Budapesti Hírlap, 1883. augusztus (3. évfolyam, 211-240. szám)

1883-08-01 / 211. szám

6 BUDAPESTI HÍRLAP (211. sz.) 1883. augusztus 1. figyelmeztetést, az általam emlitett szörnyű vád köny­­nyelmüsége tárgyában. Utalok a vádhatározatra, melyhez a kir. ügyészség is, minden emberszeretete dacára hozzájárult. Utalok az 1500 ívnyi iratokra, melyek a vádat támogatják, — viszont a védelem vádjait, melyeket bírósági és közigazgatási ma­gas közegek ellen emelt, nem támogatja semmi. A perrendtartás csak törvényileg bír kötelező erővel, melyet a király szentesít. Olyan törvény, melybe az eljárás ütközött volna, nem létezik, — a miniszteri szabályrendelet pedig kúriai döntvény sze­rint nem bír törvény­erővel. Sokszor halljuk e perben a tanukész­í­­t­é­s­n­e­k e vidéken idegenszerű kifejezését. Ezt úgy importálták ide, mint a kaftánt és pájeszt. De meg nem fogamzott, bár megkíséreltetett, mint ezt Vámosi Julcsa, Hatalovszky, Lesko Mária, Arday, Szakolczay Julcsa, Róza, Kazimir, Mozga Péter és mások példái bizonyítják. A védők ugyan ezt mond­ták, hogy az eszlári kikészítés ismertette be azokkal hogy ők hamis tanúk,­­ de a védelem külön rend­őrsége elmulasztó megfigyelni, mily keservesen sirt az a szegény, ügyefogyott leány hamis tanúsága miatt, mikor a teremből eltávozott, lelkiismeretét a várt díj nem volt képes elhallgattatni. Egyik védő úr igaztalannak mondja a zajt, melyet ez ügyben Magyarország igazságügyéről bizo­nyos lapok csaptak, holott az alkalmat e zajra épen Eötvös Károly ur ama beadványa szolgáltatta, mely e vizsgálat menetét ferde színben tünteti fel, s mely bizonynyal nem véletlenül került a külföldi lapokba. Egyfelől azt mondják, hogy a közvéleménynyel ez ügy semmi összefüggésben nincs, másfelől a közvé­lemény előtt csapnak lármát, mikor erre szükségük van s egy fordulattal meg azt hirdetik, hogy a bí­róság a közvélemény pressziója alatt áll. Nevezetes jelenség az is, hogy míg egyik védő úr hivatkozik Szabolcs megye fényes múltjára, hivat­kozik annak nemes fiára, sőt elismeréssel nyilatkozik Szabolcs megye jelenéről is , addig a másik védő úr undok tajtékkal akar bepiszkolni mindenkit, aki kö­zel járt ez ügyhöz, ha egyebet nem tett is, mint hogy az igazságot kereste. De ezen eljárásnak van neve is, és ez az : t a­l m u d-m­oral. Midőn a tal­mud-moral annyira jut, hogy még ennyire is elhat, akkor nagyon itt van ideje, hogy mindenki meg­nyissa szemét, hogy minden helyen reggeltől estig és estétől reggelig azt mondjuk : caveant consules ! Nagynevű, nagyhírű, ország-világ dicsőségét képező emberekre hivatkoztak. Megvallom, a hivatkozás nem nagyon szeren­csés. Voltairet hallottam emlegetni. Megvallom, ak­kor, midőn az ifjúság vezedü­lt vére folyt ereimben, akkor midőn kápráztatott engem még a szin, ekkor kezet fogtam volna azokkal, kik Voltairet kétfőkép­pen idézik. Igazán, ma is gyönyörködöm még azon meg­lepő következtetésekben, a szellem szikrázásában, mely minden betűjében százszorosan cikázik, de ma már tudom azt, hogy azon emlegetett írónak szemé­lyes jelleme hazugság, ravaszság és mind­az, a­mi az emberben nem jó. Azt mondhatnák erre a védő urak, hogy ez az én egyéni véleményem. De ha egy­szer elvezeti őket utjuk Sansouciba, méltóztassanak megnézni azon szobát, melyet legnagyobb védője, legnagyobb jóakarója, nem valami közönséges em­ber . II. Frigyes állíttatott és melyben ezen dicsőí­tett férfinak tulajdonságait az utókor bámulatára, épülésére, de tanulmányára is kitüntette. Én tehát a hivatkozást Voltairere, mint törté­neti kútfőre el nem fogadom, de nem is reflektálok reá. Sajnálom, hogy Friedmann kartársam és védő úr nincs jelen, de azért még­sem hallgathatom el, hogy nem tudom megegyeztetni az ő saját gondolkozásával azt, hogy miért veti szememre, hogy újságra hivat­kozom, midőn nem is hivatkoztam arra. Míg ő — azt gondolom — saját maga által készített krónikákra hivatkozik, mert nem hiszem, hogy azon krónika, a melyben az eszlári plébános ördögűzéssel vádoltatik egyébiránt azzal sem vagyok tisztában, hogy a kat­­holikus vagy a protestáns lelkész volt-e, mert azt mondta a „tiszteletes“, így pedig plébánost nem szo­kás nevezni. Ez meglehet, hogy a tisztelt védő urnák be­széde nagyon beillett, meglehet az is, hogy azt hitte hogy ezzel a célt előmozdítja, hanem csak egy hiba van benne, az, hogy egyszerűen nem igaz. Azt ve­tette szememre Friedmann védő úr, hogy fogalmam sincs arról, mi a fanatizmus. Hát meglehet, hogy én­­ azt valami ékes szavakban, úgy, hogy a modern dok­­trinér bírálatot kiállja, nem tudom definiálni. De sok van a világon, amit ha nem is lehet definálni, annál könnyebb meghatározni példákkal és hogy nagyon messzire ne fárasszam a t. védő urat, egyszerűen azt mondtam volna neki, tekintsen maga körül, nem kell nagyon messzire menni azért, hogy a fanatizmust megismerje példából, de azt határozottan visszauta­sítom, hogy fogalmam se legyen arról, mi a fanatiz­mus. De hát ő kimondta a szót, kénytelen vagyok megjegyezni, hogy nem én, hanem ő nem érti, mi a fanatizmus , mert épp a többségre vergődött hitfele­­kezet, mióta világ fenáll, sohasem volt fanatikus. Fanatikus volt igen akkor, midőn még több­ségre nem vergődött, mikor elnyomatott volt, vagy midőn belső ösztön folytán, hogy saját hitét másra ráerőszakolni kívánta, igen is fanatikussá lett, így volt a török, így volt minden vallás, mely kezdő­dött, igy voltak a hussziták. Ha a hatalomra jutott muzulmán nem tűri, hogy meggyalázzák, ez nem fa­natizmus, ez önérzet. Mondom, nagyon sajnálom hogy Friedmann t. védő úr azon térre lépett, hogy a vádlót a váddal összekeverje. Pedig az igen t. védő úr körül­belül ekként cselekedett akkor, midőn tőlem azt kérdezte, hogy hát ki fizet engem, hogy én itt vagyok. Köszönettel veszem neki ezen kérdést, mert ebből a logika szerint következtetve, bizonyosságot találok abban, hogy ő igenis azért van itt. Én azonban az igazsághoz híven kénytelen vagyok kije­lenteni, hogy itt vagyok, igenis ügyvédi eskümhöz képest itt vagyok azért, mert ez a szegény asszony hozzám fordult. Fordult többekhez is, állhatnának itt érdemesebbek is, csakhogy azok véletlenül ország­­gyűlési képviselők lévén, nem tartották helyesnek, hogy ilyen magas, díszes állású ember ide jöjjön akár a vád, akár a védelem tekintetéből és magát érvényesítse. De biztosíthatom az igen­t­ védő urat, hogy nem vagyok itt a­kár busás, akár bármily néven nevezendő ügyvédi d­íj­a ké­r­t, hanem, mint mondtam, itt vagyok lel­kem sugallatából, kötelességérzetből. És most, midőn a dolog természetes rendje szerint t. kartársam, Fun­ták Sándor előadásával kell mindenekelőtt foglalkoz­nom, ki dacára annak, hogy azt mondta, hogy itt a vérvád tiszta nevetség, miszerint dajkamese, nem más, mint vénasszonyok pletykája, maga többet, mint egy órát, Friedmann t. kartársam pedig legalább két órát beszélt ugyane tárgyban. Én 5 percig beszéltem, ők 3 órán át, é­s mégse üthettek agyon. Rohling épen nem vonta visz­­sza a vérvádról mondottakat, ezt ki is jelenti egyik levelében. Én pedig a zsidó irodalomból kimutatha­tom a vérvád alaposságát. Mózes öt könyvében en­nek nincs nyoma, de van a talmudban, hol minden rabbi alkothat törvényeket, mintha maga volna Mó­zes. A Talmud századok előtt*. Íratott, de 1868 és 1880-ban aligha azért ért új kiadást, hogy a zsidó múzeumokban heverjen. Hivatkoztak Gergely és Ince pápák oly tartalmú brévéire, melyek a vérvádat cá­folják, — de Gergely ilyent soha nem adott ki, IV Ince pápa pedig csak a lyoni száműzetése alatt, mi­kor pénzre volt szüksége és a zsidókra szorult. Ezt bizonyítja Barnius történetíró. A bazini grófra vo­­natko­ó esetet Eötvös zsidó­ krónikából olvashatta, mert ha a gróf csak hitelezőitől akart volna szaba­dulni, lett volna más módja hozzá, mint pár rongyos zsidó megégetése. A damaszkusi eset dolgában az a tévedés, hogy a csontok soha nem vizsgáltattak meg Párisban, azok ma is a damaszkusi obszervánsok templomában őriztetnek. Ezeket megérintve, áttérek Eötvös úr védeke­zéséhez, melyben az igazság láng pallosa kezemnek erőt ad. A védelem nagy súlyt látszik fektetni arra, s ezt bizonyitni igyekszik, hogy a dadai hulla Soly­­mosi Eszteré. Ennek ellenkezőjét Eötvös nagyon jól tudja, valamint Sclavarc Salamon is tudta, midőn arra fagadt, hogy nagyobb bolondság ebben az ügy­ben nem történt, mint a hullausztatás. Én orvos nem vagyok, csak mint laikus szólok a tárgyhoz, Eötvös im felemlíté több ízben, hogy az adipocera csak oly hulláknál támad, melyek hosz­­szabb ideig voltak vízben. Taylor munkája a 136-ik lapon azt állítja, hogy az adipocerát Fourcroy vette először észre temet­ő­ hullákon. íme, mit ér az oly tudományos tétel, melyet megcáfolhatni egy egy orvosi könyvnek egyszerű felnyitásából. Dr. Felletár Emil nem gondolja, hanem mert górcsőn nézte, górcső alatt pedig nincs titok, pozitíve mondja, hogy azon ruhán, melyet a hulláról levetet­tek, beivódva, beszüremkedve találtattak előre haladt feloszlásban levő emberi hulla nyomai. Ez egysze­rűen fizikailag lehetetlen a folyóvízben, de még ha­­megengedném is, hogy a ruha alsóbb rétegeiben, amelyek a testet közvetlenül érintik, ez lehetséges, egyáltalában sem én, sem senki más akinek erről­ fogalma van, meg nem engedheti azt, hogy a 3-ik vagy 4-ik rétegű ruhába is beivódott legyen a folyóban. Ez ellen azt mondhatja a t. védő úr, hogy hát hol van a hemoglobin és a hemacin? Scheuthauer tanár úr, amint igen élénken emlékszem, egyáltalá­ban nem mondta pozitivitással, hogy ezt a ruhából a Tisza hullámai ki nem moshatták, hanem arra nézve csak hitről beszélt. De ezen hitet is aligha el nem veszti, ha betekint az iratokba, figyelvén arra, hogy ezeket a ruhákat nem egyszer, nem is kétszer, hanem isten tudja, hányszor kimosták. Még van egy, a­mit mint laikus is használha­tok és ez az, a­mire úgy dr. Scheuthauer, mint Eötvös védő úr oly sokat fektetett, s melyből kö­vetkeztetni akarják a hullának vizbefulását és azt, hogy a hulla heteken, illetőleg a végtárgyalás folya­mán kitüntetett időben, vagyis 79 napig volt a víz­ben,­­ ez a hajzat hiánya. Ha igaz az, a­mit Eötvös védő úr tegnap itt világosan megmondott, hogy ezen ügynek kimenetele, sorsa, e hajakban függ, akkor­­meg vagyok győződve, hogy a hajszálak a vádlottak padján ülőket a méltó büntetéstől soha meg nem men­tik, mert nincs oly tudós, aki megcáfolhassa, hogy a ha­jakon látható sérülés csakis metszés következménye le­het. A mikroszkóp, a górcső bebizonyította számtalan­szor, megcáfolhatlanul, hogy egyenletes metszés a hajón nem támadhat máskép, mint ollóval, vagy más éles metszéssel. De odáig megy a górcső, hogy a metszés külön­felesége szerint meg tudja határozni, mikép történt a metszést, de hogy törés egyenletes felületet hozzon létre, azt sem dr. Scheuthauer, sem más bebizonyítani nem fogja. Az igen tisztelt védő úr a fősúlyt a csontokra fekteti. Azt mondja, hogy eltekintve mindentől, ez oly tudomány, mely nem hipothézisekben tévedez, hanem pozitív alapja lévén, erre fekteti a tudomány okszerűleg biztos következtetéseit. Bocsáson meg védő úr, ez nem így van. Én ugyan e dolgokkal soha sem foglalkoztam, de köztudomású dolog, hogy épen a csontképződés tana ma még nem tudomány, hanem igenis a tudo­mány legkezdete, midőn egynéhány specialista ráve­tette magát, és midőn dr. Scheuthauer is beismeri, hogy abban ő nem tudós. Méltóztassék összevetni dr. Scheuthauer itteni beszédét írva beadott vélemé­nyével. írásban januárban azt mondja, hogy egyáta­­lán nincsenek tapasztalatok arra nézve, hogy várjon tesz-e a csontok fejlődésében különbséget a nem. Most hallott nyilatkozatában pedig határozot­tan kimondja, hogy igenis tesz különbséget, sőt az újabb tapasztalatok szerint azt is meg tudná mon­dani, hogy a csont, melyet látott, 14’/3 évestől való. Köszönöm én az ily tudományt, az a tudomány, mely 3 hónap alatt annyira változik, az nem tudomány, képzelődés. Nincs jogom kétségbe vonni, hogy az igen tisztelt védő úr, mint maga mondá, azon szempont­ból indult ki, hogy a t.­dadai hulla csakugyan nem Eszter hullája, és e tekintetben látva hiányait az eredeti látleletnek, mely a szemlekor felvétetett, kö­rülnézett, tekintélyekhez fordult és ezekkel közölte­­dolgát. Hát ha a t. védő úr csak az igazságot ke­reste, kérdem, hogy a közegészségügyi tanács nagy tekintélyű s nagy hírnevű tagjának, dr. Kovácsnak véleményében miért nem nyugodott meg akkor, mil­yen az dr. Trattler és társainak véleményét meg­erősíti ? Igen nagy fontosságú volna a védelem szem­pontjából, ha igaz lenne az, ami annyiszor elmonda­tott, hogy az előrehaladott rothadásnak egyik majd­nem egyedül biztos bizonyítéka az, hogy az agy fo­lyó állapotban találtatott. Megengedem, hogy úgy lenne, ha véletlenül éppen dr. Scheuthauer itt ki nem nyilatkoztatja, hogy az csak azon esetre áll, ha bebizonyíttatik az, hogy azon hulla már 79 napon át a vízben volt ; mert ha ez be nem bizonyíttatik, ha az derül ki, hogy ezen hulla kevesebb ideig volt a vízben, ak­kor az agy nagymérvű rothadása betegség követ­kezménye is lehet. Hogy ily bizonyítékkal lehes­sen ezen szegény feláldozott leány azonosságát bebi­zonyítani, ennél megvallom, még inkább elhiszem azt, hogy az igen­­. tudós tanár úr inkább meg tudja egy csontból határozni, vájjon az Napóleon históriai­­lag ismeretes fehér lovának vagy pedig egy buda­pesti konfortális gebének csontja. Mondom, inkább ezt hiszem el, mint okosko­dása folytán elhigyjem azt, a­mit oly páthoszszal mondott, hogy a hulla mégis Eszter vala. Eötvös Károly védő úr szónoklatának egész erejével felhívott minket arra, hogy az agnoszkálás­­nak egyik fő módja az, hogy az agnoszkálandó hulla ruhájában legyen, mert szerinte a ruha a fő, miről az egyént megismerhetni. Hát erre egyszerűen azt­­mondhatnám, hogy nem a ruhát, hanem a holttestet kell felismerni, de hivatkozhatom arra is, mire ve­zetne, ha a bíróság csakugyan ezt tekintette a felis­merés fő kellékének ? Bizonyosan tudomása van a védő úrnak, úgy, mint nekem azon esetről, mely múlt évben, vagy két éve a Csallóközt rémületbe ejtette. Talál-

Next