Budapest, 2005. (28. évfolyam)

6. szám június - Polgár Judit: Gyár állott, most kőhalom

3 JÚNIUS 2005/6 BUDAPEST gésben. A kelet-pesti nyersanyag-le­lőhelyek (kőfejtők, téglagyárak) tér­sége hatalmas ipari zónává szélesült a vasút megjelenésével. Kőbánya ek­kor vált Európa legjelentősebb ser­téskereskedelmi központjává, s az is maradt egészen a 19. század végéig: egy négyzetkilométer területet fog­lalt el az egyszerre százezer állat el­helyezését biztosító sertésólak töme­ge. A századfordulótól nagyjából az első világháború végéig jelentős válto­zás ment végbe a budapesti ipar ága­zati összetételében. Az élelmiszeripar túlsúlyát fokozatosan csökkentette a vas- és fémipar, a gépgyártás, a vegy­ipar és a textilipar. Az iparterületek kiterjedése tovább növekedett az elő­városi övezet (Újpest, Rákospalota, Kispest, Erzsébetfalva, Csepel) irá­nyába, illetve a gyáripar új területe­ken (Kelenföld) is megvetette lábát. A belső lakóterületek közé beszorult üzemek kitelepedtek az (akkori) agg­lomerációba. Ebben az időszakban Csepel vált a leggyorsabban fejlődő ipari zónává (Weiss Manfréd Művek). A két világháború között az élelmiszer­ipar a Monarchia piacainak elveszté­se miatt súlyos válságba került. A Du­na és a Váci út közötti térség csődbe ment malmainak és élelmiszer-ipari üzemeinek helyén ekkor épültek fel Újlipótváros modern stílusú bérhá­zai, a barnaövezeti funkcióváltás ko­rabeli kiemelkedő példájaként. Az elővárosokban a nagyipar gyarapodá­sa ebben az időszakban is töretlen, de immár elsősorban a könnyűipar­nak köszönhetően. (Az 1930-as évek­re az elővárosi munkásság többsége már a könnyűiparban dolgozott.) A második világháborúban a budapesti iparvállalatok épület- és gépállomá­nyának egyharmada megsemmisült, a termelés 1948-ban érte el újra a há­ború előtti szintet. Ekkor kezdődött meg a szocialista gazdasági rend negy­ven évig tartó korszaka. A tulajdon­viszonyok és a vállalati struktúra ra­dikálisan megváltozott, módosult az ágazati szerkezet, de az ipar elhelyez­kedése Budapesten belül alig válto­zott, sőt az ipari épületek nagyobb része is megmaradt a rendszerválto­zásig.­­1950-ben Budapest közigazga­tási térképét átrajzolták: hét várost és 16 községet csatoltak a fővároshoz. Ennek következtében került az ipari övezet a belváros és a kertváros közé.) Új gyárak építésére sokáig nem ke­rült sor, inkább a meglévő üzemeket építették át és bővítették. Az ipari létszám a hatvanas évek közepéig nö­vekedett (mintegy hatszázezer főre), majd csökkenni kezdett (1973: 547 ezer; 1983: 347 ezer; 1990: 276 ezer). A korszak első felében az ipari mun­kahelyek számával közel azonos mér­tékben nőtt a város lakosságának szá­ma is. A városon belüli ipari térség kifli alakú karéja a már említett terü­leti egységekből formálódik ki: észak­budai (Óbuda), észak-pesti (Angyal­föld, Újpest), délkeleti (Kőbánya), dél-pesti (Ferencváros, Pesterzsébet), csepeli, dél-budai (Lágymányos, Ke­lenföld, Budafok) ipari zóna. Megújulás? Nehéz ügy! A budapesti barnaövezet megújulási esélyei címmel kitűnő tanulmánygyűj­teményt adott közre az MTA Társa­dalomkutató Központja 2004-ben. Az kizöldült a barna zóna

Next