Budapesti Hírlap, 1916. január-február (36. évfolyam, 1–60. szám)

1916-01-11 / 11. szám

8 a gőzösön lévő személyeket mentette meg, a­kiket a gőzös kapitánya sorsukra bízott. A gőzös kapitányának magatartása tulajdon­képpen további m­agyarázgatásra nem szorul: elő­ször megkísérli az elmenekülést azután a fehér zászló védelme alatt álnok támadókísérletet intéz a búvár­hajó ellen, majd cserbenhagyja a maga embereit és csak az ellenség kényszere alatt menti ki a hul­lámokkal küzködő gyalázatosan elárult embereket, valamint az ellenség által ápolás alá vett és bekö­tözött sebesültet! És ennek a hajóskapitánynak hon­fitársai azt vetik szemünkre, hogy mi barbárok vagyunk! Egyiptom védelme. Budapest, jan. 10. A­míg az antant hatalmasságai közül csu­pán Oroszország az, mely a csendet megzavarja és ugyancsak hevesen ostromolja galiciai és vol­k­iuiai állásainkat, még­pedig katonai tekintetek­ből azért, hogy a főharctérré lett Balkánról mi­nél több erőnket elvonván, némileg könnyítsen a Szalonikinél álló antant seregtestek helyzetén,­­ addig az egész világ feszült figyelemmel van és töri az eszét azon, hogy hol lobbanhat ismét lángra a nagy­ harc. A­míg a francia lapok a né­metek flandriai támadásáról beszélnek, addig az angolok Egyiptomot féltik és minden előkészü­letet­ megtettek birodalmuk e nagy bástyájának megoltalmazására. Azok az ango­l lapok, melyek állítólag közelebbi összeköttetésben állanak Kitchenerrel, nagy buzga­lommal kardoskodnak, mondván: a németek és tö­rökök célja Egyiptom: jó lesz, ha a piramisok tövé­ben nagy sereget gyűjtünk össze. Vésztjóslóan emle­getik I. Napóleon 1797-iki mondását, a­mikor ugyanis a nagy hadvezér az olasz harctérről ezt írta a direktóriumnak : Nincs messze az az időpont, a­mi­kor tudatára ébredünk annak, hogy Egyiptomot kell hatalmunkba ejtenünk, hogy tönkretegyük Angliát. Bárhol is következzék be a n­a­g­y harc a legkö­zelebbi jövőben, igen érdekesek azok az események és intézkedések, a­melyek Egyiptom környékén zaj­lottak le, illetően tétettek a legutóbb. Ha madártávlatból nézzük Egyiptom mai kör­nyékét, látjuk, hogy Anglia nagy előrelátással, való­ságos bástyás homlokzatot rögtönzött. Mert vagy iseki magának, vagy szövetségeseinek birtokában vannak: Málta szigete, Szaloniki a Kailkidike-félszi­gettel, a Dardanellák bejáratánál levő szigetek egy része, Adalia közelében a kis Castellorizzo szigete (a franciák szállták meg nemrég) és végül Ciprus szi­gete. Megannyi nemcsak védően veszi körül Egyip­tomot, hanem olyképp helyezkedik e­l, hogy belőlük támadás indítható a középponti hatalmak és Török­ország legfontosabb összekötővonala, a berlin-kon­stantinápolyi, illetően a kisázsiai és mekkai vasúti vonal ellen. Mesterien biztosítottnak látszik a szabad közlekedés is a Földközi-tengeren, a­melyen, ha kell, az egyesült angol-francia-olasz hatalmas flotta vé­delme alatt odaszállíthatják a csapatokat, a­hol nagy lobbot készül vetni a tűz. Itt az antant áll a belső vo­nalon és kihasználhatja ennek összes kedvezéseit. A Galipoli-félszigeten aligha ismétlik meg vál­lalkozásukat az angolok és a franciák, mivel a tüzér­ségi anyagában és más hadi eszközeiben is megerő­södött török hadsereg és a búvárhajók módját fog­ják ejteni annak, hogy senki se közeledhessék a szo­ros út bejáratához. A szaloniki szárazföldi vállalko­zásra nézve e lap hasábjain már nyilatkoztunk. A legutóbb azonban súlyosbodott a helyzet az antantra nézve annyiban, hogy elvesztették a Gallipoli csücs­két is, a­mely eddigelé az oldalát és a hátát biztosí­totta Szalonikinek és a­honnan, ha egészen nem is, de bizonyos fokban megakadályozhatták az ellensé­ges búvárhajók kiosonlását. A félsziget elvesztése Egyiptom védelmére nézve olyan, mint a­mikor va­lamely táborvár egyik erődje elesik és széles út nyí­lik az ostromló sereg számára ahhoz, hogy a kör középpontjába, a vár magvához jusson. A búvárha­jók merész kitöréseikkel minduntalan meg fogják akadályozni a Szalonikinél patratett seregtestek tá­mogatását és ellátását hadianyaggal. Érzi ezt az an­tant sajtójának egy része is, mert ismét följajdul és azt kívánja, hogy hagyják abba a balkáni vállalko­zást. A parányi félsziget visszahódítása tehát óriás jelentőségűnek ígérkezik nemcsak Egyiptom védel­mében, hanem a világháborúban is. Castellorizzot azért szállták meg a franciák, hogy a gallipoli ku­darc miatt felháborodott fancia közvéleményt meg­nyugtassák és figyelmét eltereljék. A kis sziget és vele szembeni­ a szárazföldön épült Adala megszállá­sának eszméje nem új dolog, mivel a fecsegésükről híres francia és olasz lapok már hónapokkal ez­előtt nyíltan hirdették, hogy innen a franciák és az angolok Kis-Ázsia belsejébe kívánnak törni, hogy útját állják azoknak az ellenséges seregtesteknek, a­melyek Egyiptom ellen vonulnának. Bár a partra­szállás nem lehetetlen dolog, a várost oly zord he­gyek környékezik és oly kevés ezeken át a jó út, hogy az anatóliai vasutat aligha érnék el az antant csapatai, főként akkor nem, h­a harc árán kellene megnyitni az utakat. Elsőrendű stratégiai szerepre hivatott azonban Ciprus­ szigete. Az angolok birtokában és fekvése folytán egyaránt kitűnő hadműveleti alapja lehet azoknak a hadi vállalatoknak, a­melyeket egyrészt észak felé: Mersina, Adana és Alexandrette, más­részt pedig kelet felé Tarabolusz, Beirut, Haifa és Jaffa ellen intéznének. Azonban ezeken a helyeken is ugyanoly mostoha körülmények vannak, mint Adalanál, noha az anatóliai és a mekkai vasútvonal is közelében épül­t nagyon a tengernek. A Szuezi-csatorna mentén a törökök csupán ci Aris-t foglalhatták el, még­pedig a háború leg­elején. Azóta hadműveleti szünet állott be, a­mely alatt mind a két fél elfoglalt területeinek biztosítá­sára szorítkozott, az angolok pedig még a természet­i és is védelemre igen alkalmas posványos területet akadályokkal zárták el és erősségekkel rakták fel­. Törökország, sajnos, nem folytathatta támadását, mivel fegyveres erejének nagyobb része a fontosabb harctereken: Gallipolinál, a Kaukázusban és Mezo­potámiában küzdött. De nem szabad felednünk, hogy Törökország sajátságos körülményei következ­tében csak a legutóbb jutott abba a helyzetbe, hogy nagy arányokban fejlessze hadseregét. Bizonyos, h­og­y az angolok a legutóbbi időben is nemcsak Franciaországból, hanem Indiából, a Gallipoli-fél­szigetről, sőt még Szaloniki alól is ideszállították fölöslegesnek vélt csapattesteiket. Ezeknek erejét mintegy kétszázezer emberre becsülik. Afrika déli országai részéről ez idő szerint sem­miféle veszedelem nem fenyegeti Egyiptomot. Más­ként­ áll a dolog nyugat felől, a­honnan a harcias szenussziak csak nemrégen ragadták el az angolok­tól Sollumot és Sivát. Ennek nyomán érthető izgalom keletkezett a britt királyság területén. Sollumnak fon­tossága abban rejlik, hogy végső pontja Egyiptom 200 kilométer hosszú tengerpartjának, melynek egyik pillérjét Salom, a másikat pedig Alexandria alkotja. De a tenger melléke egyébként is értékes, mivel a legtermékenyebb Afrika északi partján és mivel vasút épült Matrukból Alexandriába, összegezve az Egyiptom védelmére tett intéz­kedéseket, megállapíthatjuk, hogy a közvetett véde­lemre rendelt Szalonikinél, Adalánál és Ciprusnál kezdett támadásoknak nem igen lehet hasznuk. A legfontosabb vonal minden körülmények között a Szuezi-csatorna marad, a­melynek már most is a köz­vetetten közelében állanak a törökök. Ez a legérzé­kenyebb része a nagy védelmi vonalnak, a­miért is csábít a támadásra, igaz azonban, hogy a támadás­nak többféle nehézsége van. Elsőnek említjük, hogy a rendelkezésre álló egyedüli vasútvonal igen közel halad el az ántant­ által megszállott pontok mellett. A második nehézség a szinai félsziget sivatagja, mely­ hiányában van azoknak a kellékeknek, melyek elemi éltető erői a hadseregeknek. Ámde a világháború tapasztalatai azt bizonyítják, hogy korunk technikai eszközeivel kevés olyan akadályra bukkannak a had­vezetőségek, a­melyeket le ne tudnának győzni. Fennen hirdeti azonban az ántant földközi-ten­geri hatalmasságainak gyöngeségét az a körülmény, hogy az ellenséges búvárhajók káros működését ed­digelé megakadályozni nem tudják. Pedig a­mig ezek urai maradnak a Földközi-tenger e részének, kétsé­gessé válnak a belső vonal kedvezményei. Mertele ,_ • too aw too 000 fivho BUDAPESTI HÍRLAP (11. sz.) 1916. január 11. Kenyérjegy. — Az első nap próbája. — Budapest, jan. 10. Ma olyan főpróba volt Budapesten, a­melynek — ha nem csalódunk — közel millió nézője és szereplője volt: a főváros egész lakos­sága. Mint a színházi főpróbára, a kenyérjegy­ bemutatására is azzal a szándékkal ment min­denki, h hogy jóindulatú és elnéző lesz s ha valami komoly baj mutatkoznék, vidáman veszi a dol­got, hiszen a valóságos, a döntő premierig még annyit lehet javítani. S a­mint most, este, zárjuk egész napi tapasztalásunk mérlegét, bizony úgy látjuk, van javítani való bőven. Kétségtelen, hogy a mai nap még nem volt az igazi teherpróba: a hétfő már esztendők óta az a napja a legtöbb háztartásnak, a­mikor nem szereznek be friss kenyeret. A­mióta megvan a pékiparban a vasárnapi munkaszünet, hétfőn reggel nincs zsemlye és kifli, sem friss kenyér s ehhez az állapothoz már a békében hozzáedző­dött a pesti polgár türelme. Ma pedig másként is az volt a helyzet, hogy tömve volt kenyérrel valamennyi budapesti spájz: az egész lakosság tudta, hogy ma köszönt be a kenyérjegy kényel­metlensége, tehát mindenki ugyancsak ellátta magát és házanépét az istenke testével. Alig is hinnék, hogy lett volna olyan fővárosi háztartás, a­hol már ma latra vetettek volna minden morzsa kenyeret a szürkés-kékes kenyérjegy tösvény rendszabása szerint. Kávéház, vendéglő, automata büffé, ame­­rikai bár és a száz egyéb nevű falatozóhely­ nyújthatott csak teret a megfigyelésre, valamint a pékműhely és a kenyeresbolt, a kenyérnek két ősi, kiapadhatatlan forrása. Jártunk mindenütt, sőt egész sor szakaszjegyet is leettünk a cédu­lánkból, hogy lássuk, miképpen törődik hozzá Budapest az új rendhez, a­melyről mindig ré­mes históriákat tudtak a Bécset járó budapes­tiek. Stádiumunk mai eredményét egy mondat­ban foghatjuk össze: a közönség sokat szórako­zott, mindenki más sokat keresett... r­eggel a kávéházban. Kilenc órakor helyet foglaltunk a Nagykorus egyik legforgalmasabb kávéházában. Kávét rendel-­ lünk. Máskor e pillanatban már ott szokott állani a cukrászgyerek és buzgalommal kínálgatja a pa­kolt süteményt. Kávéházba nem járók kedvéért ide­írjuk, hogy diós, mákos vagy túrós süteményt je­­lent. A­ki közönséges kenyeret kért, arra a cukrász­fiú csak gúnyos, vagy megvető pillantást vetett. Most? A rengeteg pakolt sütemény az óriás fatálcán ott hever az egyik asztalra dobva. Pista­ pedig, a ki zsond­őr módjára sütkérezett a tenyerén billegő tálcával, feszülten figyeli az ajkam mozdulá­sát s hogy gond­olataimnak mintegy irányt szabjon­, ud­variasan megkérdezi : — Kenyeret tetszik parancsolni? Látom, miről van a szó. Pista ugyan már csa­­ládot tart el, de Pista azért még gyerek s most mu­lat. Kíváncsi, van-e kenyérjegyem? Ha van, kí­váncsi, hogyan vágja le a parányi szeletet a főpin­cér, a­ki — hiába — se szabó, se borbély nem volt és nem ért az ollóhoz. N­a nincs kenyérjegyem, kí­váncsi, miképp esedezem egy kis jegytelen kenyér­ért s mikor nem kapok, kíváncsi, miképp dühön­gök az antantra, a háborúra, mindenre. Pistának mindenképp biztosítottnak látszott a mulatsága. — Igen. Pista. — válaszoltam én — hozz ke­nyeret. Idegesen kérdezte, de­ nevetett is hozzá : — Van a nagyságos urnák kenyérjegye? Belenyúltam a mellényem jobb felső zsebébőe, a melyet semmire sem lehet használni s a mely ennélfogva mintha csak a kenyérjegy számára szó-

Next