattal jelentkezhet a cégénél. Az addig kapálgató bennszülött sátrakat fog cipelni, a kertészből szemé­lyes titkár lesz, a farm konyhai kisegítője pedig a sza­fari szakácsa. A jó BGH, akinek saját csapata van, egy vagyonba kerül, de a kiszámított idővel és pénzzel gaz­dálkodó vendég­vadásznak felbecsülhetetlen érték. Nem kell személyzetet, teherhordókat keresgélnie, akik esetleg megbízhatatlanok, és elszöknek a szafari idején, mert keveslik a fizetést. A BGH emberei lehet, hogy alacsonyabb bérért, de egész évben folyamatos alkalmazásban állnak. Ha idejüket nem is állandóan vadász-szafarin, de mindig a „szafari-iparban” töltik, így lekötelezettjei a „fehér vadásznak”. Széchenyi sokat és elismeréssel ír a „fehér vadá­szokról”. Becsüli szerepüket a társadalomban, szak­értelmüket, és tudja, hogy nélkülük soha nem lett vol­na képes zsákmányait megszerezni. Még az is megfor­dult a fejében, hogy maga is beáll fehér vadásznak, majd pontokba szedve sorolja érveit, miért is döntött másképp.39 Stub, a „fehér vadász” a Csun... egyik le­gelevenebb, legjobban megrajzolt és legkomikusabb figurája: „Itt fogadtuk fel az ún. White huntert, a pro­fesszionista fehér vadászt is, aki szafárinkat rendezni, vezetni és társamat, Károlyi Istvánt, vadászat közben kísérni fogja. Stubnak hívják az illetőt: H. L. Stub. Öt­ven év körüli, marcona képű, hosszú, vörös harcsa­­bajszú, apró szúrósszemű egyén. Ideges, rengeteget jár a szája. Nem megnyerő külsejű, de nyilván érti a mesterségét. Dél-Afrikából bevándorolt farmer, van itt a közelben vagy húszezer holdas birtoka, ami az it­teni vadonságban még nem nagy szó. Szülei skótok voltak, kik annak idején hazájukból Dél-Afrikába köl­töztek. A mi emberünk már itt született, Európában sohasem járt, nem is kívánja megnézni.”40 „Arra virradtunk, hogy Stub parafasisakjának kari­máját ismeretlen tettes­­ eltörte! Na, hiszen csak ez hiányzott. Stub lelki egyensúlya aggályosan megbil­lent. Még közelébe sem merészkedünk. Reggel óta folyik a vizsgálat. A nyomozás, a tanúkihallgatás, a keresztkérdések, a vád- és védőbeszédek. Stub a sátor előtt ül, fején a bűnjel, a törött kalap. Körülötte fél­körben remeg a vádlottak, tanúk, gyanúsítottak sere­ge. Aki csak tudja, mi a kalap, mind meg lett idézve. Stub vészjósló hangja egyre félelmetesebb. Közbe-

Next