Budapest, 2005. (28. évfolyam)

6. szám június - Polgár Judit: Gyár állott, most kőhalom

BUDAI' K­S­T­GFLFLGFFI LL­ LNIUS Gyár állott, most kőhalom Szöveg: POLGÁR JUDIT Fotó: SEBESTYÉN LÁSZLÓ A budapesti barnaövezet • írásom tárgya, a budapesti barna­mezős térség (más, plasztikusabb elne­vezés szerint rozsdaövezet), a város­lakók nagy többsége és a városlátoga­tók számára nem célterület. Budapest 525 négyzetkilométernyi területéből körülbelül 68 négyzetkilométert fog­lal el a (volt) ipari terület, amely ha­talmas közlekedési (főként vasúti) te­rületeket és lakótelepi zárványokat is magába foglal. Ez a barnamezős tér­ség része annak a köztes, átmeneti zónának, amely a sűrűn beépített la­kóövezet és az alapvetően kertvárosi­as elővárosok között alakult ki. József Attila korában ez volt a külváros. „A város peremén, ahol élek, / beomló alko­nyokon / mint pici denevérek, puha / szár­nyakon száll a korom, / s lerakódik, mint a guanó, / keményen vastagon. " (József Attila: A város peremén) Miközben az ipar területi elhelyezkedése alig változott, Nagy-Budapest létrejötté­vel (1950) ez a térség a belváros és a kertváros közé szorult. Nem is olyan régen még ez az öve­zet volt Budapest gazdaságának köz­pontja, ahol több mint félmillió em­ber dolgozott, és nem kevesen a gyá­rakhoz, üzemekhez tartozó kolóniák munkáslakásaiban laktak. Azóta a nagyvállalatok szétdarabolódtak vagy csődbe mentek, a gazdasági struktúra gyökeresen átalakult, az ipar részará­nya radikálisan csökkent. A rendszer­változás lázas átalakulása a barnaöve­zet fizikai struktúráját még alig-alig érintette, „...vasgyár, cementgyár, csa­vargyár. / Visszhangzó családi kripták. / A komor föltámadás titkát / őrzik ezek az üzemek" - felrémlenek a költő hetven évvel ezelőtt írott szavai. Akkoriban még csak a külvárosi éjszaka csöndesí­tette el a város széli gyártelepek csat­togó-kattogó gépsorait. Mára tartósan megdermedt a budapesti gyáripar. A géppark nagy részét leszerelték, az üzemcsarnokok törött ablaküvegeit vastag pókhálók takarják. A volt kül­város viszont „beköltözött" a város belsejébe a közigazgatási határ kito­lódása következtében. A városszerke­zet részeként nagy tehetetlenségű, gyenge láncszemmé változott az az ipari övezet, amely egykor Budapest fényes világvárossá fejlődésének mo­torja volt. A spontán funkcióváltás ez idáig a barnaövezetnek csak kisebb mozaikjait újította meg. Hogyan alakult ki? A 19. század első felében, az ipar meg­telepedésének első korszakában a Duna mint szállítási útvonal volt az elsődleges telepítési tényező. Később az üzemek vízigényének kielégítésé­ben is döntő szerepe volt a folyónak. Budapest 19. századi, viharos gyorsasá­gú növekedésének legelső és legfon­tosabb mozgatója a terménygyűjtő, -kereskedő szerepkör és az erre épülő feldolgozóipar volt (malmok és szesz­gyárak). A nagyszabású építkezések­hez szükséges nyersanyagok lelőhe­lyei (agyag- és kőbányák) határozták meg az ipari fejlődés következő fon­tos helyszíneit (Kőbánya, Óbuda, Új­lak). A város funkcionális övezetei­nek alakulásában a század közepétől kezdődően a vasút játszott kiemelt szerepet. Az ipari zónák kialakulásá­nak helyét és időrendjét a vasútvona­lak iránya és üzembe helyezésének sorrendje határozta meg. Elsőként -1846-ban - a váci vonalat adták át. Ez alapozta meg az észak-pesti ipari zóna (Angyalföld, a Váci út környéke, Újpest) elhelyezkedését. A következő vaspálya (1848) Szolnokig épült meg. Ez lett a kelet-pesti ipari övezet (Kül­ső-Józsefváros, Kőbánya) tengelye. Az ebből leágazó kecskeméti vonal a 20. század elején tovább bővítette a kelet-pesti zóna kiterjedését Kispest és Pestszentlőrinc irányába. A Buda­pest-Szabadka vasútvonal mentén, illetve a déli összekötő vasúti hídhoz vezető vasút mellett kezdett formá­lódni a dél-pesti ipari övezet (Ferenc­város, Pestszenterzsébet). Kisebb sze­repet játszott a vasút az óbudai ipari övezet kialakulásában (az esztergomi vonalat csak 1895-ben adták át). A 20. században naggyá nőtt lágymányo­si-kelenföldi és csepeli iparterületek nem a vasútra települtek, bár iparvá­gányaik révén természetesen kapcso­lódtak a vasúthálózathoz. A kézművesipart felváltó gyáripar első korszakát tehát a dunai vízi szál­lításra alapozott terménykereskedés, raktározás, malomipar, valamint a fa­kereskedés és -feldolgozás jellemezte. Ezt egészítette ki a hajógyártás meg az élelmiszeripar egyéb ágazatai: szesz­gyárak, cukorgyárak. A textilgyártás óbudai megtelepedése is a technoló­gia magas vízigényével állt összefüg- A Millenáris új szerepét szolgálja a régi lépcső .

Next