Budapest, 1902. augusztus (26. évfolyam, 209-239. szám)

1902-08-01 / 209. szám

Augusztus 1. „BUDAPES­T“ Mesebeszéd tehát az, amit annyi-­­ szór hangoztattak a közösügyes gyász­magyarok, hogy a magyar függetlenségi párt elvi álláspontja gyakorlatilag kivi­hetetlen. íme, előttünk áll a norvég példa. Csak legyen a magyar államfér­fiakban annyi bátorság és hazafiság, hogy alkalomadtán hivatkozzanak rá — Bécsben. POLITIKAI BIBEL Budapest, julius Bt. ■— Miniszterek utazása. Széll Kál­mán miniszterelnök ma Rátótról a fővárosba érkezett s augusztus 3-ikáig itt marad. — Lukács László pénzügyminiszter nyári pi­henője befejezésével ma Gasteinból haza jött. — Darányi Ignác földművelésügyi mi­niszter augusztus hó 30-án délben érkezik Temesvárra, ahol a püspöknél száll meg. Délután megtekinti az uj vadászerdei iskolát, továbbá Vadászerdő magyar telepes közsé­get. Másnap résztvesz a méhészeti kon­gresszuson. — A közös vámterület ellen. A IX. kerületi iparosok, kereskedők és gazdák köre legutóbbi üléséből kifolyólag öt tagú bi­zottságot küldött a kerület képviselőjéhez, Hock Jánoshoz, az önálló vámterü­let ügyében. A küldöttség eredményéről Kvintovics Lajos, a kör elnöke, ma számolt be, melyben elmondta, hogy Hock János ígéretet tett az­­ügyet párt­fogásába venni és pedig leginkább akkorra, mikor a bizottság az önálló vámterületről szóló memoran­dumot elkészíti, melyet annak idején pártolólag fog a Ház elé terjeszteni. Ebből kifolyólag a mai értekezlet határozatlag kimondotta, hogy az önálló vámterület ügyében a mozgalmat meg­indítja és lehetőleg belevonja abba a többi székesfővárosi köröket és testületeket is, hogy összetartva a közös vámterület ellen határozott álláspontot foglaljanak el. Ez ügyben még jövő augusztus hó hetedikén újabb gyűlés lesz egy­ behíva,amelyre a kör dr. Pap Zoltán és dr. Horváth Gyula ellenzéki képviselőket is meg szándékozik hívni. — Az autonóm vámtarifa, Bécsből táviratozzák. Az autonóm vámtarifa harmadik olvasása fennakadás nélkül halad előre. Hír szerint a tárgyalások eddigi folyamán egyál­talán semmi jelentékenyebb nehézség nem nélküle. A harisnyafényűzés nemsokára el­terjedt főleg Franciaországban és már XIII. Lajos, nejének, osztrák Annának hímzett ha­risnyát ajándékozott, melyet a királynő gyön­gyökkel kirakott családi címere arany mező­ben díszített. XIV. Lajos Montespan asszony­nak hasonló ajándékkal kedveskedett: a ha­risnyán levő drágakődísz a napot, a hiú ural­kodó kedvenc jelvényét ábrázolta. A jobbha­risnyát a napfölkelte zafirtengerben, a bal­harisnyát pedig a lenyugvó nap smaragdfel­­hőben díszítette. Napjainkban is Párisban hasonló láz mutatkozik kézzel festett harisnyákért. Van­nak köztük olyanok, melyeknek párjáért 1000 koronát is fizetnek. Tekintve, hogy e harisnyákat csak kétszer-háromszor veszik fel, elég drága mulatság ezeknek megszer­zése. Egy dalcsarnok-királynő olyan haris­nyának tulajdonában van, mely két arcképét ábrázolja, egyik utcai, másik színpadi toilett­­ben. Egy másik díva 81.000 korona értékű harisnyapár boldog tulajdonosa, melyet ud­varlójának arcképe díszít. Igen gazdag hölgyek gyakran csipke­harisnyát viselnek, melynek értékét drága­kövek fokozzák. A szép orfeuménekesnőnek, Oteronak oly pár fekete harisnyája van, me­lyen névaláírása van kirakva gyémántból és rubintból; pont gyanánt értékes fekete gyöngy szolgál. Egy londoni jelmezbálon történt nem­menüt fel, a­mi valószínűleg abban leli ma­gyarázatát, hogy eddigelé a jelentős tételek még nem kerültek sorra, mert azok csak a harmadik olvasás végével jutnak tárgyalás alá. Valószínűnek tartják, hogy ezeknek a fontos tételeknek, a­melyek eddig is a leg­nagyobb ellentéteket idézték elő, egyezteté­sére szükséges lesz a két miniszterelnök és a szakminiszterek újabb tanácskozása.­­ Báró Call kereskedelmi miniszter az osztrák és a magyar szakelőadók tiszteletére ebédet adott, a­melyen igen emelkedett volt a hangulat. Báró Call legközelebb rövid szabadságra utazik. — A megfeneklett kath. autonó­mia. A „Magyar Állam“ nyomán mi is meg­írtuk, hogy a kormány a katholikus autonó­mia tervezetét nem fogja ajánlani a király­nak megerősítés végett. E hírre vonatkozólag félhivatalosan ma a következőket jelentik: Mint illetékes oldalról értesülünk, ez a híresztelés minden alapot nélkülöz, mert az autonómiai kongresszus által kidolgozott terve­zet sorsára nézve még eddig semmiféle döntés nem történt. A vallás- és közoktatásügyi minisz­ter ezen tervezetet annak idején kiadta a többi érdekelt minisztériumoknak tanulmányozás és véleményezés végett. A nyári szünetidő lejárta előtt és ily rövid idő alatt pedig lehetetlen volt ezt a sokféle ágazati dolgot elintézni. Most kü­lönben úgy a vallás- és közoktatásügyi minisz­ter, mint a minisztériumban a katholikus ügyek előadója szabadságon vannak és igy a katholikus autonómia kérdéseivel jelenleg már ezért sem foglalkozhatnak. — A dunáninneai ág. ev. egy­­házkerület közgyűlése. Pozsonyból jelentik: Az evangélikus egyházkerület foly­tatólagos közgyűlését Hering Lajos fehér­komáromi esperes által tartott istentisztelet előzte meg. A közgyűlésen, amelyen Baltik püspök és Laszkáry Gyula elnökölt, elha­tározták, hogy az egyetemes közgyűléshez felírnak a közalapi adók dolgában, amelyek megállapításánál ezentúl csak egyenes ál­lami adó vétessék alapul. Schleifer miserdi lelkész beszámolt a kerületi gyámolda-alap­­ról, amely most az 597.000 koronát felül­haladja. Misznyik Endre th­eológiai igaz­gató jelentést tett a Schmalkaldi-cikkek ter­jesztéséről a nép közt. A vállalkozás oly szé­pen jövedelmezett, hogy szimbolikus köny­veknek magyar nyelven leendő terjesztését is elhatározták. Bodiczky nyitramegyei lel­kész követelte, hogy eféle iratok tót nyelven is terjesztessenek, amihez a közgyűlés h­osz­­szabb vita után hozzájárult. A tanítóképző­k felállítása ügyében bizottságot küldtek ki, mely a helységre vonatkozólag fog határ­­­rozni. Mostanig a nyitramegyei Szügy, Sel­­­­meczbánya és Pozsony versenyeznek. A köz­gyűlés továbbá elhatározta, hogy a protes­táns tábori papoknak katholikusokkal leendő egyenjogúsítására vonatkozó tavalyi határo­zat foganatosítását az egyetemes gyűlésnél és az országos gyűlésnél újból megsürgetik. A gyűlést Baltik püspök 12 órakor bere­­kesztette, rég, hogy egy hölgy, mint a pénz megszemé­ l­­yesítője jelent meg. Ruhája és fejdisze mint *­­­denféle ország utánzott érempénzével volt diszitve, lábait térden alul szorosan simuló olasz papírpénz övezte, mely több ezer ko­rona értéket képviselt. Egy liverpooli úriem­ber unokah­ugának oly selyemharisnyát aján­dékozott, melybe a térdnél egy-egy százfon­tos angol bankjegy volt beleillesztve. De a legbizarabb és legköltségesebb egy amerikai nő, Barter kisasszony ideája. Ez arany és ezüst huzalból áttört harisnya. Erről a csu­pasz lábon viselendő ruhadarabról arany és ezüst csengettyűcskék lógnak le, a láb pe­dig oly színre van festve, mint a csillogó és csengő lábravaló. Ha már ilyen különc divatról és öltöz­ködésekről beszélünk, ne feledjük el, hogy vannak férfiak is, akik egész az őrültségig viszik az öltözködés terén a különcködést. Ilyen Hall Róbert Texasban, akinek az öl­tözete több mint száz darab­, állati bőrből áll, megannyi vadászati vívmánya Hallnak. Medvék, farkasok, párducok egymáshoz var­rott szőrméi alkotják a törzset s ezenfelül van e ruhán madártoll, halpikkely, dene­­vérszárny, szarvasköröm és a többi. Ennek a különcnek párja akadt az Egyesült­ Államokban, Rochesterben, aki csör­gőkígyók bőréből gyártott magának ruhá­zatot, amelyhez százhuszonöt hüllőt használt fel díszítésül. Érdekes ezen a ruházaton a­­ gombozat. Minden gomb kígyófejből áll, mely­­­ből gyöngyszem kandikál ki szem helyett. A harmadik különc gyanánt sorakozik a két előbbihez egy angol koldus, Bigg John. Ez a koldus különös előszeretettel szedegetett és kéregetett bőrdarabkákat s azokat minden rendszer nélkül, nap-nap után hozzávarta az egyetlen ruhájához, így azután lassanként belevarta magát egy vas­tag bőrrétegbe, mely nem kopik és amelyet állandóan visel. Hogy ez a koldus őrült, azt tudja és elismeri mindenki, ellenben a má­sik kettőről csak azt szokás mondani, hogy különc. Az eltérő kritikának az a magya­rázata, hogy a két előbbi gazdag ember, az utóbbi pedig szegény. Akadtak persze ezeken kívül is külön­böző ízlésű különcei az eredeti öltözködés­nek, így néhány év előtt Brüsszelben Busa Péternek jutott eszébe az a furcsaság, hogy üvegszálakból font kabátot készíttessen ma­gának. Ehhez persze stílszerűen illett az ugyancsak üvegből készült kalap és a cserép­cipő. Egy bolond — a közmondás szerint — százat csinál. Ebben az esetben csak egyet sikerült kinyomozni. Buse ötletét egy brook­­lyni hölgy is magáévá tette. Miss Ellen Jaqua is készíttetett magának ugyancsak üvegből toalettet. Akadt olyan is, aki cukorpapirosból tákolt össze magának valamelyes ruházatot. Ebben a ruhában azután pénzért mutogatta magát Amerikában. 209. szám. (3) A pánszlávok a Himnusz ellen. Budapest, júl. 31. Pavlos­ics Ljubomir nagy-kikindai me­rénylete, mint a „Felvidéki Sajtóiroda” közli, immár a tót túlzók sajtóját is arra bírta, hogy a Himnusz ellen állást foglaljon. A „Národnie Noviny“ „Isten áldd meg a magyart!“ című cikkében azt fejtegeti, hogy e nóta miatt ál­landóan üldözik a nem magyar nemzetisé­geket. Elmozdítottak — mondja többek közt — egy evangélikus lelkészt, aki ennek a dalnak a templomban való éneklését a tót fiuknak meg­tiltotta ; neki rontottak Pavlovics Ljubomirnak­, aki egy Hirsch és egy Wirth nevű gyerektől tényleg drasztikusabb módon vette rossz néven e nóta éneklését, legújabban pedig a nyitrai királyi­­ügyész tett javaslatot arra nézve, mi történjék e nóta miatt az egyik nyitramegyei város tótjaival? Ha így menne tovább a dolog, mint a­hogyan az „Isten áldd meg a magyaré­ért kezdődött, bennünket is kikergetnének az országból. A Himnusz kizárólag a magyar faj­nak a Himnusza. Hogy adhatnak hálát a tótok Istennek azért, hogy a szép hazát Bendegúz fiainak, vérének adta ? Az egész Himnusz kizárólag a magyarokról beszél a ha a magyarok éneklik, talán én is (a cikkíró­) velük énekelném, de ha szerb, tót vagy román énekli, akkor antipatikus nekem nemcsak az, aki énekli, hanem maga az ének is, mint minden — nem igaz dolog. E mellett a pesti újságok és az or­szággyűlés állandóan ellenséges magatartást ta­núsítnak. Csoda-e tehát, hogy akadt ember, a­ki megbotránkozott azon, hogy a nagy­ kikindai ál­lomáson Birschek és Wirtn­ek énekelték az „Is­ten áldd meg a magyart ?“ ilyen ember több is akadhat a nem magyar vidékeken ! Azok, a­kik ezzel az énekkel békétlenséget akarnak az or­szágban, nem tudják, mi van benne, nem tud­ják, hogy ez kizárólag a magyarnak, a faj­­magyarnak a himnusza. Mit akarnak tehát Pav­lovics Ljubomirral ? Ha a büntető törvénykönyv

Next