Budapest, 2004. (27. évfolyam)

5. szám július - Rátonyi Gábor Tamás: Festett falak

BUDAPEST Zflflflp I I'l I. T II S Festett falak Szöveg: RÁTONYI GÁBOR TAMÁS Fotó: ERDÉLYI ÁGNES GRÉTA • Egyelőre nincs nagy divatja a vá­rosban árválkodó tűzfalfelületek óriás reklámplakátként való felhasználásá­nak, pedig a jobban sikerült falfest­mények nemcsak kedves színfoltjai a városnak, hanem - ha hinni lehet a konkrét összegek említése nélkül tett nyilatkozatoknak - az egyik legol­csóbb közterületi hirdetés lehetősé­gét nyújtják. A csupaszon ágaskodó tűzfalak nem bántják ugyan mindenkinek a szemét - egyesek szerint a városkép szerves része egy-egy monumentális téglafal, míg mások az örökké átalakuló, meg­újuló város szimbólumának tartják a foghíjtelkek mögül kikandikáló tűz­falakat­­, de abban szinte mindenki egyetért, hogy a jobban sikerült, egész falfelületet beborító festmények töb­bet nyújtanak, mint pusztán egy ré­teg vakolatot. Azért is érdekes a fő­város tűzfalainak kihasználatlansága, mert miközben idehaza épp hogy csak szaporodásnak indultak a muráliák, külföldön - például New Yorkban -határozottan kezd kimenni a divatból a falfestészet. Az amerikai metropo­lisban már a perifériára szorultak ezek a gigantikus képek, pedig arrafelé an­nak is hagyománya volt, hogy a ház tulajdonosa vagy a város megrende­lésére pusztán az esztétikai gyönyör­ködtetés kedvéért készíttessenek -minden reklámot mellőző - falfest­ményeket. Miközben a tengerentúlon már fe­lejtik, nálunk - ha lassan is - felfede­zik ezt a lehetőséget. Igaz, egyelőre legfeljebb jó tucatnyi egész falat be­borító murát található a városban. Hogy melyik lehetett a legelső? Ez már az emlékezet ködébe vész: talán Pataki Ági Kálvin téri alakja vagy a szintén ugyanott látható fa, amelynek ágain akkori élelmiszeriparunk remekei csüggtek? Mindenesetre a rendszer­váltás utáni időszak úttörőjének az egyik külvárosi pékség épületét lefe­dő életképet tartják, melyen - nem meglepő - két pék látható munka közben. Egy-egy egész falat beborító kép elkészülte néha hosszú hónapok mun­kájának gyümölcse. Többnyire a hir­detni óhajtó cég instrukciói alapján készül el a terv, amelyet képző- vagy iparművész fest meg - ez nem más, mint a majdani falfestmény kicsinyí­tett mása. A terveket ügynökségek készíttetik, s a vállalkozás vezetőinek jóváhagyását követően a falfelület bér­beadója kilincsel az engedélyekért. Ez a leghosszabb munkafázis: nem­csak az épület tulajdonosával, de az ön­kormányzattal is el kell fogadtatni a tervet - az sem ritka, hogy elölről kell kezdeni mindent, ha a hatóság ne­met mond. Az engedélyeztetési eljá­rás tehát a papírforma szerinti hatvan naptól akár tíz hónapig is eltarthat. Egyes, az engedélyezésben jártas kivitelezők szerint nincs jelentős kü­lönbség a fővárosi és a vidéki önkor­mányzatok ügymenetében. Budapes­ten az engedélyeztetés többszintű (nemcsak a kerület, de például főút­vonal melletti fal esetében a főváros jóváhagyása is szükséges), vidéken az eljárás gyorsabb. Érzékletes példa a döntéshozók kifürkészhetetlen szem­pontrendszerének illusztrálására: az egyik megyeszékhely belvárosi panel­épületére készítettek volna egy élet­képet, a majdani festményen meg­őrizve és hangsúlyozva az épület jel­legzetes elemeit. A településen azon­ban általában ellenérzéssel viseltettek a belvárosi miliőtől idegen épülettel szemben, és a terveket látva felme­rült, hogy a falfestmény csak még job­ban kihangsúlyozza a szocialista épí­tőipar produktumának rondaságát. Később azonban belátták: az a ház még hosszú ideig ott lesz, az elkép­zelt falfestmény pedig legalább vidá­mabbá teszi a tömör betont. De van ízelítő másféle mentalitásból is: egy tízemeletes panelház szürke tűzfalá­nak festését azzal utasította el az ön- Márvány utca Angyal utca 24

Next