Evangélikus Gimnázium, Budapest, 1876

A dór vándorlás. (Folytatás és vége.) Azok szerint, melyeket eddig elmondottunk, nincs okunk a felől kételkedni, hogy a Herakleidák mondája a görögök virágzásának korában általánosan el volt terj­ed­ve, hogy azt a görögök épen úgy méltatták hitelre, mint akármelyik más mondát is, hogy azzal történetüknek egy igen fontos részét, a dórok a Peloponnesosban való letelepedését, magyarázták és fejtették meg maguknak. A virágzás után következő hanyatlás idejében, a­midőn a görög műveltség különösen Nagy Sándor hódításai folytán, külsőleg roppant mértékben elterjedt, az alexandriai iskola emberei, különösen a történészek és chronologusok, kik újat terem­teni nem tudván, a régi anyagot hangyaszorgalommal feldolgozták, tudományuk minden eszközével beleszo­­rították a Herakleidák mondáját a történet schematikus keretébe ,és igy a maguk módja szerint biztosítot­ták a dór vándorlás történeti hitelességét. De daczára a monda ezen elterjedésének, daczára hitelességének, az csak a későbbi időnek szüle­ménye, csak a gondolkozó ész alkotmánya; a mythosokat teremtő képzelő-tehetségnek nincsen része létre­jöttében, — egy szóval, a­mit a Herakleidákról és a dórok visszatéréséről szóltak és meséltek a görögök az nem mythos. A kinek van érzéke a görög myth­os iránt, az a legelső pillanatra észre fogja venni, hogy a szóban forgó mondában egyetlen egy sajátság, egyetlen egy kellék sincsen, mely a legegyszerűbb mythosban is található. Ennek ellenében ugyan azt lehet mondani, hogy a monda mythosi zamatja elveszett a történet­írók és genealógiák száraz előadása folytán; azzal lehet vádolni Apollodorost, hogy oly ügyetlenül adja elő a mondát, hogy annak mythosi sajátsága, minden költői szépsége kárbaveszett és Herodotosnak azt lehet szemére vetni, hogy ő művének már első fejezetében kimutatja, hogy mennyi érzéke van a mythos szépsége iránt, a midőn Jo és Europe mythosát egyszerűen, mint valóban megtörtént dolgot az Euhemerismus leg­szebb ügyességével magyarázza, és így igen természetes dolog, hogy Herakleidák mondájával sem bánik el jobban. Ezt ugyan lehet állításunknak ellene vetni, de azért ama monda myth­ikus jellege nincs megmentve, még akkor sem ha­dozj­­a Herakleidák visszatérését a nap myth­osával azonosítja és azt állítja, hogy a nap utjának mythikus előadása. Ha pedig nem mythos a monda, akkor annak eredete bizonyosan azon korban keresendő, a midőn a mythosok alakulása már régen megszűnt. Nem szükséges azt bővebben fejtegetnem, csak arra utalok a mit már előbb (1876. 9. 1.) említettem, hogy a hagyomány nincsen összeköttetésben a görögök azon monda­körével, mely cyklikusnak neveztetik, és ezen körülmény is a mellett bizonyít, hogy itt nem egy ősi hagyo­mánynyal van dolgunk, hanem a reflexió egyik szüleményével. Alapja e hagyománynak, vagyis gyökere már Homérnál található és Homér előadása, melyről most fogok szólni, összehasonlítva azzal, a­mit eddig bővebben fejtegettem, talán magyarázatát is adja a hagyo­mány keletkezésének. Azt olvassuk az Iliasban,a) hogy Zeus egykor az olymposi istenek előtt azzal dicsekedett, hogy az nap fog az ő véréből az születni, a­ki minden szomszédjai felett uralkodni fog. A ravasz Here hallván Zeus szavait és ismervén azoknak jelentőségét, azt viszonza Zeusnek, hogy ő hazudik és szavát nem fogja teljesí­teni ; esküdjék meg Zeus, hogy csakugyan úgy lesz, a mint mondta, hogy csakugyan az nap fogja a nap *) *) Cox, History of Greece I. és Mithology of the Argannations. — a) XIX. 95. kk.

Next