Budapest, 2005. (28. évfolyam)

10. szám október - Inkei Péter: Legyen a kultúra a városfejlesztés kulcsa

BUDAPEST flmSilfl OKTÓBER Legyen a kultúra a városfejlesztés kulcsa! I­N­K­E­I PÉTER Tervek és esélyek Öt év múlva, 2010-ben egy-egy német és magyar város lesz Európa Kulturális Fővárosa. Németország a döntést Brüsszelre bízta: ott dől majd el, hogy az iparáról elhíresült Essen vagy Görlitz német-lengyel határváros, lesz-e a kiválasztandó magyarnak partnere. A mi győztesünket a kulturális miniszter javaslatára a kormány nevezi meg. • Ha a szerencse is mellénk szegő­dik, Budapest az Európai Unió kultu­rális eseménysorozatának 25. évében válik kulturális fővárossá. Számos pél­da áll tehát már előtte. Fővárosok az elmúlt tizenkét évből, mint Lissza­bon, Koppenhága, Stockholm, Brüsz­szel, Helsinki, Prága, illetve jelentő­sebb agglomerációk, mint Thessza­loniki, Bologna, Rotterdam, Graz, Genova vagy Lille. De ezek a példák nem követhetők gépiesen: Budapest csak egyedi megoldásokkal, lakóival közösen kimunkált új utakon tehet további lépéseket a világot megfris­sítő, sikeres programsorozat felé. Programsorozatról beszélek, ami az európai uniós akció lényege. Ahogy Melina Mercouri kezdeményezése egy­re nagykorúbbá vált, úgy társult az előkészületekhez a kiválasztott váro­sok infrastruktúrájának feljavítása, építészeti gazdagítása. A tetőpont minden bizonnyal Liverpool lesz, 2008-ban: olyan összegű beruházáso­kat terveznek, amilyenek magyar (és budapesti r ésszel alig fölfoghatóak. Fogalmi értelemben azonban a ma­gyar kiírás képviseli a tetőpontot a maga egyoldalú területfejlesztési ori­entációjával. Érdemes összehasonlí­tani a brit kiírással, az övékéből a cé­lok egészét, a magyarból a bevezető bekezdést megmutatva. 2000-ban az Egyesült Királyság kul­turális minisztériuma tizenegy kér­dést tett föl a címre pályázó városok­nak: 1. Hogyan értelmezi városuk a kul­túrát? 2. Mi benne az európai? 3. Mik a témáik és céljaik? 4. Milyen szervezeteket vonnak be? 5. Hogyan érik el a helyiek, különös­képpen a hagyományosan kimara­dók bevonását? 6. H hogyan fogják bevonni a külföldi­eket Európából és azon kívülről? 7. Mi a költségtervük, és hogyan te­remtik elő a fedezetet? 8. Mi jellemzi a város kulturális, köz­lekedési és idegenforgalmi infra­struktúráját, és hogyan fogják ezt bevonni és fejleszteni a program céljaira? 9. Az esemény miképpen haszno­sítja majd a város történelmi örökségét, építészetét és életminőségét? 10. Milyen újszerű és kreatív eszközökkel élnek az események hatósugarának növelésére? 11. Miben látják az esemény hosszú távú hatását? így szólt a magyar kiírás 2005-ben: „A programsorozat célja, hogy a kul­turális és kreatív szektor teljesítményeit katalizátorként használva hatékonyan alakítsa ki vagy alakítsa át egy-egy ré­gió arculatát, foglalkoztatási szerke­zetét. Az Európa Kulturális Fővárosa cím elnyerésére kiírandó pályázat alap­vető elvárása egy, a kulturális, köz­lekedési, turisztikai és informatikai alapú nagyberuházásokon keresztül megvalósuló infrastrukturális és város­fejlesztési program kidolgozása az adott régió stratégiai céljainak és jövőké­pének megfelelő egységes koncepció mentén. A kulturális alapú fejleszté­sek gazdaságélénkítő és esélykiegyenlítő hatásainak kihasználásával a program nagy hangsúlyt helyez a régióban élők versenyképességének a tudáskészletekhez és kulturális javakhoz való hozzáférés szélesítésén keresztüli növelésére." És így tovább. Az akciósorozat fejlesztési versen­géssé válása szóra bírta az uniót is. A Európai Bizottság, az Európa Tanács és az Európai Parlament magáévá tette a sorozatot értékelő Palmer-je­lentés főbb megállapításait, és az idén tavasszal döntést hozott a program jövőjéről. A fő hangsúlyt az eredeti célokra helyezi: a kulturális sokszí­nűségre és kölcsönhatásokra, az „eu-

Next