Budapest, 1985. (23. évfolyam)

5. szám április - Maiina János: Egy énekkar negyedszázada

16 Egy énekkar negyedszázada mindig a versenyen kívül szü­lettek: ezerfőnyi közönség e­lőtt a strasbourgi katedrális kellős középen magyar népda­lokat énekelni, kint élő ma­gyarokkal együtt sírni a Him­nusz éneklése közben, ezek szívszorító dolgok. Saly: Leuvenben, koncert utáni „ráadásként" az utcán énekeltünk a lépcsők köré gyűlt alkalmi közönségnek. Az emberek moccanás nélkül álltak, miközben a rendőr a forgalom elterelésével volt el­foglalva. Mi meg csak nem tudtuk abbahagyni, hiszen csupán néhány utcával vol­tunk odébb az Ómagyar Mária-siralom lelőhelyétől... MKM: Mindehhez hozzá­jön számtalan itthoni emlék. Negyedszázad alatt közel ezer fellépésünk volt: hangverseny, rádióadás, tévéfelvétel, szerzői est, kiállítás-megnyitás, ünnepély, verseny, fesztivál, dalostalálkozó. Huszon­négy különböző városban szerepeltünk. Utazni, együtt lenni napokon át, felbecsül­hetetlen emberi és szakmai eredményekkel jár. Debrecenben ötször vettünk részt a Nemzetközi Kórusversenyen, máig is éltet bennünket a Kodály-év nőikari I. díja. 1964 óta ott voltunk minden pécsi Kamarakórus Fesztiválon. — Melyik kortárs zeneszerzőnek mutat­ták be a műveit? Kik ajánlottak darabot a kórusnak? Kikkel találkoztak az elmúlt hu­szonöt év alatt? — Gádor: Bemutatóként énekeltük Ba­lázs Árpád, Cser Gusztáv, Farkas Ferenc, Horusitzky Zoltán, Lendvai Kamilló, Pet­rovics Emil, Szőnyi Erzsébet és Vass Lajos műveit. Különös megtiszteltetés volt szá­munkra, ha nekünk dedikált darabokat mutathattunk be. Bárdos tanár úr két mű­vét is ajánlotta nekünk, de írt számunkra Balassa Sándor, Daróczi Bárdos Tamás, Fehér András, Pertis Jenő és Szőllősy And­rás, sőt, még Doráti Antal is, a legfiatalabb zeneszerző-generációból pedig Mohay Mik­lós. Saly: Rajtuk kívül is sok mindenkivel ta­lálkoztunk. Werner Alajos az arezzói ver­seny előtt gregoriánra tanított bennünket, Kocsár Miklós, Szőllősy András, Pertis Je­nő pedig próba közben segédkezett, mikor a műveiket tanultuk. Gádor: Kodály Zoltán annak idején többször meghallgatta koncertünket, aján­lólevelet írt számunkra, gratuláló sorait is őrizzük. Szinte halála pillanatáig tudott ró­lunk: 1966 decemberében, az utolsó szüle­tésnapon mi adtunk neki éjjelizenét a Kö­röndön. A sírjánál is énekelhettünk. MKM: A nagy összkari éneklések karve­zetőin kívül a kórusnak nemigen volt ven­dégkarnagya. Egyszer-egyszer a Zeneaka­démián diplomázó kórustagjaink vezényel­ték a kamarakórust, egy-egy főiskolás is se­gítségül hívott bennünket. A vendégek kö­zött egészen különös hely illeti meg a haza­látogató Doráti Antalt. Ő nem csupán ven­dég volt, hanem próbát is tartott: egyik té­vészereplésünk előtt, amelyen nekünk kom­ponált kórusművei hangzottak el, egy óra hosszat dolgozott a kórussal. Jó barátunk­nak mondhatjuk Lukin Lászlót és „atyai" jóbarátunknak Keresztury Dezsőt, aki húszéves jubileumi hangversenyünkön kö­szöntött bennünket. Találkoztunk Jancsó Adrienne-nel is, és egy alkalommal, meghí­vásunkra eljött hozzánk Weöres Sándor és Károlyi Amy. — Nyilván a kórustagok soraiból is ke­rültek ki kiválóságok. MKM: Számomra az a legnagyobb öröm — és leginkább ezt érzem a Kamara igazi erejének —, hogy ez ideig több mint negy­venen választották élethivatásul a zenét. Ez a legnagyszerűbb, amit egy éneklő közösség „kitermelhet" magából. A tagok fiatalon, szinte kislányként töltenek éveket a kórus­ban, s egyszer csak tanárként állnak az újabb fiatalok előtt, hogy tovább gyújto­gassák a lámpásokat. — A muzsikusokon kívül kikből állt, és kikből áll ma a kórus? MKM: Jelenleg is van néhány zenei pá­lyára készülő tagunk, voltak és vannak ve­gyészek, építészmérnökök, matematika­fizika szakos tanárok, óvónők, tanítónők, egészségügyi dolgozók, szülésznők, pszi­chológusok, mezőgazdászok, könyvtáro­sok, varrónők, otthoni bedolgozók. A gyógyszerészhallgató együtt énekel(t) az öt­vösipari tanulóval, a kollégiumi igazgató a franciatanárral, a könyvesbolti eladó a rak­tárossal és a könyvtáros a gyesen lévő kis­mamával. A jelenlegi tagság több mint egy­harmada még középiskolás. — És honnan az utánpótlás, miután megszűntek iskolai kórus lenni? MKM: Amíg a Szilágyiban tanítottam, már az első osztályban figyeltem a tanuló­kat, hogy ki az, aki közülük bekerülhet a kamarába. De jöttek „kívülről" is. 1972-től a Marcibányi téri Kodály Zoltán Ének­zenei Általános Iskolában tanítottam. Ele­inte túlságosan kicsiknek éreztem a tanuló­kat, nem hívtam közülük senkit a kamará­ba. Hét év elteltével azonban rögtön ötöt is kiválasztottam az akkori nyolcadikosok közül. Nagyszerű gyerekek voltak! Akadtak kedves ese­tek is: egyik kislányért, aki messze lakott, az édesanyja éveken át eljött, hogy a lányá­nak ne kelljen a sötétben e­gyedül hazamennie. Egyszer aztán, mikor a mama koráb­ban érkezett, behívtuk, hogy ne várjon kint a hidegben, így lett belőle is kórustag. Anya és lánya évekig együtt énekel­tek. — Negyedszázad alatt há­nyan fordultak meg ezen a ,,forgószínpadon "? Gádor: Száznegyvennyol­can. Jelenleg már csak hár­man vagyunk alapító tagok, de sok olyan társunk volt, aki tíz, tizenöt vagy húsz éven át énekelt. — Hogyan lehet megteremteni az egysé­get a felnőtt tagok és a fiatalabb évjárat, a még középiskolások között? Keresztény Zsuzsa másodéves gyógysze­részhallgató. Nekünk, akik általános isko­lás korunkban kerültünk be a kamarába, úgy érzem, egész életünket meghatározó se­gítség volt az idősebbek közelsége. Egy ka­maszlánynak óriási dolog, ha átéli társai örömét, bánatát vagy tragédiáit, ha énekel­het esküvőkön, ha vigyázhat kismama tár­saira utazás vagy koncertek közben. Azt hi­szem, egészen más lennék, ha nem járnék a kamarába. — Nem rossz érzés, hogy professzionista jellegű teljesítmények mellett is ,,amatőr" státusban maradtak? MKM: Amatőrnek lenni egy kórus vo­natkozásában nem ugyanaz, mint festő, színész vagy sportoló esetében. Itt a megje­lölés csupán arra vonatkozik, hogy a tagok nem a kóruséneklésből élnek. De ez nem mehet a színvonal rovására. Ha jól tudom, a nemzetközi kórusversenyeket mindenütt kizárólag amatőr együttesek számára hirde­tik és rendezik meg. — Mondjon valamit műsorválasztási el­veiről, művészi hitvallásáról! MKM: Csak azt tudom megtanítani, amiben hiszek. Csak igaz és tiszta szándék­ból született műveket tudok megszólaltatni. Ezért érzem örökkévalóknak a Bartók-kó­rusokat és örök gyönyörűségnek Bárdos és Kodály kórusműveit. Ezekben nem lehet csalódni. Mindig hittem abban, amit An­dor Ilona mondott: az énekesek nem kórus­tagok, hanem munkatársak. A művek mindig a próba közben születnek meg, e­gyütt hozzuk létre őket. Foglalkozzék bár az ember a darabokkal otthon, de valójá­ban a hangzó anyag közegében jön létre a mű. Igazán hitelessé pedig attól az intenzív emberi és zenei kapcsolattól válik, ami a karnagy és a kórus között fennáll. Egész kórusvezetői munkámnak az átéletés lehet­ne a kulcsszava. A kórusba ki-ki a saját sze­mélyiségét hozza, a művek átélése és meg­formálása erre épülve lesz sokszínű, gazdag és mindig megújulni képes, mégis egységes. MALINA JÁNOS

Next