Budapesti Közlöny, 1867. december (1. évfolyam, 219-242. szám)
1867-12-03 / 220. szám
záros határidő alatt felszólitandók, — ennek ered-ménytelen letelte esetén pedig a bérlet felmondása s a bérlemény újabb bérbeadása iránt a szükséges intézkedések késedelem nélkül megteendők. Budán, 1867. nov. 22-én, Zalamegyében kebelezett Légrád mezőváros közönsége minden kedden tartandó hetivásárra engedélyt nyervén, az ezennel közzététetik. NEMHIVATALOS RÉSZ. A „Wiener Zeitung“ nemhivatalos részében olvassuk . Szerencsésnek érezzük magunkat megerősíthetni , hogy a legmagasb császári ház előtt egy örvendetes tény teljesülése áll, melynek teljesülése Isten legkegyesb védelme mellett, millió hisebel legbensőbb örvendetes részvétével fog találkozni, melyre O Felsége az uralkodó s annak legfenségesebb családja várnak. O Felsége legfelségesebb Császárnénk s Úrnőnk áldott állapotban van, s legközelebbről meg fognak kezdetni, s mint hiszszük, áprilisig fognak tartani a templomi imák, hogy a mindenható segélyét kérjék ki a nehéz órában, s arra nézve, hogy Ő Felsége mostani jólléte zavartalanul tartson tovább is. A KÉPVISELŐHÁZ ÜLÉSE DECEMBER 2 ÁN I. E. 10 ÓRAKOR AZ ORSZÁGHÁZBAN. Elnök: Szentiványi Károly; jegyző: Radich Ákos. A ministeri padon : gr. Andrássy Gyula ministerelnök ur, báró Eötvös József , Gorove István, Horvát Boldizsár, Lónyay Menyhért, gróf Mikó Imre, b. Wenckheim Béla minister urak. Elnök : Az ülést megnyitom. Az ülés jegyzőkönyvét Radich Ákos jegyző úr fogja vezetni; a szólani kívánók neveit Horváth Lajos és Csengery Imre jegyző úr fogja jegyezni. A múlt ülés jegyzőkönyve fog hitelesíttetni. Gajzágó Salamon jegyző (olvassa a november 25-én tartott ülés jegyzőkönyvét.) A jegyzőkönyv egyik pontját, mely az erdélyi kir. főtörvényszék feloszlatásáról, s annak a Pesten székelő magyar kir. curiába való beolvasztásáról szól, Dózsa Dániel képviselő kiigazíttatni kéri, miután ily kitétel könnyen oda magyaráztathatnék , mintha azon törvénytelenül felállított törvényszék az igazságügyministeri válasz alapján törvényesen felállítottnak tekintetnék, s hogy e szerint annak tagjai is a kir. curiába beosztatnak. Gajzágó Salamon, mint a jegyzőkönyv szerkesztője felolvassa az igazságügyministernek e tárgyban hozzá intézett válaszát, mely világos, s melylyel a jegyzőkönyv szigorúan egyez. Még Tóth Lőrincz képviselő nyugtató meg az aggodalmakat az iránt, hogy ama törvényszék teljes feloszlatása rendeltetvén el, — egy egészen uj legfőbb törvényszék leend az, mely Erdély részére majd megalakittatván a kir. curiában, mint ennek egyik alkatrésze beolvasztatni fog. A miniszeri nyilatkozat nem a tagoknak, hanem magának a széknek beolvasztását érti. A ház a nyert felvilágosításokat kielégitőknek találván, a jegyzőkönyv szerkezetét meghagyta, s hitelesítettnek jelenté ki. Elnök ezután azon közoktatásügyminiszeri átiratot mutatja be, mely a háznak jelenti, hogy a párisi kiállításra elküldött múzeumi ritkaságok több ládába begöngyölve visszaérkeztek; ezen ládák kibontásánál szükséges, hogy a képviselőháznak e czélra meghatalmazottjai is jelen legyenek. Minthogy pedig a korábbi bizottmányból a ház rendelkezésére csupán Dobóczky Mihály képviselő van , elnök indítványozza , hogy ugyane czélra Pulszky Ferenct is kiküldessék. E javaslatot a ház elfogadja, valamint Dobóczky megjegyzése alapján azt is, hogy a főrendek háza is fölszólíttassék, a fölbontásnál részükről megjelenendő kiküldöttek iránt intézkedni. Majd a többi irományok hosszú sorát jelenti be az elnök, ezek közt kiemeljük Lukács György nagyváradi képviselő lemondó levelét. A nagyváradi vál.kerület új képviselő választására fog felszólitatni. Lónyay Menyhért pénzügyminiszer: Miután nemsokára fog azon időpont bekövetkezni, midőn a pénzügyekre vonatkozó törvényjavaslatok , úgy hasonlóképen a jövő évi állami költségvetés a tiszt, ház elébe fog terjesztetni, továbbá ezen év berekesztetvén, számadásainak a törvény értelme szerinti megvizsgálása szükséges lesz, azt hiszem, itt van ideje annak, hogy más alkotmányos országok példájára, méltóztatnának egy állandó pénzügyi bizottságot választani, melynek feladata lenne, minden, a pénzügyekre vonatkozó törvényjavaslatok fölött a háznak véleményt adni és az állami költségvetést és a számadásokat előlegesen megbírálni. Ennélfogva bátor vagyok a t. házat következőkre felkérni: Méltóztassék egy 15 tagú állandó pénzügyi bizottságot választani, melynek feladata lenne, azon idő alatt, míg a jelen képviselők megbízása tart, minden pénzügyekre vonatkozó ügyekben, ennélfogva az adókra vonatkozó törvényjavaslatok ügyében is a háznak véleményt adni, az állam-költségvetést és berekesztett számadásokat előlegesen megbírálni, és annak eredményét a ház elé terjeszteni. (Helyeslés.) Bátor vagyok ezen indítványt benyújtani, és azt elfogadás végett a t. háznak ajánlani. (Helyeslés.) A ház asztalára letett ezen indítvány kinyomatni, szétosztatni, s annak idejében napirendre kitüzetni határoztatott. Radich Ákos fiumei képviselőnek tizenkét kérdésére gr. Mikó Imre közlekedési minister válaszolt pontonként, következőleg: Gr. Mikó Imre közmunka- és közlekedésügyi minister : T. képv. ház ! A közelebb múlt napokban Fiume város érdemes képviselője némely vasúti tárgyakban interpellációt intézett hozzám, mely interpellátióra, mint a t. ház emlékezni fog, az abban foglalt kérdések halmaza miatt rögtön nem felelhettem. Az interpelláló úr ezután elutazván, előttem szóval nyilvánított kívánsága szerint viszszajövetelét bevárandónak véltem ; mi most megtörténvén, ezen interpellatióra feleletemet megadni kívánom. Segítségre hívom feljegyző urat, hogy méltóztassék az egyes pontokat rendre felolvasni, hogy azokra válaszomat megadhassam. Horvát Lajos jegyző olvassa Radich interpellatiójának következő első pontját: Várjon az egységes és önálló alföld-fiumei vasútnak Károlyvárosfiumei vonalrészén az építésre közvetlen megelőző részletes felmérési dolgozatok és költségvetések megtételére és ezzel kapcsolatban az úlépítési munkálatok államköltségen eszközlendő megkezdésére akar-e a t. közlekedési ministérium szorítkozni ; vagy a végrehajtandó részletes tervek és költségvetések alapján, a kiépítési határidőnek előleges megállapítása mellett, a Károlyváros fiumei vonalrészt, az alföld-fiumei vasútra vállalkozók mellőzésével államköltségen szándékozik-e kiépíteni ? Mikó Imre minister úr: A kormánynak határozott szándéka, a Károlyváros- fiumei vasútvonalnak műtanilag helyes és lehetőleg olcsó irányának kipuhatolása végett, az előmunkálatokat a kormány költségén megtétetni, továbbá az egész munkálaton lévő építkezések bevégeztetésének siettetése végett a kormány szükségesnek találta, hogy azon részeken, melyeknek kiépítéséről az egész vonalon munkálatok feltételeztetnek, amilyenek az ott igen nagy számmal előforduló alagutak és hídoszlopzatok, az egész vonalon folyamatba vett előmunkálatok befejezése előtt a munkálatok megkezdessenek és folytattassanak; végre a helyes irány megállapítása és a költségvetés megtörténte után a kormánynak szándéka a kiépítést és az üzletet, ha az ország és a kincstár érdekeinek megfelelő ajánlatok fognak tétetni, engedélyezés utján vállalkozóknak kiadni. (Helyeslés.) Horváth Lajos jegyző olvassa Radich interpellációjának következő második pontját: Van-e a 1. közlekedési ministériumnak tudomása és kellő biztosítéka az iránt, hogy az eszékkároly városi vonal kiépítésére elfogadható feltételek mellett a déli vasúttársaságtól független versenyképes társaság fog vállalkozni azon esetre, ha az alföld-fiumei vasúttól külön szakított károlyváros fiumei vasútvonalrész államköltségen fog kiépíttetni , és ha igen, az állam fogja-e a károlyváros-fiumei vonalrész ezen üzletét kezelni, vagy az üzletkezelést a déli vasúttársaság kizárásával az eszék-károlyvárosi pályát kiépítő társaságra fogja-e átruházni? Dr. Mikó Imre minister úr. Ezen kissé bonyolódott kérdésre az interpelláló képviselő úr megnyugtatására csak annyit felelhetek, hogy az alföld-fiumei vasútvonal jövedelmezőségét lehetőleg biztosító, önmagában álló, és minden versenyvonaltól független üzlet létrehozására a kormány főgondot fordítana. (Helyeslés.) Horváth Lajos jegyző olvassa az interpelláció következő harmadik pontját. Eddig tett és teendő előintézkedéseiben, az okszerű forgalom és összes tengerparti ügyeink és érdekeink fejlődhetése alapfeltételeinek ismerte-e, illetőleg ismerendi-e a t. közlekedési ministérium azt, hogy a Károlyváros fiumei vonalon a tariffatételek az alföld-károlyvárosi és kottori-zálográbi vonalak tariffatételeinél magasabbak ne legyenek, s hogy a Triest sorsával összeforrt déli vasúttársaság Fiume felé vezetendő vonalainkról kizárattassék ? Gróf Mikó Imre minister úr : A második pont alatt mondottak a lehető választ ezen pontban feltett kérdésekre is magukban foglalják. Különben legyen szabad azon reményemet kifejeznem, hogy interpelláló képv. úr talán maga sem teszi fel a kormányról azt, hogy ezen mód nélkül költséges vasútvonalat nagy áldozatokkal kiépíttesse, és azt azután önmaga a tariffa-tételek felemelése által jövedelmetlenné akarja tenni. (Helyeslés). Horváth Lajos jegyző olvassa az interpellate következő negyedik pontját : Akként történtek-e az előintézkedések , miszerint a két világforgalmi pálya: t. i. a pesti és alföld fiumei vasutak találkozási pontjától Károlyvárostól Fiuméig két vágányu pálya létesíttessék, miután előreláthatólag itt a forgalom sokkal élénkebb leend, mint a Pragerhofban találkozó pályák Triest felé vezető két vágányu folytatásán ? Gr. Mikó Imre minister úr. A kormány gondoskodott arról, hogy a károlyváros-fiumei vasút úgy építtessék, hogy berendezésénél fogva a versenyt bármely időben a triesti vonallal előnyösen kiállhassa. Erre nézve megtettem a rendelkezést az iránt, hogy az előmunkálatoknál a 2-ik vágányra kellő figyelem fordíttassék, azaz, hogy a földmunkálatok akként készíttessenek, hogy a felmerülő szükség esetében a 2-ik vágány azonnal alkalmaztathassék, és az alagutak és hídoszlopzatok most mindjárt két vágányra építtessenek. (Helyeslés.) Horváth Lajos jegyző olvassa az interpelláló következő ötödik pontját: Való-e, hogy a t. közi ministérium a déli vasúttársaság által kiépítendő szentpéter-fiumei vasút fiumei indóházával az alföld-fiumei vasút fiumei indóházát egyesíteni akarja? és ha igen, mi volna ezen egyesítésnek czélja? Gr. Mikó Imre minister úr. A fiumei indóház helyiségének elhatározása végett közelebbről a helyszínen tárgyalások fognak tartatni, s ezért interpelláló urat ezen tárgyalások eredményének bevárására vagyok kénytelen utalni. Különben időelőtti nyilatkozatok csak a magánüzérkedéseknek nyitnának tért. (Helyeslés.) Horváth Lajos jegyző olvassa az interpelláció következő hatodik pontját: Várjon a fiumei kikötő végleges kiépítését államköltségen, vagy a déli vasúttársaság kizárásával, az e czélra legelőnyösebben vállalkozó társaság által akarja-e eszközöltetni ? Gr. Mikó minister úr : A fiumei kikötő építési módozatának meghatározásában az állam és Fiume városának érdekei lesznek irányadók. Különben tájékozásul csak annyit jegyzek meg, hogy megtettem a rendelkezést az iránt, hogy Európa nevezetesebb kereskedelmi kikötőinek alaprajzai megszereztetvén, azok fölhasználtassanak. (Helyeslés.) Horváth Lajos jegyző olvassa az interpelláció következő hetedik pontját: Midőn a t. közi. ministérium vasúthálózati tervezetének 16. pontja alatt a 4—5 mértfölddel rövidebb és az egész alföld-fiumei vasútnak pályamértföldenként legkevesebb költséggel kiépíthető sziszek-károlyvárosi vonalrészét elejtette, volt-e határozott értesülése arról, hogy a déli társaság a sziszek-zágráb-károlyvárosi pályát méltányos kárpótlás mellett az eszéksziszek kottári zágrábi és károlyváros-fiumei vonalokra vonatkozó társaságnak átengedni fogja? Gróf Mikó Imre minister úr: Midőn a kormány ismételten kijelenti, hogy az alföld fiumei vasút építésénél és üzleténél mindent elkövetend, m. 2590