Budapesti Hírlap, 1894. július (14. évfolyam, 180-210. szám)

1894-07-01 / 180. szám

a raszterektől megtagadta ama feltétel teljesítését, a­melyhez tárcájukat kötöt­ték, ellenben megengedte nekik, hogy az ő nézetével lépjenek a főrendi­ház elé. A sajtó felett sem múlt el nyom nélkül a krízis. Egy pár lap a kormány érdekében ellenzéki álláspontjából kisa­­játíttatott, ellenben egy pár keletkezett ellenzéki is, kormánypárti is. De ha az alsóház ellenzékei semmi komoly ellentállást nem tudtak kifej­teni a kormány programjával szemben, úgy viszont a főrendiház oly szilárdsá­got tanúsított, hogy ellene kellett mozgósítani, hogy megtörhető legyen, a vármegyéket, a sajtót, Kossuthot és a koronát, az utcát, a­mely szintén a kormány szolgálatában állt és a maga módja szerint adott leckét a renitens főrendeknek, nem is említve. Tudjuk, hogy a győzelmet hű főrendjei fölött a korona vívta ki, nevezetesen a ki­rály színe elé hivott Festetich Tasziló grófnak és szorosabb barátainak, össze­sen mintegy tizenegy főurnak elmara­dása a második szavazásról. De ezzel kimerítve nincsen e had­járat hatása. Tudomásul kell vennünk, hiába is fordítanék el szemünket róla, a mozgalmat, melyet katolikus f­őurak ma is táplálnak részvételükkel, sőt a­mit tesznek, egyenesen a jövendő vá­lasztásokra való hivatkozással teszik. Azt hisszük, ez lehet legnevezetesebb s az országra nézve legsúlyosabb követ­kezménye a hevenyészett nagy reform­munkának. Elzüllött pártjaink bomlását nem bánnák ; s ha a kormány pártfo­góinak vagy pártfogolhatnak arra is van pénze, hogy néhány eladó újságot megvásároljon, vagy újat alapítson , ezen sem kell felettébb búsulni ; ha a főrendek közt akad olyan konzervatív és feudális csoport, a­mely a korona kedvéért még a­­ radikális reformba is belemegy, ettől nem a mi fejünk fáj. De ha a kormányt támogató sajtó liberális jelszókkal fanatizálja a váró­érzékedést. Némileg kárpótol az előbb említett két érzés, hogy mindent láttál, mindenütt „ott voltál“ s ezzel igazság szerint el is dicseked­hetek de úgy örülsz, hogy a hajszának vége van s egyhamar nem mész újra lépre a né­metnek. Sohasem szabadna csakis Beadeckerrel utazni. Baedecker nagyon jó az anyagiakra és a szükséges áttekintésre. A szállók megválasz­tásánál többnyire megbízható tanácsokat ad, éber gonddal őrködik a borravalók, díjak s cfólók ki­szabása fölött, hogy meg ne csalják az embert. Ez rendkívül tetszik a takarékos németeknek, a­kik ebben is alaposak a legvégső határig. Természetesen csak a többségről beszélek. Mindenkinek a Baedecker alapján, de nem az ő útmutatása szerint kellene úti tervet csinálnia. Úti társnak, a­ki elmeébresztő, oktató hatással volna az emberre, Baedecker nagyon sivár, voltaképpen nem is egyéniség. Össze­szed, a­mit okos, tanult emberek mondanak a dolgokról, de ő maga nem lép előtérbe, csak gyűjt adatokat, szellem és lélek nél­kül. Objektív — az ürességig. Az újabb ki­adásokban mind objektívebb, de mind lelket­lenebb lesz. Nagyon jól illik a vasúti menet­rendhez, melyet melléje pakk­olunk; az is hasz­nos, becses könyv, a kettő kiegészíti egymást. A tapasztalt utazó nagyon jó hasznát veszi, de a kezdőre nézve egyenesen méreg lehet. A tapasztalt utazónak nem kell mentor, neki elég, ha a szükséges adatokat kapja, de a­ki először utazik, annak jól esik, ha egy tapasz­talt egyéniség vezetésére bízhatja magát. Erre a fontos szerepre igen alkalmatlan Baedecker barátunk. Nem lehetünk el nála nélkül, de iparkodnunk kell megszabadulni tőle. Nincse­sokat, a papság pedig fanatizálja a külső kerületek népét : hol van akkor a béke, a­melyet e javaslatokért cse­rébe ígértek ? Akkor immár Belgium sorsára jutunk, csakhogy katolikus és a katolikus pártalakulás lesz s a leg­meddőbb, legboldogtalanabb harc lesz úrrá a magyar fórumon. Nem akarjuk itt ama hihetetlenül durva és betyáros hangot reprodukálni, a­melylyel a papságot és az ellenzéki főrendeket egy-két úgynevezett liberá­lis újság nap nap után sértegeti. Az ember elámul ezen a fordulaton. Avagy húsz év óta volt-e hűségesebb szövet­ségese a szabadelvű pártnak, mint a fő­rendiház ? Nem voltak-e a főpapok egyenként és összevéve — az egy Sa­­massa kivételével — hívei sőt kortesei a szabadelvű pártnak ? Hiszen a püs­pökök nagy része e párt sorából emel­kedett föl apostoli székébe, a­hol most hallgatni kénytelen Zichy Nándorral s másokkal egyetemben a szabadelvű hír­lapok fekszikonának válogatatlan kifeje­zéseit. Ez nem az út a béke felé, ez az ösvény más célhoz viszent így kell-e lenni, logikai fejleménye-e ez az előz­ményeknek, nem tudom. De ha a kor­mány nem képes az elméket más tar­talmával az érdeklődésnek ellátni, ha a közel­jövőben nem képes nemesebb célokat kitűzni, a nemzet becsvágyához méltókat, akkor ferde irányba fog terelődni a közvélemény s a megbom­lott pártok új alakulása oly keretekben fog végbe menni, a­melyek nem a jövőben fogják keresni a munkát, ha­nem a múltban, a­melyek erejüket nem új alkotások megteremtésére tar­togatják, hanem kész alkotások lerom­bolására. A kormány lépésről lépésre ment bele a maga reformharcába. Most, hogy célnál van, az a súlyos felelősség terheli, hogy munkája súlyos követ­kezményeit elhárítsa és új munkák számára megtisztogassa a tért. Rajta múlik, ha erejét kimerítvén a harcban, nek szempontjai, nincsenek gondolat­ai, nincs egyénisége, olyan, mint a vezetők, a­kik végig­hurcolják az embert a látnivalók során s ezer­szer elmondott mondókáikat eldarálják. Ezek után kérdem: nem kellene-e magyar úti­könyvek­­ megírására gondolnunk ? Annyi ma­gyar ember utazik minden felé, annyi tapasz­talt magyar utazó akad, hogy ily könyveket meg lehetne csinálni és a vállalat jövedelme­zőség szempontjából is lehetséges. Mindenek előtt szükségünk volna jó magyar mentorra, a­ki Olaszországon kalauzolna végig, a­hol most már nagyon sok magyar ember fordul meg; azután következnének a többi országok, szük­ség szerint, a szerint, hogy mennyire látogat­ják a magyarok. Tiroli, svájci úti könyv ki­adása üzletnek is jónak ígérkezik. A főkövetel­mény volna, hogy ezek a könyvek a Baedeckerétől egészen elütő módon legyenek megírva. Ne legyenek tákolmányok, hanem irodalmi művek. Legjobb volna, ha irodalmi társaságaink vala­melyike venné kezébe a dolgot, vagy külön e célra alakult szövetkezete oly embereknek, a­kik szeretnek és tudnak utazni és tudják, mily nagy fontossága volna annak, ha embereink közül többen, sokan okosan utaznának. Egy okos módon megtett utazás többet ér a szel­lemi fejlődésre nézve, mint száz elolvasott könyv. De a sablonszerű utazás nem ér sem­mit ; némelyeknek még árt, mert tudákossá s kiállhatatlanokká teszi őket. Ha egy vállal­kozó kiadó kezébe venné a dolgot, az iroda­lomnak s közművelődésünknek nagy szolgála­tot tehetne. A magyar úti­könyvnek irodalmi műnek, olvasmánynak kellene lennie. Föl kellene vilá­gosításba az utazót azokról a dolgokról, mé­­ g természettudományok ünnepe. Az orvosok és természetvizsgálók XX­VII. vándorgyűlése. Budapest, június 30. A magyar vándorgyűlések 50 évet túl­haladó történetében — a pesti, majd budapesti gyűléseket számításba nem vévén, — most történik először, hogy ugyanaz a város — Pécs városa— látja másodszor körében hazánk e legrégibb természettudományi intézményének évi nagygyűlését. Először volt Pécsett 1845-ben a VI. gyű­lés, és félszázados évfordulóján ül össze a mai napon a XXYTL gyűlés. Nem az 50 év elmúltáról akarunk ezúttal beszélni, hiszen elmerülve a 40-es évek törté­nelmében, százados álomnak tűnik fel e nemzet és ez ország azóta lefolyt sora! Éppen csak arról akarunk ezúttal elmélkedni, megfelel-e a haladás az orvosi és természeti tudományok terén annak az eszmének, melyet a lánglelkű­ Bene és Bugát a vándorgyűlések meg­alapításával is szolgálni akartak? Nekünk, a jelenleg munkálkodó generációnak, elfogu­latlanul ítélni e dologban nem könnyű, mert vajmi hamar elbizakodottabbá tesz az össze­hasonlítás az akkori és mostani viszonyok közt. Akkor szűk, célszerűtlen épületekben tanítot­ták orvosainkat, ma a finomított kényelem és az igazi humanizmus minden segédeszközével felszerelt paloták állanak az egyetemi profesz­­szorok rendelkezésére; akkor, ha egy-egy szoba jutott a leíró és induktív természettudomá­nyok egyes ágaira, ma a kémia, fizika, állat­növény és ásványtan számára külön-külön épí­tett intézetekben nem férünk meg vagy el. Szinte hajlandók volnánk kicsinyelni azoknak a férfiaknak a működését, kik a maiakhoz képest annyira visszamaradt viszo­nyok közt művelték a tudományt. Holott épp az összehasonlítás — kiterjeszkedve arra is, a­mi­lyeket látni fog, utasítania kellene őt bizonyos tanulmányokra, melyek nélkül útja nem ér semmit. Szemem előtt főleg az olasz könyv le­beg, mert Olaszországba el kellene mennie minden műveit magyar embernek, hogy műér­­zékét fejlessze s az emberiség történeti fejlő­désének e nagy képes könyvében lapozzon. A magyar úti­könyvnek meg kellene az utazónak adni azokat a szempontokat, melyekből néznie kell a dolgokat s meg kellene vele ismertetnie azokat az eszméket, a­melyekre nézve megkapja majd a példákat útja közben. A német könyvek, még a kitűnő Gsell-Fels is, majd építészek, majd régiségbúvárok számára látszanak ké­szültnek ; ez képtelen törekvés; a szakember­nek nem kell az úti könyv szakavatatlan, kom­­piláció alapján készült beszédje, a nem-szak­embernek pedig még úgy sem kell, mert csak összezavarja. Az úti könyv általános művelt­ségű emberek számára való, de szakemberek­nek kell azt megírniok, a­kik tudják, hogy minden dologban mi a fő. Éppen ez a baja a német könyveknek, hogy turisták, üzletembe­rek csinálják, a­kik meglehetősen megtanulták a művetség nyelvét, de voltaképp még nem értenek a dolgokhoz s nem is tudják a fődol­gokat a mellékesektől megkülönböztetni. A ma­gyar úti­könyv létrejöttéhez, a­mint én kontemplálom, egy jó szerkesztő, irodalmi egyéniség szükséges, a ki a szakembereket meg tudja válogatni s mindegyikükkel meg­hatja, a mi a könyv számára való. Ezek az írók megmondják majd az utazónak, hogy va­lamely városban vagy vidéken mit keressen, mit találhat, mit kell tudnia. Nem nevetsé­ges-e, hogy Baedecker végighurcolja az em­bereit az összes képtárakon, múzeumokon ke- BUDAPESTI HÍRLAP. (180. sz.) 1894. július 1. nem képes az országot oly utakon ve­zetni, a melyek a békéhez, a béke uj alkotásaihoz visznek s a romboló har­cot, a melyen át vitt bennünket, a várt pálma helyett csak a küzdelem megújítása követné.

Next