Budapesti Közlöny, 1869. szeptember (3. évfolyam, 199-223. szám)

1869-09-17 / 212. szám

Buda-Pest, 1869 212. szám Péntek, September­­1. DawxxMTOgKO : PMtec , OitYjuii­ntci* 10-ik »im I. emelet. 3ia»okjtatai. . Peeten, Baritok - tér* 7. sz. a. földszint. flbkBDLLTOK nem küldetnek gíjb*ul Bdrmentat. iec levelek ce*k rendes levelesölnktdl fe­­^»dutnak eL _______________ j Negy«dén« . . Előfizbtíbi íbak :Httatalos Hi»d*t**be :­­ Napo»tai roaTJU »*ít»0lb­*b6kl :Budapests* máskos imhya : A hivatalos „Értesitöbe-‘ igtatandu Mrdetési dijak a hirdetménynyel fEf 6*« «YT» . . Égés* én* . . . 11 írt.— kr. együtt elélege«*a beküldendő, még­pedig: 100 szóig egyszeri hirdetés­ért 1 írt, éa SO kr. a bélyegért, 100— 1Féléne . . . Félévre . . . • * . — . • • . 6 „ Negyedén« . . 4 „ 50 „ 200-ig 2 frt, 200—­800-ig 3 frt és így tovább minden 100 szóért 1 írttal több. * M­kSilHN­DlTttll: f'rvhagáboe petit sor egyszeri hirdetésért 8 kr, többszöri hirde­tésért 7 kr.minden beiktatásni. A bélyes-dij kü­lön minden be­iktatás útjn 30 kr. oszt. é­rtékb. HIVATALOS RÉSZ. A vallás- és oktatásügyi m. k. minister dr. Deésy László kolozsvári k. jogakadémiai nyilv. rendkívüli tanárt, az általa eddig ellátott tanszék ny. rendes tanárává nevezte ki. A földmivelés-, ipar- és kereskedelemügyi m. kir. ministerium Ebergényi Jánost és Graffy Endrét bányakapitánysági írnokokká nevezte ki, amazt végleges, ez utóbbit ideiglenes minőségben. NEMHIVATALOS RÉSZ. A felsőbb népiskoláknak gazdászati s iparos alsóbb fokú szakiskolák el szervezése ügyében B. Eötvös József közoktatásügyi és Gorove István földmivelés-, ipar és kereskedelemügyi minister urakhoz benyújtott EMLÉKIRATA MOLNÁR ALADÁRNAK. Nagyméltóságu minister urak ! Alig van ország, melyben a népiskolai okta­tásnak különösen politikai és közgazdászati ér­dekűi­­ nagyobb­ fontossága volna mint­ hazánkban. Oly országokban, mint p. o. Hollandia, Anglia, hol a természeti viszonyoknál, a rég kiküzdött szabadságnál és egyéb kedvező tényezőknél fogva századok óta fokonként nagyszerű ipar, kereskedelem, és ezek folytán élénk forga­lom fejlett ki, maga­­ az életfoglalkozás és az emberek sűrű érintkezése nagyrészben kifejté a lakosságban a jelenkori életre szük­séges azon műveltséget, melyet a polgári suk nemzetektől századokon át elszigetelt, műveltség­ben s az egész társadalmi életben nagyon elma­radt, és majdnem egészen földmivelésre szorít­kozó népünknél most az iskolai oktatásnak kell pótolni és megszerezni. Állami szempontból tekintve nálunk a népisko­lai oktatásnak különösen két nagy czélja van : 1- er. A polgárok nagy tömegében kifejteni azon műveltséget, mely a sufrage universeihez közelítő széles választási alapra fektetett, s helyhatósá­gokkal ellátott képviseleti alkotmányos életünkben a polgári s politikai jogok üdvös gakorlásához okvetlenül szükséges, és mely mind a szabad­ságnak, mind a nemzet önállóságának legerősebb biztosítéka. 2­­or. A népnek megadni azon értelmességet, azon pozitív ismereteket, melyek a modern állami s társadalmi viszonyok között a földmivelés és ipar jelenkori fejlettségén a legegyszerűbb munka­ággal foglalkozó emberben is megkívántatnak arra, hogy munkáját gyümölcsözővé tegye, élet­viszonyait czélszerűen rendezze be, s házi jóllétét megszerezze. E második czél elérésére tán még nagyobb szükségünk van mint az elsőre, mert csak azon nép lehet önálló, mely saját esze s munkája után képes megélni s kor­ igényelte minden szükségeit fedezni. Sokat forgolódtam saját népünk között; egy­szersmind tanulmányozó figyelemmel vizsgáltam néhány nyugati ország földmives és iparos lako­sait is. Sehol sem találtam annyi természetes jó­zan észt, az elmének oly frisseségét, az értelem­nek oly tisztaságát, mint a magyar népnél. — És mégis szomorúan tapasztaltam, hogy az a las­sabb eszü, s majdnem ostobának látszó német vagy angol földműves nép sokkal czélszerübben s több eredménynyel gazdálkodik házát és egész éle­tét okosabban rendezi be s vezeti, — mint a mi ele­ven józan eszü magyar népünk; helyes életmódjá­nál fogva a mienknél sokkal egészségtelenebb vi­déken is szaporodása nagyobb, halandósága sok­kal kisebb mint a magyar népé, — polgárisult községeihez képest pedig­­azokban akár az élet külső kényelmeit, akár az egész községi élet ren­dezését, a közbiztonságot, a községi közvagyon czélszerű kezelését, akár a művelődési intézeteket és társulati viszonyokat tekintsük, a mi községe­ink nagyobb része kő vagy vályog sátorból álló nomád szállásnak tetszik. Meggyőződésem szerint e reánk nézve szomorító tüneménynek két fő oka van. — Egyik az, hogy általában a német, angol sat. nép szorgalmasabb, a munkában kitartóbb, takarékosabb, és lassúbb eszével is többet gon­dolkodik, mint a magyar. Azonban e bajon is csak a művelődés segíthet; a­mi ott már termé­szeti hajlamból történik, azt nálunk a neveléssel kell megszerezni, az ész és akarat erejével küzde­ni le természeti restségünket. — A másik fő oka, a mai életfoglalkozáshoz szükséges, s a puszta természeti józan ész által nem pótolható positiv ismereteknek és tanultságnak népünknél való nagy hiánya. A schweiczi hegymászó a maga lomha eszével mondhatatlanul többet tanul és tud az ő életéhez szükséges ismeretekből, mint a mi elmés palóczunk. Eddigelé népnevelésünkben nem az iskolák nem-léte és a nem iskoláztatás, hanem magának az oktatásnak czélszerűtlen szerkezete, hézagos­sága és tökéletlen volt a volt legnagyobb baj. Ez oka, hogy oly községekben s vidékeken is, hol a népiskolák aránylag legjobbak voltak és a gyer­mekek majd mind jártak iskolába, a nép életé­ben és foglalkozásán nagyon kevés gyakorlati eredményét láthatjuk a népiskolai oktatásnak. — Innét van az, hogy nálunk még oly férfiak is, kik a nép nagy tömegének műveltségére nagy súlyt helyeznek, de a­kik csupán a hazai népoktatás eddigi eredményét, vagy inkább eredménytelen­ségét ismerik, a népiskolai oktatásnak a nép mű­velődésére, politikai és gazdászati érlelésére néz­ve kevés, vagy épen semmi jelentőséget sem tu­lajdonítanak. Felfogásom szerint nálunk eddig a népiskolai oktatásnak a nép műv­elődésére való csekély gya­korlati hatása az oktatási rendszer három fő hiá­­nyának tulajdonítható. Első hiány az, hogy rende­sen a műveltségnek csupán legalsó elemei és esz­közei taníttattak.­­ Majdnem napjainkig a leg­több népiskolában a vallástanon kívül nem taní­tottak egyebet, mint írni, olvasni és tökéletlenül számolni. Az írni-olvasni tudás még nem művelt­ség, hanem csupán csak eszköz a műveltség meg­szerzésére (Ezért nagyon felszínes és helytelen felfogásnak tartom a választói jogot az írni-ol­vasni tudáshoz, mint a műveltség kritériumához kötni.) Ez eszközt némileg elsajátíttatták ugyan a növendékekkel, de a­nélkül, hogy egyszersmind megtanították és rászoktatták volna annak jó irányban és állandóul használására. A földműve­­ltek és alsóbb fokú iparosok között aránylag igen kevés van, ki a népiskolából kiderülve, azontúl is folytonosan olvasgatna s­ima. Sőt a puszta elvárni tudás magában egyéb tanultság nélkül sokszor épen káros a nép művelődésére nézve; mert a csupán olvasni tudó ember kellő ismere­tek s tisztultabb értelem hiányában és innét szár­mazó hiszékenységénél fogva, a legkönnyebben ámítható, vezethető babonaságra, vagy tévutakra a ponyva irodalom és napi sajtó bizonyos termé­kei által. A második főhiány a tanulási idő rövid volta és korán bevégzése. Az egész tanfolyam alig tar­tott tovább mint 3—4 évnek téli szakaiban. A legtöbb növendék 10—12 éves korában végleg búcsút vett nemcsak az iskolától, de a tanulástól is, s a­mit az iskolában tanult, azt rendesen elfe­lejtő 18—20 éves korára, tehát azon időre, mely­ben hasznát vehetné. Végre a harmadik és tán legfőbb hiány, hogy a népiskola növendékei leendő életfoglalkozá­sukban semmi oktatást sem nyertek. Épen azon ismeretekből nem szereztek semmit, melyekre egész életükben legnagyobb szükségük van. Az 1868-ik évi népiskolai törvény a két első hiányon a lehetőségig segít a tanfolyam s tan­tárgyak meghatározása, az ismétlő iskoláknak s különösen nagyobb községekben felsőbb népisko­láknak felállítása által. De a harmadik hiánypót­lásáról a gazdaságtannak egyik népiskolai tan­tárgyal törvényben rendelt behozatalával még nincs kielégítően és a lehetőségig gondoskodva. A törvény ez intézkedése is népoktatásunkban nagy és következményeiben üdvös haladás, de nem olyan, melynél megállapodhatnánk. A gaz­daságtan a népiskolai tanfolyam egyik tárgyául sokkal kisebb mérvben tanítható, minthogy abból elég szakismeretet nyerhetnének a növendékek. Ide járul azon körülmény, hogy az ország sok vidékén nem a szorosabb értelemben vett föld­mivelés képezi a nép fő-életfoglalkozását. A bajon az által lehetne inkább segíteni, hogy minden vidéken az elemi népiskolákon felül földmíves , iparos­ és általában a népnek ottani fő­éle­tfoglalkozásához mért szakiskolák állíttat­nának. Részemről különösen a nyerstermelési munka­ágakat illető szakiskolákra helyezek nagy súlyt. Magyarország természeti viszonyainál s poli­tikai helyzeténél fogva mindig első­sorban és ki­válóan termesztő ország leend. — Nemcsak hogy polgárainak roppant nagy többsége kénytelen kizárólag földmiveléssel s általában nyers ter­mesztéssel foglalkozni, hanem (mi nem számít­hatván gyarmati s egyéb a külföldről nyers anyagot beszállító kereskedésre) a hazai iparnak és kereskedelemnek is alapjául saját nyers ter­melésünk szolgál. A hűbéri viszonyok megszüntetésével és politi­kai s társadalmi szabadságunk mellett a terme­lésnek s vele együtt a nép jóléte emelkedésének legnagyobb akadálya a tudatlan gazdálkodás, és leghatalmasabb előmozdítója a nép gazdászati értelmességének emelése. A múlt évben Brünből ugyanazon vasúti cou­­péban utaztam egy alsó ausztriai és egy morva gazdával. — Egymássali társalgásukból ité­ve mindkettő igen tudományosan képzett szakember, és gyakorlati gazda volt. Valamely gazdászati gyűlésre vagy értekezletre mentek.­­ Egész úton arról tun­akodtak, hogy mikép lehetne az ausztri­ai és morvaországi gazdászatot, vagy helyeseb­ben a népnek a termelésből nyerhető jóllétét ha nem is fokozni, de legalább jelen színvonalán fen­­tartani, s biztosítani.Abban mint alaptételben mind-

Next