Budapest, 2010. (33. évfolyam)

2. szám február - Gál Vilmos: Világlátott alkotások Pestről és Budáról

2010 február vége, hogy az 1930-as évek expóin újra megjelent a Herendi Porcelánmanufak­túra termékeként, mely akkoriban több más, külföldön is ismert magyar mun­ka kisplasztikai változatát formálta meg porcelánból. Így többek között a Csikós 1937-ben, a hatodik párizsi expó magyar pavilonjában is helyet kapott. A köztéri változat 1945-ben, Budapest ostromakor sérüléseket szenvedett, s a lovarda lebontását követően raktárba ke­rült. 1983-ban, restaurálása után helyez­ték vissza a várba, de már nem eredeti helyére, hanem a palota északi szárnyá­nak udvarára, a „B” épület elé. (Sokat tett cikkeivel újbóli fölállításáért Kiss Károly, a régi Magyar Nemzet jeles publicistája.) Több példányban Minden idők egyik legsikerültebb magyar szobra, a Ligeti Miklós alkotta Anonymus három világkiállításon képviselte a magyar képzőművészetet. Pedig már a mű szüle­tése körül is számos bonyodalom támadt. Ligeti aszimmetrikus elrendezésű, arcta­lan, ülő alakja sok volt a bírálóbizottság konzervatív urainak. Vitájukat a mindenki által elismert Fadrusz próbálta elsimíta­ni, végül a miniszterelnökhöz utalták az ügyet. A kormányfő döntése értelmében a művésznek új mintát kellett készítenie, ráadásul arccal, ám engedélyezte, hogy bemutathassa saját elképzelését is. Ligeti elkészítette amit kértek, de saját eredetije akkor már kikerült a velencei biennáléra, ahol hatalmas sikert aratott, s meg is vá­sárolták a hatvan centiméter magas bronz változatot. (Érdekes, hogy az olaszok ele­inte Dante legsikerültebb ábrázolásának hitték a művet.) Itthon a Szépművészeti Múzeum is rendelt egy példányt az ere­detiből. A zsűri a külső nyomás hatásá­ra végül elfogadta az eredeti változatot. Az egy méter magas bronz alkotást – melyet eredetileg királyi palota Krisztina­város felé eső oldalában, majd a Margitszi­geten akartak felállítani – a Városligetben, a Mezőgazdasági Múzeum bejáratával szemben 1903-ban leplezték le. Az Anonymus kisebb változata később is szerepelt világkiállításon: 1904-ben St. Louisban, majd 1906-ban Milánóban, ahol nagydíjat is nyert, végül pedig az 1911-es Torino-Róma expó magyar képzőművé­szeti pavilonjában is gyönyörködhettek benne az érdeklődők. 1911-ben Torino nyerte el a világkiállí­tás rendezési jogát, ám Róma és Firenze is kapott egy-egy szeletet az expó-tortából. Az olasz főváros például képzőművészeti tárlatot rendezhetett, ahol hazánk önálló pavilont épített (csakúgy, mint Torinó­ban). A Hoepfner Guidó és Györgyi Géza terezte épület a római reneszánsz és ba­rokk hagyományokhoz igazodott. A tisz­ta vonalú homlokzatot a főbejárati lépcső két oldalán Zala Györgynek a Millenni­umi Emlékműhöz készített kompozíciói A Savoyai-szobor korabeli felvétele Az Anonymus kisebb változata a milánói magyar pavilonban BUDAPEST

Next