Budapesti Hírlap, 1904. augusztus (24. évfolyam, 212-240. szám)

1904-08-24 / 233. szám

1904. augusztus 24. BUDAPESTI HÍRLAP. (233. sz.) 60567 különféle.­ ­ Okmány II. Rákóczi Ferenc idejéből. A lintbachi egyházi levéltárban, őrzik a következő szö­vegű okmányt: „Mi alat itt Nemes Pozsony Várme­gyében Templomok aszignálására Daputált Commis­­sáriusok, agyúit emlékezetül mindeneknek, a kiknek illik: Hogy a Nemes Magyar Haza Confederált Stá­tusinak Szécsenyi Gyűlésében három acceptált Bék­­és­ek dolgában lett meghedgyezése, úgy Méltóságos vezérlő Fejedelem Rákóczy Ferencz Kegyelmes Urunk eő Fejedelemségbe Instructiója és ex Szeperabundanti reánk jött Parancsolttya szerint is, Nemes Pozsony­i Vármegyében lévő Limpachi lakosokat connumerálván, mivel ott az evangelicus Status superállya a Catho­­likust, a Templomot cum Pertistentiis assignáltuk az Aurusiana Confession lévőknek. Melyről adtuk ezen Testimoniális levelünket. Datum Grim­­­ae die 12. Martii. 1706. Novotta István (P. H.) Goytonyi Mik­lós (P. H.) Losonczy Szigyártó István (P. N­.)“­­ Orosz nevek és elnevezések. Egy orosz ember írja egy berlini újságban a következőket: A most született orosz trónörökös nevét külföldi lapok rendesen Alexis-nek írják, holott ez nem helyes. A trónörököst nem Alexis-nek, hanem­­Alexej-nek hív­ják, illetve mert az apja Miklós, Alexej Nikolaje­­vicsnek. Helytelen az is, ha az orosz trónörököst carevicsnek írják. Carevics a cárnak minden fia, carevics lesz a kis­­Alexejnek minden esetleg szüle­tendő öcscse, ő azonban cezarevics, a cárjelölt. A cár leánya carevna, a cárnő carica, a trónörökös fele­sége cezarevna. A cári gyermekek tehát most négy kis carevna és a még kisebb cezarevics. Érdekesek az orosz hajók nevei. A port-arturi flotta hajói között ott vannak a Bjezumnyi (a Bolond)), a Bjeszpos­­csadnyi (a Kegyetlen), a Bjesztrasnyi (a Rettenthe­tetlen). A japánok által elhurcolt orosz ágyunaszád neve Bjecsitelnyi, a­mi elszántat jelent. A hajó cse­lekedete meg is felelt a nevének, csakhogy meg is járta az elszánt voltával. A japán nevek előtt sűrűn olvasni a szán szócskát. Ez a szán azt jelenti, hogy „úr“, „asszony“ vagy „kisasszony“ a szerint, hogy egy férfi, asszony vagy leány neve előtt van. Nem név tehát, hanem megszólítás.­­ Az Azakuza-templom Tokióban. Shiba, Ugeno és Azakuza a­­ három legnagyobb templom Tokió japán főváros ezernyi temploma között. Egész városok ezek, különösen az utóbbi, mely Tokiónak leglátogatottabb temploma, míg a két első inkább a szhogunok pompás sírjai folytán lett világhírűvé. Az Azaki­za-templomot Krisztus születése után 628-ban alapították, de többször lángok martaléka jön, míg mostani alakjában Iyemitsu szhogun építettek , föl 1642-ben. A templom előudvarában állandó országos vásár van, a­hol csepürágók, ekvilibristá­k,­ ijjlövő­­bódék, zsonglőrök, bűvészek ütötték föl tanyájukat, kikhez a civilizáció élharcosaként az amerikai gyors­fényképészet is letelepedett. Reggeltől­ estig ezer, meg ezer asszony és gyermek tolong a­­ széles udva­ron, S oldalt elnyúló árnyas berkeiben. Egy járom­­alakú torí-nak nevezett kapun átlépve, jutunk tu­lajdonképpen a szent területre, melyen húsz-harminc kisebb-nagyobb templom közepette emelkedik a két részből álló hatalmas vörös­lakk oszlopokon nyugvó főtemplom, mindig telve ájtatos asszonyokkal. Japán­­országban a férfiak alig járnak templomba, s a lelki üdvösségük gondozását egészen a feleségükre bízzák. Mielőtt a templomba érne az ember, el kell haladnia a Ni-o (két mennybeli király) szobrai előtt, melye­ket teleaggatnak bocskorokkal azok, kik jó gyalog­lók akarnak lenni. Azontúl drótrostély mögött, emel­kedik Ji-zo-xnak, a szorongatottaknak, az asszonyok­nak és gyermekeknek védőszentje, a kihez úgy szo­kás imádkozni, hogy­ egy papírra nyomtatott imád­ságot galacsinná rágnak s azt a drótrostélyon keresz­tül az istenre ráköpik. Ha a galacsin a szobron ra­gadt, az ima meghallgattatott, ha nem, akkor nincs kilátás a hatalmas isten jóindulatára. Egy­­berek­ben elrejtve, faragott művű oszlopokkal ékeskedő kis templomban áll a híres forgó könyvtár. Ebben van­nak elhelyezve az összes buddhista­­ szent könyvek, számszerűit 6771 kötet, s az egész óriási könyvtár oly ügyesen van egy cölöp tetejére rakva, hogy még egy gyermek is könnyen meglódíthatja, úgy, hogy háromszor megforduljon a saját tengelye körül. Ez pedig igen lényeges dolog, mert Fu­dai-shi kánonja szerint, a­ki ezt megcselekszi, az olyba veendő, mintha mind a 6771 kötetet elolvasta volna.­­ Kihaló néptörzs. Az Oroszországban élő lappok törzse kihalóban van. Egy orosz orvos közli a Globus-ban megfigyeléseit, a­melyeket a Kolszk- Alexandrovszk kerületben 1864-től 1885-ig észlelt. Te­hát a lappok országának szívéről van szó, a­melynek lakói még ma is teljesen nomád életet folytatnak. Hivatalos feljegyzések szerint az 1865-től 1896-ig ter­jedő időszakban 346 lapp született és 410 lélek halt el. A megfigyelés első két évtizedében a halottak száma tartósan nagyobb volt a születések számánál. Javult valamivel a helyzet a 80-as évek második felében, de a rákövetkező időszakban a szaporodás ismét zérusra szállt alá és a beállott arány határozottan e néptörzs kipusztulására enged következtetni. Egyébként a lappok száma egész Arhangelszk kormányzóságban, a hivatalos adatok szerint összesen mintegy 1729 lélek.­­ Eg­y japán hősről. A japánoknak nem csak régi mitikus hőseik vannak, a­kikről mondáik re­gélnek, hanem a mai nagy napokban is akadnak kö­zöttük férfiak, a­kiket máris a dicsőség vesz körül és a­kiknek nagy tettei a harcosokat hasonló tettekre lelkesítik. Ilyen hős volt, a­kiről a japán tengerészek

Next