Ceahlăul, iulie-august 1969 (Anul 2, nr. 423-477)

1969-08-02 / nr. 452

COMUNIȘTII, TOȚI OAMENII MUNCII DIN JUDEȚUL NOSTRU INTIMPINA CONGRESUL PARTIDULUI IORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN, HEAMȚ AL P. C. R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEANUL Anul II nr. 452 sîmbătă 2 august 1969 4 pagini 30 bani 1 ?////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////.. SEMNUL ENTUZIASMULUI N ÎNTRECERE, AL EFERVESCENTEI CREATOARE IN TOATE DOMENIILE >W/////////////////////////////////////////////i/iiUUHi/uii/iiii/niitiiiititiimininis Politica internă ni externe a partidului nonlrn, îmbinare armonioasă a intereselor naționale cu cele internaționale Nicolae ACRIȘMĂRIȚEI, șeful secției propagandă a Comitetului județean Neamț al P.C.R. Cotitura istorică produsă în destinele țării noastre prin victoria insurecției armate de la 23 August 1944, moment inaugural în viața poporului român și de la a cărei înfăptuire vom sărbători în curînd un sfert de veac, profundele prefaceri revoluționare care au schimbat din temelii înfățișarea României din vremurile de adincă restriște ale orînduirii burghezo-moșierești, au dus la o schimbare radicală și in ce privește rolul și locul ei în viața internațională. Au apus pentru totdeauna vremurile de tristă amintire cînd marile puteri imperialiste se amestecau grosolan, în treburile interne ale poporului român, nesocotindu-i interesele și încâlcind independența și suveranitatea națională a țării. Unul din" rezultatele remarcabile ale marilor victorii obținute de poporul nostru, sub conducerea înțeleaptă, clarvăzătoare și încercată a Partidului Comunist Român. Ia făurirea noii societăți, în toate domeniile vieții socialeconomice, politice și culturale, îl constituie faptul că România a devenit un stat socialist pe deplin independent și suveran, care contribuie activ la promovarea principiilor păcii și colaborării între popoare, la lupta pentru triumful ideilor socialismului, al cauzei libertății și independenței naționale a popoarelor, la întărirea forțelor revoluționare și progresiste din lumea întreagă. Dacă ar fi să sintetizăm drumul parcurs în cei 25 de ani de la Eliberare, atunci este imperios necesar să menționăm că în prezent România socialistă este o țară în plin avînt pe drumul desăvârșirii construcției socialismului, al civilizației și culturii, deține o poziție internațională necunoscută în trecut, se bucură de un binemeritat prestigiu pe plan extern, s-a plasat solid, mai ales în ultimii ani, după Congresul al IX-lea al partidului, în prima linie a luptei pentru pace, democrație și socialism. Astăzi, ca drept recunoștință și răsplată a unor mari și constante eforturi, pe toate meridianele planetei noastre se vorbește de o Românie socialistă, al cărei cuvînt, și ale cărei acțiuni și contribuții la soluționarea problemelor pe care le ridică contemporaneitatea, se rețin cu mare interes ca fiind profund realiste și pe deplin acceptabile nu numai de prietenii mulți, dar chiar și de socialiscătre state cu orînduiri social-politice diferite. Dovedindu-și continuitatea și consecvența, responsabilitatea hotărîrea și sporită față de destinele națiunii socialiste române, față de cauza socialismului și păcii în lume. Tezele GC al PCR pentru Congresul al X-lea definesc intr-un larg orizont și atot- : cuprinzătoare perspectivă politica internațională a partidului și statului, se ocupă de activitatea atît de bogată prestigioasă, care a adus partișidului și țării un binemeritat prestigiu internațional. Principalele 1 .. trăsături ale politicii externe actuale și. viitoare' a,'partidului și statului .. care '■ se ' degajă de limpezime din mărețul,, program ce-1 va adopta Congresul al X-lea al partidului nostru, sunt adinea principialitata marvist-leniihistă, în elaborarea pozițiilor noastre față de problemele colaborării frățești între țările sistemului mondial socialist, ale mișcării comuniste internaționale, în problemele păcii și securității în întreaga lume ; profundul caracter științific, concretizat în rigurozitatea științifică a analizei tendințelor actuale în evoluția contemporană, realismul și caracterul deschis in trasarea firmei acțiunii viitoare ale partidului și statului pe plan extern. La acestea se adaugă caracterul patriotic și internaționalist consecvent în statuarea relațiilor cu toate națiunile din sistemul socialist sau din afara acestuia. Aceste trăsături, relevate pregnant în Tezele CC al PCR, subliniate și aprobate fără rezerve de toți comuniștii, de întregul popor cu prilejul dezbaterilor care au avut loc, sporesc nemăsurat de mult încrederea și adeziunea deplină a oamenilor muncii, îi mobilizează la eforturi sporite pentru edificarea socialismului în România. Ideile din documentele referitoare la politica internațională oglindesc gîndurile și sentimentele profunde ale poporului român, popor liber, stăpîn pe soarta sa, care sub conducerea Partidului Comunist Român muncește cu avînt pentru înfăptuirea măreței opere de edificare a noii orînduiri, militează cu fermitate pentru ca în relațiile dintre state să se statornicească pentru totdeauna încrederea deplină, stima și respectul reciproc. Principiile tează relațiile care fundameninternaționale ale României, expuse in Tezele CC al PCR, reafirmate cu claritate de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU la recenta consfătuire a partidelor comuniste și muncitorești de la Moscova, exprimînd voința întregii noastre națiuni, răspund imperativelor majore ale lumii contemporane, iar atitudinea consecventă, militantă față de aceste principii, reprezintă contribuția partidului nostru, a României la îmbogățirea tezaurului marxism-leninismului, la accelerarea procesului marilor prefaceri sociale pe care îl străbate în prezent țara noastră. Documentele pentru Congres reafirmă hotărîrea partidului și statului nostru de a promova în continuare o politică externă în centrul căreia se situează în mod constant prietenia strînsă, alianța frățească, colaborarea multilaterală și solidaritatea de nezdruncinat cu toate țările socialiste de care ne leagă — așa cum mereu, de altfel, s-a afirmat — asemenea factori esențiali și permanenți cum sînt comunitatea orînduirii noastre, ideologia marxist-leninistă, unitatea de țeluri și destine. Aceste relații internaționale care ocupă primul plan al programului politicii internaționale a patriei noastre trebuie, cu necesitate, să se fundamenteze temeinic pe aplicarea strictă a principiilor marxismleninismului și internaționalismului socialist : respectarea denței suveranității și indepennaționale, neamestecul în treburile interne, egalitatea in drepturi, avantajul reciproc, întrajutorarea tovărășească. Afirmînd și luptînd neobosit pentru respectarea acestor principii, desfășurînd o (Cofflinuare în pag. a lll-a) Simboluri romașcane Uzina de țevi fabrică peste la 40 sută din producția ade țevi . țării. 0 îndatorire de prim ordin: Creșterea nivelului calitativ al producției Există suficiente argumente care pledează pentru ideea că sarcinile anului viitor pot fi realizate în cele mai bune condițiuni la I.F. Tarcău. Caracteristica principală a planului pe 1970 o constituie creșterea valorică a indicatorilor pe seama ridicării nivelului calitativ al produselor și printr-o mai bună organizare a muncii. Va crește astfel procentul de calități superioare la cheresteaua de rășinoase, paralel cu indicele de utilizare a masei lemnoase. Ca o consecință a creșterii nivelului calității, se va înregistra o sporire a sarcinilor la export fațâ de anul în curs de peste 2,5 milioane lei. Toate cifrele planului de stat pe ultimul an din actualul cincinal, au fost primite cu interes de participanții la ședința lărgită a comitetului de direcție organizată cu scopul dezbaterii acestora. Cei prezenți, fiind convinși că buna desfășurare a muncii reclamă mobilizarea forțelor creatoare ale colectivului de salariați, au analizat cu spirit de răspundere lipsurile manifestate și au evidențiat rezervele care mai există și a căror introducere în circuitul economic va putea ridica gradul de eficiență al activității. Ștefan Cozma, șeful sectorului de exploatare Bicaz, arăta că pentru anul viitor, colectivului pe care îl conduce îi revine sarcina de a exploata un volum important de masă , lemnoasă. Pentru ca totul să decurgă în lumina indicațiilor date de partid, s-au găsit soluții pentru scoaterea acestei mase cu funiculare și tractoare. La rîndul său, Nicolae Ciucani, șeful sectorului de exploatare Brateș, insista asupra aceleiași necesități de a se găsi soluții economicoase pentru scoaterea materialului lemnos. Vasile Ciucanui, șeful sectorului Bătrîna, arăta în cuvîntul său că lucrurile trebuie privite cu seriozitate, întrucît pregătirile pentru realizarea planului anului viitor sînt foarte întîrziate. (Acest fapt a fost de altfel relevat și în materialul prezentat de ing. Vasile Dionisie, directorul întreprinderii. Se arăta, spre exemplu, că din 127 de partizi, s-au întocmit procese tehnologice doar pentru 43 partizi, care nu reprezintă nici o treime din masa lemnoasă afectată exploatării. Construirea instalațiilor de scos apropiat este, de asemenea, întîrziată. Șeful serviciului investiții, Constantin Vasiliu, insista în cuvîntul său asupra necesității cunoașterii din timp a lucrărilor ce vor trebui executate, pentru a se elabora încă din acest an documentațiile, astfel ca în timpul friguros să se poată efectua lucrările (Continuare în pag. a III-a) Dezbaterea sarcinilor de plan pe anul 1970 i \ vVWWS/1 Astăzi A APARUT suplimentul ziarului „DIAMAöL“ cuprinzînd cele mai sintetice și semnificative aspecte din toate domeniile vieții politice, sociale, economice, culturale și științifice ale județului: *■ reportaje și articole semnate de oamenii de știință și cultură din județ " • creații ale membrilor cenaclurilor literare • reproduceri ale operelor artiștilor plastici • studii și cercetări ale cadrelor didactice • prezentarea comorilor turistice din județul nostru • opinii ale specialiștilor și suporterilor cu privire la mișcarea sportivă din județul nostru — 32 pagini In culori — bogat ilustrat Suplimentul poate fi procurat la oficiile P.T.T.R.J la chioșcurile, magazinele și standurile de difuzare a presei, precum și la debitele O.C.L. și magazinele cooperației de consum din județ. ..Săptămina circulației“ Inaugurînd în luna mai această acțiune, Inspectoratul județean de miliție va organiza periodic „Săptămina circulației“. „Ediția a doua" are loc în perioada 4 — 16 august. Această acțiune vizează prevenirea încălcării normelor ce reglementează circulația pe drumurile publice, evitarea comiterii de accidente, întărirea securității participanților la traficul rutier, îmbunătățirea condițiilor de circulație pe drumurile publice ale județului Neamț. Cu această ocazie, Inspectoratul miliției județului Neamț face un apel conducerilor unităților deținătoare de autovehicule să mărească exigența în verificarea sistemelor și mecanismelor care afectează direct securitatea circulației, cadrelor didactice, părinților, bicicliștilor, căruțașilor și la toți cei ce folosesc drumurile publice, să acorde tot sprijinul organelor de miliție în îmbunătățirea condițiilor de circulație. Rezultate excepționale obținute de atleții romașcani Confirmînd buna formă sportivă din acest sezon, atleții romașcani, conduși de Constantinescu-Nehoi, au obținut în ziua întîi a finalei Campionatului republican pentru juniori I, 4 titluri de campioni ai României și un nou record național. Astfel, atleta Mariana Filip a cucerit titlul de campioană a României la 100 m plat și 400 m plat fete, sprinterul Constantin Nemeș — titlul de campion al țării la 400 m și echipa de ștafetă (4x100 m plat), titlul de campioană și un nou record național cu 48,9 secunde (vechiul record 59,1). Noutăți la magazinul „Gostat“ Roman La magazinul „Gostat“ Roman, a ținut să ne precizeze responsabilul Gheorghe Popa, mîine vor sosi de la I.A.S. Giurgiu, pepeni, fructe de sezon, ardei gras și produse lactate. Dintre vinurile aduse recent, putem consumatorilor — ne-a oferi declarat interlocutorul — vinuri de regiune superioare, îmbuteliate la cramele de la I.A.S. Bucium, Murfatlar, Valea Călugărească, Panciu și Odobești. Unitățile de desfacere din piața halei, „Poiana“— de pe strada Ștefan cel Mare nr. 3 — și strada V. Alecsandri, precum cele 7 tonete care funcțioinează în municipiu, pun la dispoziția consumatorilor aceste produse. Duminică s-a deschis în satul Pildești, o tonetă „Gostat“, urmînd ca, în curînd, să deschidem una asemănătoare și la Săbăoani. Cooperativă meșteșugărească la Roznov Dezvoltarea economică și industrială pe care o cunosc localitățile Săvinești și Roznov, precum și mărirea solicitărilor de execuție a unor servicii de deservire a populației, impun înființarea unor noi unități care să presteze asemenea servicii către cetățeni. Venind în întâmpinarea unor asemenea cerințe, începînd cu data de 1 august a.c., a luat ființă cooperativa meșteșugărească „Avîntul“ Roznov. Noua unitate are 29 secții de descirus, reunind aproape 200 cooperatori. Numărul secțiilor va crește în lunile ce urmează, în funcție de modesitățile populației. Televizoare de import prin cooperația de consum După cum ne informează UJCC Neamț, prin unitățile cooperației de consum din orașul Tîrgu Neamț s-au pus în vînzare televizoare de import „Rubin-106“ „Temp-7“, cunoscute publișicului cumpărător prin deosebitele lor calități tehnice. Aceste televizoare se pot procura — la cerere — și prin celelalte cooperative de consum de pe raza județului nostru. Bicaz: stații de petrol Cu sprijinul organelor locale, la Bicaz, în cursul lunii august va deschide o nouă stație de petrol. Această stație va avea o capacitate mărită de depozitare și de creare a rezervelor. Cetățenii vor putea obține imediat, la prezentare, butelii de aragaz și produsele petroliere solicitate. In prezent, se fac amenajările respective. La U.F.S. Săvinești O bună experiență în organizarea întrecerii La Uzina de fire și fibre sintetice Săvinești, a avut loc nu demult un schimb de experiență cu privire la modul în care s-a organizat întrecerea socialistă în modernă întreprindere, această cum se urmărește și în ce măsură ajută și mobilizează masa muncitorilor la realizarea și depășirea angajamentelor luate în cinstea Congresului al X-lea al partidului. Acest schimb de experiență a fost organizat de Consiliul municipal al sindicatelor Piatra Neamț, cu participarea președinților comitetelor sindicale din întreprinderile industriale ale orașului, responsabilii cu problemele economice din comitetele sindicatelor, muncitori fruntași din aceste unități. Este știut că în organizarea și urmărirea rezultatelor întrecerii, se au în vedere regulile generale ale hotărîrii Comitetului Executiv al Uniunii Generale a Sindicatelor la condițiile specifice fiecărei întreprinderi. Astfel, pe baza experienței acumulate, viața practică poate să aducă noutăți și îmbunătățiri în metodele de organizare care dacă sunt generalizate la timp conduc la creșterea simțitoare a producției sub aspectul cantitativ și calitativ, la îmbunătățirea eficienței economice și în alte întreprinderi. In etapa actuală sarcina centrală a întreprinderilor producătoare este tocmai ridicarea eficienței economice în toate domeniile de activitate din sfera producției, întrecerea socialistă are drept scop sporirea eficienței economice prin creșterea muncii sociale, productivității descoperirea rezervelor interne, reducerea timpului planificat pentru producția mărfurilor curente. Ea asigură cele mai favorabile posibilități pentru a obține cu mijloace și eforturi minime, rezultate maxime. In felul acesta întrecerea socialistă reprezintă mijlocul principal prin care se poate mobiliza tot elanul creator al celor ce muncesc. „Noi, relata tovarășul Nistor Constantin, președintele Comitetului sindicatului de la AFS Săvinești, cu ocazia schimbului de experiență în organizarea întrecerii socialiste, ne-am axat activitatea pe indicațiile comitetului de partid al uzinei și am fixat scopul principal al întrecerii pe depășirea sarcinilor de plan pe anul 1969 și angajamentele luate în cinstea Congresului al X-lea al PCR. Rezultatele pe care le-am obținut sunt frumoase : planul producției globale pe primul semestru al anului a fost realizat cu 5 zile înainte de termen, iar angajamentele pe care ni le-am luat în cinstea Congresului au fost realizate cu o lună înainte de termen, dînd peste plan 26,2 milioane lei la producția globală, 25 milioane lei la producția marfă vîndută și încasată și 12,8 milioane lei la beneficii. întrecerea socialistă desfășurată între cele 5 secții productive, organizată pe baza unor criterii și principii noi, ne-a ajutat substanțial prin aceea că depășirile de plan au putut fi obținute în proporție de peste 50 la sută pe seama creșterii productivității muncii“. Schimbul de experiență a fost legat de vizitarea uzinei cu scopul ca participanții să vadă cum se desfășoară întrecerea socialistă în sectoarele productive și, eventual să facă comparație cu situația din întreprinderile lor. Din aceste comparații arese D. MARTON, economist — membru al Consiliului municipal al sindicatelor Piatra Neamț (Continuare în pag. a III-a) Instantaneu la Uzina de fibre și fire sintetice ale flfrei bune rezultate în producție se datoresc și atmosferei de furesers instăpînite aici. : •% i • t *