Budapesti Hírlap, 1927. október(47. évfolyam, 222–247. szám)

1927-10-12 / 231. szám

Budapest, 1927. Megjelenik hétő kivételével mindennap. E13fízed«l áraki Egy hónapra 4 p«ag«, negyedévre 10 pont a 80 fillér. Ausztriában egy példány ára hétköznap 30 Groachon, vasárnapon 40 Gr­o a eke a. Egyaa ssáza ára lé fillér*­i a Kísüöldre az előfizetés kétszerese. Hirdetéseket Budapesten felvesz minden hirdető Iroda* E­gyes szilm ára­­ngstrnap­ja hétköznap 16 fü­­ftgi XLVII. évfolyam, 231. szám. Szerda, október 12. Főszerkesztő: Csajthay Ferenc. Felelős szerkesztő: Sándor Tivadar. Szerkesztőségi Vill. kerület, Rükk Sz­árd-utca 4 m­m, Irasgaz­ság és kiadóhivatal­­ VIII. József-körút 9. nám. Telefonnám­ok: J. 300-43, J. 300-53, J. 300-63, J. 323-84. Levélcím : Budapest 4, Postafiók 59. A püspökkinevezési jog. Budapest, okt. 11. A magyar közjog ősi szabályai értel­mében apostoli királyainkat az a jog illette meg, amely közjogi szabályokat pápai bullák, a konstanci zsinat vég­zései és sok százados gyakorlat is meg­erősítettek, hogy teljesen szabad kine­vezési joguk volt a püspökségekre, ősi törvényeink, így az 1439. évi 5., az 1498. évi 67., 1550. évi 18., 1681. évi 27., 1791. évi 15. és 16. stb., stb. vilá­gosan megmondották, hogy ennek a jognak gyakorlásában a király csak a mi törvényeinkben megállapított kor­látokhoz van kötve, nevezetesen ezeket a nagy egyházjavadalmakat idegenek­nek nem adhatják, csak különös érde­meket szerzett hazafiaknak és az 1848. évi törvényhozás hozzátette még, hogy az illető magyar miniszter ellenjegy­zése mellett. Az egyházjavak adomá­nyozásának joga a magyar szent koro­nában leli meg a forrását. Az érsekek és a püspökök azonban a római pápá­tól nyerik a lelki hatalomban való meg­erősítést. A magyar királyoknak ezt az ősi jogát Werbőczy Hármaskönyve is tartalmazza. Históriánkban voltak ugyan esetek, szórványosan, hogy püspököket a káptalanok választottak és közvetetlenül a pápa erősítette meg, de ez a jog mégis a szent korona joga volt annyira, hogy amikor a konstanci zsinat után a Szentszék ezt a jogot el­lenezni akarta, Mátyás király azt írta Arragos János bíborosnak, hogy in­kább hármassá teszi az ország díszjelét, a kettős keresztet, vagyis elszakad Ró­mától, semhogy megengedje, hogy a magyar koronához tartozó javadalma­kat a Szentszék adományozza. Kivéve tehát a magánkegyuraság alá tartozó egyházi méltóságokat stb., elvitathatat­lan volt, hogy a magyar királyokat ősi jogon is megilleti a püspökök kineve-­ zésének joga. A Kúria a magyar após-­­toli királynak ezt a jogát az 1855. évi­­ ausztriai konkordátumban is elismerte. ( A legritkább eset volt, hogy királyaink-­­ nak ezt a jogát kétségbevonták volna,­­ hiszen amióta ennek a királyi jognak­­ olyan hatalmas védője támadt, mint II. Ferdinánd idejében Pázmány Péter, aki a római udvarnak határtalan tisz­telője volt, a koronának ezt a jogát alig vonta bárki is kétségbe. Ezek a szavak, Sua Majestas sacratissima dat, donat, confert, a királyi adományozási jog klasszikus meghatározását tartalmaz­ták. Ez ősi közjogi szabályok alapján a magyar püspököket és így az eszter­gomi érseket is őfelsége a király ne­vezte ki, nagyon természetesen azon­ban a lelki hatalomban való megerő­sítést a pápától nyerték. Amikor IV. Károly király eltávolítá­sával az antant megkoronázta kegyet­lenségét, rövidre rá a magyar törvény­­hozás kénytelen volt az alkotmányos­ság helyreállításáról és az állami főha­­talom gyakorlásának ideiglenes rende­zéséről törvényt alkotni. Ez a törvény az 1920. évi I. törvénycikk. Ez a tör­vény nagyon természetesen az államfő jogkörét is szabályozta. Nem vágta bele­­ azonban a fejszéjét abba a rendkívül­­ kényes problémába, hogy mi történjék­­ a főkegyúri jog gyakorlásával. A tör­vény 13. szakasza egy mondattal vég­zett ezzel a kérdéssel: „A főkegyúri jo­got — a kormányzó — nem gyakorol­hatja." E mögött a rövid mondat mö­gött azonban a törvény megokolásá­­ban egy egész arzenálja rejtőzik a fő­kegyúri jogok fentartásának. A törvény megokolása ugyanis azt mondja, hogy a törvény a főkegyúri jog gyakorlását kiveszi ugyan a kormányzó hatásköré­ből, de ezt csak azért teszi, minthogy ezek a jogok régibb törvényeink szerint is annyira a király személyéhez van­nak kötve, hogy a kormányzóság át­meneti idejére ezeket a jogokat az ál­lamfőre ráruházni nem szükséges, ön­­­­ként érthető azonban — mondja a megokolás, — hogy a főkegyúri jog gyakorlása tekintetében tett­hez a ren­delkezés nem jelenti azt, mintha a ma­gyar állam ezt a szent koronával szo­rosan egybefoglalt jogot a kormányzó­ság ideje alatt érvényesíteni nem kí­vánná. Megtörtént ez bizonyos formá­ban a nemrég megüresedett pécsi és székesfehérvári püspökségek betöltésé­nél is és meg fog történni alkotmányos formában az esztergomi érseki szék be­töltésénél is, mert a szent korona jogát a közjogi méltóságot is alkotó magas egyházi stallumoknál veszendőbe menni semmiféle magyar kormány sem fogja engedni , mert Róma egy pillanatig sem volt kétségben a felől, hogy a ma­gyar kormánynak a püspöki állások betöltésében ősi jogon is, az 1920. évi I. törvénycikk alapján is törvényszerű jogai vannak. Oly gyakorlat tehát, amely a szent korona jogát csorbítaná, nem célja sem Magyarországnak, sem a Vatikánnak. Kétségtelen azonban, hogy azt a kér­dést, várjon a főkegyúri jog gyakor­lása arra az időre, amikor a magyar király trónjának elfoglalásában akadá­lyozva lesz, törvényhozás útján kell és pedig minél sürgősebben rendezni és ebben a tekintetben a magyar katoli­kus közvélemény osztatlan megelége­déssel olvashatta nemrégiben a minisz­terelnök nyilatkozatát, amely szerint az 1920. évi I. törvénycikknek alapvető hibája, hogy ennek a kérdésnek a meg­oldását mellőzte. Kétségtelen, hogy ez így nem maradhat, ősi jogok nem veszhetnek el. A szent korona jogainak élniök kell, mert erőnk múltúnk tisz­teletében van. Az apostoli király jogai­nak tündökölniük kell akkor is, ami­kor a trón betöltetlen, ez Rómának épp úgy érdeke, mint Magyarországnak. Az élettárs. írta Czájlik K Hanna A gyorsvonat simacsúszású luxusfülkéjé­ben egy férfi ült. Fölötte a hálóban sok cédulával átragasztott bőröndök feküdtek halomban, szemben meg egy furcsa, idegen formájú kutya támaszkodott az ablak rá mára. Viharvertek voltak mind a ketten, akár a bőröndhalmaz és mind a ketten a vidéket nézték. A kutya lustán, kényelme­sen, mintha az új vidék élvezetiben elme­rült volna,­­ a férfi feszülten, fáradha­tatlanul, mintha régi emléket keresne a réglátott vidéken. Rohant a vidék előtte, mint a gyerekek teregetős képeskönyve, úgy gombolyodott le sorba a ferdén elkanyarodó aranysárga magyar vetések sora, majd meg esőtől fris­sen zöld mezőség,­­ a távolban kéksej­­tésü hegyek, versenyt úszó felhőrongyok odafenn, közben messzi égre rajzolt zsin­­delyes­ falak, templomok megcsillanó tor­nya és útközben mindenütt az elhagyott kultúra utolsó, hazavágtató felkiáltójelei, a távirópóznák ... Milyen csodálatosan, édesen ismerős volt ez mind, milyen rég nem látott és milyen szomorú ... A magyar földi Az ő magyar hazája! Megtiporva, vérbe-porba sújtva és mégis élőbb, forróbb, igazabb, mint valaha. így érezte ezt, most, mióta elhagyták az erő­­szak­ szülte határt és benn dübörgött a vas­­paripa az új Magyarország kalásztenge­­rében. És aztán később kékes sertés csillant meg ... és aztán közbelépett a Duna. A férfi ott, a magányos, szivettépő vár­tán előredőlt, szomjas, olthatatlan rajon­gással és hosszan elnézte a nagy, fényes vízházat. Otthon volt. A Duna mentén született. A nagy, fehér kőházban. Ott ugrálta át a gyerekkorát a rekettyés partján és ezerszer és ezerszer állta a hullámok játékos ölelését. És most Palm­ Beach minden csodája, a Missziszippi gigászi szépsége, a Riviéra azo­­ros, szerelmes öblei után is felsírt benne a nagy, régi gyerekszerelem a Duna iránt. Úgy érezte, a Dunában van eltemetve az ő egész fiatalsága, a maga tüzes, akaratos, izmosodó szilajságában,­­ és a nagy fo­lyó partján, az öreg, fehér ház négy fala közt van eltemetve mindaz is, ami köny­­nyelmű és szép volt az életben. Mert szép volt az élet és könnyelmű ak­kor, régen. Bolond forró napok kacagós lánca. .. , akkor azt hitte, hogy a lánc végtelen. És akkor nagyot ütött a sors Jött egy nap, amely nem hozott sem csó­kot, sem kacagást. Beborult még az ég is és nehéz, sötét felhőkből rázúdult az élet átka. Kitagadják, száműzn­ék a fehérhájjból. Ő meg elment. Keserű, kemény daccal, vérző szívvel búcsú nélkül. Este ment. A víz csobbant, — a hold a fehér ház falán mu­zsikált. Senki sem kísérte. — Senki sem mondta, hogy h­ű lesz hozzá. Csak azt tudta, hogy fenn a nagy erdélyoszlopos árnyékában két fáradt, finom öreg kéz imára kulcsolódik és egy mártirasszony az ő boldogságáért cserébe a sajátját ajánlja az Égnek. Ez mind régen volt. A mártirszivü asz­­szony rég meghalt. Nem élte soká’ túl a fia távozását. És meghalt az öregúr is. A keménykötésű öregsas, aki felemelte a bot­­ját és úgy mutatott ajtót. Csak Mik­ka él. A kis kuzin. Akibe egy életen át szerelmes volt. Aki ott élt a fe­hér házban és egy volt a szerelmes szép múlttal. És él egy rettenetes, hidrafejü számsor. Egy borzalmas, kemény ellenség, amely úgy árnyékává szegődött az ő életének, mint egy átok. Vele virrasztott, vele dolgo­zott, vele csüggedt és vele őrjöngött. Az otthonhagyott adósságának a számsora volt ez amely megkeserített minden falat kenyeret és izzóvá hevítette a feledés kely­­hét. Nem volt feledés. Pillanatra sem. Ez az adósság, amely a vállára nőtt, mint egy förtelmes erkölcsi púp, űzte-hajtotta. Rabja volt. Ezerszer próbált feledni. Aztán meg­­csikorgatta a fogát. Nem. Nem pihen. Nem nyugszik. Egy­szerre fog fizetni. Kell. Pénz. Hatalom. Nem önmagáért Csak azért, hogy levesse a terhet. Megölje a hidráit. Akkor majd kiegyenesedik, belenéz a napba ... Emelt fejjel él majd minden örömet habzsolva, minden kelyhet ürítve, — szabadon... Addig pedig orral túrja a rögöt, ha kell. És most, — most ütött a nagy óra. Min­dent megvont magától,­­ a tehetetlennek látszó percért. És a tehetetlennek látszó perc most küszöbön áll. Rohanó vonaton hozza az új világ milliárdjait a felszaba­­dulás árát... Már nőnek a hegyek ... Benépesül a látó­határ. Távolban Esztergom rajzolódik az ég aljára... A vonat csúszik, — zökken, — és mire lelép, magyar talajon áll. Sze­retne felujjongani, hangosan, mint aki vé­gigálmodta a rossz álmot és derűs napra ébred, — hanem aztán észbe kap — és csendesen végigsimogatta a kutyája szög­letes fejét... Az állomáson az ügyvéd várta. Idegen, tárgyilagos figura. Ajánlották, szakember. Együtt indulnak az öreg platánok alatt. Idefehérlik az öreg ház. Ott várnak a hi­telezők. Dezséry, Kramer, Bozay, Klein. Négy v­ámpír. Azelőtt nem mert rájuk gondolni. Ma szánalmas torzalakoknak látja őket, akiket parancsszóval összegyűjtött és pa­rancsszóra szétkerget. A fehér ház évszázados nyugalommal nézett le rája. A hársak évszázados susor­gással köszöntötték. Ismerős, régimódi csi­­korgással zárult a kiskapu, és ő benn állt a hihetetlen csodálatos célnál. Az oszlopos erkélyen fehér ruha villant, Minka! A régi gödröcskés mosolyával, a régi repdeső aranyhaj glóriával. — Minka. — Te, — Ujjongott e, — vagy csak a szive dob­bant rá? Sohsem tudta később. Odaugrott hozzá. —­ Jancsi, —s mosolygott Minka. —» A magyar-orosz kérdés nemzetközi vonatkozásai. Irta Hadik János gróf. Budapest, okt. 11. Miskolczy Ágost dr. kir. táblai biró, a magyar-orosz kérdésről irt legutóbbi cikkem kapcsán e kérdés nemzetközi jogi szempontjait mérlegelve a Buda­pesti Hírlapban szállt síkra az ellen a felfogás ellen, mely „a mai Oroszor­szágnak jogi elismerése tényét akarja Magyarország nyakába varrni" — jog­­tudományi fejtegetéseivel, megerősítve azt az álláspontomat, hogy Magyaror­szág a mai Oroszorszggal szemben nem áll a jogi elismerés alapján. Hangoztatni kívánom, hogy amíg Gratz Gusztáv dr., volt külügyminisz­ter, kormánycáfolat nélkül hangoztatja, hogy a bresztlitovszki szerződésből, — amint ez Ausztriában történt — Ma­gyarországon is az következik, hogy a mai Oroszországot mi jogilag elis­mertnek tekintjük, — addig úgy az én politikai irányú ellenvetéseim, mint Miskolczy dr. tudományos fejtegetései csak a magyar társadalom felfogásáról adhatnak kis képet, de nem tisztázhat­ják a világ előtt a hivat­alos Magyar­­ország álláspontját. Ezt egyedül egy félremagyarázhatatlan kormánynyilat­kozat tisztázhatja. Én ezt a kormány­­nyilatkozatot a kérdés külpolitikai ha­tásai szempontjából kértem és várom. A Miskolczy dr. által közölt tény, hogy bíróságunk helyesen állapította meg, hogy „a bresztlitovszki békekö­tés törvénybe iktatva sohasem lett, te­hát az nemlétezőnek tekintendő s így az ellenséges viszony ma is fennáll", s ez csupán annyit igazol, hogy bírósá­gunk helyesen ítélkezett. De e mellett még mindig tény marad, hogy egy volt külügyminiszterünk, aki Magyarorszá­got a bresztlitovszki békekötésnél kép­viselte, aki kormánypárti képviselő és ma is külpolitikai megbízatásokban szokott eljárni, s ezzel ellentétes felfo­gást hirdet. Igaz ugyan, hogy a londoni Arcos­eset óta elcsendesült ez a nyílt propa­ganda, de amint erre cikkemben rámu­tattam, időnként felmerülő külföldi

Next