Budapesti Hírlap, 1918. május (38. évfolyam, 103–128. szám)

1918-05-17 / 116. szám

s is ez a fontos. A fontos, az egyedül lényeges kérdés: magyar lesz-e a választói jog? Magyar lesz-e? Föntartja-e tovább, fej­leszti-e erősebbekké, m­agy­arabbakká­­ az ezer­éves alapokat? Úgy von-e be az állami össze­­m­űködésbe friss energiákat, hog­y az ősi magyar energiák lelkével kapcsolja össze őket?! Súlyos kérdések, mikre csak a történelem fog iskolába járó unokáinknak megfelelni- Mi csak néha, egy-egy föllobbanó fény mellett vethetünk oly­kor egy-egy pillantást a jövő homályába. Ilyen föllobbanó fény volt számunkra az a fejtegetés, a melyben Tisza István gróf a választójogi bi­zottságban a radikalizmusnak a nemzeti kohé­ziót veszélyeztető célzatára utalt. A négy elemi és a hat elemi között nem egészen egy százalék különbség van a magyarság rovására, mondotta Tisza, de mégis a hat elemihez kell ragaszkod­nunk, mert a négy elemivel éppen a magyar kerületekben nyitnánk kaput oly radikális, szo­cialista, nemzetietlen áramlatok számára, a­me­lyek a magyarság politikai, erkölcsi súlyát csökkentenék és nemzeti kohézióját veszedel­­meztetnék. Egynéhány nemzetiségi agitátornak képviselővé választása nem olyan veszedelem, ide ha magának a magyarságnak politikai kép­viselete az értéktelen elemek kezébe jut, ezáltal az ezeréves, történelmi, magyar nemzeti állam reménytelen pusztulását készítenek elő. Teljesen félreértik a választójogi kérdést azok, a­kik eleget vélnek tenni nemzeti köte­lességeiknek az­által, hogy csak a nemzetiségek térfoglalásában rejlő veszedelem ellen védekez­nek , csak a magyarság bármily módon való kedvezőbb arányszámában keresik a kérdés nemzeti megoldását. Egy mérsékeltebb reform, mely a nemzetiségek közül is felöleli mindazo­kat a rétegeket, a­melyek anyagi, szellemi, er­kölcsi kapcsokkal immár belekapcsolódtak a magyar nemzeti állam életébe, a­melyeknek te­hát ez az elhelyezkedés végleges elhelyezkedé­sük, sokkal inkább szolgálja a magyarság nem­zeti érdekeit, mint az a radikális reform, mely a nemzetiségek között is a felelőtlen elemekre tolja át a súlypontot s a magyarság vezetését is ■kicsavarja a magyar értelmiség nemzeti kezé­ből, hogy mindenáron parlamenti szerepre tö­rekvő demagógok kezébe játsza át. Inkább ve­szítsünk el egy-két nemzetiségi kerületet, sem hogy a nagy magyar Alföldön rombolja szét egy rövidlátó, radikális reform a magyarság nemzeti fejlődésének történelmi útjait Osztályuralom! Az osztályuralmat védik! — kiabál a radikális sajtó. De hát osztályura­­lom­ az, a­mely a hat eleminél kezdődik? Osz­­tályuralom az, a­mely mindenkit, a­kinek va­­lamije van, mindenkit,­a­ki valami igást vagy kereskedést akár önállóan, akár mint munkás, rendesen folytat, mindenkit, a­ki bármely szál­lal a nemzeti társadalom munkájának vala­mely, bármily kicsiny felelősséggel járó felada­tához fűződik, mindenkit, a­ki nemzeti életünk­ben valami felelősségre út­képesen elhelyezke­dett, választói joghoz juttat!? Osztályuralom!? De hriszen akkor ebben az osztályban képvi­selve van a főúr, a nagybirtokos, az iparos-, kereskedő-, gazda­polgár, a lateiner, a kisbir­tokos, a munkás, a kitüntetett katona, min­denki, a­ki a magyar állam nemzeti fejlődésé­nek veszedelmeztetése nélkül választóvá lehet. Képviselve van a társadalom minden rétege, a gazdag, a szegény, az úr, a paraszt, a tanult és a tanulatlan. Nem, ez nem osztályuralom. Ez a magyarság, az egész magyar nemzet uralma s azok, a­kik az osztály­uralom frázisával törnek ellene, a magyar nemzeti állam ellen törnek. S ha ez az osztályuralom, úgy ezt nyugodt lélek­kel föntarthatjuk s védhetjük tovább is. Gondoljon mindenki a maga kicsi életére. Hiszen a legnagyobb igazság, hogy a nagy dol­gokat ugyanúgy, ugyanazon törvények szerint kell magyaráznunk, mint a kicsinyeket Ha a családfő nehéz elhatározás előtt áll, megtár­gyalja, megtanácskozza teendőit felnőtt család­tagjaival, esetleg érdemesebb alkalmazottjaival is, de siheder fiát, inasát és szolgálóleányát nem avatja be dolgaiba. Az meg éppenséggel lehe­tetlen, hogy ha például a medernek két segédje és tizenöt inasa van, ,az inasgyerekek leszavaz­hassák a mester és felnőtt segédeinek akaratát. Nemzeti életünk minden, ha nem is érté­kes, de minden nem értéktelen rétege választói joghoz jut a reform által. Kinek érdeke az, hogy az értéktelen rétegek is választói joghoz jussanak?! A­ki ezekben a rétegekben nem­ talál politikai gyökeret a maga számára, hiába szaval osztály­uralomról, annak csak a bomlásnak in­dult, rothadt nemzeti szervezetben leh­etnének gyökerei. Ha a radikális uraknak nem elég az ország értékes része ahhoz, hogy megfelelő politikai súlyhoz juttassa őket, ez lehet reánk­ nézve örvendetes, rájuk nézve szomorú, de ne kívánják, hogy ez a minden osztályból fölépü­­lett nemzeti társadalom elhigyje nekik az osz­tályuralomról szavalt avas frázisokat. J tettem el. Végigkíséri, eg­­ féléleten és sokszor sajgott tálca szívem, az eszem, mint­­ egy gyó­­gyíthatatlanul tátongó seb. Ha eszembe jutott, elborult az arcom és kidagadtak a karizmaim. Üldözött ez az emlék, mardosott, földúlt, meg­­edzett, serkentett, felcsigázott, föllelkesítet és kitartásra ösztökélt. Az apám gyalázata szigorú és bölcs mesterem volt az életben s kegyetlen tanácsadóm. És sötét intőjele annak, hogy hová juthat az az ember, a­ki nem akar fölényes férfi és független úr lenni. Sokat köszönhetek Sasváry gróf meggondolatlan mozdulatának. A nagyravágyásom, a fantáziám, lázongó akaratom kilódítottak a nagyvilágba. Utóbb jutott gyakran eszembe az a különös, szinte ért­hetetlen dolog, hogy egy szó, egy sor, egyetlen köny nélkül hagytam el az apai házat, örökre, hogy sohasem gyötört annak a vágya, hogy vi­szontlássam őket. Sasváry gróf kemény vonal­­zású arca, lesújtó pillantása és elegáns alakja­­ többször jutott eszembe, mint az apám ciró­gatása. Gyárakban, műhelyekben dolgozva, hajó­kon pincéreskedve, csavargókkal pajtáskodva bekószáltam fél Európát. Bécsben cipészinas voltam; Berlinben egy asztalosmester azt jó­solta, hogy művész leszek a szakmájában; egy nápolyi lebujban orosz anarkistákkal találkoz­tam s azok magukkal vittek Parisba. Itt először holmi maglárkereskedőnő kenyerét ettem­, aztán beálltam­ az egyik Szajna*parti ócska könyvke­­reskedésb­e. Sötét kis bolt volt, de tömve köny­vekkel, festményekkel és furcsa régiségekkel. •Több mint hat­ esztendőt töltöttem el e kedves zugban és mint műveit ifjú hagytam el. A gaz­­d utóan jóságos és sokat olvasott öreg­ember volt, a­ki fiának tekintett, kevés dolgot adott, de an­nál többet oktatott. Az életet már ismertem, mikor hozzá kerültem. S ő megtanított mind­arra, a­mi az életben szép, értékes és szeretni való van. Összeölelkezve, zokogva búcsúztunk el egymástól. Hazaküldött a honvágy. A föld hivó szavának nem bírtam ellentállni; azt előbb meghallottam, mint a szülők utolsó sóhajtását a halálos ágyukon. * Azontúl ismered az életem folyását külső­ségeiben, itthon a fővárosban. Közönséges mun­kásnak álltam be a gépgyárba. Szegény ember voltam, amim volt, csak a két kezem ereje s a nyugtalan eszem. Koplaltam és türelmetlenül átu­toztam a hatalmat. Senki se vett észre, holott két fejjel akartam kiválni a hozzám hasonlók közül. Reggeltől napestig izzadtam, pedig min­den porcikám irtózott a lélektelen robottól. Kék­­zubbonyos munkás voltam és grand seigneur akartam lenni mindenáron, minél előbb. Az eszközökben nem válogathattam. Minden ro­­konérzésem, tetszésem, érdeklődésem az előke­lőek birodalmáé volt. A műveletlen, faragatlan munkásnépet sajnáltam és lenéztem,­­ de föl­használhattam a céljaimra. Megindítottam tehát az ostromot a vár ellen, a­hová be akartam jutni. Akkoriban persze nem vallottam be ily nyíltan még magamnak se az érzéseimet és önző számításomat­. Ellenkezően, elhitettem ön­­magamm­­l is a hirdetett igazságokat, becsüle­tesen bele, mámorosodtam a felgyújtott izga­lomba s mire a lázi­tó frázisok eldördültek a szájamon, szent meggyőződéssél hallgattam sa­ját hamis gondolataimat. A szószékem az ember Budapesti Hírlap au. .., 1918. május 17. f ......................................­................—--------........— ....... I M­atfélavaslatokat megszamták. Apponyi interpellációja a német szövet­­ségről. — Budapest, máj. 16 A képviselőház ma végzett az adójavasla­­tokkal és ezzel megkezdi egyhetes pünkösdi szü­netét. Mint látnivaló, ez az amúgy is tótágast állott világ jobban már nem fordult föl attól, hogy a Ház előbb végzett, az adóval, mint a vá­lasztójoggal és kiderült, hogy a kutbaesett priusz mérge nem okozott nagyobb kárt, mint hogy zilált állapotban tartotta hónapokon át az ország pénzügyeit s az emberek csak eztán fogják meg­tudni, hogy az elmúlt januárban milyen adót kellett volna fizetniük. Forradalom, a­mivel fe­nyegettek, semmi esetre sem támadt ebből a né­hány szürke és néptelen parlamenti napból. Az általános vitához ma már­ csak egy szó­nok volt, Bernáth Béla s azután Popovics Sán­dor pénzügyminiszter válasza követ kttttett. Re­flektált minden figyelemreméltó észrevételre, ja­vaslatra és beszédének azzal a kijelentéssel adta meg a szinte már nem is komoly, hanem zord alaptónusát, hogy a magyar államnak eddig huszonhat milliárdjába került a háború és olyan számokkal dolgozunk már, a­milyenek előbb csak a csillagászatban fordultak elő. A Ház nagy figyelemmel hallgatta a részletekbe menő fejte­getést, aztán általánosságban, majd pedig részle­teiben is megszavazta a javaslatot. Az ülés elején betöltötték a választójogi bizottság megüresedett két tagsági helyét és pe­dig Bethlen István gróffal és Vázsonyi Vilmossal. Volt ma is egy interpelláció, mely nagyobb figyelmet keltett. Apponyi Albert gróf mondotta el interpellációját a Németországgal kötött uj szövetségi megállapodásról és pedig szinte tün­tetően meleg német­ szimpátiákkal, szemben Ká­rolyi Mihály gróf tegnapi antantos­­zó, gyűlöl­ködő beszédével. A­mit Apponyi sajnál, az nem az, hogy megint szerződünk Németországgal, hanem, hogy ez nem történt meg már korábban, a háború elején. Végre is, nem csak az az egyet­len jog létezik, ellenségeinknek a joga, hogy ben­nünket megsem­misítsenek és még ma is Romá­niának ígérik Erdélyt; a mi jogunk is teljes év­már nem hazudik. Lehet, hogy hazugságokat mond, de szívvel, lélekkel mondja. Egy­ ugrással ott termettem a munkásság élén. Rögtön fölvillanyoztam, megráztam és el­­szédítettem őket. A hangom volt a lelkük forra­­dalmi zenéje, fekete üstököm a komor zászlójuk, két széles vállára az alap, a­melyre a jövőjüket építették. Iniszed-e, hogy megcsalhattam azokat, a­kik bálványoztak, a­kik hatalmat adtak a ke­zembe? Nem. Az övék voltam akkor testestül, lelkestül. Még az asszonyok is szeretik azt, a­ki kielégíti a hiúságukat és az étvágyukat. Emlékszel ugyebár arra a beszédemre, me­lyet így kezdtem: „Munkások, ne gyalázzátok és átkozzátok az urakat, mert szebb az életük, mint a miénk. Mindenki megérdemli azt a jólétet és gondtalanságot, a­mit meg tud magának szerezni, a­mit ki tud kényszeríteni a sorstól. A­mikor egyenlőséget követelünk, nem azt kívánjuk, hogy ők is olyan rongyosok legyenek, mint mi. Ha­nem hozzájuk hasonlók akarunk lenni. Ők meg­mutatták, miért érdemes ebben a cudar életben dolgozni, tanulni, harcolni, miért érdemes em­bernek lenni. Ne becsméreljük őket oktalanul. Az urak a mi példaképünk.“ — Mit gondolsz, a munkások közé tartozott-e az, a­ki így beszélt. Pedig nagy hatást értem el vele. S ez volt az én személyem programja is. Csodálkozol-e tehát, hogy nem haboztam, a mi­kor választanom kellett a cilinder s a sapka kö­zött? Megmaradhattam-e a szegény emberi k kö­zúti, a mikor végre megnyitlak előttem a kénye­lem és pompa kapui s betessékeltek az illatos szalonokba s­ a miniszteri karosszékekbe. Nem a fejlődést, az előrejutást, a jogok kivívását, hatalom megszerzését, az emberhez méltóbb élet-"

Next