Budapesti Hírlap, 1930. június (50. évfolyam, 123-145. szám)
1930-06-01 / 123. szám
so ISKOLA Az iskolaügy célszerű átalakítása írta Körösi Henrik J . Paulsennek, a nagy német pedagógusnak,A német iskola és népművelési programmá címmel olyan műve jelent meg legutóbb, mely alapvető elveivel és reformgondolataival nem csupán elméleti célokat szolgál, hanem írója avagy befolyásánál, pedagógiai súlyánál fogva hivatva van arra, hogy gyakorlati téren is mélyreható változásokat idézzen elő Németország iskolaügyében, aminek bizonyára más kulturállamokra is megfelelő kihatása lenne. A könyv lényegében javaslatokat tartalmaz, semelyek arra irányulnak, hogy a népiskolát mai különálló helyzetéből kiemeljék és a művelődési organizmusba szervesen beépítsék. Egy potsdami tanár, Müller dr. részletesen foglalkozik a javaslatokkal. Paulsen írásának olvasásánál önkénytelenül Pestalozzira gondolunk, mert Paulsen Pestalozzihoz hasonlóan mindenekelőtt a művelődési és nevelési reform alapvető kérdéseit helyezi előtérbe, a művelődés és kultúra fogalmát, melyet a tehetség, öröklődés és nevelés szempontjából vesz vizsgálat alá. Ezt megtették másold is, de Paulsen munkáját az teszi egyénivé, hogy a kérdéseket a legújabb pszichológiai és szociológiai eredmények latbavetésével világítja meg. A művelődés nem annyira állapot és tulajdon, mint amennyire történés és formaalakulás. Az általános művelődés alatt csak „átlagművelődést“ lehet érteni, mely, mint tipikus művelődési forma vonul, végig a tömegen. A művelődést befejezni sohasem lehet. Ez a dinamikus művelődési folyamat teszi érthetővé, hogy az iskolakötelessé váló gyermeket kora és fejlődése arányában művelt embernek kell tekinteni, akinek további kiművelését megfelelő eszközzel elő kell segíteni, hogy fejlődési és érési folyamata előmozdíthassék, így válik a gyermek az iskolai szervezet normájává. Ezt a feladatot szolgálják az alsóbb iskolai fokok, amennyiben a gyermeket szellemileg, lelkileg és emberileg felébresztik és alkalmat adnak neki, hogy összes erőit érvényesíthesse. A közép- és felsőfokok túlnyomóan speciális hajlamok és szellemi adományok területén a közösség és az egyén számára legfontosabb és legértékesebb teljesítményekre, tapasztalati alapon koncentrálják tevékenységüket. Az iskolai organizáció e formulázásai egyezesmino as iskolai munka útmutatói, amelynek az emberi természettől és a társadalmi követelményekből kell folynia, szociológiailag tehát előre meghatározottnak kell lennie, így az iskola lényegében és munkájában kikerül abból az alakjából, mely a véletlenek által irányított önkényes megkonstruáláson alapszik és belenő a természetes összefüggésekbe. Ha Pestalozzinak minden emberi erő általános kiművelődésének követésére kellett szorítkoznia, úgy „a társadalom ez új iskolája mindenkinek intelligenciát biztosít!“ Itt egyesülnek a szociálpedagógiai és individuálpedagógiai princípiumok. Ezzel az iskolára is más nevelési feladat hárul. „Ha a szellemi adományok alakító erőt jelentenek, úgy a nevelés, ez erő szabad játékának helyreállításával egyértelmű.“ Az egyén beillesztése a közösségbe már kora ifjúságától kezdve szükségesség, az iskolának tehát ifjú társadalommá, életközösséggé kell alakulnia. Az iskola ne tudósokat neveljen, hanem embereket, akik gondolkodva, keresve, kutatva végzik feladatukat, így változik át teljesen az iskola képe. „Az első életalakulás teremtő kísérletté válik. A nevelés sem egyéb, mint a formanevelő feladat támasztéka a gyermekben, a benne zajló természetes, organikus fejlőtlés proceszszus.“ Paulsen reformjavaslatai az újabbkori pszichológiai és szociológiai tanulságokon épültek fel, az iskolát „az ifjúság világává, életévé, munkacentrumává akarja tenni!“ A népiskola számoljon művelődési programmáiban a gazdaság, közigazgatás és kultúra szükségleteivel. Feladata legyen széles néprétegek összintelligenciáját értelmesen kiépült szervezet és új művelődési beállítás útján mozgósítani“, írja Paulsen. Paulsen nem kívánja a felsőbb iskolákat a reformba beilleszteni. „Csak, ha a népiskola cselekvésre és tárgyalásra alkalmas egyenrangú művelődési tényezővé válik, lehet szó a felsőbb iskolákkal való kooperációról!“ Bezárult az íráskiálítás. A József Ferenc királyi herceg ás Klebelsberg Kunó gróf kultuszminiszter védnöksége és Körösi Henrik elnökletével szervezett íráskiállítás pénteken bezárult. A kiállítást három hét alatt mintegy 30.000 tanuló nézte meg és a fővárosi tanítóság és tanárság is behatóan tanulmányozta a külföldi és a hazai írásviszogokat bemutató táblákon a közeljövő most alakuló kézírás és betűvetés típusát. Träger Ernő miniszteri tanácsos, az írásügyek kormánybiztosa, a kiállítás megtekintésekor kijelentette, hogy támogatni fogja az egyszerű, kerek típusú kézírás tanításának bevezetését a népiskolákba és a szépírás órák visszaállítását is szorgalmazni fogja a középfokú iskolák alsóosztályai számára. A kiállítás folyamán Luttor Ignác tanár több érdekes előadást tartott az írástanításról és a betűvetésről, Románné Goldzieher Klára pedig az íráslélektan köréből. A kiállítás egy része június első felében Veszprémben kerül bemutatásra, ősszel pedig alkalmasint az egyetemi városokban. Tanügyi kiállítás Veszprémben A tanítók nagyszabású megmozdulásának színhelye lesz június 5-én Veszprém. A vármegye területén lévő összes elemi népiskolák tanítói nagygyűlés keretében tárgyalják a tanítói munka célkitűzéseit, a gyűlés befejezése után pedig megnyitják a vármegyei tanítók és tanítónők nagyszabású tanügyi kiállítását, melynek rendkívül tanulságos, igen érdekes és sok tekintetben művészi kivitelű anyaga messze túlhaladja a vidéki kiállítások nívóját. A tanítói ünnepségeket este hangversennyel fejezik be, amelyen először lép fel a Veszprém vármegyei Tanítók Dalegyesületének 120 tagú férfi és 60 tagú vegyeskara Gaal Sándor igazgató-tanító, karnagy vezetésével. A tanítói dalegyesületen kívül a hangversenyen közreműködnek: Zipcri,Ojszky Fülöpke, Hajdú István, Horusitzky Zoltán dr., Gaal Elza és a marcaltői földmívesdalárda Harsányi László tanító vezetésével. A veszprémi tanítók mozgalmának megszervezője és irányítója Szokolszky Rezső, Veszprém vármegye királyi tanfelügyelője. A kiállítás rendezését a veszprémi tanítók segítségével Pánczél Ferenc segédtanfelügyelő végzi. Ünnepelt igazgató. A Mester utca 46. szám alatti községi elemi fiú- és leányiskola kedves hangulatú, családias ünnepség színhelye volt. Zoufallay Emil igazgatót ünnepelték névnapja alkalmából, s az ováció egyformán jutott ki a kitűnő pedagógusnak és megbecsült kollégáinak. Előbb a növendékek rendeztek ünnepet, amelyet szavalatok és kedves jelenetek tarkítottak, azután a tantestület járult üdvözlésre az igazgató elé, aki az ünnepség után lakásán vendégül látta a tanítói kart. Innternátusi felvétel. Az „Emericanum" középiskolai internátus és árvaház, az ország legrégibb Szent Imréről nevezett intézete a jövő tanévre pályázatot hirdet oly fiúk részére, akik Pécs valamely középiskolájában (gimnázium, reálgimnázium, tanítóképző, főreál, polgári, felsőkereskedelmi) fognak tanulni. Az 1925-ben újjáépült intézet a megyéspüspök fennhatósága, egyházi igazgatás, három tanárprefektus és gyermekklinikai orvos felügyelete alatt áll. Az ellátási díjat a növendékek tanulmányi előmenetele, viselete s a szülők anyagi helyzetének figyelembevételével egyénenként állapítják meg havi 40 és 70 közt. Pályázati határidő június 10. Prospektust ajánlatos mielőbb kérni az „Emericanum“ igazgatóságától, Pécs. A Magyar Humanisztikus Gimnázium Híveinek Egyesültt (Parthenon) vasárnap délelőtt fél 11 órakor a Magyar Tudományos Akadémia I. emeleti üléstermében Görögország függetlenségének századik évfordulója emlékezetére felolvasóülést tart a következő tárgysorozattal: Dercsényi Móric: „A görög szabadságharc“, Újgörög versek (fordította Vértessy Dezső), előadja Cz. Boán Jolán szavalóművésznő; Horváth Endre: „Kosztisz Palamász újgörög költő“, busz távolságánál. Az eddigi eredmények csek részben erősítik meg Lowell eredményeit. A négy távolság miatt az újonnan fölfedezett égitest nem mutathat bolygószerű képet, a nagyítás felfokozásával tehát a kérdés egyáltalában nem dönthető el. Miután mint bolygó visszavert napfénytől van megvilágítva, színének tompábbnak kell lennie a Neptunuszénál és ezért sárgás. A fölmerült nehézségek miatt maga a Lowell-obszervatórium már nem trenuszneptuni bolygóról, hanem csak egy, a Neptunuszon túl levő testről beszél. Sokáig azt sem tudtuk,ki volt az új égitest tulajdonképpeni fölfedezője, csak újabban derült ki, hogy C. W. Tombaugh, az obszervatórium asszisztense. Érthetetlen az a körülmény is, hogy a Lowell-obszervatóriumban, ahol évek óta gondosan lefotografálták az ég azon részeit, ahol a szóbanforgó égitestnek mozognia kellett, a régebbi lemezanyagban eddig nem találták meg az objektumot, holott a fölfedezés első híre szerint az tervszerű kutatás eredménye. Nem remélhető, — mondja cikkében Tass dr., —■ hogy a homályos kérdés egyhamar tisztáztassék, mert ne feledjük el, hogy 200 évnél hosszabb keringési idő esetén az évi mozgás mindössze olyan kicsiny pályaív, melyből igen nehéz rövid ideig tartó megfigyelésekből exakt pályát kiszámítani. Minél hosszabb tehát a keringési idő, annál nagyobbak a nehézségek. De ha beigazolást nyerne, hogy az új égitest tényleg a feltételezett kilencedik bolygó, úgy Newton gravitációs elméletének, amelyen Lowell egész számítása alapszik, újabb nagy diadalát fogjuk megérni. Ebben az esetben az a körülmény, hogy csak évekig tartó keresés után sikerült fölfedezni a kilencedik nagy bolygót, míg a Neptunusz fölfedezése egy nap alatt intéződött el, semmit sem ront a Lowell-obszervatórium érdemein, hiszen összehasonlíthatatlanul nagyobb nehézségekkel állottak szemben azoknál, amelyekkel szemben a Neptunusz fölfedezése előtt állott a csillagászat. De ha csak véletlen fölfedezésről van szó, az is a mai csillagászatnak, elsősorban a Lowell-obszervatóriumnak lesz nagy érdeme, mert a Neptunusz pályáján kívül üstököst, vagy más égitestet, melyet a Nap vonzóereje ural, még nem fedeztek föl, hiszen eddig üstökösöket, amelyek ilyen távolságra távolodtak el a Naptól, már követni sem sikerült. . . r Pedagógiai szemináriumi napok Keszthelyen. Az új népiskolai tanterv szellemében való működés és a tanítói továbbképzés céljából, Zala vármegyében 27 pedagógiai szemináriumi napot szerveztek. A keszthelyi szemináriumi napokat most tartották kitűnő eredménnyel. Az ünnepélyes megnyitón részt vett a kultuszminiszter képviselője, Nagy Árpád dr. helyettes államtitkár is. A szemináriumot Barnabás István dr. királyi tanfelügyelő vezette. DIJCODACZY szakorvos rendel 10-t, és 7-8-is? Vilit József-körút 2 férfi- és női betegeknek TUDOMANX Felfedezték a kilencedik nagy bolygót Vita a Plató körül. Néhány héttel ezelőtt az egész világsajtót bejárta a hír, hogy a kaliforniai Lowell-obszervatórium csillagászai felfedezték a kilencedik nagy bolygót. Tass Antal dr., a mátyáshegyi csillagvizsgáló igazgatója a Stella legújabb számában hosszabb tanulmányban veti föl a kérdést: megtörtént-e a kilencedik nagy bolygó fölfedezése? Az első távirati hírek óta kitűnt, hogy a kérdéses égitest, amelyet a Lowell-obszervatórium csillagászai a keresett Neptunon túli Lowell-féle bolygónak tartanak és Plútónak neveztek el, március második felében hátráló mozgással bírt, amely áprilisban vált előretartóvá. A hátráló mozgás észlelt értékéből következik, hogy az égitest távolságának lényegesen nagyobbnak kell lennie a Neptu ■mini n—w——B—«WM—| Ékszerek foglalása, javítása, antignoórák, kilométer sebességmérők javítása jótállással. Schmulczer Benőnél, IV., Károlyi körút 23. a tám. KÉPZŐMŰVÉSZET Ajándékok a Szépművészeti Múzeumnak Boross Jenő, Newyorkban élő hazánkfia, az áldozatkész műgyűjtő, aki már eddig is több becses adománnyal gyarapította a Szépművészeti Múzeumot, legújabban Giambattista Langetti génuai születésű, de Velencében működött festőnek (1625—1676) egy kiváló festményét adta ajándékul a múzeumnak. A festmény valószínűleg egy bibliai jelenetet ábrázol három erőteljesen megfestett alakkal. Az irodalomban is ismeretes mű Langeltinek velencei működése alatt készült. Erőteljes festésével, gazdag színezésével igen értékes terméke az olasz seicento festészetének ésérdekes látnivalója lesz a Szépművészeti Múzeumban annak a naturalista festőcsoportnak, amely Caravaggio szellemében működött. A kép már megérkezett Budapestre és a Szépművészeti Múzeum új szerzeményei közt kerül először bemutatásra. A másik ajándék bégavári Back Bernát szegedi nagyiparostól és felsőházi tagtól, a régi kiváló műgyűjtőtől származik, aki az olasz művészetnek egy szép alkotásával ajándékozta meg legújabban a Szépművészeti Múzeum plasztikai gyűjteményét. Az ajándékozott mű egy bájos és gazdag elképzelésű testrakottaszobor, mely a Madonnát a kis Jézussal és a gyermek szent Jánossal ábrázolja. A lendületesen felépített, formáiban igen finom szobor olyan művész munkája, aki a XVIII. század első felében Belső-Olaszországban működött. Benne a Szépművészeti Múzeum régi szoborgyűjteménye olyan érdekes darabra tett szert, amelyért a művészet minden barátja hálás lesz az adományozónak. * (Paál László emléktáblájának leleplezése Barbizonban.) Június 17-én lesz Paál László, a nagy magyar festő emléktáblájának leleplezése Barbizonban, ahol élete utolsó éveit élte. A párizsi magyar követ, Villám Frigyes báró, lelkes közreműködésével ekkor fogják Gárdos Aladár szép emléktábláját leleplezni. A leleplezési ünnepen a Paál László Társaság nevében Rózsaffy Dezső dr., a francia-magyar kutúrliga nevében Lukács György dr., a Paál-képek magyar tulajdonosainak nevében Lázár Béla dr., Paál László életírója fognak felszólalni és koszorút elhelyezni______________________________________ „RAS“ bútortisztító szer minden sénti és minőségű bútornál kitűnően alkalmazható. A hnnvéli és tavaszi takarításnál nélkülözhetetlen. Könnyen kezelhető! Megrendelhető: „Ras“vegyiiparnál. VI. Jókai-tér 3. Telefon 107—00. BB66, trilus» í, v«oltat. Badi lap könyvesboltjában (Budapest, VIII., József körút 5) minden könyv beszerezhető Iskolaigazgatók, tanítók, tanárok, figyelmébe! A m. kir. vallás- és közoktatásügyi minisztérium által rendeletileg „beszerzendő“- és „beszerezhető“-nek engedélyezett, illetőleg ajánlott ifjúsági könyvtárukba besorozható könyvek, a Budapesti Hírlap könyvesboltja útján beszerezhetők. Tanító-, tanár-előfizetőinknek és olvasóinknak ilyirányú rendeléseinél készséggel nyújtank kedvező fizetési lehetőségeket, alkalmazkodva az ily célra rendelkezésünkre álló fedezeti összegek időpontjához. Jegyzékkel kívánatra szolgálunk. A most időszerű jutalomkönyvek és a szeptemberi könyvtárkiegészítések céljaira kivonatosan Itt kötünk néhány, elsősorban ajánlható, könyveimet L, II. és ni. csoport Kisdedóvók és elemi fiú- és leányiskolák részére. , Pengő GÁRDONYI: Bolond Istók története, kötve...........................................................,__ GEGUSS: Az én meséskönyvem, kötve 3.50 PÓSA LAJOS: Aranykort, gyermekversek, kötve.................................................2.40 PÓSA LAJOS: Összegyűjtött gyermekversek, kötve . . ...................................3.50 MIKSZÁTH: Huszár a teknőben, kötve 1.— PÓSA LAJOS: Hazafias versek, kötve 3.20 RÁKOSI VIKTOR: Hős fiúk, kötve . . 8.— RÁKOSI VIKTOR: Korhadt fakeresztek, kötve .....................................................8.— BALOGHNÉ, HAJÓS: Harc az életért, kötve ...........................................................480 HERCZEG FERENC: Mesék, kötve . 7.— PEKÁR GYULA: A kis hős, fűzve . . 1.— SEBŐK ZS.: Két árvizes gyerek, kötve 1,80 WAGNER: Kis növény- és rovargyűjtó, kötve ..........................................................1.—*’ Százszorszép Könyvek, kötetenként fűzve 1.—■ BENEDEK: Anikó regénye. TUTSEK: Kisanyám. GAÁL MÓZES: A bujdosó király, kötve GAÁL: Achilles haragja, kötve . . . 6.— II. csoport Polgári fiú- és leányiskola, fiú- és leányközépiskola I. és II. osztálya. BÁRSONY: A rab király szabadon, kötve .................................................... BENEDEK: Két gazdag ifjú története, kötve.................................................... GARÁDY: Mi van a tengerben, kötve HAVAS: Várkuli fiúk, fűzve .... Kis könyvek, kötve, kötetenként . . FUTÓ: Kísérletek egy cserép növénynyel. LEIDENFROST: Házi állatsereglet. LAMPÉRTH: Három pápai diák kalandozásai, kötve...................................... LENGYEL LAURA: Virradat napja, kötve.................................................... LŐRINCZY: Igmándi bég, kötve . . MÓRA FERENC: Kincskereső kis ködmön, kötve.......................................... RÁKOSI JENŐ: Kis Kelemen története, kötve.......................................... TÁBORI JANÓ: Sztropka Janó, kötve Százszorszép Könyvek, kötetenként . . GUINEVERNÉ, GYÖRY: Egérke. GYÖKÖSSY: Postáskisasszony. SAS EDE: Tavasz-álom. TÁBORI RÓBERT: Délibábok TUTSEK ANNA: Vidorka. V. csoport. Polgári fiú- és leányiskola, fiú- és leány- középiskola III. és IV. osztály. GAÁL MÓZES: Balassa vitéz, kötve . 2.40 EGO: Novák Magda, kötve.........................4.80 HATTAY: Böske királykisasszony lesz, fűzve..........................................................2.80 Kis Könyvek, kötetenként...................1.— ŐSCSANÁDI NAGY: Méhészkedés. SZTROKAY: A rádió. NAGY ENDRE: Tábori levelek, fűzve 1 .— Százszorszép Könyvek, kötetenként . . 1.— DOBOSI PÉCSI: Galambka. FARKAS PÁL: Az idegen. JESZENSZKYNÉ: Ahol a szívek találkoznak. BENEDEK ELEK: Testamentum, fűzve 2.20 HERCZEG FERENC: A hét sváb, fűzve 4.50 HERCZEG FERENC: Pogányok, fűzve 5.00 ERDŐSI: Napsütéses Indiában, kötve 7. FARKAS PÁL: Francia forradalom, 2 kötet, fűzve ......... 10.-» PETŐFI SÁNDOR: Összes költeményei, kötve........................................................io.—' PILCH JENŐ: Horthy Miklós, fűzve , 28.--3.— 3.— 1.00 1.80 1.— 2.40 2.40 3.— 8.— 4.50 2.40 1.—