BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 22. (2010)

2010 / 1. szám - SZEMLE - Milbacher Róbert: Kerényi Ferenc: Petőfi Sándor élete és költészete. Kritikai életrajz

BUKSZ 2010 idő alatt) a saját világát. Minderről persze tudjuk, nem így történt, erről a Kerényi-könyv azon passzusai is ékesen tanúskodnak, amelyek Petőfi és a forradalmi ifjak 1848 májusától kezdődő, fokozatos háttérbe szorulá­sáról szólnak. A nemzeti emlékezet­ben Magyarország átalakítása mégis a márciusi „forradalomhoz”, az pedig evidensen Petőfihez kapcsolódik, holott a feudális rendszer átalakítá­sa a korabeli Magyarországon törvé­nyekkel, parlamentáris alapon történt. Forradalomról, vagyis a törvényesség és jogfolytonosság megbomlásáról legfeljebb a Lamberg felkoncolása utáni időszakban lehet beszélni, a törvényes kormány mindaddig meg­próbálta fenntartani az igen töré­keny egyensúlyi viszonyt az udvarral. Ennek fényében lehetséges olyan álláspont, amely szerint a pesti ifjak mint forrófejű szélsőségesek háttérbe szorítására éppen azért volt szükség 1848 nyarán, hogy a forradalomnak (amely a kortársak szemében egyenlő volt a törvénytelenséggel és káosszal) még csak az árnyéka se vetődjék a békés átalakulás folyamatára. Minderre mondható, hogy ugyan­akkor minden úgy alakult, ahogyan Petőfi előre látta. Itt újabb fontos narratíváról, tudniillik a látnokság és a mindentudás narratívájáról kell szót ejtenünk. A közösségi emlékezet számára nyilván fontos mitologéma Petőfi jóslatainak (halála, Júlia hűt­lensége stb.) igazolódása. Termé­szetesen Kerényi mindent megtesz, hogy ennek a legendának misztikus­mitikus ködét eloszlassa, ugyanakkor - és talán ez az egyetlen kritikai ész­revételem munkájával kapcsolatban, hiszen elfogultsága szemmel látható ellentétben áll pozitivista törekvé­seivel - annyira erősen magáévá teszi Petőfi nézőpontját, hogy talán szán­­dékolatlanul, de mégiscsak apologe­­tikusan érvel Petőfi mellett, amikor kortársaihoz fűződő viszonyát elemzi. Köztudott, hogy Petőfinek igen sok és heves vitája volt az irodalmi ellen­táborral, idősebb írókkal (Garay), pályatársakkal (például Tompával), tábornokokkal stb. Kerényi szerint a vitákban Petőfinek mindig igaza volt, ugyanis a jövő valahogyan mindig iga­zolta álláspontját, vagy pedig költői mivolta felmentette bizonyos szabá­lyok betartása alól (1. a katonai fegye­lemsértés eseteit). Szép példa erre Kerényinek a Vörösmarty-afférhoz fűzött kommen­tárja. A két költő az 1848. augusztusi hadügyi szavazás miatt veszett össze, illetőleg Petőfi sérelmezte Vörösmarty álláspontját, és megírta az apagyilkos­ságként értelmezhető Vörösmartyhoz című versét. A kialakult hírlapi polé­miában Vörösmarty kifejtette, hogy az adott körülmények között miért döntött úgy, ahogy döntött, amit Petőfi nem fogadott el. Kerényi idézi Vörösmartyt válaszát, amelynek utol­só mondata így hangzik: „Az idő ítél­ni fog köztünk”, majd a következőket teszi hozzá: „Alighanem Vörösmarty sem gondolta volna, hogy ez milyen hamar bekövetkezik. Augusztus 27-én az osztrák kormány ugyanis úgy fog­lalt állást, hogy a Pragmatica Sanctio összeegyeztethetetlen az 1848: III. tc.-kel, amit augusztus 31-én királyi emlékirat adott a magyar országgyűlés tudtára. Egy hét sem kellett hozzá, hogy a gondosan kitaktikázott komp­romisszum mit se érjen a politikai gyakorlatban.” (406. old.) Kerényi tehát, aki tűzzel-vassal próbálja irtani a Petőfit övező legendákat, itt fenn­tartja a politikai éleslátás vélelmén keresztül a mindentudás és a meg nem értettség kultikus mitologémáját. Kerényi monográfiájában hőse és annak életműve természetesen a kor­szak kulminációjaként artikulálódik, vagyis az addigi különféle (irodalmi, filozófiai, társadalmi) folyamatok kiteljesedéseként, betetőzéseként, s mint ilyen természetszerűleg kitün­tetett figyelmet érdemel. Magam ezzel kapcsolatban szkeptikus volnék, mert bár vitathatatlan, hogy Petőfi életművében minden jelen van, ami a XIX. század első felét foglalkoz­tatta, csakhogy sok esetben nagyon is Petőfi szűrőjén átszűrt (sokszor a felismerhetetlenségig átpasszírozott) formában szembesülhetünk ezekkel a jelenségekkel, problémákkal. Mindez annak köszönhető, hogy Petőfi olyan - viccs értelemben vett - „erős költő­ként” lép fel, akinek feltétlenül újra kell alapítania az irodalmat, ám ez - éppen a behatárolt időkeret, az anyag természete és a szerző kompetenciá­jának korlátai miatt - nem minden esetben jár sikerrel. Érdemes lenne Petőfi költészetét egyrészről folyama­tos - bloomi értelemben vett - félre­­olvasásként is szemügyre venni, amely - minthogy a kánonformáló szerepe vitathatatlan - a magyar irodalmi gon­dolkodás néhány különös szerkezeti sajátságára is felhívhatja a figyelmet. Hadd szemléltessem ezt egy pél­dával. A János vitéz második felének romantikus kereséstörténete népi­es kontextusban fogalmazza újra a Vörösmartyhoz (különösen a kis­­eposzok filozófiájához) kapcsolható guest-problematikát. Vörösmartynál a kereső hős - lévén az abszolútum, a cél stb. természeténél fogva befo­­gadhatatlan, elérhetetlen - sohasem ér célba, a keresés - amely ráadásul mindig nemzeti következmények­kel jár - maga válik az emberi léte­zés metaforájává. (Vörösmartynál az egyetemes emberi és a nemzeti még összeegyeztethető volt, ám a későbbi hagyomány - nem utolsósorban Pető­finek köszönhetően - ezt tökéletesen figyelmen kívül hagyja.) Ezzel szem­ben a János vitéz hőse megérkezik Tündérországba, megtalálja keresé­sének tárgyát. Ennek kétféle követ­kezménye lehet a magyar irodalmi tudatra nézvést: egyrészt a romantika fogalma nálunk nem a Vörösmarty­­féle, végtelenre irányuló, filozofikus hagyományra alapozódik, hanem inkább a Petőfi szövegéből kiolvasott édesbús biedermeier idillre. A másik következmény némileg érdekesebb, ugyanis - ahogyan Harmos Sándor nyomán Kerényi maga is megjegyzi (147. old.) - Tündérország leírásá­nak Homérosz-reminiszcenciái a népi idillt és a naiv antik görögség toposzát egyesítik, vagyis a romantikus keresés azért érhet véget, mert a népiesség mintegy okafogyottá teszi a schilleri szentimentális antropológiát, és újra visszanyerhetőnek mutatja az antik görögség világának naivitását. A népi tudat ily módon a világ harmonikus megélésének záloga, illetőleg egyet­len lehetősége, ami már önmagában is legitimálja a nép felszabadításá­nak kulturális, később pedig politikai programját. Petőfi figurája és életműve tehát olyan mítosz újraéledéseként és prog­ramszerű kifejtéseként körvonalazó­dik a magyar kulturális emlékezetben, amely a harmonikus emberi létezés

Next