Buletinul Oficial, 1970, Partea 2 (Anul 6, nr. 1-9)

1970-03-28 / nr. 3

62 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, PARTEA a II-a, Nr. 3 Ședința este deschisă la orele 17 de tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, asistat de tovarășii György Kovács și Ilie Murgulescu, vicepreședinți, și Aurelia Dănilă și Iuliu Fejes, secretari ai Marii Adunări Naționale. Tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale . Tovarășe și tovarăși deputați. Fiind prezenți 436 deputați, deschid ședința. Pe ordinea de zi se află : Proiectul de lege privind regimul ocrotirii unor categorii de minori. Dau cuvântul tovarășului Teodor Vasiliu, ministrul justiției, pentru a expune acest proiect de lege. Tovarășul Teodor Vasiliu, ministrul justiției . Tovarăși deputați. Din însărcinarea Consiliului de Miniștri, vă rog să-mi permiteți să prezint Marii Adunări Naționale, spre examinare și adoptare, proiectul de lege privind regimul ocrotirii unor categorii de minori. Acest proiect, ca și alte legi care au fost adoptate în ultimii ani, constituie o expresie a preocupării permanente, a atenției pe care conducerea de partid și de stat o acordă creșterii, educării și pregătirii tinerei generații. Odată cu prefacerile revoluționare ce au avut loc pe plan politic, economic, social și cultural, în legislație au fost adoptate reglementări, proprii societății noastre, care reflectă această preocupare. Așa sunt prevederile referitoare la obligativitatea învățămîntului de 10 ani, lărgirea considerabilă a rețelei de școli și gratuitatea învățămîntului de toate gradele, timpul de muncă și odihnă, asistența medicală și altele. Există, însă, unele categorii de tineri, minori, care au nevoie de ocrotire deosebită din partea societății, a statului, întrucît sînt lipsiți de familie ori sînt deficienți și au nevoie de o îngrijire specială, nu au asigurate în familiile lor condițiile necesare unei dezvoltări fizice, morale și intelectuale normale ori au o comportare care impune luarea unor măsuri educative adecvate. Pentru aceste categorii de minori, după cum vă este cunoscut, au fost organizate instituții speciale de stat — leagăne și case de copii, școli și cămine pentru deficienți, institute de reeducare — în care se asigură minorilor întreținere, școlarizare, însușirea unei meserii, pregătirea lor pentru o viață, pentru a deveni cetățeni utili societății. In desfășurarea acțiunilor de ocrotire deosebită a unor minori s-au întîmpinat însă și greutăți și au fost constatate unele lipsuri, care au determinat analizarea acestei activități de către conducerea de partid și de stat, în cadrul măsurilor luate cu această ocazie s-a dat și indicația de a se crea cadrul legislativ corespunzător etapei actuale a dezvoltării societății noastre, în realizarea acestei indicații a fost întocmit proiectul de lege privind regimul ocrotirii unor categorii de minori, în comparație cu legislația în vigoare, adoptată în principal în anul 1954, proiectul cuprinde o serie de prevederi noi, de îmbunătățire a sistemului de ocrotire. Printre aceste prevederi trebuie subliniată, în primul rînd, extinderea acțiunii de ocrotire și sporirea in aceeași măsură a efortului material al statului. Astfel, dacă în prezent întreținerea în instituțiile de ocrotire și plata alocației de plasament familial sînt asigurate de către stat numai pînă la împlinirea de către minor a vîrstei de 14 ani, potrivit proiectului, acestea se vor asigura pînă ce minorul va absolvi învățămîntul obligatoriu (școala generală), cu alte cuvinte, pînă la vîrsta de 16—17 ani. Dacă minorul își continuă pregătirea, statul înțelege să-l sprijine, acordîndu-i întreținerea sau plata alocației pînă la terminarea uceniciei sau a studiilor, dar fără a se depăși vîrsta de 25 de ani. In acest fel și minorii lipsiți de sprijinul familiei vor putea urma învățămîntul obligatoriu de 10 ani și să-și desăvîrșească pregătirea, cu ajutorul statului, în aceleași condiții de vîrstă ca și copiii care beneficiază de pensie de urmaș. Cît privește alocația de plasament familial, este de menționat că, recent, printr-un decret al Consiliului de Stat, cuantumul ei a fost stabilit la 400 lei, în loc de 200 lei lunar. Această măsură va crea posibilitatea măririi numărului de minori dați în plasament familial, formă de ocrotire în care minorii pot găsi, pe lingă întreținere și educație, căldura și afecțiunea unei familii, atît de necesare dezvoltării psihice normale a unui copil. Potrivit proiectului, statul va plăti alocația, astfel mărită, și în cazul încredințării minorului unei familii sau persoane, dispoziție pe care codul familiei nu o cuprinde, deși stabilește posibilitatea luării acestei măsuri Se realizează și în acest mod extinderea, ocrotirii, în sfîrșit, pentru a avea o imagine completă a grijii față de minorii lipsiți de sprijinul familiei, mai arătăm că s-a hotărît includerea în proiectul planului cincinal următor a mijloacelor necesare sporirii numărului de locuri existente în prezent în instituțiile de ocrotire. Astfel, se va asigura un procent mai mare de cuprindere în asemenea instituții a minorilor și, îndeosebi, a celor deficienți. Toate aceste măsuri, preconizate prin proiect, au la bază posibilitățile crescute ale economiei noastre naționale, ca urmare a succeselor dobîndite de popor, sub conducerea partidului nostru. în reglementarea propusă prin proiect este cuprinsă și ocrotirea minorilor care au săvîrșit fapte prevăzute de legea penală, dar nu răspund penal, a celor expuși să săvîrșească asemenea fapte, precum și a minorilor ale căror purtări cor atribuie la răspîndirea de vicii sau deprinderi morale în rîndul altor minori. După cum se știe, dispozițiile privind ocrotirea acestor minori se aflau în vechea legislație penală. Avînd în vedere că legea penală urmează a se ocupa de cei care au săvârșit infracțiuni, iar nu de cei care sînt în prim'!,' să săvîrșească astfel de fapte sau alte fan'’ - noile coduri — penal și de procedura periam — nu mai cuprind dispoziții privind minorii preinfractori, a căror ocrotire a rămas astfel nereglementată. Pentru această categorie de minori, prin proiect se înființează școli speciale de reeducare, în subordinea Ministerului Muncii, în locul institutelor de reeducare ale Ministerului Afacerilor Interne, care se va ocupa în viitor numai de reeducarea minorilor infractori. Se face astfel o separare completă a minorilor preinfractori de cei infractori, folosindu-se pentru fiecare din aceste categorii mijloacele educative cele mai potrivite. Una dintre cele mai importante prevederi ale proiectului se referă la înființarea comisiilor pentru ocrotirea minorilor, pe lîngă comitetele executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București. Aceste comisii sunt menite, pe de o parte, să constituie o formă de antrenare a colectivității la cunoașterea și rezolva 9 \