Ceahlăul, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 964-1040)

1971-04-20 / nr. 980

1 ANUL IV., NR. 980 MARȚI, 20 APRILIE 1971 4 PAGINI 30 BANI ÎNNOIREA PRODUSELOR preocupare prioritară pentru fiecare întreprindere Explozia irealizărilor tehnicoștiințifice și economice își pune amprenta într-o măsură din ce în ce mai pronunțată asupra tuturor laturilor activității noastre. în etapa actuală, cînd ramurile industriei cunosc ritmuri de dezvoltare dintre cele mai înalte, se pune tot mai stăruitor problema, ca chiar concomitent cu acest galop al ritmurilor să se creeze posibilități pentru adaptarea producției la cerințele concrete nu numai ale perioadei curente, dar mai ales ale viitorului. Fără îndoială că acest lucru presupune studii amănunțite de previziune, din partea fiecărei întreprinderi, care țintește la evoluție ascendentă pe diagrama eficienței economice. — La întreprinderea mecanică Roman, ne relata Inginerul șef cu problemele de concepție din această unitate, V. ANTONIU, se executa In fiecare an circa 20 tipuri de mașini pentru prelucrarea lemnului din cele 40 asimilate de noi In ultimii zece ani Deci beneficiarii noștri își pot, alege pentru a înainta apoi comenzi, tipurile care le satisfac mai bine cerințele lor concrete din portofoliul 40 tipq dimensiuni pe care de deținem. Acesta este un prim aspect, prin care noi sîntem susținuți să introducem și să menținem în fabricație acele mașini de prelucrare a lemnului care îndeplinesc unele caracteristici la nivelul realizărilor de viif, atît în țară cît și în străinătate. Urmărind același scop al creșterii nivelului tehnic al produselor noastre, pînă acum am efectuat lucrări de modernizări la un număr de 7 mașini. La altele, la care parametrii tehnico-economici se mențin încă la nivelul cerințelor, am efectuat doar unele modificări pentru reducerea consumului de metal, îmbunătățirea tehnologiei de lucru, reducerea manoperei etc. Cu vreo 3—4 ani în urmă a apărut pentru noi ca o necesitate, extinderea producției pentru export; în această situație, am trecut imediat la adoptarea și organizarea muncii pentru aducerea produselor noastre la nivelul parametrilor tehnico-economici de pe piața mondială. Am stabilit deci și direcțiile principale în care vom acționa modernizarea tipurilor de mașini pe care le producem deja și, efectuarea unor atente studii de Informare, pentru ca noile asimilări să satisfacă cerințele mereu crescînde ale beneficiarilor. Deocamdată am stabilit un număr de 15 tipuri de mașini pe care le vom moderniza, urmînd ca într-un timp cît mai scurt posibil să preluăm asupra noastră de Md.Ik. și activitatea de proiectatare a noilor tipo variante. Ne împiedică să mărim viteza de înnoire a produselor ciclul Petru TOFAN (Continuare In pagina a ll-a) ! In pag« a III - a | ! SPORT I * I I_____________________________ Curier La Roman Expoziție de artă plastică a elevilor De cîteva zile, sala de expoziții temporare din localul casei de cultură „V. Alecsandri" din Roman găzduiește o interesantă și bogată expoziție de artă plastică a elevilor care frecventează Școala de muzică și arte plastice. Majoritatea lucrărilor prezentate aici o formează acuarelele, aria tematică cuprinzînd aspecte din viața de fiecare zi a municipiului Roman, scene cu caracter istoric, motive de basme populare etc. Un colț al expoziției este ocupat de cele mai reușite miniaturi sculpturale realizate în anul școlar în curs. Expoziția se va închide la sfîrșitul acestei săptămîni. Sistem mecanizat în salubrizare In atelierul întreprinderii comunale din Roman colectorul de meseriași lucrează în prezent la definitivarea unui sistem îmbunătățit de colectare, ridicare rapid a resturilor și transport menajere. Mașina specială, prevăzută cu pubele și cu un sistem de acționare mecanică, va fi pusă în funcțiune peste cel mult o lună. Se scontează avantaje mari în salubrizarea municipiului. Pentru urgentarea lucrărilor campaniei agricole de primăvară DUMINICA ZI INTENSA DE MUNCA PE OGOARE Duminică, în multe cooperative agricole din județ s-a lucrat intens, la fel ca in celelalte zile ale săptămînii. Mecanizatorii, ajutați de către cooperatori, au continuat însămînțarea ultimelor suprafețe planificate cu sfeclă de zahăr și floarea soarelui, și plantatul cartofilor. O parte însemnată a forțelor, a fost grupată la pregătirea terenului pentru însămînțarea porumbului — discuit, grăpat, fertilizat. Ea cooperativa agricolă din Doljești, toate cele opt tractoare în stare de funcțiune ale secției de mecanizare, au pregătit terenul pentru porumb pe tarlalele Movilă și Loturi, sub atenta supraveghere a brigadierilor Ioan Panaite, Gheorghe Mitrofan și Constantin Rusu, care au stat la datorie întreaga zi, la Gherăești — ne informează inginerul șef al cooperativei — s-a lucrat cu două mașini la plantatul cartofilor, aceasta fiind ultima lucrare care mai este de executat pînă la începerea însămînțării porumbului. In mod paralel, s-au discuit și grăpat suprafețe importante, iar circa 80 de cooperatori s-au ocupat în grădina de legume cu modelatul terenului și alte operații de maximă urgență în această perioadă. Membrii tuturor brigăzilor de cîmp și ai celor două ferme din cooperativa agricolă Săbăoani au lucrat din zori și pînă-n seară la plantatul cartofilor. S-a muncit intens, cu rezultate bune, care apropie de final această importantă lucrare. Amintim că comuna Săbăoani se înscrie printre cele mai mari cultivatoare de cartofi din județ. Cooperatorii din Botești, animați de același sentiment al responsabilității față de soarta recoltei, au transformat ziua de duminică într-o zi de eforturi susținute. S-a lucrat la plantatul cartofilor și a continuat însămînțatul porumbului pe suprafețe mici, lucrare începută în această comună încă de sîmbătă. Aceeași stare de lucruri și la Tămășeni : patru tractoare au fost repartizate la pregătirea terenului pentru porumb, iar cooperatorii au continuat plantatul cartofilor. Sub supravegherea brigadierului Gh. Antonică, de la brigada I, discuitul și grăparul terenului s-a efectuat în condiții de calitate foarte bune. Eforturile de duminică se adaugă celorlalte străduinți ale oamenilor muncii de pe ogoare pentru încadrarea tuturor lucrărilor în epocile optime. Plantatul cartofilor s-a efectuat pe întregul județ în proporție de aproape 80 la sută, mai sunt suprafețe mici de însămînțat cu sfecla de zahăr și floarea soarelui. Grija pentru soarta recoltei este mare, eforturile pot fi constatate pretutindeni. Aceasta este garanția faptului că, în condițiile unui an agricol normal, se vor obține recolte bogate, superioare tuturor nivelelor atinse pînă acum. Vedere panoramică a Combinatului de îngrășăminte cu azot Piatra Neamț. FRONTUL UNIC MUNCITORESC FACTOR ESENȚIAL AL VICTORIEI INSURECȚIEI DIN AUGUST 1944 La parterul noului magazin universal „Victoria" din Roman. I Evocarea momentelor legate de istoria partidului comunist în în anul acesta al semicentenarului are o deosebită semnificație. Vom încerca prin aceste rînduri să amintim cititorilor noștri unul din evenimentele de seamă legate de pregătirea și înfăptuirea insurecției armate din august 1944 — realizarea în a doua jumătate a lunii aprilie 1944 a Frontului Unic Muncitoresc. Se știe, de altfel, că o însemnătate deosebită pentru succesul insurecției a avut-o încheierea acestui front unic, adică realizarea coalizării într-un singur front de luptă a tuturor forțelor patriotice, antihitleriste. încă din primii ani ai războiului, în ciuda împotrivirii unor elemente, organizațiile locale ale P.C.R. militau pentru a realiza in întreprinderi frontul unic cu muncitorii social-democrați și a crea astfel o temelie solidă a frontului patriotic).. Muncitorii din numeroase întreprinderi printre care Atelierele C.F.R. — „Grivița“, uzinele „Malaxa“, „Lemaitre", S.T.B., Reșița, rafinăria „Concordia“ — Ploiești au desfășurat în front unic lupta pentru mărirea salariilor, pentru condiții omenești de muncă de trai, împotriva terorii fasciciste, înțelegând din ce îrn ce mai limpede că salvarea țării este posibilă numai prin lupta alături de comuniști și pe drumul trasat de P.G.R. un șir de organizații locale ale P.S.D. au sprijinit politica P.G.R. și s-au raliat Frontul patriotic antihitlerist. O lectură utilă și agreabilă siruntim „ CENSir JIL GĂSIȚI LA TOATE CHIOȘCURILE ȘI II CENTRELE DE DIFUZARE A PRESEI. 1 IVmrmmmrrmnmmmr/mnmmmnmim/mimmmmmtint* Un angajament care trebuie onorat: Construcția de obiective social - culturale la sate — Chemarea la Intrecere adresată la începutul acestui an de Consiliul popular al județului nostru tuturor consiliilor populare, tuturor cetățenilor patriei cuprinde totodată angajamente mobilizatoare. Sarcini mari revin și pe linia unor construcții socialculturale în satele județului din contribuția voluntară bănească a locuitorilor și cu fondurile constituite din impozitul pe clădiri proprietatea particulară. — E bine să ni le rememorăm, în angajament sunt înscrise 50 de săli de clasă (la care se adaugă încă 16 săli de clasă cu sprijin din fond central), 2 grădinițe de copii, două cămine culturale și 3 dispensare ce se vor realiza prin contribuția voluntară bănească și 6 băi comunale, 50.000 m.p. trotuare, 1.040 m.p. podețe și poduri din fondurile provenite din impozitul de 0,45 la sută. Prin realizarea acestora, satele Județului nostru vor adăuga la zestrea lor noi obiective de utilitate publică. — In ce stadii fizice se află la ora actuală principalele construcții? — Majoritatea celor 50 de săli de clasă, prevăzute in angajament, sunt acum In stadiul de finisaj, cu posibilități de dare In folosință pînă la 1 septembrie. Acest fapt se datorează demarării lucrărilor fie bune condiții. Pentru sălile de clasă cu sprijin din fond central s-au terminat și predat toate documentațiile, s-au deschis finanțările, creîndu-se în acest fel posibilitatea începerii imediate a execuției. Demnă de evidențiat In acest sens este comuna Bicaz-Ghel, unde lucrările sînt deja la zidărie, la Brusturi-Drăgănești se lucra zilele trecute la fundații. In rest, se Tudor CERCHEZ : Ißantinuare |n pagina » Iha} Convorbire cu ing. Octav PALAMARU, șeful serviciului sinteză al Direcției tehnice județene „Decada cărții românești“ Intre 19 și 28 aprilie, se desfășoară în întreaga țară , „Decada cărții manifestate de larg românești“, interes, , consacrată în acest an aniversării a 50 de ani de la crearea P.C.R. In aceste zile vor fi organizate în principalele localități ale județului întîlniri, cu scriitori, oameni de cultură, redactori ai editurilor, precum și acțiuni de propagandă și difuzare a cărții social-politice în numeroase întreprinderi și instituții. O primă întîlnire de amploare va avea loc astă-seară, începînd de la ora 18, la librăria „Calistrat Hogaș“ din Piatra Neamț, cu care prilej criticul literar Constantin Călin de la revista băcăuană „Ateneu“ va recenza, în prezența autorilor, volumele „Paralele“ și Cercul de ochi“ de Corneliu Ștefanache și „Grădina în formă de vis“ de Radu Gârneci; în continuare, actori ai Teatrului Tineretului vor citi fragmente semnificative din cărțile prezentate. Bogate manifestări la Războieni Duminică dimineața, secretarul comitetului comunal de partid Războieni, Sandu Jarger, a fost oaspetele unui mare număr de pionieri și uteciști din comună. Cu acest prilej, a fost audiată expunerea „50 de ani de luptă și muncă sub conducerea Partidului Comunist Român“. Elevii au prezentat apoi programul de brigadă intitulat „Tinerețea mea și-a țării mele partidului le datorăm“. In aceeași zi, în sala căminului cultural din localitate, tovarășul Mihai Hodorogea, director adjunct al Cabinetului județean de partid, a prezentat expunerea „Rolul științei în dezvoltarea societății. Revoluția tehnico-științifică contemporană“. Fotoexpoziții Clubul Uzinei de țevi din Roman găzduiește de cîtva timp foto-expoziția „U.T.R., în pragul marii sărbători". Manifestările prilejuite de apropiatul jubileu al partidului au inclus și un număr de expuneri beneficiind de contextul acestei expoziții Ultima dintre acestea a avut loc duminică, 18 aprilie a.c., și s-a referit la „U.T.R., în perspectiva noului cincinal“ O altă foto-expoziție se va deschide mîine, la clubul Fabricii de zahăr din localitate. Cuprinzînd „Aspecte din viața marelui conducător al proletariatului, V. I. Benin“, expoziția este organizată în cinstea evenimentului de la 22 aprilie 1971, cea de a 101 aniversare a nașterii marelui clasic al marxism-leninismului. Simpozion Duminică după amiază, Casa de cultură din Roman a găzduit un interesant simpozion despre „Contribuția lui C. Dobrogeanu-Gherea la răspîndirea marxismului în România“ In fața unui public receptiv, au vorbit profesorii Nicolae r. Stețcu. (Continuare în pag. a ll-a) (Continuare In pagina a ll-a) Piatra Neamț. Poartă spre oraș.