Budapest, 2005. (28. évfolyam)

4. szám április - Fekete László: Értékszemlén Budapesten - Mit tehet a marketing a főváros idegenforgalmáért?

BUDAPE­ST fljflSfl ÁPRILIS / Értékszemlén Budapesten Szöveg: FEKETE LÁSZLÓ Fotó: SEBESTYÉN LÁSZLÓ Mit tehet a marketing a főváros idegenforgalmáért? Az olcsó légitársaságok tömeges megjelenésével Budapest új lehetőséget kapott arra, hogy feltárja értékeit a világnak. A városlátogató turizmus piacán - ahol Európa összes nagyvárosa a versenytársunk - döntően a hely imázsa számít. Ezért a városra vonatkozó turisztikai marketingben az a feladatunk, hogy Budapest lendületes, gazdag arcát mutassa a kínálat piacán . Európában az utóbbi öt-tíz évben majdhogynem hihetetlen fejlődésen ment keresztül a városlátogató turiz­mus. Mozgató rugója az átalakult uta­zási szokásokban keressendő: a fő kül­dő piacokon az évi egy hosszú nyara­lás mellett megjelent a második és harmadik szabadság, egyre többek­nek van rá igényük (és persze pén­zük), hogy évente akár többször is el­utazzanak valahová három-négy nap­ra, egy-egy hosszú hétvégére. S az ilyen rövidre szabott kiruccanások ki­váló úti céljai az egyedi arcú, vonzó múltú városok. Ez a turizmus abban a tekintetben speciális műfaj, hogy az ebben részt vevők megkérdőjelezhetetlen érté­keket keresnek. Amelyik város ebből többet tud felmutatni, oda érkezik a több vendég. Az értékekben gazdag Budapest most, a nagy számú disz­kont légitársaság megjelenésével új lehetőséget is kapott arra, hogy eze­ket Európa elé tárja. Hatmillió vendégéjszaka Míg 2003-ban csak két cég verseny­zett a budapesti low-cost piacon, ta­valy év végén már nyolc, 2004-ben összesen 982 ezer diszkontutast jegy­zett a Budapest Airport (miközben a hagyományos légiforgalom is 11 szá­zalékkal bővült), s idén számuk az előrejelzések szerint eléri az 1,67 mil­liót. A köznyelvben „fapados" néven emlegetett társaságok a hagyományos légi fuvarozókat is rákényszerítik az árcsökkentésre. S eközben számos városnak lett új, közvetlen összeköt­tetése Budapesttel éppen a fapado­sok jóvoltából, melyek immár nem­csak a hagyományos társaságoknak, hanem egymásnak is konkurensei, ami az árcsökkentés irányába ható újabb tényező. Mindennek következ­ményeként nem túlzás azt állítani: a repülőgép valóban kezd tömegközle­kedési eszközzé válni. A fogadó város szempontjából na­gyon lényeges tény ugyanakkor, hogy a repülésen megspórolt pénz nem marad a zsebben. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az olcsó járatokkal ér­kezők szívesen költenek magasabb értékű szolgáltatásokra, például ma­gasabb kategóriájú szállodában száll­nak meg. Mindezt kézzelfoghatóan támaszt­ják alá a 2004. évi statisztikai adatok. A légi közlekedés (azon belül a low­cost forgalom) soha nem látott mérté­kű növekedése, a budapesti turiszti­kai kínálat bővülése (minőségi szállo­dák építése, számos megarendezvény, új szórakozónegyedek kialakulása), valamint a fő küldőpiacokon kifejtett erősödő marketing jóvoltából 1990 óta először lépte át a hatmilliót a ven­dégéjszakák száma a fővárosban; a kereskedelmi szálláshelyek forgalma 16,9 százalékkal nőtt, ezen belül a külföldiek húsz százalékkal több éj­szakát töltöttek Budapesten, mint 2003-ban. Különösen örvendetes, hogy a négy- és ötcsillagos házak vendég­éjszakáinak száma együttesen már lé­nyegesen meghaladja az alacsonyabb .

Next