Budapesti Szemle. 1865. 3. kötet, 8-10

8. szám - A CZIGÁNY ÉS VISZONYA ZENÉNKHEZ. – Első közlemény: A czigányok eredete. – Bartalus Istvántól

a czigány és viszonya zenén­khez. EL­SŐ KÖZLEMÉNY. — A CZIGÁNYOK EREDETE. A czigányok Európába vándorlásuk után csaknem két év­száz múlva kezdtek fontossá lenni a nyelvészet és történelem előtt, s ezóta az illető szaktudósok koronként újabb meg újabb kutatá­sok eredményével lépnek fel *). Nincs Európának műveit állama, melyben kísérleteket ne tettek volna, s ma is ne tennének a mind­eddig összeolvadatlan faj eredete s ősi fészke fölfedezésére ; mert nincs állam, melyben a czigány — kijátszva a múlt évszázaknak üldözésére hozott halálos végzeteit — ma is othonos ne lenne, s felötlő külsejével, sajátságos életmódjával kérdőjelként ne állana. S midőn a czigány-kérdés ennyire érdekli a külföld szaktu­dósait , nekünk egygyel több okunk van figyelemmel kisérni az újabb kutatásokat, s hasonló buvárlatokat tenni. Mert másutt csak ős eredete szempontjából lehet érdekes; jelen élete az álla­mok életében semmi fontossággal nem bir: nálunk ellenben évszá­zak óta nemzeti zenénk kezelője, s kivált újabb időben a csak felületes, vagy távol szemlélők előtt annyira egyedüli birtokában látszik lenni a magyar zenének , mintha magával hozta volna ősi fészkéből. *) Pott említi Vulcaniust, ki 1597-ben ír a czigány­ nyelvről (a men­nyire t. i. hiteles) , 1691-ben Leutholf-ot, 1726-ban Waldheim Bescht, s így tovább 1842-ig ötven különböző ajkú írót ismertet, kik a czigányokkal fog­lalkoztak.

Next