Budapesti Közlöny, 1867. december (1. évfolyam, 219-242. szám)

1867-12-03 / 220. szám

záros határidő alatt felszólitandók, — ennek ered-­­­ménytelen letelte esetén pedig a bérlet felmondása s a bérlemény újabb bérbeadása iránt a szükséges intézkedések késedelem nélkül megteendők. Budán, 1867. nov. 22-én, Zalamegyében kebelezett Légrád mezőváros közönsége minden kedden tartandó hetivásárra engedélyt nyervén, az ezennel közzététetik. NEMHIVATALOS RÉSZ. A „Wiener Zeitung“ nemhivatalos részében ol­vassuk . Szerencsésnek érezzük magunkat meg­erősíthetni , hogy a legmagasb császári ház előtt egy örvendetes tény teljesülése áll, melynek tel­jesülése Isten legkegyesb védelme mellett, millió hi­sebel legbensőbb örvendetes részvétével fog találkozni, melyre O Felsége az uralkodó s annak legfenségesebb családja várnak. O Felsége legfelségesebb Császárnénk s Úrnőnk áldott állapotban van, s legközelebbről meg fog­nak kezdetni, s mint hiszszük, áprilisig fognak tartani a templomi imák, hogy a mindenható se­gélyét kérjék ki a nehéz órában, s arra nézve, hogy Ő Felsége mostani jólléte zavartalanul tart­son tovább is. A KÉPVISELŐHÁZ ÜLÉSE DEC­EMBER 2 ÁN I­. E. 10 ÓRAKOR AZ ORSZÁGHÁZBAN. Elnök: Sze­ntiványi Károly; jegyző: Radich Ákos. A ministeri padon : gr. Andrássy Gyula ministerelnök ur, báró Eötvös József , Gorove István, Horvát Boldizsár, Lónyay Menyhért, gróf Mikó Imre, b. Wenckheim Béla minister urak. Elnök : Az ülést megnyitom. Az ülés jegyző­könyvét Radich Ákos jegyző úr fogja vezetni; a szólani kívánók neveit Horváth Lajos és Csengery Imre jegyző úr fogja jegyezni. A múlt ülés jegy­zőkönyve fog hitelesíttetni. Gajzágó Salamon jegyző (olvassa a november 25-én tartott ülés jegyzőkönyvét.) A jegyzőkönyv egyik pontját, mely az erdélyi kir. főtörvényszék feloszlatásáról, s annak a Pes­ten székelő magyar kir. curiába való beolvasz­tásáról szól, Dózsa Dániel képviselő kiigazíttatni kéri, miután ily kitétel könnyen oda magyaráz­tathatnék , mintha azon törvénytelenül felállított törvényszék az igazságügyministeri válasz alap­ján törvényesen felállítottnak tekintetnék, s hogy e szerint annak tagjai is a kir. curiába beosz­tatnak. Gajzágó Salamon, mint a jegyzőkönyv szer­kesztője felolvassa az igazságügyministernek e tárgyban hozzá intézett válaszát, mely világos, s melylyel a jegyzőkönyv szigorúan egyez. Még Tóth Lőrincz képviselő nyugtató meg az aggodal­makat az iránt, hogy ama törvényszék teljes fel­oszlatása rendeltetvén el, — egy egészen uj leg­főbb törvényszék leend az, mely Erdély részére majd megalakittatván a kir. curiában, mint ennek egyik alkatrésze beolvasztatni fog. A miniszeri nyilatkozat nem a tagoknak, hanem magának a széknek beolvasztását érti. A ház a nyert felvilágosításokat kielégitőknek találván, a jegyzőkönyv szerkezetét meghagyta, s hitelesítettnek jelenté ki. Elnök ezután azon közoktatásügyminiszeri átiratot mutatja be, mely a háznak jelenti, hogy a párisi kiállításra elküldött múzeumi ritkasá­gok több ládába begöngyölve visszaérkeztek; ezen ládák kibontásánál szükséges, hogy a kép­­viselőháznak e czélra meghatalmazottjai is jelen legyenek. Minthogy pedig a korábbi bizottmány­ból a ház rendelkezésére csupán Dobóczky Mi­hály képviselő van , elnök indítványozza , hogy ugyan­e czélra Pulszky Ferenct is kiküldes­sék. E javaslatot a ház elfogadja, valamint Do­bóczky megjegyzése alapján azt is, hogy a fő­rendek háza is fölszólíttassék, a fölbontásnál ré­szükről megjelenendő kiküldöttek iránt intéz­kedni. Majd a többi irományok hosszú sorát jelenti be az elnök, ezek közt kiemeljük Lukács György nagyváradi képviselő lemondó levelét. A nagy­váradi vál.­kerület új képviselő választására fog felszólitatni. Lónyay Menyhért pénzügyminiszer: Miután nemsokára fog azon időpont bekövetkezni, midőn a pénzügyekre vonatkozó törvényjavaslatok , úgy hasonlóképen a jövő évi állami költségvetés a tiszt, ház elébe fog terjesztetni, továbbá ezen év berekesztetvén, számadásainak a törvény értelme szerinti megvizsgálása szükséges lesz, azt hiszem, itt van ideje annak, hogy más alkotmányos orszá­gok példájára, méltóztatnának egy állandó pénz­ügyi bizottságot választani, melynek feladata lenne, minden, a pénzügyekre vonatkozó törvény­­javaslatok fölött a háznak véleményt adni és az állami költségvetést és a számadásokat előlegesen megbírálni. Ennélfogva bátor vagyok a t. házat következőkre felkérni: Méltóztassék egy 15­ tagú állandó pénzügyi bizottságot választani, melynek feladata lenne, azon idő alatt, míg a jelen képvi­selők megbízása tart, minden pénzügyekre vonat­kozó ügyekben, ennélfogva az adókra vonatkozó törvényjavaslatok ügyében is a háznak véleményt adni, az állam-költségvetést és berekesztett szám­adásokat előlegesen megbírálni, és annak ered­ményét a ház elé terjeszteni. (Helyeslés.) Bátor vagyok ezen indítványt benyújtani, és azt elfoga­dás végett a t. háznak ajánlani. (Helyeslés.) A ház asztalára letett ezen indítvány kinyo­matni, szétosztatni, s annak idejében napi­rendre kitüzetni határoztatott. Radich Ákos fiumei képviselőnek tizenkét kér­désére gr. Mikó Imre közlekedési minister vála­szolt pontonként, következőleg: Gr. Mikó Imre közmunka- és közlekedésügyi minister : T. képv. ház ! A közelebb múlt napok­ban Fiume város érdemes képviselője némely vas­úti tárgyakban interpellációt intézett hozzám, mely interpellátióra, mint a t. ház emlékezni fog, az ab­ban foglalt kérdések halmaza miatt rögtön nem felelhettem. Az interpelláló úr ezután elutazván, előttem szóval nyilvánított kívánsága szerint visz­­szajövetelét bevárandónak véltem ; mi most meg­történvén, ezen interpellatióra feleletemet megadni kívánom. Segítségre hívom feljegyző urat, hogy méltóztassék az egyes pontokat rendre felolvasni, hogy azokra válaszomat megadhassam. Horvát Lajos jegyző olvassa Radich interpel­­latiójának következő első pontját: Várjon az egy­séges és önálló alföld-fiumei vasútnak Károly­város­fiumei vonalrészén az építésre közvetlen megelőző részletes felmérési dolgozatok és költségvetések megtételére és ezzel kapcsolatban az úlépítési munkálatok államköltségen eszközlendő megkez­désére akar-e a t. közlekedési ministérium szorít­kozni ; vagy a végrehajtandó részletes tervek és költségvetések alapján, a kiépítési határidőnek előleges megállapítása mellett, a Károly­város fiu­mei vonalrészt, az alföld-fiumei vasútra vállalko­zók mellőzésével államköltségen szándékozik-e ki­építeni ? Mikó Imre minister úr: A kormánynak határo­zott szándéka, a Károly­város- fiumei vasútvonalnak műtanilag helyes és lehetőleg olcsó irányának ki­­puhatolása végett, az előmunkálatokat a kormány költségén megtétetni, továbbá az egész munkála­ton lévő építkezések bevégeztetésének siettetése végett a kormány szükségesnek találta, hogy azon részeken, melyeknek kiépítéséről az egész vona­lon munkálatok feltételeztetnek, a­milyenek az ott igen nagy számmal előforduló alagutak és híd­­oszlopzatok, az egész vonalon folyamatba vett elő­munkálatok befejezése előtt a munkálatok meg­kezdessenek és folytattassanak; végre a helyes irány megállapítása és a költségvetés megtörténte után a kormánynak szándéka a kiépítést és az üz­letet, ha az ország és a kincstár érdekeinek meg­felelő ajánlatok fognak tétetni, engedélyezés u­tján vállalkozóknak kiadni. (Helyeslés.) Horváth Lajos jegyző olvassa Radich interpel­­lációjának következő második pontját: Van-e a 1. közlekedési ministériumnak tudo­mása és kellő biztosítéka az iránt, hogy az eszék­­károly városi vonal kiépítésére elfogadható feltéte­lek mellett a déli vasúttársaságtól független ver­senyképes társaság fog vállalkozni azon esetre, ha az alföld-fiumei vasúttól külön szakított károly­vá­ros fiumei vasútvonalrész államköltségen fog ki­építtetni , és ha igen, az állam fogja-e a károly­­város-fiumei vonalrész ezen üzletét kezelni, vagy az üzletkezelést a déli vasúttársaság kizárásával az eszék-károlyvárosi pályát kiépítő társaságra fog­­ja-e átruházni? Dr. Mikó Imre minister úr. Ezen kissé bonyo­lódott kérdésre az interpelláló képviselő úr meg­nyugtatására csak annyit felelhetek, hogy az al­föld-fiumei vasútvonal jövedelmezőségét lehetőleg biztosító, önmagában álló, és minden versenyvo­­naltól független üzlet létrehozására a kormány fő­­gondot fordítana. (Helyeslés.) Horváth Lajos jegyző olvassa az interpelláció következő harmadik pontját. Eddig tett és teendő előintézkedéseiben, az ok­szerű forgalom és összes tengerparti ügyeink és érdekeink fejlődhetése alapfeltételeinek ismerte-e, illetőleg ismerendi-e a t. közlekedési ministérium azt, hogy a Károlyváros fiumei vonalon a tariffa­­tételek az alföld-károlyvárosi és kottori-zálográbi vonalak tariffa­tételeinél magasabbak ne legye­nek, s hogy a Triest sorsával összeforrt déli vasút­társaság Fiume felé vezetendő vonalainkról kizá­­rattassék ? Gróf Mikó Imre minister úr : A második pont alatt mondottak a lehető választ ezen pontban fel­tett kérdésekre is magukban foglalják. Különben legyen szabad azon reményemet kifejeznem, hogy interpelláló képv. úr talán maga sem teszi fel a kormányról azt, hogy ezen mód nélkül költséges vasútvonalat nagy áldozatokkal kiépíttesse, és azt azután önmaga a tariffa-tételek felemelése által jövedelmetlenné akarja tenni. (Helyeslés). Horváth Lajos jegyző olvassa az interpel­late következő negyedik pontját : Akként tör­téntek-e az előintézkedések , miszerint a két világ­forgalmi pálya: t. i. a pesti és alföld fiumei vasutak találkozási pontjától Károlyvárostól Fiu­méig két vágányu pálya létesíttessék, miután elő­reláthatólag itt a forgalom sokkal élénkebb leend, mint a Pragerhofban találkozó pályák Triest felé vezető két vágányu folytatásán ? Gr. Mikó Imre minister úr. A kormány gon­doskodott arról, hogy a károlyváros-fiumei vasút úgy építtessék, hogy berendezésénél fogva a ver­senyt bármely időben a triesti vonallal előnyösen kiállhassa. Erre nézve megtettem a rendelkezést az iránt, hogy az előmunkálatoknál a 2-ik vágány­ra kellő figyelem fordíttassék, azaz, hogy a föld­munkálatok akként készíttessenek, hogy a felme­rülő szükség esetében a 2-ik vágány azonnal alkal­­maztathassék, és az alagutak és hídoszlopzatok most mindjárt két vágányra építtessenek. (He­lyeslés.) Horváth Lajos jegyző olvassa az interpelláló következő ötödik pontját: Való-e, hogy a t. közi­ ministérium a déli vasúttársaság által kiépítendő szentpéter-fiumei vasút fiumei indóházával az al­föld-fiumei vasút fiumei indóházát egyesíteni akar­ja? és ha igen, mi volna ezen egyesítésnek czélja? Gr. Mikó Imre minister úr. A fiumei indóház helyiségének elhatározása végett közelebbről a helyszínen tárgyalások fognak tartatni, s ezért interpelláló urat ezen tárgyalások eredményének bevárására vagyok kénytelen utalni. Különben idő­­előtti nyilatkozatok csak a magán­üzérkedések­nek nyitnának tért. (Helyeslés.) Horváth Lajos jegyző olvassa az interpelláció következő hatodik pontját: Várjon a fiumei kikötő végleges kiépítését államköltségen, vagy a déli vasúttársaság kizárásával, az e czélra legelőnyö­sebben vállalkozó társaság által akarja-e eszkö­zöltetni ? Gr. Mikó minister úr : A fiumei kikötő építési módozatának meghatározásában az állam és Fiume városának érdekei lesznek irányadók. Különben tájékozásul csak annyit jegyzek meg, hogy meg­tettem a rendelkezést az iránt, hogy Európa neve­zetesebb kereskedelmi kikötőinek alaprajzai meg­szereztetvén, azok fölhasználtassanak. (Helyeslés.) Horváth Lajos jegyző olvassa az interpelláció következő hetedik pontját: Midőn a t. közi. minis­térium vasúthálózati tervezetének 16. pontja alatt a 4—5 mértfölddel rövidebb és az egész alföld-fiu­mei vasútnak pályamértföldenként legkevesebb költséggel kiépíthető sziszek-károlyvárosi vonal­részét elejtette, volt-e határozott értesülése arról, hogy a déli társaság a sziszek-zágráb-károlyvá­­rosi pályát méltányos kárpótlás mellett az eszék­­sziszek kottári zágrábi és károlyváros-fiumei vo­nalokra vonatkozó társaságnak átengedni fogja? Gróf Mikó Imre minister úr: Midőn a kormány ismételten kijelenti, hogy az alföld fiumei vasút építésénél és üzleténél mindent elkövetend, m. 2590

Next