BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 19. (2007)

2007 / 1. szám - LEVELEZÉS - Erős Vilmos: Verbiage - sorvezetővel

LEVELEZÉS­ nak valóban jelentést konstituáló ér­telme van, azt világosan bizonyítja Szabó István és Szekfű Gyula 12­13 szin­te ugyanazon időben készült tanul­mánya a nemzetiségi problematiká­ról. Ön, Dániel, Szekfűét egyáltalán meg sem említi (alig merem kérdez­ni: nem ismeri?), pedig - s ez az én értelmezésem - Szabó asszimilációs tanulmánya ezzel antitetikusan kapja meg az „értelmét” (vö. a német Sinn). Szekfű ugyanis a politikai nemzet mentén haladva (s minden­fajta népi, népiségi felfogástól magát számtalanszor és deklaratíve elhatá­rolva) azt szögezi le, hogy a magyar­ság alapjában történeti egység,14 s ki­alakulásában fő szerepe a lelki-tudati­­kulturális tényezőknek van. Alapvető ikonja ezért például Szent István, aki az idegenek befogadására és velük szemben toleranciára ösztönöz, s az egész folyamat betetőzése az Eöt­­vös-Deák-féle politikai nemzet fogal­ma, amivel szinte százszázalékosan azonosítja magát. Szabó István ezzel szemben (most az mindegy, hogy mennyire - szerintem eléggé - tuda­tosan) A magyar asszimiláció című ta­nulmányában, de számos egyéb kora­beli írásában is, a népi, etnikai nem­zet nyomvonalán haladva bizonyítja szüntelen: a magyarság etnikai egysé­ge már a honfoglalás idején is kiala­kult, s ez alapjában későbbi története során (bár történtek kisebb-nagyobb változások) nem változott, illetve amikor igen (a XIX. században), ak­kor ezt negatívan ítéli meg.15 Kétsze­resen is aláhúznám azonban, hogy nem az igazság kiosztásának szándé­ka vezérelt, ezért tökéletesen hamis az a beállítása, Dániel, mintha én Szabó népi/etnikai nemzet fogalmát azonosítanám a vérségi, tehát faji nemzet fogalmával, így könnyű lenne őt nemes egyszerűséggel lefasisztázni, s az igazságot Szekfűnek(Szekfűék­­nek16) ajándékozni, ezért mondom azt, hogy - más műveket (tehát való­ban a kontextust) is figyelembe véve - Szabó (és persze Mályusz) népi nemzet fogalmának a Szekfűékénél erősebb szociális aspektusa is van. Il­letve, hogy például historiográfiai szempontból (amit Ön, Dániel észre sem vesz) is van ennek hozadéka, amennyiben a társadalomtörténeti megközelítést (ami mind nála, mind Mályusznál erősebb, mint Szekfűék­­nél) valamiféle előremutató dolognak tekintjük.17 Még egyszer hangsúlyozni szeret­ném: mindez csak részeredmény, még számos kérdés - természetesen - to­vábbi tisztázásra szorul,18 de amit leírtam, azt dokumentumokkal tá­masztottam alá (ezért közöltem és re­konstruáltam az egész szöveget.) De mit teszel Ön, Dániel? Először is kitanít Koselleckből, ami viszont láthatóan azon áll, hogy bizo­nyítani próbáljuk-e a politikai nemzet­­ népi nemzet dichotómiát. Másod­szor rám süti, hogy én a történetírás retorikus elemeit, retorikusságát vala­miféle „rossz, megengedhetetlen do­lognak” gondolom,19 sőt még majd­nem Hayden White-tól is eltilt. De bizonyítékot, érvet nem hoz arra, hogy én „ilyesformán” gondolkodom 12 ■ Vö. Erős 2006. 13 ■ Vö. Szekfű Gyula: A nemzetiségi kér­dés rövid története. In: uő: Állam és nemzet. Tanulmányok a nemzetiségi kérdésről. Ma­gyar Szemle Társaság, Bp., 1942. 85-177. old. Újból megjelent in: Szekfű Gyula: Nép, nemzet, állam. Válogatott tanulmányok. Szerk. Erős Vilmos. Osiris, Bp., 2002. 476-546. old. 14 ■ Megjegyzem, ez a felfogás Szekfűnél már a húszas évek elején is megjelenik. Vö. Szekfű Gyula: Történetpolitikai tanulmányok. Magyar Irodalmi Társaság, Bp., 1924. (A Napkelet Könyvtára 3. szám) 15 ■ Tehát a magyarság alapvetően nem történeti, hanem etnikai egység. 16 ■ Pl. Deér József is ehhez a körhöz so­rolható. Róla legújabban vö. Capitulum 11. Deér József emlékezete. Tanulmányok Deér József (1905-1972) professzor születésének centenáriumára. Szerk. Koszta László. JATE Press, Szeged, 2006. 17 ■ Hozzá szeretném tenni, hogy itt pedig nem Mályuszéknak ajándékoznám oda az igazságot. Szerintem ugyanis alapvető félre­értés az a - Gyáni Gábornál is megfigyelhető­­ konstrukció, mintha Szekfűék alapvetően hagyományos állam- és politikatörténetet művelnének. Szerintem az ő szellemtörténeti pozíciójuk is mindennek magas fokú megha­ladása, legfeljebb inkább a magas kultúrára összpontosít, irodalmiasabb s kissé talán esztéticista is. Ebből viszont az is egyértel­mű, hogy semmi köze valaminő etnikai fun­damentalizmushoz (miként ezt Miskolczy Ambrus állítja), mint ahogy alapvetően Má­lyusz és Szabó István törekvéseinek sem. Az egész problémához vö. még: Erős Vilmos: Látomás és indulat a szektológiában [nem szekf­ológiában]. (Válasz Miskolczy Ambrus­nak.) Aetas, 2004. XIX. évf., 3-4. szám, 312-321. old. 18 ■ Pl. Hóman Bálint vagy az említett Deér József szerepe a diskurzusban. 19 ■ Jöhet Arany János, gondolja a fene. 20 ■ Nem sok ez egy kicsit a lojalitásból? erről, úgyhogy joggal kérdezem: ezt melyik ujjából szopta? (Ha esetleg va­lamely vidéki egyetem provinciális légkörével akar azonosítani, ahol ilyesmiről, mint retorika, narratíva, „close reading” vagy éppen White, mit sem akarnak tudni - kollégáim között persze fölös számmal vannak ilyenek -, szeretném értesíteni, hogy én nem Debrecenben lakom.) Har­madrészt - s ezt kifejezetten ízléste­lennek tartom - megvédi a cikke írá­sára megbízást adó Gyáni Gábort, a BUKSZ szerkesztőjét,20 mondván, hogy ő nem kívánja az „objektivitás mércéjének” beállítani Szabó mun­káit, csupán azt értékeli, hogy „meg­nyitotta az utat az asszimiláció társa­dalomtörténeti tárgyalása előtt” (229. old.). Amivel persze azt kívánja mondani (jöhet a „close reading”), hogy az alapvetően állami és politi­kai-ideologikus szempontokat érvé­nyesítő Szekfűvel szemben Szabó tár­sadalomtörténeti, tehát dezideologi­­záló és előremutató irányba mutat. (Ezzel szemben mondom én, hogy retorika ez is, az is, s ha Szekfűnél rá lehet mutatni az ideologikus elemek­re, rá lehet mutatni Szabónál is.) Negyedszer és legfőképpen, kitalál egy történetet arról, hogy Szabó ta­nulmányában tulajdonképpen a Má­­lyusz-féle népiségtörténet „érvényes­ségét teszteli”. Ezt - az Ön elbeszélé­se alapján - olyanféleképpen kell ér­teni, Szabó majdhogynem eleve el­döntötte, hogy kudarc esetén (ami, mint előre látható volt, be is követke­zett) egy életre felfüggeszti a népiség­történeti irányban való tapogatózást. Ez a kudarc azután Ön szerint be is következett, tekintve, hogy a XIX. századi asszimiláció rádöbbenti: a vérségi és tudati nemzet végképp elválik egymástól, „a mai magyarok már lényegileg különböznek az egy­kori magyaroktól”, tehát Mályusz alapján (!?) már nem lehet magyar történetet írni. „Az eredmény Szabó számára kétségkívül csalódás - írja Ön (vö. 230. old.) noha többnyire nem volt jelentékeny a beolvadás, de egy ponton, a városi asszimilációban mégis visszafordíthatatlanul elválik egymástól a tudati és vérségi nemzet. Ebből pedig az következik, hogy töb­bé nem lehet azzal próbálkozni, hogy a népiségtörténeti paradigma mentén .

Next