Budapesti Közlöny, 1872. augusztus (6. évfolyam, 174-198. szám)

1872-08-02 / 175. szám

helyiségébe, a czímzettnek a szállított javak meg­érkezése , az elvihetésre elkészítése után, küldöncz által, posta útján vagy bármi más szokásos után a javak megérkezéséről szóló írásbeli értesítvény küldetik. Hol a pályaigazgatóság jónak látja, ott a te­­heráruknak az állomási helységbe és helységből, vagy pedig a félrebb eső helységekből és helysé­gekbe leendő szállítása végett, külön tengelyszál­­lításra vállalkozókat rendelhet meg, a­kikre e szabályzat 18. §-a alkalmazandó. Az eme tengely­­szállításra vállalkozónak fizetendő díjak jegy­zéke az illető jószág felvételi és kiadóhivatalok­ban megtekinthetés végett ki fog függesztetni. Azon átvevők, kik szállítmányukat maguk vi­szik el, vagy más és nem a pályaigazgatóság által megrendelt szállítási vállalkozók által szállíttat­ják el, ezt az illető kiadó hivatalnál jó előre, min­denesetre még a jószág megérkezése előtt, s a ki adó hivatal kivonatára aláírásuknak hiteles bizo­nyítványa mellett írásban bejelenteni tar­tznak. Az átvevő maga el nem vitetheti azon szállít­mányokat, melyek adóhivatali határozatok folytán vagy egyéb okokból előbb az adóhivatal rakodó helyeire vagy raktáraiba szállítandók. Oly szál­lítmányoknál, melyek „a pályaudvarban marad“ czim alatt vannak feladva, vagy a czimzetthez a pályaigazgatóság által fognak elszállíttatni, azok megérkezése hírül nem adatik. A netán még hátralévő fuvardíj s a szállítmányt terhelő kiadások és illetékek lefizetése után, az a szabályszerű­leg végbement átvétel iránti tanúsít­vány beszolgáltatása után, s a kifizetett fuvar­levél előmutatása mellett, a szállítóhivatali helyiségek­ben (az áruraktárakban) kiadatik, s a vasúti ko­csik kirakodás végett a kirakodási helyekre ál­líttatnak és pedig a következő közelebbi időki szabásokkal: 1. A szállítmányok az árjegyzékekben megál­lapított fekbérmentes idő alatt az előírt hivatalos órákban elviendők. „A pályaudvaron marad“ czim alatt feladott javak, valamint oly átvevők szállítmányai, a­kik a tudósítást írásban egyszer mindenkorra kikér­ték, az árjegyzék által megállapítandó határidő alatt, mely azonban a jószág megérkeztétől szá­­mítva 24 óránál kevesebb nem lehet, viendők el. 2. A határidők, melyek alatt maga az elküldő által fölrakott javak az átvevő által lerakandók és elviendők, minden pályaigazgatóság külön ha­tározatai által állapíttatnak meg, s minden állo­máson a kiadó hivatali helyiségekben történt ki­függesztés által, illetőleg valamely helyi lapban hozatnak köztudomásra. 3. A közbeeső vasáros ünnepnapok egyátalá­­ban nem számíttatnak a határidőbe. 4. Az ugyanazon fuvar­levélben feljegyzett kül­demény egy részének meg nem érkezése esetében, föltéve, hogy minden egyes résznek az egészszel való összefüggése nélkül is általános fogyasztási értéke van, a czímzettnek a megérkezett rész el­fogadását s a fuvardíj arányos részének befizeté­sét megtagadnia nem lehet, épségben tartatván a 17. stb. §§ ok alapján emelhető kártérítési igé­nyei. Gyors szállítmányok, a­mennyiben rendkívüli körülmények hosszabb határidőt elkerülhetlenné nem tesznek, megérkezés után két órával hírül adandók, illetőleg hat óra alatt a c­ímzettnek lakására szállítandók. Az esti 6 órán túl érkezett gyorsáruk hírül adása, illetőleg hazaszállítása csak másnap reggel követelhető. Az átvevő jogosítva van a kiszolgáltatásnál az árjegyzék szerinti mérlegdíj befizetése mellett a jószágok utánmérését követelni. 15. §. Fekbér és közbírság. 1. Ki a 13. §-ban említett okokon kívül az ál­tala szállításra föladott szállítmányokat a vaspá­lya raktári helyiségeiből vagy járműveiből azok elindulása előtt visszaveszi, a vaspálya-igazgató­ság kivonatára a föl- és lerakási illetékeken kí­vül a beszolgáltatás pillanatától számítva minden napra, akár lejárt az, akár csak kezdetét vette, fék bért köteles fizetni. Ha valamely jószág visszaadása a küldő által szállítási út egyik közbeeső állomásán kíván­ju­k, s a pályaigazgatóság e kívánatnak kész eleget tenni, akkor a jószág által hátrahagyott pályarészért járó jegyzék szerinti fuvardíj mellett az árjegyzék szerinti bánatpénz is lefizetendő. 2. Az ugyanazon fuvar­levélben felsorolt külde­ményeknek csak részenként történő beszolgálta­tása esetében, vagy akkor, ha a javak tökéletlen vagy helytelen fuvar­levél mellett szolgáltatnak be,­­ ez okból a kiegészített vagy kijavított fuvar levelek beérkeztéig heverni kénytelenek, a vaspálya, ha a beszolgáltatás 24 óra alatt végbe nem megy, s a beszolgáltatási munkának késlelte­tése világosan látható, illetőleg, ha az említett idő alatt a fuvar levelek kiegészítése vagy kijavítása be nem következett, a beszolgáltatott javaktól ama 24 óra letelte után az egész fuvar­levél kül­deménynek tökéletes beszolgáltatásáig, illetőleg a fuvar-levelek kiegészítéséig és kijavításáig fek­­bért szedethet. Közbírságot, melynek fejében a járművek megrendelésekor kívánatra biztosítékul az egy napi késedelmért járó büntetés összege teendő le, a vaspálya szintén kivánhat attól, ki oly jószágok szállítására, melyeknek felrakása a küldő által eszközlendő, vasúti kocsikat rendel meg, és a ki a felrakást a külön határozatok által (11. §. végén) megállapítandó határidő alatt ren­desen nem teljesíti s a jószágoknak szállítás alá bocsátását be nem végzi,utóbbi esetben a vaspálya ama határidő lejártával arra is jogosítva van, hogy a rakományt a megrendelő költségén a ko­csiból eltávolítsa, a kirakott javakat az ő kárára és terhére s az árszabályszerű fékbérért heverni hagyja, s a vasúti kocsit a megrendelő rendelke­zése alól elvonja. Hasonlókép a vaspálya is épen oly magas közbírság fizetésére van kötelezve, ha­­ az elfogadott kocsi-megrendeléseket a kellő időben­­ nem teljesíti. 3. A ki­teher szállítmányait az előírt határidő alatt el nem viszi, hasonlóan fékbért köteles fizet­ni. Ellenben a vaspálya igazgatóság is kárpótolni tartozik az elvitel előkészületeinek kimutatott költségeit azon esetben, ha valamely már jelzett (avisirt) jószág az elvitel idejére a pályaudvarba még meg nem érkezett. 4. Ha a küldő által megrakott járművekben a fölrakott javak a 14. §. 4. számában előírt határ­idő alatt le nem rakatnak és el nem vitetnek, a vaspálya föl van hatalmazva e kirakodást az átve­vő, illetőleg küldő költségén, mindazáltal minden jótállás elvállalása nélkül teljesíteni, s a külön határozatok értelmében fékbér- vagy kocsibérlési bírság gyanánt egyszersmind bizonyos kötbérszerű kárpótlást is beszedni. 5. Oly szállítmányoknál, melyeknek átvevőjét­­ tudósítani lehetetlen volt, a fekbér vagy kocsibér-­­­lési birság fölszámítása csak a külön határozatok­ban megállapított határidők eltelte után kezdődik. 6. A fehbérilletékek és kötbérszerű kocsi bérleti büntetések mérvére s kiszámításuk módjára vonat­kozó közelebbi határozatokat az áruszállítmá­­nyokra nézve kiadott árjegyzékek tartalmazzák. Ha a rendes forgalom a jószágok nagy össze­­halmozódása által veszélyeztetve volna, a vaspá­lyának joga van a fekbért fölemelni, s ha e rend­szabály sem volna elégséges, joga van arra is, hogy az összehalmozódás tartamára a fekbérmen­tes időt megszorítsa. A vaspályának jogában áll azon javakat, me­lyeknek rendeltetési helye nem a vaspálya mentén fekszik, szállító által, vagy más alkalmatossággal a küldő terhére és rovására rendeltetési helyekre továbbszállíttatni, ha a küldő vagy átvevő által azok azonnali továbbszállítására intézkedés nem létetett. Ugyanez áll azon javakról is, melyeknek rendeltetési helye oly vaspályaállomás, mely teher­forgalomra nincs berendezve. A fennebbi határozat nem alkalmazható ott, hol az igazgatóság a szállítmánynak a félrebb eső helységekbe leendő elszállítására tengelyszállításra vállalkozókat fogadott. (14. §.) Az elküldő a jószág föladása által egyszersmind az iránt is beleegyezését nyilvánítja, hogy a vas­pálya az oly szállítmányokat, melyeknek elfoga­dása és átvétele megtagadtatik, vagy a kellő idő­ben nem eszközöltetik, vagy melyeknek kiszolgál­tatása teljesíthetetlenné vált, ha gyors megromlás­nak vannak kitéve, vagy ha csak a fuvardijt fe­dezik biztosan s nem egyszersmind a visszfuvar­­dijt is, vagy végre az oly jószágokat, melyeknek a küldő által fölajánlott visszavétele a czimzett részéről megtagadott átvétel folytán, vagy pedig az által, hogy a czimzett föltalálható nem volt, el­maradt, minden további habozás nélkül a lehető legjobb áron, még­pedig az oly jószágokat, me­lyek gyors megromlásnak vannak kitéve, hala­déktalanul, a többieket pedig a fekbérmentes idő eltelte után legfeljebb 4 hét alatt elárusítsa, hogy magát a fuvarozásért s egyéb kiadásaiért kár­pótolhassa és a maradékot a küldőnek átszolgál­tassa. Ugyanez áll az esetben is, ha az elküldő ki nem tudakolható. Gazdátlan jószágok, melyek a vaspálya helyi területén találtatnak, hasonlóképen az A. fejezet 33. § nak határozatai alá esnek. 17. §. Kezességi kötelezettség általában. Ha valamely vaspálya a jószágot oly szállító­levél mellett fogadja el, mely szerint a szállítás több egymáshoz csatlakozó vaspálya által eszköz­lendő, akkor az egész szállításért mint teherszál­lító nem kezeskedik valamennyi vaspálya, me­lyek a jószágot a fuvar­levéllel átvették, hanem csak az i­só és azon vaspálya, mely a jószágot a fuvarlevéllel utoljára átvette ; a közbeeső vaspá­lyák közül bármelyik is, mint teherszállító csak akkor vétethetik igénybe, ha rábizonyittatik,hogy a kár, melynek megtérítése szorgalmaztatik, az ő pályavonalán támadt. A vaspályákat egymás közt megillető visszke­reset ez által nem érintetik. 18. §: A vaspályát a személyzetéért terhelő kezességi kö­telezettség. A vaspálya saját személyzetéért, s más szemé­lyekért, kiket az elvállalt szállítás foganatosításá­nál alkalmaz, kezeskedik. 19. §. A kezességi kötelezettség terje és tartama. Vissz­kereseti eljárás. A vaspálya kezeskedik azon kárért, mely a jó­szág elveszéséből vagy károsulásából az átvétel­nek a 4. §. szerint megállapítandó időpontjától kezdve a kiszolgáltatásig támadott, a­mennyiben be nem bizonyítja, hogy az elveszés vagy károsu­­lás, felsőbb erőhatalom (vis major), vagy a jószág természeti minősége, különösen belső megrom­lása, fogyatkozás, közönséges csurgalék stb, vagy a csomagolásnak külsőleg észre nem vehető hiá­nyai folytán következett be. A czímzettnek leen­dő átszolgáltatás a rakodó udvarokban, rak­tárakban, átvizsgáló félszerekben stb. és a 16. §. esetében, valamely nyilvános rakházba vagy szállítónak eszközlendő kiszolgáltatással egyen­lően történik. A jószág csak a szállítási idő lejárta után négy­­héttel tekintendő elveszettnek. A jószágnak a fu­varlevélben megjelölt átvevő emberei , vagy pedig azon személyek által történt elfogadása által, a­kiknek a jószág a fennebbiek szerint érvé­nyesen kiszolgáltathatik, s a fuvardíj megfizetése által a vaspálya ellen minden igény elenyészik. Csak oly veszteség vagy károsodások miatt, me- 1396 16. §. Eljárás kiszolgáltatási akadályok esetében. Oly szállítmányok, melyeknek elfogadása vagy átvétele megtagadtatik vagy kellő időben nem eszközöltetik, s olyanok, melyeknek kiszolgálta­tása teljesíthetlenné vált, valamint az olyanok is, melyek­­a pályaudvaron maradólag“ czim alatt, megérkezések után, az átvevő jelentkezése nélkül, a külön határozatok által megengedett határidőnél tovább maradnak ott leraktározva, a küldők költ­ségére és veszélyére raktároztatnak,mely utóbbiak erről a lehető leggyorsabban értesítendők. A vas­pályának arra is joga van, hogy az ily jószágokat, az azokat terhelő költségek és kiadások ut­ánvétele mellett, valamely közraktárba, vagy egy általa megbízhatónak ismert szállító ügynökhöz, annak terhére és rovására,a­kit a dolog érdekel,raktárba adja s a küldő rendelkezésére bocsátássá, a­meny­nyiben az elküldő a vaspálya tudósítása folytán, e tudósítás elküldésétől számítandó 14 nap alatt a jószág kiszolgáltatása iránt másnemű utasítást nem ad.

Next