Budapest, 2011. (34. évfolyam)

7. szám július - Aradi Péter: Souvenirs de Budapest

BUDAPEST Souvenirs de Budapest Emléktárgy-leltár borúval és derűvel Aradi Péter Ha Budapest turisták által sűrűn látogatott részein járok, óhatatlanul belebotlom a szuvenírárusokba. Kínálatukat látva mindig nagyon bosz­szankodom a giccs és a gagyi tobzódásán, és értetlenkedem, miért ízlés­telen és vacak tárgyakat akarnak rásózni a külföldiekre, ráadásul sokszor meglehetősen drágán? Miért nem lehet színvonalas, igényes, minőségi termékekkel megjelenni ezen a piacon? Szerencsére az utóbbi időben látok biztató jeleket, jóllehet a más szemléletet tükröző próbálkozások aránya még elenyészőnek mondható. De valami talán elkezdődött. Most elsősorban a pozitív példák közül mutatok be néhányat – a teljesség igénye nélkül. Legalább itt ezek lesznek túlsúlyban. A szuvenír-biznisz legfontosabb csomó­pontjai: a Váci utca teljes hosszában, a Nagycsarnok galériája, a Bazilika kör­nyéke és a Budai Vár. Ezeket a helyeket tömegesen keresik fel a turisták, és való­színűleg nemigen akad közöttük olyan, aki ne vásárolna emlékbe vagy ajándékba legalább valami apróságot. De miket talál­hatnak itt? A választék bőséges – biztos, hogy több száz féle tárgyból áll –, mégis rendkívül egysíkú. Mindenhol ugyanazok az olcsó alapanyagból, egy kaptafára ké­szült, gyenge minőségű, többnyire Kíná­ban gyártott tucattermékek. Amelyekhez hasonlók persze számos külföldi nagy­városban is megtalálhatók. Hűtőmágne­sek minden mennyiségben, kulcstartók, sörnyitók, tollak, bögrék, hógömbök, le­vélnehezékek, sapkák, pólók – és a sort hosszan folytathatnám. A Sütő utcai Tourinform irodában egy fokkal – de tényleg csak egy fokkal – jobb a helyzet. A Népszabadság tavaly júni­usban arról írt, hogy ott „megpróbálták újrafogalmazni, mi is az, hogy budapesti szuvenír”. Ez csak részben sikerült, ami­re feltehetőleg maguk is rájöttek, mert most, egy évvel később nem engedték, hogy fényképezzek a shopban. Csizmadia Kristóf, a BTSZK (Budapesti Turisztikai Szolgáltató Központ Nonprofit Kft.) Tu­risztikai Szolgáltatások Divíziójának ve­zetője kérdésemre ezt a következőképpen indokolta: „Reményeink szerint szuvenír­boltunk kínálata a nyár folyamán az álta­lunk is támogatott termékekre fog átállni. Elsősorban magyar kézművesek, designe­rek, illetve népművészek termékeit óhajt­juk favorizálni a kínai tömegtermékekkel 2011 július

Next