Budapesti Szemle. 1860. 8. kötet, 24-27. szám

24–25. szám - MAGYAR TUDOM. AKADÉMIA. (1859. dec. és 1860. januári tárgyalások)

jelentéseiről szólanak, a jogok pedig azoknak szerzési módját és használatát tárgyalják. A magyar általános czímertant két főrészre oszthatni : az első a hivatalos és testületi, a másik rész a nemzetiségi czímerekkel foglal­kozik. Amaz tárgyánál fogva tartalmazza a pecséttant is; emennek tárgyául egyedül a nemességi czímerek szolgálhatnak. Értekező ez alkalommal csupán ez utóbbit választá előadása tárgyául. A magyaroknál, monda többek közt, a czímerviselet a nemzet eredetével egykorú. S eleinte a czímer, mint valamely hősi tettnek vagy hadi erénynek jelképe a vitézek pajzsait és a zászlókat diszíté. Etele hun király zászlóján a koronás turul (toroly, sas, keselyű) volt látható , s e zászlót a magyarok Géza vezér koráig használták. Béla ki­rály névtelen jegyzője szerint Léi, valamint S­z ó a r­d és K­a­d­o­c­s a vezéreknek is czimeres zászlóik voltak, melyeket, a hadba menvén, ma­gasan fenlobogtattak. Roszul vélekedtek ez okból azon tudósaink, a kik azt állíták, hogy a magyar czímerészet a XI és XII. században divott tornáktól vette eredetét, s nálunk csak a XIV. században jött a szokásba, a­mely vélemény ellen már Pálma is tiltakozott és utána Mancini is, mi ellen különben a magyar czímereknek az idegen nem­zetekéitől különböző jellege is nyilatkozik. Azonban a czímerek őseinknél eleinte csak személyiek voltak ; nem volt általános szokásban azoknak használata az utódok által, főleg, ha ezek magok is czímerre méltó jeles tettekkel dicsekhettek. E gyakorlat tartott azon korig, mig a czímerek osztogatása a fejedelmi jogok közé nem soroztatott. E kort pontosan nem határozhatjuk meg történeteinkben , mert ámbár gyökeres magyar nemzetségek részére csak Zsigmond királytól (1698 óta) bírunk czimeres levelet felmutatni: kétségtelen adat van arra is, hogy azt már az Árpád-házi királyok is szokták volt osztogatni. Így Imre király a Blagay-nemzetség egyik tagjának, Ursini Istvánnak, a még atyja által adományozott Vodicsa­földröl és czímerről 1197-ben oklevelet adván ki, abban a czímer leírását is olvassuk. Ez oklevél egyszersmind a czimereknek zászlókon hordozását is tanúsítja, mi a zászlós uraknál a bandériumokra nézve megkülönböztetésül szükséges is volt. A zászlókra alkalmazás hiva­tozott ezután is a legújabb korig, a nemesi fölkelési zászlóknál s vagyonos a nemesi családtagok temetési szertartásainál az úgynevezett gyászlobogókon. Nevezetes fontoságúnak monda még értekező az érin­tett czímerlevél szövegét az ország vagy az Árpád-ház czímerének meghatározására nézve is azon okból, mert ez utóbbiról némely tudó­saink (Horvát István s utána mások) a százados hagyományokkal ellenkező véleményt feszegettek ez okmány alapján, mely — értekező szerint — épen ellenök szól. E tárgyról azonban külön értekezést igért Nagy Iván úr. Imre király érintett czímerlevele után Zsigmond koráig egy czímerlevelet sem találunk (mert néhány koholtakat nem számíthatunk B. P. SZEMLE VIII. KÖTET. 15

Next