Buletinul Oficial, 1970, Partea 1 (Anul 6, nr. 1-159)

1970-06-01 / nr. 55

420 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, partea I, Nr. 55 HOTĂRÎREA Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, precum și alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei In procesul de făurire a agriculturii socialiste, de creștere a producției vegetale și animale, zootehnia — ca ramură principală — a cunoscut o continuă dezvoltare. Ca rezultat al eforturilor financiare făcute de stat pentru crearea și lărgirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, al activității depuse de țărănimea noastră muncitoare, au crescut efectivele de animale și păsări, s-a mărit producția de carne, lapte, ouă și alte produse animaliere ; față de anul 1960, producția globală a sectorului zootehnic a fost în 1969 cu 32 la sută mai mare; în aceeași perioadă, ca urmare a creșterii veniturilor bănești ale populației, ridicării nivelului de trai al oamenilor muncii, s-a sporit continuu consumul de produse animaliere. în comparație cu 1960, anul trecut volumul desfacerilor prin comerțul socialist s-a mărit la carne cu 38 la sută, la preparate și conserve de carne cu 94 la sută, la lapte de 3,2 ori, la brînzeturi cu 94 la sută, iar la ouă de 2,6 ori. Cu toate acestea, realizările obținute nu sunt încă pe măsura posibilităților de care dispune agricultura noastră socialistă, a nevoilor economiei naționale și a cerințelor de consum mereu crescînde ale oamenilor muncii. Creșterea continuă a populației țării, ridicarea nivelului de trai și a puterii de cumpărare a oamenilor muncii determină o sporire continuă a cerințelor de produse agroalimentare — îndeosebi de carne, lapte, ouă — în sortimente variate și de calitate superioară. Tocmai de aceea, ținînd seama de rolul zootehniei în dezvoltarea intensivă și eficientă a agriculturii noastre, precum și în îmbunătățirea continuă a aprovizionării populației, partidul și statul acordă o deosebit atenție acestei ramuri. Calamitățile naturale care s-au abătut recent asupra unei mari părți a țării noastre au provocat, după cum se știe, printre pagubele materiale deosebit de grave, pierderea unui mare număr de animale din proprietatea obștească și proprietatea personală a țăranilor. Revărsările de ape au distrus, de asemenea, importante cantități de furaje, numeroase construcții zootehnice, adăposturi pentru animale etc. — ceea ce impietează asupra dezvoltării zootehniei în zonele calamitate. în lumina Directivelor Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român, Plenara Comitetului Central din martie a.c. a adoptat un program național de dezvoltare a zootehniei și de creștere a producției animaliere. Acest program cuprinde un ansamblu de măsuri pentru dezvoltarea susținută a bazei tehnico-materiale a zootehniei, concentrarea și specializarea producției în unități de tip industrial, lărgirea bazei furajere, îmbunătățirea raselor de animale, atît în unitățile agricole de stat, cît și în cele cooperatiste. Pentru înfăptuirea acestor măsuri, numai în perioada viitorului plan cincinal, statul va aloca fonduri de investiții însumînd circa 20 miliarde lei, adică de patru ori mai mult decît în perioada 1966—1970. Cooperativele agricole de producție au prevăzut, de asemenea, alocarea unor fonduri însemnate din veniturile proprii pentru dezvoltarea sectorului zootehnic. Realizarea acestui program impune, în același timp, sporirea și o mai bună așezare a prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, precum și adoptarea altor măsuri de cointeresare a producătorilor agricoli, în vederea acoperirii cheltuielilor de producție și a asigurării unei rentabilități corespunzătoare, îndeosebi în creșterea bovinelor, vacilor de lapte și porcinelor. Pe această cale producătorii vor fi mai mult stimulați în mărirea efectivelor de animale, în obținerea unor producții sporite de carne și produse animaliere și în livrarea acestora la fondul de stat. Traducerea în viață a programului de dezvoltare a zootehniei și creșterea cointeresării producătorilor vor crea condiții pentru dublarea, pînă în anul 1975, comparativ cu anul 1969, a producției și a fondului de stat la carne, lapte și ouă și, pe această bază, se va îmbunătăți aprovizionarea populației, creîndu-se, în același timp, disponibilități sporite pentru export. 2