Budapesti Hiradó, 1847. július-december (618-722. szám)

1847-09-21 / 665. szám

Ezen lapok minden héten négyszer, u. m. kedden, csüütör­­tökön, pént. és vasárn. jelennek meg. Előfizetési ár félévre Buda­pesten házhoz.­Lorolással 5 ft., Postán borítékban heten­ként kétszer küldve 6 ft 24 kr, négyszer küldve pedig 7 ft 12 kr pp. A hirdetmények min­den négyszer hasábozott apró­­betűs soráért vagy ennek f helye­ Kedden 605. ,BUDAPESTI September 21. 1847. serért pedig 10 p. kr. fizettetik. Előfizethetni helyben * kladokh italban, hatvani ut­­ozat Horváth-házban 38.d ik szám alatt földszint, és minden királyi postahivatalnál. — Az ausztriai birodalomba s a külföldre menendő példányok * csak a bécsi császári posta­hivatalnál rendeltethetnek meg. HÍRADÓ A B. P. HÍRADÓ 1. évi october-decemberi évnegyedes folyamára előfizethetni helyben 2 ft 48 krral, postán 4szeri küldéssel 4 ft 6 kr, 2szeri küldéssel pedig 3 ft 42 krjával pengőben. TARTALOM. Magyarország és Erdély. Kopácsy Józsefhg prímás és b. Orczy Lőrincz f. Előléptetések. Az európai gabonaerisis és az eszmék általa előidézett uj fordulata II. Megyék: Közgyűlések Győr és Beregben. Követválasztás körüli ellenzéki korteskedés Eszter­gomban — Budapesti hirharang. A pestmegyei gazdasági fiókegyesület. Halálozás. Ausztria. Külföld. Nagybritannia- Francziaország. Olaszország. Poroszország. Oroszország. Hivatalos és magánhirdetések. Loteriahozások. Nemzeti színházi játékrend. Gabonaár. Statuspapirok és részvények árkelete. Dunavizállás. IRODALOM és TUDOMÁNY. Neumann K. Fr.: Die Völker des süd­lichen Russlands in ihrer geschichtlichen Entwicklung. II. HAfiYAKARIZÁSI és UUMÉLY. Egy gyászos kimúlás érzékeny emléke nehezedett ismét hazánkra, mert a magyar egyház feje, az ország herczeg­­prímása, Kopácsy József nincs többé! Folyó hó 18án reggel öt napi rövid betegeskedés véget vetett ezen annyi erényekkel gazdag főpap életének. Mit vesztett benne a ki­rály , a haza, a katholikus egyházi rend, azt sajnosan érzi mindenki, ki a boldogultnak hosszú és közhasznú pályáját figyelemmel kisérte, mély belátását, közdolgokbani jártassá­gát , keresztényi szelídségét, alapos tudományosságát, fő­papi buzgóságát, emberszeretetét és mindazon kitűnő tulaj­donait ismerte, mellyek őt mint országférfiat, papot és em­bert egyiránt diszesítették. Áldás lengye körül emlékezetét. Pesten f. év ’s hó 17dikén szenderült jobb létre orczi b. Orczy Lörincz, cs. kir. v. b. t. tanácsos, te­vékeny életének 64-dik évében, sajgó fájdalmára hátrahagyott özvegyének németujvári Batthyány Teréz grófnőnek, leányá­nak Annának gr. Szápáry József nejének, unokáinak, roko­nainak, számos barátinak ’s tisztelőinek. Oszthatja ez őszinte fájdalmat a közhaza is, mellynek az elhunyt béke idején ’s harczviharban egyenlően munkás és hasznos polgára volt; két izben láttuk őt önkéntesen fegyvert fogni a hon védel­mére é s Komárom alatt hazájáért vérzeni. Az 1811 és 1825- diki országgyűléseken mint Hevesmegyének követe küldői benne helyzeti bizalmának tökéletesen megfelelt, napidíjait egy fillérig megyéje adózó népének ajándékozó. Jó királyunk halhatlan atyja használni kívánván a boldogultnak kitartó munkásságát, melly önfeláldozó szeplőtelen hazafisága mel­lett egyik kifejezettebb tulajdona volt, némelly nagyobb fo­lyók részletes szabályozásával , mellyek gyorsan és czél­­szerüen eszközöltettek; majd Ó-Arad városának felszaba­dításával — mit a közönség 80 éven át siker nélkül szorgal­mazott, ’s mi a boldogult ernyedetlen munkásságának néhány év alatt sikerült ’s az által­a városra uj aerát derített — bí­zatott meg. Mint Csongrádmegye helyettesének a rendek osztatlan bizalma ’s hű ragaszkodása jutott osztályrészéül. 1830 ban Csanádmegye főispánjává neveztetett, de még mi­előtt székét elfoglalná, Aradmegye kormányzásával bízatott meg. Mindezen legfelsőbb bizalom-szülte megkülönbözteté­sek csak újabb ösztönül szolgáltak a boldogultnak arra, hogy minden erejét, minden tehetségét hona és királya elválaszt­hatlan közjavának szentelje. Neki köszöni Aradmegye, mi­szerint tisztviselőinek azon osztálya, mellyet a gondviselés szűkén részesítő anyagi javakban, a tiszti nyugpénztár meg­alapításával nyomor és ínség ellen biztosítva van. 1836ban már mint világtalan egy a kincstár és Arad városa között fen­­forgott határkérdés iránt szemlére küldetett ki. A két utolsó országgyűlési tanácskozásokban cselekvőleg vett részt, miért is ő felségének legmagasb tetszését nyeré meg. Élte végper­­ezét — melly az elmélkedő lélek fogalma szerint kezdete a valódi szabadságnak — súlyos testi szenvedéseinek közepette, férfias béketüréssel és lelki nyugalommal várta be. Áldás és hála lengjen a jó hazafinak porai felett! A nagy magy. kir. udv. kamara a pozsonyi k. sőhivatalnál meg­­üresült ellenőrködő mázsamesteri állomásra Szabó József szatmári el­lenőrködő sómázsamestert alkalmazta.­ Továbbá B­onay Imre bogsáni kamra ellenőrt saját kérelmére hasonló tisztminőségben Szent-Andrásra . R­u­tt­n­e­r Ferdinand eddigi uszoki kamrai ispánt pedig szinte saját kérelmére a Berzeviczy Flórián előléptetésével megüresült turia-reme­­tei kamara ispánságra helyezte által. Az európai gabonacrisis és az eszmék ál­tala előidézett uj fordulata.is. A ruházat kétség­kívül az emberi szükségek közt egyike a legsürgetőbbeknek, azért is ezen tárgygyal foglalkozott már kezdettől fogva az ipar és kereskedés, ámbár a legújabb századokig ezen szük­ség legnagyobb részét a házi szorgalom fedezte. A nyers­anyag ezen ruházatra a világ különféle részei­ben, ezek éghajlati természetéhez képest, különféle volt, és míg Európában len, gyapjú és selyem, a többi világrészek­ben legkiváltkép a gyapo­t használtatni tapasztaltatott, ki­vált Keletindiában, mint már Herodot tesz erről említést. III. R. 106. F. A történetírók nyomozásai szerint Európában legelőbb Spanyolországban terjedett el ezen ipar, hol a mórok már a tödik században művelték ezen növényt és fel is dol­gozták. A keresztények ezen ipart eltanulták török, és a 13­. században Barcellonában már híres gyapotgyárak lé­teztek. Különös, hogy minden nagyobb országok közt Anglia volt Európában az utolsó, hova ezen ipar behatott, mert Spanyol-, Olasz-, Német- és Törökország sokkal előbb látták el ezen kelmékkel az európai vásárokat, mint­sem az angolok,—jóllehet már a gyapjú, len és selyemgyár­tásban híresek voltak,—ezen iparral foglalkoztak volna. Sőt még ennél is különösb az, hogy mikor, a kiváltképen indiai gyapotkelmék szépségök és olcsóságuk által nagy kelen­dőségre találtak Európában általában, és Angliában külö­nösen a gyakori Keletindiávali érintkezés által. Anglia volt azon status, melly 1700ban a gyapjú és selyemgyám­okok jajveszéklései következtében, mivel ezek ezen olcsó kelme elterjedésében régi iparuk vesztét és enyészetét látták, a gyapotkelmék behozatalát a britt szigetekbe egészen megtiltotta. Nehogy pedig azt gondolják az iparisták, kik felüle­tes tudatlanságukban azt hirdetik, hogy Anglia csak a véd- és tiltó­rendszer által nevelhette olly óriássá gyapotiparát, miilyennek azt ma el kell ismerni, meg kell itt jegyezni, hogy azon most említett tilalom annyira nem a gyapot­ipar érdekében törvé­­nyesíttetett, miszerint a törvényhozásnak inkább üldözési, mintsem ápolási szándékát lehet észrevenni abból, mint­hogy 1721 ben még ezen kelmék viselése és használata is szigorúan megtiltatott, akár bel- (azaz Angliában) akár külföldön készíttettek, és mikor ezen oktalan tila­lom daczára ezen czikk kelendősége és gyártása még sem gátoltathatott, még nyomasztó adóval is terhelték ezen gyártást és gyártmányokat, melly üldözés és nyomás csak 1774ben szűnt meg, mikor törvény által megengedtetett, hogy Angliában készített gyapotkelmék áruitathassanak és viseltethessenek. Hogy ezen törvény kedvezése nem eszközölhette az angol gyapotipar gyarapulását, mellynek még a munkások rombolásai és pusztításai is ellenszegültek, kik a gépes gyá­­rakat felgyújtották és a legerélyesb gyám­okokat, miilyen Sir R. P­ee­­ nagyatyja volt, üldözőbe vették: azt mindenki át­látja , ki nem egész a botrányig járatlan ezen iparág törté­netében. Ezen ipar rendkívüli fejlődése természetes követ­kezése volt Wyatt, Arkwright és Hargreaves lángeszű találmányainak, kik 1741 és 1769 közt a gyapot­fonásnak uj fordulatot adtak, melly Crompton Samu M­u­­lejenny nevezetű uj találmánya által 1779 ben újabb töké­letesedést és határtalan használatot nyert, úgy, hogy minden egyéb nemzetek messze hátrahagyattak, mert míg másutt mindenütt a kézifonók csak egy fonalat fonhattak, addig Angliában egy fonó 2200 fonott vola finomabbat és egyenlőbbet, mint min­t emberi kézzel fonni lehetne. Ezen találmányok és azok újabb javításai által eszközöl­tetett, hogy már 1833ban egy fonó egy napon többet font, mint előbb egy esztendőben; a fehérítés, mire előbb 6 — 8 hónap is kellett, két nap alatt ment véghez; és 150,000 ember Angliában ugyanazon munkát vitte végbe a gépek segítségével, mire azon gépek és a mondott találmá­nyok nélkül 40 millió ember lett volna szükséges. Igen természetes, hogy ezen rendkívüli fejlődése a gya­potiparnak rendkívüli kereskedést is idézett elő, mert míg 1697től egész 1741ig Anglia gyapot-bevitele sohasem hágott 2 millió fontra, a fentebb említett találmányok következtében már 1771—1780ig 63­4 millióra rúgott; mikor pedig Arkwright kizáró szabadalma és egyéb privilégiumok megszüntettek és a fentemlített találmányok általánosan használtathattak, 1781 és 1789 közt 5, 12, 10, 1l'/j, 18'/j, 19'/*, 23,20'/, és 32% millió fontra emelkedett a bevitel, melly 1799 már 43— 1809ben 93— 1819ben 150— 1829ben 227 millióra ment; 1833ban pedig 930 216 köteg volt a bevitel, mi 303 millió fontot tesz. A gyapotgyártmányok kivitele pedig, melly 1751ben csak 45,986 font sterlingre ment, 1799ben már 5 808,000 font sterlingre, 1833ban már 18,337,000 k ft stígre rúgott. Illy mesés aránytalanságban felszökkenő kereskedést ter­­mészetesen az ipar minden egyéb ágaira, kivált a vas és kő­szén kiaknázására hatalmasan kihatott, úgy hogy az ipar Irodalom és Tudomány. NEUMANN K.FR, Die Völker des südl. Russlands in ihrer geschichtl. Entwickelung. (Déli Oroszország népei, történeti fejlődésükben.) Leipzig 1847. II. A második fejezet főleg a hiougnúkkal, kiknek nevét szerző a chinai forrásokból húnjóra igazítja, ’s kiket Desguignes-ként a húnokkal azonít, foglalkodik. Rótok, mint már Kr. előtt tizen­­nyolcz századdal China északi határain túl rettentő jelentősségre jutott népről emlékeznek a chinai évkönyvirók. E húnjók er­kölcsei a 26 — 31. lapokon bőven h­atnak le,’s e kép részenként csakugyan talál a hónok erkölcseivel, mikint azok Ammián ’s a többi középkori írók által leiratnak. De közelről vizsgálva e hasonlat sokat veszt bizonyító erejéből. Itt is ott is harczos no­mádok iratnak le, kiknek hason életmódjok szükségkép némi hasokságot idézett elő az erkölcsökben is, úgy hogy maga a mi szerzőnk is írja (38. 1.), mikép „az alánok mint a hunok nomád életet élnek, ’s ezekhez erkölcsök és szokásokban tökélete­sen hasonlítanak“; ’s ismét ezt a 87. 88. 1. a törökökről; sőt már Tu­si, a módszeres encyclopaedia szerzője is igy kép­zelte magának a petieket vagy az északi barbárokat ál­talában, melly név alá a régibb chinaiak által nemcsak a hunok (értsd: hivognak) és mongolok, hanem a (török fajilag különböző) törökök is foglaltattak. Foglalkodásuk a vadászat és állattenyésztés, mert a melly tartományokon nomádoskodnak, azok földművelésre nagy részt alkalmatlanok. Városokat és vára­kat nem építenek, mert állandó megtelepedésre sem kedvvel, sem a külső feltételekkel nem bírnak. Öltözetek a leöldösött ál­latok bőrei, mert vándor­életök a szövés házi mesterségének nem kedvező. Ugyan ez okból vadak, hűtlenek , ’s mert magok nem dolgoznak , szükségeiket ragadományokkal elégítik ki. E végre minden mesterségük szükségkép hadakozás , rablás és ölés körül forog, a vadászat nekik egyszersmind a harcznak előisko­­lája. Immár gyermekkorukban tanulnak lovagolni, mert lóháton szerzik minden vagyonukat, ’s hadi mesterséget; és mert a h­arcz mindenüknek szerzője ’s biztosítója , csak a harczható fia­talság van becsben, az öregek mindenben hátrább tartoznak állni. Testi alakjok émelygős és elijesztő volt, rútságuk maga elegendő ellenségeiket elrettenteni, fejők egy idomtalan sárgabarna hús­tömeg, kiálló igacsontjaik közt egy összenyomott orr fekszik, kevés haj és szőr van rajtuk, fejők nyírott ’stb., különben szép emberek (!). Igenis, mindezek részint a hason élet­módból következnek , részint ellentmondók , részint túlzottak, t. i. a hiongnak a puha chinaiakban épen olly irtózást és gyűlöle­tet gerjesztettek , mint a hónok az elrettent nyugotiakban, hon­nan azon ismeretes, ’s azért általam itt mellőzött leírásai és ko­holmányai a középkori európai íróknak, mik már magokban nem bírnak hitellel (péld. hogy ördögöktől és boszorkáktól származ­tak, hogy lovaikon végezték minden dolgaikat, sőt azokon hál­tak is, ’stb.) ’s ugyan ezért a chinaiak hasonló túlzásai sem, kik, hiszen tudjuk , a mi korunkban is mit és mint szólnak statusira­­taikban a velök ellenségeskedő angolokról. ’S ha Ammián leírá­sában , ki rútaknak, igenis, festi a húnokat, de koránsem adja olly félreismerhetlen jellemző képét a mongol fajnak, mii­lyent benne némellyek feltalálni akarnak, illy vonásokat nem rútiza vágynak, hanem valóban helyes észleletnek tulajdoníta­nánk , nemzeti nézetünk a hónoknak velünk azonságáról annál kevesbbé rendűl meg , mert hogy a negyedik században hazánkat elfoglaló húnok, kiknek birodalma a rajktól fogva nyúlt el nyugat felé, mongolfajú népeket is hódítottak meg ’s használtak hadse­regükben, kétséget épen nem szenved. Hiszen maga Neumann vallja, hogy Herodotnak Uralon túl lakó tarfejű népe alatt a kala­mukokat kell érteni, ’s hogy ezeknek ősi mondások szerint ők még az ősz régiségben költözködtek ki keletről nyugat felé , ’s telepedtek le a kazar tenger északi mellékein ’s a Kaukázuson *). Ellenben nem kellene felejtenünk, hogy Zosimos, ’s maga Am­mián és Jornandes a húnokat a királyi skythák utódainak tartják, ’s hogy a skythákról senki sem kétli (Neumann sem), miszerint a kaukázi fajhoz tartoztak ; nem kellene felejtenünk , hogy Zona­ras, Menander, Theophylact, Nicetas, Leo Grammaticus, Geor­gius Monachus , Cinnamus, Cedrenus, ’stb., kik az avarok ’s magyarokkal a rokonságokat ismerik, ’s a nemcsak egykorú, de velők egy ideig közelről érintkezett Priscus Rhetor, ki mivoltu­kat, szokásaikat részletesen leirja: illy képét a hónoknak nem festik, holott nekik, ’s különösen az utóbbinak , a mongol idom nem kevesbbé fogott volna feltűnni. ’S azért, midőn szerző a 31. I. igy ír: „Melly figyelmes történetbuvár fog ezentúl még kétel­kedni, hogy, miután a húnjó, a han és a mongol népekre nézve a keletnek Krisztus előtti ’s a nyugotnak IV., V. és XIII. századbeli forrásaik még egyes vonásaikban is illy meglepőleg egyeznek, mind ezen népek a mongol fajhoz tartoznak ?S bátran azt felelhetjük: igenis, a Kr. előtti húnjók, a Kr. utáni húnok mongolfajú segédseregeik é s a XIII. század mongoljai egy fajhoz tartoztak, de azért hónok nem voltak. Edwardsnek, szerzőnk által u. o. idézett állítását pedig, miszerint ő a magyarok egy részében, melly Atila birodalmának e­l­­bomlása után a finnekkel kapcsolhatta össze magát, első pillanatra mindjárt a hún-mongol népvándorlás valódi utódaira ismert, a magyar ember szánó mosolygás nélkül nem olvashatja. Van-e tehát mind­ezek után okunk nemzeti nézetünktől elállni, miután nemcsak a középkor írói szinte egyértelműleg azon egy népre ismertek a húnok, avarok és magyarokban, hanem a nemzeti hagyomány minden időkben fenhangon ezt hitte és hirdette , mellybe mégis más esetekben az uj történetészek némi súlyt helyhezni nem ké­telkednek. Ezekhez járulnak Haeufler József összeállításai egy az academia el­be terjesztett pályairatában. E jeles tudós Roscel­­lini aegyptusi emlékei közt (Monumenti dell’ Eggitto e della Nu­bia, III. 46. 61. tábl.) Karnok helységnek egy teremfalán találta meg a hún nép legrégibb emlékezetét, hol ez az I. Menophtától, 1600 évvel Kr. előtt meggyőzetett észak népei közt U­n­n­u néven fordul elő. Constantinus Manasses szerint Sesostris király Kr. előtt 1300 é. a húnok segedelmével reum Unnorum gente, vítta Ázsiát. Ott van Hunnia (H­u­n a­e), 520 — 485 c., a Darius Histaspes persepoli emlékén a neki adózó tartományok között Dionysius Periegetes (3 e. Kr. után) már a Kazar tengernél ismer­t ] i ( i 1­1 i i j i 1 1 i i ] i i *) 16 1.

Next