Budapesti Hírlap, 1920. szeptember (40. évfolyam, 207–231. szám)

1920-09-26 / 228. szám

Megjelenik hétfő kivételével mindennap. Előfizetési árata: Egész évre 280 korona, félévre 140 kor., negyedévre 70 ker., egy hónapra 26 kor., Egyes szám ára helyben, vidéken és pályaudvarokon 1 korona. Hirdetések milliméter számítással, díjszabás szerint. Főszerkesztő: Rákosi Jenő Helyettes főszerkesztés -Csajthay Ferenc u t­á­­ Budapest, 1920. Vasárnapi száms­ára 2 XL. évfolyam, 228. szám Vasárnap, szeptember 26. Szerkesztőség: Vili. ker., Rökk Szilárd­ utca 4. sz. Igazgatóság és kiadóhivatal: Vili. ker. József-körut 5. szám. Telefonszámok: József 43, József 53, József 63, József 23—84. „Hiszek egy Istenben, Hiszek egy hazában. Hiszek egy isteni örök igazságban, Hiszek Magyarország feltámadásában. Ámen Tetemrehivás. Budapest, szept. 25-A tetemrehivás megrendítő erejével hatolt Hegedűs I­óránt minapi cikke a Budapesti Hír­lapban, — ha nem is merem mondani, az egész közönségre, — de mindenesetre azokra a neme­sebb elmékre, melyek véres gondban törik ma­gukat a katasztrófában vergődő új Magyar­­ország problémái körül. Nem utolsó e problé­mák között a nemzeti értelmiség pusztító vál­sága. Mert senki se ámítsa magát azzal, hogy ma a kisgazda és a szocialista (keresztény vagy nem keresztény) munkásság kettős oszlopa ■tartja az államot. Az állam egyetlen szilárd alapja mindig a nemzeti intelligencia. A föld­­míves nép, kivált — a maga eredeti természeté­ből ki nem forgatott­­ magyar nép és a mun­kásosztály nagyfontosságú tényező az állami életben és mindenik az a­z ős­medence, a­mely­ből a nemzeti értelmiség az idők folyamán ki­egészül és megujdorlik, hogy öntudatos állam­­fentartó hivatásának megfelelhessen. Az értel­miség termeli, tartja fenn és gyarapítja a nem­­zeti ízlést, a nemzeti tudományt és költészetet, a nemzeti művészetet; az értelmiség tökéletesíti és mélyíti a mezőgazdasági termelést, fejleszti és irányítja a nemzeti ipart, intézi és kiépíti a nemzeti kereskedelem hálózatát és látja el jogi, adminisztratív és közegészségi szolgálatát az ál­lamnak. Az értelmiség kezében van a vallás csodás és örökéletű fegyvere és az értelmiség erkölcse nemesíti vagy inficiálja az egész nem­zet erkölcsi világát. Mind e javak veszedelemben vannak, ha egy nemzeti értelmiség egészében válságba ke­rül. S mikor e mai végitéletes napjaiban a ma­gyarnak a régi Magyarország egy harmadára zsugorította össze a legporkolibb és legkorlátol­­tabb politikai cselszövés, árulás és hatalomvágy s a mi értelmiségünk kétharmadának egy jó része földönfutóvá lett, érthető, hogy Hegedűs Lóránt lélekrázó szavaira rémülettel lelnek meg a szívek, de gyakorlati javaslatára újra kezde­nek ismét dobogni. A sok közül, melyet kaptunk, itt közlünk két levelet e témára vonatkozóan elsősorban hi­vatott kezekből. Az egyik levél teljes megértés­sel karolja fel Hegedűs Lóránt eszméjét, a má­sik, Bokor Erviné, a Hangya cégvezető főtit­káráé, az iránt oktat ki bennünket, hogy eddig is már milyen elismerésre méltó kezdések vol­tak ezen a téren. Ezt örömmel nyugtázzuk, de megjegyez­zük hozzá, hogy e kezdések a mily üdvösek, csak késő gyümölcsöt tudnak érlelni. A szoron­­gatottak nem várhatnak tanfolyamok elvégzé­sére. Azoknak ma, azoknak rögtön kell a munka, az állás, a segítség, mert nem várhatnak holnapig. Enni kell, fűteni kell, inházkodni kell. És ebben nyújt segítőkezet Hegedűs Lóránt lene, ha, a­hogy a pillánás inspirációja alatt megszületett, nem habozó cselekvéssel, a lelke­sedés füzében végrehajtják, a­kik benne tettre szólíttattak, és mindazok, a­kik hozzá csatla­kozni hivatva vannak. Azt veti itt közbe valaki, hogy­­ se lehet mindenkin segíteni. Nem? Jó! — De ha harminc ember a vízbehalással küzködik a Ba­latonban, ne húzzunk ki belőlük tizenötöt vagy húszat, csak azért, mert valamennyit nem tud­juk kimenteni? És ha egyet, csak egyet kimentettünk, akkor is többet tettünk, mint hogyha ez alka­lomból egyesületet szervezünk vízbefülők ki­mentésére, az alatt pedig mind a­­harmincat veszni hagytuk.C­íme a két levél legsúlyosabb megállapitásai: Igen lisztért Főszerkesztő úr! A Nyugdíjas Katonatisztek Országos Szövetsé­gju­ rvt n cf n 1 a L-111 •» c o of o o ~r o Im­pL'vá? VP.7P'tr flO£?V | munkaképes tagjait a dolgozó társadalomban elhe­l­lyezze, és így az ország munkásai­ közé beállítsa. A­­ nyugdíjas katonatisztek, özvegyek és árvák helyzete végtelenül súlyos, legnagyobb részük már teljesen a főnk szélére jutott. A társadalomnak, a­mely a há­ború következtében elhalt hősöknek, valamint a nyugdíjasoknak is oly sokat köszönhet, volna köte­lessége nekik munkát adni és ezzel a tisztességes meg­­élhetésüket elősegíteni. Ezek a gondolatok vezérel­­ték a szövetséget, a­midőn megkísérelte, hogy­­­ munkaképes tagjainak, férfinak és nőnek egyaránt munkát és azzal kenyeret adjon. Ig­y fordultunk a GYOSZ, az OMKE és a TÉBE- hez is. Sajnos igyekezetünk eddig kellő eredményre nem vezetett, ígéretet kaptunk eleget, ígéreten kívül csak kevés, csekélyebb jövedelmezésű állást, de eze­ket sem azoktól a nagy intézményektől, melyeknek sok milliós vállalkozásaik révén módjukban állana több tisztet elhelyezni, hanem rendszerint csak a kisemberektől, így nyújtott kezet a kisember a másik, nyomorgó kisembernek. A nagy vállalatok eddig csak holmi üzletszerzés, részvények, stb. gyűj­tésére találták alkalmasnak azokat a tiszteket, a­kik a hazáért oly sokat szenvedtek. Ezen okból kényszerülve voltunk gazdasági vállalatokat létesíteni, illetve oly vállalatokban részt venni, melyek tagjaink elhelyezését, alkalmazását lehetőv­é teszik. Nem kötöttünk oly szerződést, mely­ben nem biztosítottuk volna azt, hogy az illető vál­lalatban elsősorban tagjaink nyerjenek elhelyezést. Gondoskodnunk kell továbbá számos olyan tagról, férfiak, özvegyek és árvákról, a­kik munka­­képtelenségük következtében el nem helyezhetők és a­kik ennélfogva segélyezésre szorulnak. Az állam ezeken a szerencsétleneken segíteni nem tud, a tár­sadalom pedig eltűri, hogy egy százados özvegye az ebédért mosogatni járjon, eltűri, hogy egy kórház­ban levő nyugdíjas tiszt felesége cselédnek álljon be, eltűri, hogy egy tisztnek szerencsétlen árvája, mint ágyrajáró tengesse életét. Akkor, a­mikor pl. a­ Középponti Tejcsarnok Igazgatóságát hiába kér­jük, hogy a sok száz alkalmazottai között adjon he­lyet a tiszti özvegynek és árvának is, nem számít­hatunk másra, csak magunkra. Egy százados özvegyének két ellátatlan gyer­mekével az állam havi 263 koronát ad. Ebből az összegből kellene a 3 tagú családnak magát eltart­ ó lelkiisénetet« ' '.- írta Kozma Andor. Ott ültem a rettenetes bihipri- tárgyalásán, melyen az egy-két tucatnyi bűnöst csupán há­rom tettes képviselte. Három havi fajának alan­tasabb rétegéből. Ezek szinte predesztinálva vol­tak arra, hogy alkalomadtán bérgyilkosok le­gyenek. Kettő közülök kemény, hideg, mindenre elszánt, malkontens rossz fiú. A harmadik ha­zug, cigánykodó, gonosz. A bűntett neki dicse­­kedésre való alkalom volt, míg vállveregetés és pénz járt ki érte, de szájas bátorsága szimulá­lásban és esztelen tagadásban, merült ki, mihelyt a maga bőrét kell féltenie. Ennek a háromnak dolga immár „rés ju­­d­icata“. A megsértett jogrendnek e hárommal szemben elég létetett. Egyéniségüknek ugyan még kriminális értelemben sincs különösebb érdekessége, elítéltetésüknek azonban megvan az a nagy erkölcsi értéke, hogy a bűn büntetendő voltának elvét Magyarországon ismét kétségte­lenné tette. A köztudat végre kigyógyult a vészes tévedésből, hogy vannak olyan bűnök is, me­lyekhez az igazságszolgáltatásnak nem lehet köze. "V , , , . Mialatt néma, érdeklődő tanúja voltam a katonai bíróság nehéz úttörő munkájának, sok­szor felmerült bennem a kérdés: várjon az­ a három tettes, a­kire a szörnyű bűn letagadhatat­lan.)! rábizonyult, érez-e lelkiismeretfurdalást? Úgy láttam, hogy nem. Akár beismerés­ben­ voltak, akár tagadásban, akár igazat mond­tak, akár hazudtak, nem látszott rajtuk valami nagy lelki gyötrelem. Holott mindhárman nyil­vánvalóan tudták már, hogy a gyilkosság, me­lyet ők végrehajtani segítettek, nemcsak Ma­gyarország legnagyobb fiát fosztotta meg az éle­tétől, hanem Magyarországot is majdnem telje­sen tönkretette. Ezek a nyomorultak jóhisze­műen rajongó hazafiaknak tartották maguikat, s lelkükben mégsem estek kétségbe azon, hogy hazájuk romlását ők okozták. Ezek csak előre néztek félelemmel: a büntetés felé, mely rájuk vár. Vissza, a bűntett felé csak hideg, számító fürkészéssel, hogy megtaláljanak minden leg­kisebb mentő körülményt a maguk javára. Bű­nüket immár tévedésnek, hibának látták, de nem iszonyodtak el rajta. Nem tudom, voltak-e álmatlan éseik, de ha voltak, akkor bizonyára nem a legyilkolt nagy magyar véres alakja, s nem­ is darabokra szakadt hazájuk átka kísér­tette őket, hanem csak az a kötél, mely esetleg rájuk vár. Volt-e ezeknek egyáltalán lelkiismeretük? Ezt én nem tudom. De akár volt, akár nem. — tudom a mentségüket. . — Miért­­gyötörne minket a lelkiismeret? Hiszen nem mi akartuk azt a gyilkosságot, mi csak végrehajt­ittuk. Hát a katona lelkiismeretét terhelje az a vér, a­mit vezéreinek parancsára ont ki? ... S hogy mi pénzt kaptunk? . . . Hát a katona nem kap zsoklot? . . . Jót állok érte, hogy ama három lelkiisme­retűnek megnyugtatására ez tökéletesen elég, még akkor is, ha van lelkiismeretük. De vájjon mit csinál, háborog-e, furdaló­­dik-e azoknak a többi bűnösöknek lelkiisme­rete, a­kik még nem állottak a rettenetes bűnért biráik elé? Bujdokolnak-e álmatlan éjeken, rémképektől üldözve, halántékaikra görcsözött öklökkel, sötét hálószobáikban. Én azt hiszem,­­hogy nem. Azok lelkiisme­retének megnyugtatására is alighanem tökélete­sen elég annak a mentségnek módosítása, a­mely a három elítélt tettesét megnyugtatta. — Miért gyötörne minket a lelkiismeret? Hiszen nem mi gyilkoltunk. Mi legfeljebb akar­tuk — azaz dehogy is akartuk, csak éppen szóvá tettük azt a gyilkosságot. Tehetünk mi arról, hogy azok a bestiák kaptak rajta? . . Hát meggyilkolnánk mi valakit akárki kedvéért is? ..." Ments Isten!-----S hogy még pénzt is zsaroltak a gyilkos gazemberek tőlünk? . . . Hát nem az ő bűnük-e még ez is? ... Fel kell akasz­tani őket, de minket zaklatni aljasság. A mii lelkiismeretünk nyugodt. Én, bár minden bűnnel és bűnössel szem­ben, akarva nem akarva, mindig a lelkiismeret kérdését szoktam magamban felvetni, hovato­vább azt tartom, hogy nincs enyhébb és inkább részrehajló bíró, mint a bűnösnek saját lelki­ismerete. Erre sok eset tanított meg, de különö­sen erős benyomást tett rám a következő: Fiume még a miénk volt, mikor ott valami rémes rablógyilkosság történt. Éppen akkor ott voltam s onnan indultam vasúton Isztria felé. A vasúti szakaszban magam ültem s ott olvas- A Budapesti Hírlap mai száma 8 oldal, VbTiQ .

Next