Budapest, 1978. (16. évfolyam)

1. szám január - Szényi Gábor: Kirakatok, kirakatrendezők

Kirakatok, kirakatrendezők Milyenek a pesti kirakatok ? Egyesek szerint mutatósak­, má­sok szerint egyhangúak; vannak, akik azt mondják, hogy elhanya­goltak. Tulajdonképpen mind­egyiküknek igaza van. Hiszen csillogóak a Váci utcában, s álta­lában fantáziátlanok, elhanyagol­tak a külterületen. De hát ez nemcsak a kirakatrendezőkön mú­lik. A látvány eléggé lehangoló. Ódon, körfolyosós pesti bérház. A gangon diákok ülnek, előttük rajztábla. Kint még mindig több a fény. Meg aztán belül amúgy is szoronganak. A helyszín a Kirakatrendező Iskola az Osvát utcában. 1972-ben lett önálló intézmény, azelőtt a Szász Ferenc Iparcikk-kereske­delmi Szakmunkásképző egyik tagozataként működött. A jelen­legi helyzet, bármennyire furcsán hangzik is, a fejlődés következ­ménye. Ugyanis az infrastruktúra változásával a kereskedelmi isko­láknak is lépést kellett tartaniuk. Ez csak részben sikerült. Ez az oka, hogy általában az ilyen jelle­gű iskolák helyiség- és épület­gondokkal küzdenek, s minthogy a kereskedelemben legégetőbb gond az eladók hiánya, elsősorban az ő képzésükre fordítottak na­gyobb figyelmet. Egy-egy keres­kedelmi vállalat ezer dolgozója mellett általában 5—6 dekoratőr dolgozik. Képzésük talán a leg­drágább a kereskedelmi szak­munkások között. Térre, meg­felelő raktárkészletre van szükség. Az iskola 1974-ben került át a fő­városi tanács oktatási osztályának felügyelete alá, s most egy régi szakmunkásképző iskolát építenek át számukra. Czétényi Vilmos igazgató: — Az egész ország részére kép­zünk kirakatrendezőket, de évente nem tudunk fölvenni többet 90 tanulónál. Közülük harmincan budapestiek. A jelentkezéshez kö­zépiskolai végzettség szükséges, s a jelölteknek alkalmassági vizs­gát kell tenniük. A vizuális mű­veltséget mérjük, nem képző­művészeti, művészettörténeti is­meretekre vagyunk elsősorban kíváncsiak. Vizsgáljuk a gyakor­lati rajztudást, kézügyességet is. A képzés egyébként kétéves. He­tenként két napot gyakorlaton töltenek a fiatalok különböző budapesti dekorációs műhelyek­ben. Sajnos, 50—60 helyen van­nak szétszórva, ami — monda­nom sem kell —, nem a legideá­lisabb. Nehéz az ellenőrzés, nem egyenletes a képzési színvonal. Szényi Gábor

Next