Budapest, 2005. (28. évfolyam)

2. szám február - Angelus Róbert - Buza Péter: Köz? Munka? Tanács? - Budapest és a Duna

BUDAP F S T flflgff F F R R II Á R Köz? Munka? Tanács? ANGELUS RÓBERT-BUZA PÉTER Fotó: SEBESTYÉN LÁSZLÓ • Kizárólag (erre a célra összeváloga­tott) idézetekből is összerakhatnám ezt az esszét. Olyan szövegrészletek­ből, amelyeknek java a legutóbbi egy­két esztendőben született, friss él­mény a megfogalmazásuk, s közös bennük az elszántság is, noha a vehe­menciában van különbség. Mozgal­mak mondatai ezek, egytől-egyig arra vonatkoznak: tenni kell valamit, s egy­től egyig arra hivatkoznak: elég volt a szabályozott nemakarásból. Nem élhetünk tovább jó érzéssel abban a világban, amelyet nekünk szántak, amelyet éppen ez a szabályozás te­remtett. Egyik deklaráció sem hivatalos, amelyekből idézünk is majd. Egyik megfontolás sem a közigazgatás, a politika műhelyeiből való. A civil vi­lág, a Budapesthez szakmai és nem politikai okokból értők, a várost a sa­játjuknak elfogadó polgárok fogal­mazták azokat. Csapatokat szervezve a kis zászlók mögé már, hogy együtt, ha kell, erővel, de ha nem, hát ke­mény határozottsággal lépjenek elő a végérvényesen elszürkülni látszó hát­térből, ahol pedig életük s otthonuk kell hogy a szín legyen, s színekből kép, amit kedvvel élvezhetünk és akár mutogathatunk is a világnak. Volt már egyszer egy ilyen mozga­lom. Szerencsénkre, mintának is jó. Bő két évtizede alakult meg a Buda­pesti Városvédő Egyesület (kezdetben még csak „városszépítő" — elvégre „ki ellen is akarják védeni az elvtár­sak a várost?"), és sikerült is elérnie, ami legfontosabb célja volt: felhívni a figyelmet Budapest épített örökségé­nek értékeire, mozgalmat szervezni, társadalmi fogadókészséget teremte­ni a védelmük érdekében. Tartós si­ker az egyesületé. A szempont, ame­lyet képvisel, még az azt elutasítók reflexeibe is beleépült. Egészen más a szabásmintája a má­sik előképnek. Hivatal volt, erős ha­talommal felruházva. A kályha újra, ahonnan elindulunk mostanában, s manapság egyre gyakrabban, amikor arra akarunk rámutatni: a dolgok így nem mehetnek tovább. Annál kevés­bé, mert volt, azaz van példa, hogyan lehet értelmesen összehangolni az ál­lami és önkormányzati akaratot. Igen, amikor ilyesmiről esik szó a Fővárosi Közmunkák Tanácsa jut egyre gyak­rabban az eszünkbe, s a fentebb em­legetett, de eddig még meg nem ne­vezett újabb keletű mozgalmaknak ugyancsak. „Magyarországon megszoktuk, hogy az önkormányzat lényegét csak a köz­igazgatási tisztviselők választásában kimerülő speciális magyar önkormány­zati formában lássuk - írja Rakovszky Iván. 1931-ben, a nagytekintélyű tes­tület hat évtizedes működését ün­nepelve, mint a szervezetnek akkor éppen elnöke.­­ A szó európai értel­mében azonban a részben választott, részben bürokrácián kívül álló ele­mek sorából kinevezett tagok alkotta Közmunkatanács önkormányzat, az önkormányzatnak angol jellegű for­mája, aminthogy megalkotásának gon­dolata is angol példából indult ki. ... Kiegészíti a székesfővárosi autonómia működését. Fölé és egyszersmind melléje épült a maga politikától men­tes és az igazgatásnak egyetlen szű­kebb, bár nagyfontosságú mezejére szorított működésével. Szak­autonó­mia, a székesfőváros általános autonó­miájának kiegészítésére. Tagjait nem a városházi politika kohójának forró­indulatú tüzében választják, hanem helyükre szaktudásuk alapján jutnak. Volt és ott van a tagok sorában kiváló építész, nagy múltú városházi veze­tő, fényes jogászi elme, sokat utazott európai ízlésű művészlélek s a legtel­jesebb objektivitással kell megállapí­tani, hogy mindenkor hazánk és fő­városunk hivatott szakembereinek színe-java ü­­­te körül a tanács zöld asz­talát. ... Autonómia a Közmunkata­nács a maga működésében olyan ér­telemben is hogy, a kormánynak a székesfővárossal, mint az ország első városával és legnagyobb kincsével szemben való ellenőrzési és felügye­leti joga van önkormányzati alapokra fölépítve." Az 1870. évi X. Törvénycikket an­nak idején nemcsak elfogadták, de hatékony működésre képes intéz­ményt és pénzt is rendeltek mellé. Az állam - az akkori - felismerte, a városok - Pest és Buda 1870-ben -elfogadták, hogy a fejlődés kulcsa: sikerül-e a helyi érdekek fölött meg­fogalmazni azt a bizonyos koncepci­ót, úgy dönteni nagy és kisebb ügyek­ben, hogy a döntés mechanizmusából kikapcsolják a nyers politikai érde­keket. Az ugyanis régi igazság, hogy szembenálló pártakaratok bajvívása során mindig a ló kapja a halálos dö­fést - a lovagok korában a páncél el­lenére nem volt ez mindig így - a ló, noha ő hordja a hátán az egész szín­társulatot. Maradjunk is, hogy kerek legyen a kép, s ha már szóba hoztuk, a lovagok középkoránál még egy-két monda­tig. Budapest ma 23 hercegség, fe­jedelemmel, udvartartással, őfelsége mindenkori s célszerűségi okokból eltartott ellenzékével. Van aztán egy főherceg, akinek nem fogadtak hű­béresküt ezek a hercegek és herceg­ségek. Szemétdombjuk tulajdonjogát ugyanis nem tőle kapták. A főherceg­nek magának nincs is szemétdombja. De jogot szerzett arra, hogy minde­nért, ami főhercegségében történik, ő feleljen. Ehhez a főhercegi stallum­hoz csak ernyő jár. Nincsen kas. Ha kas is kell, hát kérni kell. Vagy ad a király vagy nem. Jobb tömegközle­kedéshez, használható utakhoz, met­róépítéshez, pénzt. Távlati tervezés­hez fedezetnek garanciát, fejlesztés­hez, rendhez bátorító törvényeket. Csakhogy a főherceget nem a király nevezte ki hivatalára. Még csak nem is azok - gyakran van így - akik őt emelték éppen pajzsra a kosztól jár­hatóvá vált Duna vizén. Na de mit kezdjünk azzal a dilemmával, hogy akár akarja, akár nem, leginkább ko­ronájának erre az ékkövére kellene büszke legyen az a király? Ha másért nem azért, mert ez az európai hagyo­mány. S mert itt él, itt az otthona, vagy a munkahelye, ahol a kincstár bevé­telét termeli minden ötödik alattval .

Next