Budapesti Szemle. 1892. 70. kötet, 184-186. szám

186. szám - A VASÚTI SZEMÉLYDÍJSZABÁS REFORMJA. (II.) – Heltai Ferencztől

E javaslat szerint a személyszállítás után fizetendő egység­tételek a következők: személyenként és mrf.-ként A legolcsóbb szállítási díj tehát személyenként és mér­földenként egy nyolc­ad pennyt tenne (személykilométerenként 0-388 kr.). A postavonatok díjtételeit, melyekkel a jobb módú osztály utazik, a tervezet alig érinti, de a szegény néposztályok által igénybe vett lassú vonatok díjainál rendkívüli díjleszállí­tást javasol. A parlamenti bizottság­nak­ot, kinek a díjak meg­állapítására vonatkozó javaslata a kritika előtt nem állhat meg, úgy látszik, nem vette komolyan a mint kihallgatása kez­detén említé, hogy a legolcsóbb osztály díja 1/s pennyben álla­píttassék meg, lord Sommerset azt a gúnyos kérdést intézi hozzá, vajon nem volna-e jobb, csak ViG pennyt fizetni, sőt a bizottság elnöke, Gladstone, a­mikor a keresztkérdések halmaza sem zavarta meg a tanút, nem átalja azon kérdést intézni hozzá: utazott-e már vasúton? Akár­milyen légből kapottak voltak is Galt positív javaslatai, az alapgondolatok, melyekre­­eszméit alapító, és az általános okok, melyeket javaslata mellett fölhozott, kétségtelenül helyesek annak ellenére, hogy az angol közélet akkori irányadó tényezői vagy nem értették meg, vagy gúnynyal fogadták azokat. A vasutak állami tulajdonba vételét, a­minek Galt egyik leghevesebb szószólója volt, az angol közvélemény akkor is, most is ellenezte ugyan, de épen az angol vasút­ügy belső fej­lődése a legjobb bizonyíték arra, hogy a közgazdaság nagy érdekeit a magán gazdasági alapokon ki nem elégíthetni, és tudtunkkal Galt egyike volt a legelsőknek, kik helyesen utal­tak arra, hogy ezen a téren a verseny előnyeinek teljes érvénye­sülését nem várhatni, mert még párhuzamos vonalak létesítése esetén is, a­mi általános szempontból igen gyakran a nemzeti postavonatnál . ... ... ... 0­2 elsőrendű személyvonatnál:­l-ső osztály ... ... ... ... ... 0-5­2-dik . ... ... ... ... ... ... 0-34 másodrendű személyvonatnál: 1-fő osztály . ... ... ... ... — 0.17­2-dik­k ... ... ... ... _1­0-125

Next