Buletinul Oficial, 1970, Partea 1 (Anul 6, nr. 1-159)

1970-03-28 / nr. 28

172 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA, partea I, Nr. 28 LEGI LEGE PRIVIND ASIGURAREA ȘI CONTROLUL CALITĂȚII PRODUSELOR în actuala etapă, dezvoltarea și modernizarea în continuare a economiei Republicii Socialiste România în concordanță cu realizările științei și tehnicii contemporane impun ridicarea necontenită a calității produselor și serviciilor ca o condiție esențială a creșterii eficienței activității economice, a participării necesare a țării noastre la circuitul schimburilor mondiale de valori materiale, a valorificării superioare a muncii sociale ; de calitatea produselor depinde în mare măsură satisfacerea necesităților tot mai complexe și variate ale economiei naționale, competitivitatea pe piețele externe și creșterea continuă a nivelului de trai al populației. Promovarea progresului tehnic în toate ramurile economice, construirea de noi uzine și fabrici dotate cu utilaje moderne, extinderea măsurilor de organizare științifică a producției și a muncii, precum și ridicarea continuă a calificării cadrelor, au creat condițiile necesare pentru creșterea nivelului calitativ al produselor în paralel cu sporirea în ritm susținut a volumului producției și a productivității muncii. Realizarea unor produse de înaltă calitate este o sarcină de bază în activitatea de producție, o datorie de onoare a muncitorilor, maiștrilor și inginerilor, a tuturor oamenilor muncii, care în calitatea lor de proArt. 1. — Preocuparea pentru ridicarea continuă a calității produselor reprezintă — pe tot parcursul, de la pregătirea producției pînâ la verificarea comportării produsului la destinatar — o sarcină de bază a tuturor unităților economice, institutelor de cercetare și proiectare, ministerelor și celorlalte organe centrale și locale, potrivit cu atribuțiile ce le revin. O sarcină permanentă a tuturor unităților economice și organelor de stat este studiul sistematic al evoluției nivelului tehnic și al calității produselor pe plan mondial și stabilirea măsurilor corespunzătoare pentru fabricarea produselor la acest nivel. Art. 2. — Consiliile de administrație ale centralelor industriale, combinatelor și grupurilor de uzine și celorlalte organizații economice cu statut de centrală, precum și comitetele de direcție din întreprinderi, răspund de calitatea produselor, lucrărilor executate, serviciilor prestate și, potrivit atribuțiilor lor, sunt obligate : a) să ia măsuri pentru realizarea de produse noi și modernizarea celor existente la nivel tehnic și calitativ în concordanță cu progresul științei și tehnicii, cu cerințele beneficiarilor interni și externi, în condițiile unei eficiențe economice ridicate ; b) să pună în fabricația de serie numai produsele omologate sau acceptate de beneficiar și după ce au luat toate măsurile de pregătire a fabricației, au stabilit metodele și au asigurat mijloacele necesare efectuării controlului tehnic al calității acestora. Pentru produsele noi, oferite pentru prima dată la export sau pentru cele la care se cer condiții tehnice prietari ai mijloacelor de producție aparținînd întregului popor și de producători ai bunurilor materiale, au datoria să realizeze mărfuri de calitate superioară, să se preocupe permanent de îmbunătățirea calității produselor. Inițiativa largă, permanentă și creatoare a maselor se îmbină cu intervenția statului socialist, care stimulează efortul de ridicare a calității produselor prin mijloacele adecvate, în continuă perfecționare, ale sistemului de cointeresare materială a salariaților care obțin rezultate deosebite. Calitatea produselor se realizează prin respectarea cerințelor tehnice, constructive, funcționale, economice, de durabilitate și estetice ale acestora în continuă perfecționare, care trebuie să se situeze permanent la nivelul celor mai ridicate performanțe ale produselor similare din țară și de peste hotare și în concordanță cu nevoile economiei naționale. Acțiunea controlului de calitate începe din faza încheierii contractelor, a alegerii procedeului și a utilajelor de fabricație, recepționării materiilor prime și a materialelor, precum și a calificării forțelor de muncă , acțiunea se desfășoară pe tot parcursul fabricației și se încheie, după expedierea produselor, cu verificarea comportării produselor la consumator, suplimentare față de normativele interne în vigoare, se vor efectua în prealabil probe de verificare a parametrilor tehnico-funcționali care să asigure condițiile calitative convenite cu partenerul extern, în cazul produselor unicate de mare complexitate, la care nu se pot face probe complete în uzina producătoare, se va stabili cu beneficiarii modul de verificare a acestor produse, potrivit normativelor elaborate de ministerele tutelare și Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calității Produselor ; c) să elaboreze și să aplice, prin planurile anuale și de perspectivă, măsuri speciale pentru îmbunătățirea continuă a calității materiilor prime și semifabricatelor, produselor finite, lucrărilor de investiții-construcții și serviciilor din sfera lor de activitate ; d) să folosească în fabricație numai materii prime și materiale care corespund condițiilor de calitate prevăzute în documentele tehnice normative și celorlalte condiții stabilite în contractele economice ; e) să clasifice și să marcheze pe clase de calitate acele produse la care s-au stabilit norme de sortare și prețuri diferențiate conform normelor legale ; f) să marcheze vizibil pe ambalaj durata de folosire la produsele cu perioadă de viabilitate și durată de utilizare limitate ; g) să asigure dotarea laboratoarelor și a secțiilor de producție cu aparate de măsură și control, aparatură de laborator și cu standuri de probe pentru a determina cu precizia necesară caracteristicile fizice, mecanice și chimice ale materiilor prime, materialelor, în scopul ridicării calității produselor, Marea Adunare Națională a Republicii Socialiste România adoptă prezenta lege. 9