Budapest, 1975. (13. évfolyam)

6. szám június - Kövendi Judit: Portré vázlat Preisich Gáborról

Kiemelkedő építészeti és vá­rosrendezési munkája alapján, ,,az európai kulturális örökség megőrzése és továbbfejlesztése terén szerzett érdemeiért" ez év májusában Bécsben Herder-díjjal tüntették ki Preisich Gábor épí­tészt. (Az első magyar Herder­díjas Kodály Zoltán volt, 1965-ben.) Preisich Gábort — legalábbis a nevét — olvasóink közül is so­kan ismerik. Folyóiratunkkal tartott kapcsolata a mi számunk­ra egyszerre hasznos és megtisz­telő. A lapszerkesztéshez nyúj­tott sok értékes tájékoztatása, nálunk publikált írásai, és legszű­kebb munkatársi gárdájának nagyrészt az ő ösztönzésére írott cikkei révén vált évről évre szorosabbá ez a kapcsolat. Életé­ről, személyéről már kevesebbet tudunk, munkásságát is jobbára általánosságban ismerjük. Hogy nagyformátumú ember, azt még most is inkább csak sejtem, most, hogy először volt alkalmam hosszasabban beszélgetni vele — róla magáról. Ahogy főbb vonalaiban nyomon követhettem pályáját, gondolatait, kibontako­zott előttem egy nagy tudású, sokoldalú érdeklődésű, színes egyéniség. S talán az általa el­mondottaknál is többet tudtam meg az építészetről vallott néze­teiről abból a könyvből, amit Walter Gropiusról, a Bauhaus alapítójáról, a modern építészet egyik legnagyobb alakjáról írt. Preisich Gábor 1909-ben szü­letett. Édesapja gyermekorvos volt, egyetemi tanár, Magyaror­szág határain kívül is elismert tudós, a kommün alatt a járvány­kórház igazgatója. ,,A szüleimnek nagyon sokat köszönhetek — mondta. — Például azt, hogy ki­csi koromtól önállóságra neveltek. Ötéves voltam, amikor vörhenyben megbetegedtem, s a hallásomat csaknem teljesen elveszítettem. Akkor még nem volt hallókészülék. Ennek ellenére sohasem kísérget­tek az iskolába, édesanyám nap mint nap reszketve, de hallatlan önuralommal figyelte az ablakból, hogyan kelek át a forgalmas Kör­úton ... Ennek az lett az eredmé­nye, hogy nekem a rossz hallásom miatt semmiféle kisebbrendűségi érzésem nem volt. Az iskolában egyszerűen fogtam egy széket és kiültem a katedra elé, hogy megért­sem a tanárt. Azt is bölcsen tették, hogy reáliskolába írattak. Jól raj­zoltam, verseket írtam, elsősorban a művészetek érdekeltek. A humán érdeklődés és a reáliskola hatása: talán e kettősségből eredeztethető, hogy építészkarra jelentkeztem." A fiatalemberben már tuda­tossá vált az önállóságra törek­vés: az első évfolyamot a karls­ruhei egyetemen végezte. A Mű­egyetemen 1930-ban diplomá­zott. A modern építészettel — még műegyetemi hallgató korá­ban — a Bauhaus-elveket valló, baloldali érzelmű, kitűnő, mo­dern építészek: Molnár Farkas, Ligeti Pál, Fischer József révén került kapcsolatba. Csatlakozott a CIAM (a Modern Építészet Nemzetközi Kongresszusa, me­lyet Le Corbusier alapított, 1929-től Gropius volt az alelnö­ke) magyarországi szekciójához s részt vett a CIAM 1930-as ber­lini kongresszusán is. Szeretett volna még egy ideig külföldi ta­nulmányokat folytatni. Berlinben összeismerkedett Meutschen belga professzorral, s megkérte, vegye fel az irodájába, akár a leg­csekélyebb fizetésért­• • Így 1930—31-ben az ő liége-i építé­szeti irodájában kezdett tervez­ni. (1958-ban, amikor Meutschen meghívására Belgiumba utazott, a liége-i tervezőiroda falára füg­gesztve viszontlátta néhány tervrajzát­• •) 1931-től 1944-ig tervező-építészként dolgozott idehaza. Vadász Mihállyal, majd Gerle Györggyel társulva jelen­tős épületeket tervezett (eze­ket magyar és külföldi szaklapok publikálták), tanulmányokat írt. A felszabaduláskor már az is­mert nevű modern építészek kö­zé tartozott. -Hosszan időztem az ifjúkor­nál, mert meggyőződésem, hogy a család haladó szellemű légköre, s a CIAM körül csoportosuló mo­dern építészek hatása — páro­sulva az egyén adottságaival — determinánssá váltak további pályáján. Az építészetet mindin­kább komplexitásában látta; ezen felül nem egy-egy épület­ben, hanem háztömbökben, lakó­telepben, városközpontokban, a Város egészében gondolkodott­álmodott, már pályája kezdetén is. A harmincas évek derekán olvasott arról, hogy készítik Budapest városfejlesztési prog­ramját. Fogta magát, ismeretle­nül elment a fejlesztési program készítését irányító kiváló város­politikus, Harrer Ferenc lakásá­ra, s közölte: őt ez a fejlesztési terv nagyon érdekli! Harrer a kezébe nyomta az addig elké­szült javaslatokat, hogy tanul­mányozhassa, s észrevételeit megtegye. Harrer Ferenc mmn- Portrévázlat Preisich Gáborról a Herder-díj elnyerése alkalmából Az ,,OTI"-házak a Köztársaság téren, 1933 (Terv: Árkay, Faragó, Fischer és Molnár, Ligeti, Preisich és Vadász) A volt Simplon - ma Bartók mozi nézőtere, 1934 (Terv: Preisich, Vadász)

Next