Budapesti Szemle. 1892. 70. kötet, 184-186. szám
186. szám - A VASÚTI SZEMÉLYDÍJSZABÁS REFORMJA. (II.) – Heltai Ferencztől
E javaslat szerint a személyszállítás után fizetendő egységtételek a következők: személyenként és mrf.-ként A legolcsóbb szállítási díj tehát személyenként és mérföldenként egy nyolcad pennyt tenne (személykilométerenként 0-388 kr.). A postavonatok díjtételeit, melyekkel a jobb módú osztály utazik, a tervezet alig érinti, de a szegény néposztályok által igénybe vett lassú vonatok díjainál rendkívüli díjleszállítást javasol. A parlamenti bizottságnakot, kinek a díjak megállapítására vonatkozó javaslata a kritika előtt nem állhat meg, úgy látszik, nem vette komolyan a mint kihallgatása kezdetén említé, hogy a legolcsóbb osztály díja 1/s pennyben állapíttassék meg, lord Sommerset azt a gúnyos kérdést intézi hozzá, vajon nem volna-e jobb, csak ViG pennyt fizetni, sőt a bizottság elnöke, Gladstone, amikor a keresztkérdések halmaza sem zavarta meg a tanút, nem átalja azon kérdést intézni hozzá: utazott-e már vasúton? Akármilyen légből kapottak voltak is Galt positív javaslatai, az alapgondolatok, melyekreeszméit alapító, és az általános okok, melyeket javaslata mellett fölhozott, kétségtelenül helyesek annak ellenére, hogy az angol közélet akkori irányadó tényezői vagy nem értették meg, vagy gúnynyal fogadták azokat. A vasutak állami tulajdonba vételét, aminek Galt egyik leghevesebb szószólója volt, az angol közvélemény akkor is, most is ellenezte ugyan, de épen az angol vasútügy belső fejlődése a legjobb bizonyíték arra, hogy a közgazdaság nagy érdekeit a magán gazdasági alapokon ki nem elégíthetni, és tudtunkkal Galt egyike volt a legelsőknek, kik helyesen utaltak arra, hogy ezen a téren a verseny előnyeinek teljes érvényesülését nem várhatni, mert még párhuzamos vonalak létesítése esetén is, ami általános szempontból igen gyakran a nemzeti postavonatnál . ... ... ... 02 elsőrendű személyvonatnál:l-ső osztály ... ... ... ... ... 0-52-dik . ... ... ... ... ... ... 0-34 másodrendű személyvonatnál: 1-fő osztály . ... ... ... ... — 0.172-dikk ... ... ... ... _10-125