Budapesti Hírlap, 1912. szeptember (32. évfolyam, 206-230. szám)

1912-09-01 / 206. szám

2 BUDAPESTI HÍRLAP (206. sz.) 1912. szeptember 1. tünk, fenmaradásunk és jövő fejlődésünk szempontjából nagyon is fontosak. Valóban különös, hogy az a nem­zet, mely történeti alkotmánnyal dicsek­szik, oly csekély érdeklődést tanusít a jogtörténeti fejlődés iránt, hogy újabb intézményeinek továbbfejlesztésében a jogtörténeti alapokat teljesen figyelmen kívül hagyta. Valóban különös, hogy az a nemzet, mely államiságának megmen­téséért állandóan politikai harcokat vív, éppen a közjogi tudományt alig becsüli valamire s az a nemzet, mely legelőke­lőbb foglalkozásnak a politizálást tartja, ügyet sem vet a történetbölcseletre s alig törekszik az államtudományok megismerésére. Sokkal inkább­ szeretjük’ a puszta hiten alapuló állításokat, mint a történet világánál földerített igazságo­­­kat. Sokkal többre becsüljük a meggon­dolatlanul odadobott közjogi jelszava­kat, mint a jogtudomány éles logikai kö­vetkeztetéseit. Sokkal szívesebben lova­golunk közjogi frázisokon, mint vizsgál­­­juk az­­intézmény­ek lényegét, hatását a­ való életre s jelentőségét nemzeti fen­n­ áradásunkra. Beszélünk jogegyenlőségről, azt hí­vén, hogy ennek a lényege a politikai jogok egyenlősége, holott a nemesi jog­egyenlőség sem terjedt ki erre s a Partis prímae nonus a nemesi sarkalatos jogok közt ezt nem sorolta föl. Beszélünk par­­lamentarizmusról, meg nem gondolva, hogy a parlamentarizmus alapföltétele, a király és a dinasztia nemzeti mivolta nálunk hiányzik s a magyar alkotmá­nyosság modern sarkköve nem a minisz­terek politikai, hanem jogi felelőssége volna. " .­­ A köztörténet tanulságainak levo­nása, a nemzeti törekvéseket ért kudar­cok okainak kutatása, nemzeti eré­nyeinknek és hibáinknak történeti ada­tok alapján való megállapítása, alkot­mányfejlődésünk történetének vizsgá­lata, jogintézményeink hatásának a meghatározása, jogelvek következmé­nyeinek, közjogi tételek"­ konzekvenciá­jának a föltárása, mind oly dolgok, a­melyekkel komolyan és tudományos alapon foglalkoznia annak is érdemes, a­ki gyakorlati politikai célok elérésére törekszik. De, sajnos, a tudomány eme vidékének a művelői alig gyakorolnak nevelő hatást a nemzetre s ez az oka annak, hogy politikai pártjaink még ma is a negyvennyolc és a hatvanhét avult jelszavai szerint alakulnak;­ de az előb­biek már régen elfelejtették követelni a nádori méltóságnak, mint a negyven­­nyolcas alkotmány sarkkövének a visz­­szaállítását; az utóbbiak pedig régen le­csúsztak a közös ügyek ama szűkre sza­bott talapzatáról, melyre a kiegyezés mint megingathatatlan szilárd alapra volt tervezve. A­hol a tudományt oly kevéssé be­csülik, mint nálunk, mert nagy a tudo­mánytalanság és nincsen tudományos élet, ott a tudománynak még ezen a kü­lönösen nemzeti téren sem lehet nevelő hatása. Pedig mindaddig, a­míg a ma­gyar értelmiséget a politika terén a ma fönnálló tudománytalanság fogja fogva tartani­, csonka lesz a nemzeti öntudat, mert nem fogja látni a célt, a­melyre törekedni kell s nem fogja fölismerni az eszközöket, a­melyekkel a célt elérni lehet. Mindaddig az érzelmek’ megfon­tolás nélküli hullámzásai fogja irányí­tani nemzetünk hajóját s a nemzetet senki sem fogja tudni határozott, irány­ban, céltudatosan és elszántan vezetni. A tudományok’ minden vidékének van nemzetnevelő hatása, mert az igaz­ság megszeretésére, az igazságot kuta­tóknak és az igazságot szolgáltatóknak megbecsülésére neveli az embereket si fejleszti a tudás vágyát, elősegíti­ az­ ész­nek uralomra jutását, biztosítja a szel­lem hatalmát az anyagon. És minél nagyobb a tudományos igazságok' kuta­tóinak' a száma, annál több lesz az olyan ' ' " " '­­' .....- i ember, a ki a maga igazához szívósan ragaszkodik és a maga eszményi céljai­ nak elérésére kitartó szorgalmas han-­­gyamunkét tud kifejteni. De különösen az állami élettel összefüggő történeti,­­jogi és politikai tudományok­­azok, a­melyeknek a nemzetnevelő hatása a leg­erősebb. Éppen ezért különös gondot kellene arra fordítanunk, hogy a jövő jogásznemzedék, mely a nemzet politi­kai vezetésére leginkább van hivatva, a tudományt megszeresse,­­a tudományos munkásságot különösen megbecsülje s ne csupán a formális képesítésnek, a diplomának a megszerzésére törekedjék,­­hanem magáért a tudományos igazság­ért és a sokat tudásért is lelkesedjék és fáradozzék. ......... éj ~ Az már most a kérdés, hogy ho­gyan kellene a magyar értelmiséget a tudományok megszeretésére nevelni. A mai főiskolai rendszer, mint már arra rámutattam, erre bizony nem alkalmas. Valamint nem alkalmas a tudományok művelésének­ az a módszere sem,­ mely csak a tudósok szűk köre által ,megért­hető nyelven tárgyalja a tudományos kérdéseket. ' ’ .. .f*fíi ' rA’ tudomány ' megke­dveltetésének egyik eszköze az, ha a tudományok mű­velése nemcsak biztos kenyérkeresetet nyújt, hanem legalább­ oly jövedelmet biztosít, mely a gondtalan megélhetés feltételeit nyújtja, sőt a különösen ki­­válóaknak a vagyonszerzést is lehetővé teszi. Az új egyetemek létesítése ebben az irányban nagy lépés előre, mert így remélhető, hogy sokan fogják magukat a tudományos működés egészséget és lelket emésztő pályájára szánni. De ez még nem elég. Hanem arról is kellene még gondoskodni, hogy a tudomány ára­­is emelkedjék, a­mikor mindennek a­z ára emelkedik. A főiskolákon a tanári fizetés alapjává ismét a tandíjat kel­lene tenni. Hiszen ennek a megszűnte-szorítana, mégis biztosabban és vígabban lejt át az élet­átlagon, mint a férfi, habár a­ Noé bárkáját viseli is­ a lábán. Azután meg, a­mi az edzést illeti, láttam a tulajdon szememmel Be­­reg megyében, fönn a vereckei szoros közelé­ben, fagyos januárius közepén rutén gyereke­ket egy ingben szánkázni. De, mikor megkér­deztem, hogy milyen ez edzett faluban a gyer­mekhalandóság, kitűnt, hogy a „télen nyáron hajadonfővel, mezítláb és­ egy ingben járó kis megán tudósok" jóval sűrűbben halnak, mint a­­budapesti gyerekek és kétszeres percentszám­­mal, mint az elkényeztetett úri gyerekek. ' ' így kering a szép teória és a kételkedés' egymás körül, mint Ádám ,és Lucifer és nyeli el egymást, mint a napot az éj, az álmot az ébredés, a szabályt az ellenkezője. Még az sem bizonyos, hogy a­mit ma­ edzésnek hiszünk, hol­nap nem lesz-e öngyilkosság — vagy önkényez­tetés? Mégis csak az az igazság, hogy minden teóriánál, szisztémánál és divatnál jobb edző­­k ura az istenes, mértékletes és­ fegyelmezett­­élet, noha. — súgja Lucifer, — akárhány isten­telen vén korhely is megélte már a Matuzsálem korát. Most tehát a test edzés­e és a természetes életmódhoz való visszatérés kezd jelszóvá föl­vergődni, minekutána ezer raffinált találmány­nyal szolgál folyton a tudomány és az ipar a kényelemnek és a puhaságnak. Az emberiség valóban ráes­zmélt, hogy a modern élet tömér­dek kényelmével nem szolgálja oly mértékben a test valódi kényelmét, mint a­hogy ígérkezett s kezdi hinni, hogy e fárasztó és kimentő ké­nyelem káros, mert eltávolítja a természetedtől. Térjünk tehát vissza a természeteshez. De ho­gyan? Az egyik tudós (persze német) azt taná­csolja, hogy hányjuk le magunkról az ember legfő ellenségét, a ruhát és engedjük át magun­kat a nap éltető tűzfolyamának, mert a nap az élet, erő, egészség és hosszú élet doktora s ha hozzá fordulunk, visszatértünk a természethez. Igen, de hol a nap ez égbenyúló házak közt? Erre is­ megfelel a német: gründol egy részvény­­társaságot, épít szanatóriumot, ott aztán kapok napfürdőt a mennyi csak kell. Igen, de a ki nem juthat be a szanatóriumba? Erre ír egy másik német egy szép könyvet, melyben kifejti, hogy az ember legfő ellensége a mozgás hiánya és a­ki vissza akar térni a természeteshez, reggeltől estig minden órában nyújtóztatgassa ki az ő rendszere szerint a tagjait, vibráltassa az iz­mait, üljön, álljon, forogjon, keringjen, hol has­­márít, hol gerincen, hol a talpán, hol a fején. S ezt megteheti mindenki a városi lakásában is. Ez mind szép, de én hivatalnok ember vagyok és meglehetős­ föltünést keltene a hiva­talban a természethez való ez a visszatérés. Ezen is segít a tudós: gründol egy részvény­­társaságot, alapít szanatóriumot stb. A harma­dik német azonban kisüti, hogy az ember legfő ellensége a hús s a természethez csak a gyom­runkon át térhetünk vissza, ha tudniillik nem eszünk egyebet, cs­ak főzeléket, mert az ember nem húsevő állat, hanem növényevő, mint őse, a majom. (És gründol részvénytársaságot szüt). A negyedik­ német még ezt sem tartja elégnek, hogy visszatérjünk az őskori természetünkhöz , ő bebizonyítja, h­ogy az ember legfő ellensége a tűz, mely a növényt főzelékké főzi, mert a leg­fontosabb tápláló sokat megemészti; a racio­nálisan élő ember konyhája legyen a gyomra, vagyis nyersen egye a gyümölcsöt, meg a salá­tát. (És­ persze, gründol egy konyhamentes sza­natóriumot stb.) "­­ Hát még a vakációnk dolgában mennyi remek tanácsot hallunk! „Élj sátor alatt, mint a beduin." „Élj erdőben, mint a remek­" „Járj mezítláb’, mint a paraszt." „Kelj korán, mint az arató." „Aludj sokáig, mint a gyer­mek." S­ a többi. Az ember válogathat a termé­­s­zethez való visszatérésben, ha ugyan bele nem őrül.­­ L Eme rendszerek, teóriák, bölcseségek és bolondériák, rajongások és üzleti reklá­mok közt hánykolódik most az emberi­ség, azon tűnődve, hogy mi módon nyújtsa meg fáradt életét és veszendők egés­zségét. Ezekből a teóriákból és rendszerekből szabadult ki az a­ magántudós, a­kit egykor kinevettünk, pedig, ime, bebizonyult, hogy bozontos és különös alakja ama próféták fajtájából való volt, a­k­ik megelőzik korukat s a jövőbe látnak. Hiszen manapság már egész irodalma és százezernyi híve van az ő kikacagott elveinek, ha nem is­ lépnek ki vele olyan őszintén és fanatikusan, mint ő. Ezekből szűrődött le különös és­ kacs­­karingós utakon, öntudatlanul a most neki­lendült kalaptalanság divata, melynek, legalább-

Next