Budapesti Hírlap, 1918. szeptember (38. évfolyam, 204–228. szám)

1918-09-06 / 208. szám

• ' ■**/ p‘*sz^rs^-1 ■ WI8. szeptember & Budapesti Hírlap ~?os. «.. —■ Néhány nappal ezelőtt, mondotta, ezzel a kérdéssel fordult Ludendorffhoz és az a választ kapta, hogy a nyugati front minden mozdulata tel­jesen program szerint történik és a helyzet bárminő kedvezőtlen megítélésére semmiféle ok nincs. Cra-­ m­on­ier folytatta: — Nem szabad szem elöl téveszteni, hogy az angolok és franciák hivatalos jelentései teljesen túlzottak és hamisak. És csupán arra törekednek, hogy a háborúba fáradt hangulatot felkorbácsolják s az angolok, franciák, valamint szövetségeseiknek rendkívüli veszteségeit könnyebben elviselhetővé tenniék. A­ki a nyugati harctérről jön, egészen jól tudta, hogy a hangulat ott felette bizakodó. Ezen nem változtat az a propaganda, a­melyet az antant a leggyalázatosabb eszközökkel folytat. Csak azt is­­e letelhetem, — végezte Uramon, — hogy a legki­sebb ok sincsen nyugtalanságra. Nem mehetünk mindig előre. Egyszer visszaesésnek is kell követ­keznie és ezt nyugodtan kell eltűrni, annál is in­kább, mert mindannyian szilárdan meg vagyunk győződve, hogy az antant áttörése teljesen kizárt. .. ffindenburg-állásokon minden támadásnak varrá kell zúzódnia. . . A lengyel kérdés. Becs szepk 5. — ..­1 Budapesti Hírlap távirata. — Hintze az est folyamán tovább tárgyalt Burián gróf külügyminiszterrel, főleg a lengyel kérdés­­megoldásáról. Illetékes helyen azt a fölv­­­ilágosítást adják, hogy ha nem is fejezték be e kérdésben a tárgyalást, elvben és a fővonások­­ban mégis megtörtént a megegyezés. A fönnma­­radó részletkérdéseket a közel­jövőben Berlin­ben fogják végleges megoldásra vinni, slintze m­­a éjjel visszautazott Berlinbe. (t­). Hintza kitüntetése. i&éc», szept 5. 0 felsége Hintse tengernagy német állam­titkárnak a Lipót-rend nagykeresztjét adomá­nyozta. Az «fatifétikusok ünnepe. *— Bo­ffay Sándor püspök beiktatása. —• Budapest, szept. 5. A bányai ágostai hitvallású evangélikus egyház­­kerület uj püspökét, Raffay Sándor dr.-t a Deák­ téri templomban ma délelőtt avatták föl és iktatták be méltóságába. Az ünnepre, mely külső fény és pompa nélkül, d­e annál bensőségesebben zajlott le, nagyszámú kö­zönség gyűlt össze. A hatalmas kiterjedésű egyházke­rület minden részéből sok küldöttség érkezett, hogy a hívek szerelmét, bizalmát és üdvözlőjét tolmá­csolja az uri főpásztornak. Megjelent a többi köz! Scholtz Gusztáv, a nyugalomba vonult püspök, to­vábbá Gedulg Il­urik és Kapi Béla püspökök. Sztere­ón­i József báró miniszter és Seményi Imre államtit­kár a kormány képviseletében. Baltazár Dezső, Tü­dős István és Petri Elek református püspökök, Bárczy István főpolgármester és Bódy Tivadar polgármester, továbbá a protestáns világ sok előkelősége. A­mint a közönség elhelyezkedett, felhangzott az ének: Uram, hozzád fohászkodunk... A végső akkordok elhangzásakor Sárkány Béla főesperes, fő­jegyző lépett az oltárhoz és rövid istentiszteletet tar­tott. Utána a Budapesti Karénekegyesület és a Ma­gyar nők karénekegyesületének vegyes kara Lichten­­berg Emil vezetésével a Hagy­tad a jó Istenre... kez­detű éneket adta elő, majd megalakult az ünnepi közgyűlés Vanovits János dr. felügyelő elnöklésével. A közgyű­lés megnyitása után Liedemann Frigyes dr. kerületi jegyző előterjesztette a püspökválasztás jegy­­zőkönyvét, mire Bakay Péter esperes vezetésével kül­döttség ment a megválasztott püspökért, a­kit meg­érkezésekor éljenzés fogadott- Az elnök kérdést inté­zett Araffais Sándorhoz, elfogadja-e a választást, mire ő kijelentette, hogy teljesüljön az Isten akarata. Az énekkar ezután előadta Szendy Árpádnak erre az al­kalomra szerzett, nagyszerű polifóniával megkon­struált áhitatos moteljét. Sáskáim Béla ezután néhány szavas intelmet in­­tézett az új püspökhöz, a­kit arra emlékeztetett, hogy övönsörű és magasztos, de nehéz és felelősséggel tel­­jes kötelességet ró reá új méltósága. Raffay Sándor ezután fölvette az úrvacsorát. Majd Kapi Béla du­nántúli püspök lépett az oltárhoz négy esperessel az oldalán, míg Raffay, a felavatandó püspök az oltár lépcsőjén foglalt helyet, megölte az egyházkerület esperesi karával. Kapi püspök magasan szárnyaló, XASfogó képekben és fordulatokban gazdag felavató beszédet mondott a püspöki hivatás fenségéről és fe­lelősségéről. — Elő lépésed — azrtmond — oltár elé lé­pés. Első gondolatod imádság. Első hitvallásod bűn­­vallás. E három gondolat foglalata mutatja, hogy életpályánk magasba hajló íve csak külső vonalá­ban mutat emberek fölé emelkedő büszke megkü­lönböztetést, benső vonalában befelé, a lélek mély­ségébe, az alázatosság­­forrásához, a bűntudathoz vezet. Nem emberi nagyság bérformához, hanem az isteni jóság alf el lelt oltárához érkezünk, nem önön érdemünkkel, hanem isteni kegyelemmel találko­zunk. Vázolja ezután az evangélikus püspök élet­hivatását, melyet a hatalom kiváltsága s a gazdag­ság ereje nem vesz körül, hanem benső erejéből kapja fényét s föladatának magasságából jelentősé­gét. A püspök hivatása Krisztus szolgálat. Krisztus azonban nem holt dogmatikai fogalom, nem is a kultúrtörténet vallási kegyeleti tárgya, hanem örökké élő hatalom, életelv, eszmény megvalósulás, új élherő. Védje az új püspök az egyház autonómiá­ját. Úgy építse az egyházat, hogy általa erősödjék a haza jövendője s a nemzet erkölcsi birtokállo­­m­ánya. Nagy szükség van erre. Vérbe merült föl­dön, somolygó viharfelhők sötétjéből emeli fel vér­től vonatozott fejét szegény, megtépett magyar nem­zetünk. Kinn pusztult falvak, üszkös városok, te­mető tartományok. A lelkekben csülyedt világok, széttépett oltárképek, az istenfétetend kettétört osz­lopkövei. Az egyház feladata­ megnöveli az idő: a nemzet jellemét, erkölcsét, lelki világát is épíeni kell. Az avató beszéd után Raffay Sándor letette a püspöki esküt, mire Kapi püspök kezét a­­térdre­­boruló új püspök fejére tette s megáldotta. Utána az esperes­­kar ugyancsak kézjáték­s­el megáldotta s meghatóan egyszerű szertartással elénekelte a Konfirma Dens- kezdetű régi egyházi éneket. Mély csöndben lépett Raffay Sándor az oltár­hoz, hogy mint püspök, először mondjon imát és áldását adja a gyülekezetre. A megindultság meg­­fakította fényét hangjának, a mely lágy, szives­­lelket megkapó mondatokba formálta bensőséges érzelmeit. Majd felhangzott az áldás szava: Áldjon meg titeket az Ur... A gyülekezet éneke után Raffay Sándor el­mondt­a nagyszabású székfoglaló beszédét. — Egyházunk, úgymond, a haladásnak, a fel­világosodásnak, az egyéniség és igy az emberi jo­gok szabad érvényesülésének egyháza. Népegyház, réb­­ben minden .Jog forrása az önkormányzatban élő gyülekezet. A protestáns népek és nemzetek nagyméretű népjóléti alkotásai és kulturális előhala­­dása a világtörténeti igazolása az evangélium, társa­dalmakat alakító, jogokat osztó, szíveket nemesítő nagy szociális jelentőségének. Én a magyar t­ársada­­lom józan szociális átalakításának készséggel állok mindenkor szolgálatára, készséggel fogom támogatni azt a törekvést, a­mely az emberi társadalmat a tiszta erkölcs és az emberszeretet testvériséget te­remtő útjain kívánja boldogabb jövő felé vezetni. E társadalmi munkában az egyházakat az állam egye­síti. Az egyház az államnak természetes munkatársa. Az állam a rend és szabadság biztosításával, az egy­ház a rend és szabadság kútfejének, az erkölcsi eröknek tisztán tartásával szolgálja a közös célt. A polgárok közjavának munkálásában­ az állam és az egyház ujra összehajlik, egy csapásra tér. A magyar­honi evangélikus egyházunk a magyar államnak hűséges, erős és öntudatos munkatársa volt mindig. •­ Én hiszem, hinni akarom, hogy a magyar állam sorsának intézői, kultúrpolitikájának irányi­­tói a megértésnek és a méltánylásnak az eddiginél objektivebb ösvényére lépnek és az 1848: XX..tör­vénycikkben kimondott elvek minden igazságot szemmel tartó valósításával evangélikus egyházun­kat a nemzet és a társadalom haladásának érdeké­ben natív evangéliumi életerőinek szabad és erőtel­jes kifejtéséhez juttatni s társadalomnevelő szent hi­vatásában támogatni igyekeznek. Természetes, hogy viszont az állam is jogosan megkívánhatja tőlünk a maga nemzeti céljainak szolgálatát és támogatá­sát. Híven fogok őrködni, hogy egyházunk e hiva­tását saját dicsőségére és hazánk javára igazán be­töltse. Én­ az egyházban nemzetiségi kérdést nem is­merek, ismerni nem­ is akarok. Nyelvi kérdés van csak, de hiszem, hogy azt kölcsönös jóakarattal és evangéliumi lélekkel megoldani nem nehéz. Kétség­telen, hogy a gyülekezétben azon a nyelven kell az Isten igazságait hirdetni, a­melyet a évti tok elet megért. De bármely nyelven szóljunk­­is: az. Isten •igazságát hirdessük, emberek lelkének épülését szol­gál­juk, a kölcsönös megértést munkáljuk és a ke­ll véradó.. jogukat osztó haza szeretőtét terjesszük. — A kölcsönös megértésre és az összesimuló együttműködésre a társadalom sebeinek gróevitásá­­ban és a boldogabb jövendő alakításában különben is nagy szükségünk lesz. Nemcsak az egyházban ma­gában, hanem a többi egyházakhoz és vallási közös­ségekben való viszonyunkban is. Az egyházaknak a ránk váró komoly időkben nem szabad egymást gyen­­gíteniök, nem szabad egymást öldökölniök. Az eccle­­sia militansnak a háborúval együtt meg kell halnia , a dolgozó, építő, alkotó, a szeretemet és megértést képviselő egyháznak kell újjászületnie. Testvériséget igyekezem fendítani minden pozitív alapon, a kije­lentett istenige alapján álló egyházzal- különösen és mindenekelőtt a velünk történeti vér­ség és evangé­­liumi igazság szent kötelékeivel összefűzött testvéregy­házakkal. De lelki szövetséget, ha lehet, társadalmi szövetséget is szíves örömmel ápolgatok mindazokkal a vallási közösségekkel, a­melyek az isteni igazság ál­tal megszentelt emberi erkölcs alapján állva, töreksze­nek a társadalom nemesítésére. — De hogy szövetségesül elfogadjanak, belsőleg erőseknek kell lennünk. Évtizedek óta hanyatlást mu­tat magyarhoni evangélikus egyházunk. De erősödé­sünk föltételeit nem is kívülről kell várnunk, hanem önmagunkban kell megtalálnunk. — Ezen az után emelkedésünk hatalmas ténye­zői iskoláink. Az evangélikus tanintézeteket múltak nagyságának és dicsőségének fénye övezi. Kapuikban mindenkor a kultúra és haladás angyalai álltak őrt. Sajátos értékük fényforrása azonban, meghalván:­­ult- Meghalványult, de el nem veszett. E fényforrás az evangéliumi szellem és az egyéni nevelés. E kettő összefügg és egymást föltételezi. Evangéliumi szellem nélkül nem nevelhetünk egyéniségeket, öntudatos egyéniség kifejlesztése nélkül pedig az evangéliumi szellemnek nincs igazi othona. Teljes értékében mél­tányolva az evangéliumi személyiség kulturális nagy jelentőségét, minden erőmmel arra fogok törekedni, hogy egyházunk tanintézetei régi, nemes, próbás, di­csőség­ és sajátosságaikat újra visszanyerjék. S hi­szem, hogy ebben tanáraink mind megér­tő és buzgós munkatársaim lesznek. — Különösen azonban a nőnevelés ügyét kell hathatósan és eredményesen fölkarolnunk. Mert ta­pasztalattal is támogatott erős meggyőződésem, hogy a nő maga a jövő s a nőnevelés helyes és ala­pos felkarolása egyházunk egész jövendőjére nézve döntő fontosságú feladat és teendő. A­mint a nő­nevelő intézetek fejlesztését és alapítását, úgy nép­iskoláink lehető megtartását is múltból folyó köte­lességünknek tekintem. Igaz, hogy a mindenfokú in­gyenes állami népoktatás volna az az ideál, a­me­lyet minden országnak önmaga iránt való köteles­­sége volna megvalósítani. De igaz az is, hogy ez a magyar államra nézve viszonyaiból folyólag még sokáig ideál marad. Addig pedig az egyházak, mint iskolafentartók, az államnak olyan hűséges és készséges munkatársai, a­melyektől az iskolákat igen komoly nemzeti vagy kulturális okok nélkül kisajá­títani mindenképpen megokolatlan.­­ Végül lelké­szei és hívei szereimét és támogatását kérte. "A nagy hatást keltett beszéd után Prónay Dezső báró egyetemes felügyelő az evangélikus egy­ház, Dégenfeld József gróf az egyetemes reformá­tus konvent. Bárczy István főpolgármester a fővá­ros. Patay Tibor főispán Pest megye nevében üdvö­zölte az u.i püspököt. Üdvözletet mondtak még egyes intézmények és egyházak képviselői. Az ünnep vé­gül a Himnusszal fejeződött be. Folifik­ai eseményed. Károlyi Mihály ás Naglovszka Mária. Genfi híradás nyomán megírtuk ma, hogy­ A­aglovszka Mária, az ismert orosz forradal­márnő a genfi Fellüle elímni újságban leleplezést közöl Károlyi Mihály gróf svájci békekisérletei­­ről. Naglovszka sikertelenül ugyan, de erősen fá­radozott azon, hogy Károlyi találkozhassék a berni francia követtel, de a találkozást a francia kormány megtiltotta. Anglia is megtiltotta köve­tének, hogy Károlyival szóba álljon. Károlyi Mihály gróf most parádi birtokán időzik és a Károlyi-párt körében érdeklődtünk Naglovszka Mária előadásának hitelességéről. A gróf kör­nyezetében emlékeztetnek arra, hogy Károlyi Mihály gróf annak idején állítólag a külügymi­nisztériumban is bejelentette, hogy a bolusevik­­kormány, uralomra jutása után időszerűnek­ tartja megkísérelni az antant diplomatáival valós tárgyalást, illetően a puhatolózást, hogy, lehetsé­ges volna-e a háború befejezéséről tanácskozni. Annyit tudtunk mindannyian, hogy Ká­rolyi Mihály gróf Svájcban járt, azt is tudtuk, hogy erőlködése mindenkor és mindenüt­t ku­darcot vallott, de arról most hallunk először, hogy Károlyi Mihály gróf a svájci francia követ­tel is tárgyalni akart és hogy a követ még csak nem is fogadta. Tudtuk azt is, hogy Károlyi hasztalan futóit az antant szekere után, az nem vette föl, sőt szóba sem állottak vele. Már ebből az egyetlen körülményből is ré­gen le kellett volna vonnia azt a konzek­venciát, hogy pacifista jelszavaival csak az antantnak a mi gyengeségünkbe vetett vér­mes reménységeit táplálja. Mindenki látja és tudja, hogy az antant hallani sem akar meg­egyezéses tárgyalásról, hogy még mindig abban bizakodik, hogy legyőzhet bennünket. A­míg

Next