Budapest, 1985. (23. évfolyam)

5. szám április - Müller Tibor: Előttem az egész múlt

FŐVÁROSI EMBEREK Zórád Ernő Előttem az egész múlt „Napokig lehetne hallgatni Zórád Ernőt, ha az életéről kezd mesélni. Kalandjai Krúdy-regé­nyekre emlékeztetnek, könnyen hihetném róla, hogy a Ködlovagok emlékezetes alakjai közül va­ló, kóbor lovag a Tabánból, békésen fröccsözge­tő bölcs egy régi józsefvárosi bormérésből. Ala­posan megismerte az életet, aludt az Üdvhadse­reg ingyenszállásán, ette Róbert bácsi leveseit, volt képügynök, műkedvelő színész, profi futbal­lista, korcsolyatoló és énekes pesti bérházak ud­varán. Lakott vidéki kúriában és vagonban, al­bérleti szobában és az Angol Királynőről elneve­zett vendégfogadóban. Tizenkilenc évesen ido­márnőt szöktetett a híres Krone-cirkuszból." (Kuczka Péter) Hámló vakolat, besüppedt tetők, penészes falak, botla­dozó utcácskák — bármit is gondoljunk, nyomortanya volt a Tabán, amolyan slum, szegények menedéke és búvó­helye, városnegyed, amelyhez hasonlót a világ minden táján kiizzadnak magukból a met­ropolisok. Sorsa is az volt, ami a nyomortanyáké: össze­gyűrődött, megráncosodott, megkopott, piszkos lett és ápolatlan, nem tudott ellen­állni árvíznek, szélnek, tűznek, szegénységnek, időnek, le kellett bontani, el kellett temetni. De volt történelme, voltak boltocskái, vi­dám kocsmái, meghitt szobácsai a szerelme­seknek, volt holdja az égen, alkonyata a zegzu­gos utcákban, verkli szólt délelőtt, hegedű cin­cogott esténként, lakóit törte a gond, vándora­it vonzották az árnyak. Volt hangulata. Ezért van emléke. Ez volt tárlatának témája 1985 tavaszán a Derkovits-teremben. — 1921-ben települtünk át a hajdani Hont megyéből Budapestre, tízéves voltam. Édesszüleim kitűnő stílusérzékkel előbb Bu­dán, ott is a Tabánban, a nótabeli Csap utcá­ban vettek ki lakást. Ódon hangulatú, álmatag faluváros­ban találtam magam. Egy ug­rásnyira tőlünk, az Avar és a Csörsz utca végében sötét lett a régi, tabáni temető. Vadro­mantikájú ősparkja felnyo­mult egészen a Farkasrétig, ahol a 48-as Honvédhez cím­zett vendéglő állt. Középisko­lába az Attila körútra, majd a Fehérsas térre jártam. Képzel­heti, micsoda ősidőkben tör­tént mindez, hiszen nemegy­szer voltam szemtanúja, ami­kor „Guszti", vagyis Auguszta főhercegnő egy lovász kíséretében lezötyögött a Várból, kör­beügetett a kopár Vérmezőn, ahol a fővilág pólósai száguldoztak, vagy Freystädtler pasa hajtotta piros fezben gumirádliját.­­ Most pedig bezörög a 6-os villamos a szo­rosan zárt ablakon, és a szomszéd, József kö­rúti ház falán olvasható az emléktábla: ,,Itt töltötte gyermek- és ifjúi éveit Molnár Ferenc, a nagyvárossá cseperedni akaró Budapest nagy mesélő­je." — Már akkor elszakadtam a Tabántól, ami­kor 1927-ben felvettek az Iparművészeti Iskola grafikai szakára. Pestre költöztünk. De azért vissza-visszatértem ügyeletes ideálommal an­dalogni a régi temető omlatag kriptái közé, és Szindbád nyomán végigkóstolni a Mélypince, Aranyliba vagy Albecker borait. De a József­városnak, Ferencvárosnak nem lettem rajzoló­ja. Csak szurkolója. — A Tabán viszont megihlette. — Azt mondják, az ember gyerekkori élmé­nyei meghatározóak. Én a Csap utcában visszataláltam szülőföldemre, azokra a külö­nös századvégi arcokra néztem, amelyek oly is­merősek voltak palócföldön. Nem csoda, hogy amikor meghúzták a lélekharangot a Tabán fölött, siettem papírra menteni a meghitt, ne­kem otthonos tereket, házakat, ahol már kí­méletlenül dolgozott a bontókalapács. Kísérte­ties volt. A hulló malter, leomló tégla porában örökre eltűnt a Tabán. És vele a romantika. — Nagyon megragadta ez a városnegyed. — A lelkemnél fogott meg. Az élményeim­nél, emlékeimnél. Ha ugyan tízévesen vannak ilyenek az emberben. Mindenesetre faluról fel­kerülve is fájt a szívem a hebehurgyán nekilen­dülő városépítő, inkább csak romboló lendü­lettől, amelynek olyan egyedülálló épületek is áldozatul estek, mint a Fehérsas téri polgári is­kola gyönyörű ted­erista stílusú, akkor hiper­modern, központi fűtéses, háromemeletes tömbje vagy az a ház, ahol Semmelweis Ignác született. És a szemben lévő, amely Virág Be­nedeknek, a költőnek volt élete utolsó idősza­kában otthona. Szóval, sok érték veszett akkor el a nagy sietségben. És mi végre?! — Lehet, hogy a várostörténettel hivatássze­rűen foglalkozók ismerik okát az akkor neki­rugaszkodó csákányhangulatnak, de mások e­lőtt ma is bizonyos rejtély lengi körül az esemé­nyeket. — Nézze, egy fejlődésének indult nagyváros nehezen tűrhette el ezt a kopott, szegény ro­kont. És, persze, fellegekben járó tervek is vol­tak arra nézve, mi minden épül majd a Tabán helyén. A korszerű városrendezés mindezt már másként látja, ma másféle becsülete van a régi­nek, átértékelődött a második világháború, az ostrom pusztítása után a műemlékvédelem. De akkor, néhány esztendő alatt, 1933-ra kivégez­ték a Tabánt. Hogy az emlékén, legendáján kí­vül is maradt belőle valami, az a fotósoknak, festőknek köszönhető. Hiszen nem én voltam az egyedüli, aki megőrizni igyekezett e különös városnegyed hangulatát. Balogh Rudolf fotó­művész például elévülhetetlen érdemeket szer­zett ebben a rendhagyó mentési akcióban. — De ennek érzelmi okai is voltak. — Igen. Tudja, ez olyan, mint két limonádé. Az egyikben a citrom túl sok, a másikban meg a cukor. Van, aki csak nosztalgikus, érzelmi alapon siratja a Tabán végnapjait, mások ride­gen kijelentik: városrendezési szempontból szükséges pusztítás volt. Mindkettő „élvezhe­tetlen." Mert le kellett bontani a roskadozó nyomortelepet, de nem mindent. Nem az utol­érhetetlen, egyedi légkört varázsló, kapaszko­dó utcácskákat, a jó kondícióban lévő egy-két emeletes házakat. Ami pedig az én érzelmi okaimat illeti, a Tabánról írni, a Tabánról fes­teni, a Tabánról dalolni nemcsak művészi atti­tűd volt, amit az ember csak úgy fölvett. Hiába rendelt volna tőlem valaki például tíz darab Li­pótvárost. Biztosan nem festettem volna meg. Aki a Tabánról írt: Krúdy, Kosztolányi, Szép Ernő, valamiféle lírai, romantikus szükséglet­ből tette. Képzelje el, mondjuk, Kassák Lajost vagy Veres Pétert, amint sétálnak a Holdvilág utcában. Ugye dermesztő. Badarság. Nem es­hetett volna meg. Az én érzelmeimet, világo­mat a Tabán sokféleképpen meghatározta. Mindenekelőtt, úgy látszik, lírai alkat vagyok, bár az életem inkább a realitások, sőt, a ciniz-

Next