Budapesti Viszhang, 1852. május-június (1. évfolyam 1. félév, 1-8. szám)

1852-05-09 / 1. szám

rák elé idéztetve, ügynökének hatalmas szónoklata mellett is elvesztendő volt pe­rét, midőn elfátyolozott szépségét kissé leleplezvén , csoda bájának nem állhattak ellene a bírák, s az ügy s­ikere Phryne ré­szére dőlt el. Több tartományokban a szépség tiszte­letére és megjutalmazására, verseny ün­nepet tartottak, így volt ez Lesbos , Te­nedos és Polloponcsosban, hol bírák ítélték a legszebbnek, a verseny­ünnep díjját. Sok városban maguk a férfiak is versenyeztek a szépség díjjáért, s a görögöknek abban, hogy a legszebb férfit jutalmazták, más ve­­zéreszméjök nem volt, mint megjutalmazni a külső szépséget, mert nemes és nagy lé­leknek bizonysága, ők kitüntették azon em­bert , kinek testi kifejezésében, nemének erényeit föltalálták, é s kiről elmondhat­ták , hogy a legszebb anyagi és erkölcsi tulajdonok birtokában mint erős védeni, s mint erényes szeretni tudandja a hazát. Ilyen volt Görögországban a férfi —nem pe­dig valamely elgyengült csinos arszlán — kinek a szépség jutalmát ítélték, mely egy fegyverben állott, mit a Pallas templomá­ban kellett fölfüggeszteni, s igy a szépség díjja a bölcseségnek volt ajánlva. — Csu­pán az volt szép, ki egyszersmind jó lelkű és egészséges erős alkatú volt, s kinél a test tökélyeit a lélekeivel összhangban ta­lálták. Elfogadván a görögök véleményét, mi­szerint a szépség nem csupán külső ké­pességtől függő anyagi tulajdon, hanem egyszersmind a jóság, erény és egészség kifejezése, könnyen átláthatjuk a köztük való összefüggést. Mi az egészséget illeti, a szépség ennek legbiztosabb kezessége s több orvosok észrevették, hogy a szépek egészségi állapota kevesebb változásnak van alávetve, s betegség esetében, termé­szeti alkatok több segédeszközét nyújtja a gyógyulásnak s szerencsés erisist sokkal hamarabb és biztosabban képes előidézni. A vétek talán még többet árt a szép­ségnek, mint a betegség. Erről lesz alkal­munk máskor bővebben szólani, most sza­badjon e czikkel befejeznünk azon állítás­sal , miszerint a szépség, eddig kifejtett fogalmaink szerint legbecsesebb ajándéka a természetnek, mert kifejezése tükélyes alkat és szerencsés hivatásnak, valamint saját, úgy mások jóllétét szem előtt tartva békés szenvedélyeket mutat, s a szerint bizonyítja a lélek nyugalmát s lelkesítő és elragadó vidám nyíltságát az ártatlanságnak. Medor. 4 ŐSZ ELEJÉN. Üres már a fecske fészek Itt az eszterhéj alatt. Üres már a gólya leszek Tetejében a kéménynek. . . . Vándornépe ott halad. Ott a messzeség homályin , Ott az égnek magasan. Látom még mint kis felhőket, Vagy már nem is látom őket? Csak úgy képzelem talán. Elröpülnek , elröpültek , Tavasz s nyár vendégei, És őket már nem sokára A kertek s mezők virága Mint szeszélyes hölgy, a mennybolt Majd borul, majd kiderül. Ajka még mosolyg s szemébe Kony­­olul . . . ennek nincs vége , S­ajkán újra mosoly ül. Bús mosolygás és vidám köny! Csodálatos keverék, Észrevétlen karon fogja És egy más világba vonja A merengés emberét. Óra hosszat elmerengek, És ha egy elejtett tárgy Vagy harang , a­mely megkondúl, Fölriasztott álmaimból: Elmém , nem tudom , hol járt? Petőfi Sándor.

Next