Chicago és Környéke, 1980 (1-51. szám)

1980-06-07 / 23. szám

6 oldal A kubai menekültek mindenekelőtt két poli­tikus számára jelente­nek problémát: egyikük Fidel Castro, a másik Jimmy Carter. Castro problémája az, hogy év­­­­tizedek kommunista dik­tatúrája és nagyhangú kétkedő kijelentések után, a kubai kommu­nista rendszer valójá­ban megbukott. Kubából mindenki menekülni akar, akinek erre mód­ja és lehetősége van és egy magát megnevezni nem akaró kubai diplo­mata a következőket mondta az Agence- France Presse nevű francia hírügynökség munkatársának: — Ami jelenleg tör­ténik, az katasztrofális számunkra. Castro az el­ső menekülthullám után azt tervezte, hogy meg­nyitja a határokat, be­bizonyítva a Nyugatnak azt, hogy senkit sem tartanak erőszakkal Ku­bában. Erről azonban nem lehet szó. Ha meg­nyitnák a határokat, a kubai polgárok kéthar­mada elhagyná az or­szágot. A kubai menekülthul­lámok másik károsultja Carter. Az amerikai ad­minisztrációt váratlanul érta a kubai beözönlés. Az­ Elnök kezdetben hal­­andó volt kompromis­-­­ szumra, amelynek lé-­­­nyege a következő lett­­ volna:­­ Egy 115 utast befogad- 1 a képes amerikai hajó­­ a hajó neve, ironikus­­­dődön „The Impossible s­tream”) szállítaná a k­­ubai menekülteket ( Amerikába és a követ­­k­­ező kategóriákba tar­­t­ozókat engednék be: .) azokat, akiknek ro- k­­onai már amerikai ál- l­ampolgárok, vagy pe-­í­­g állandó letelepedési e­ngedéllyel, úgyneve- 1­­ett zöld kártyával ren­­d­elkeznek; 2.) azokat, a­kik Kubában hosszú i­deig politikai foglyok v­oltak és kétségtelen, 1 v­agy nem köztörvényes­zetlenül, naponkint ma­gáncsónakok százai ér­keznek kubai menekül­tekkel az a­merikai par­tokra és a Coast Guard és az Immigration and Naturalization Service bűncselekményért ke­rültek börtönbe; 3.) a ha­vannai perui nagykövet­ségre, vagy pedig az úgynevezett „US Inte­rests Section’­’ körzeté­be menekült kubaiakat. Később Jimmy Carter hajlandó lett volna ame­rikai repülőgépeken szállítani a kubai mene­külteket Amerikába, mint ahogyan ez történt a Kennedy adminisztrá­ció idején. Az Elnök egy­úttal megtiltotta a ma­gánhajók és magáncsó­nakok behajózását Ame­rikába és a magáncsó­nakok tulajdonosait minden egyes fedélzetü­kön behajózott kubai menekültért ezer dollár pénzbüntetésre kellett volna büntetni és azon kívül maximális börtön­büntetésük tíz esztendő lehetett volna. Kiderült azonban, hogy ez megvalósítha­tatlan, teljesen szerve­teljesen tehetetlen ve­lük szemben. S ami a problémát még súlyo­sabbá teszi: szerte a vi­lágon körülbelül 14 mil­lió politikai menekült van (különböző orszá­gokból, nagyrészt mene­kült­táborokban) akik szeretnének bejutni az Egyesült Államokba, ott állandó letelepedési en­gedélyt kapni, Amerika ezek közül azonban csak­ kétszáz­ezret képes be­fogadni és hogy kik lesz­nek ezek a szerencsé­sek, azt a Bevándorlási Hivatalnak kell majd el­döntenie. A feladat óriá­si és szinte megoldha­tatlan. Érdekes módon, két csoport került szembe egymással. A kubai amerikaiak, természe­tesen honfitársaik kor­látozás nélküli beenge­­dését követelik, a Ku Klux Klan és egyes ame­rikai csoportok pedig a kubaiak beengedése él­én foglalt állást. • • • George Bush, GDP el­nökjelölt­ aspiráns, hi­vatalosan bejelentette Houstonban (Tex.), hogy feladja a küzdelmet Ro­nald Reagan ellen. Ér­dekes módon, a bejelen­tőn ugyanabban a szállo­dában és a szállodának ugyanabban az auditóri­umában történt, ahol John Connally adta fel a küzdelmet, hónapokkal ezelőtt. Ez volt az első eset, hogy Bush, akinél a mo­dern Amerikában senki sem viselt több federá­­­is pozíciót, választás­ra indult. Előző pozíci­óinak mindegyikét elnö­ki kinevezés útján kap­ta. Ezzel a bejelentéssel ért véget — két év és 15 millió dolláros kam­pányköltség után — az 55 esztendős Bush küz­delme a Fehér Házért. A Republikánus Párt el­nökjelöltségéhez 998 konvenciós delegátus szavazata szükséges és Bush nyilatkozata előtt a United Press Interna­tional nevű hírügynök­ség felmérése szerint Reagannak ennél há­­rommal több, számára elkötelezett konvenciós delegátus volt, Bush­­nak pedig mindössze 270 delegátust sikerült „ösz­­szegyűjtenie”. Helyze­te­­tehát teljesen re­ménytelen volt. A végső „ütközet” Californiában, Ohioban és New Jerseyben sem változtathatott a hely­zeten: Californiában már kezdettől fogva bi­zonyos volt Reagan győ­zelme, Ohióban és New Jerseyben pedig Bush helyzete legalábbis két­séges volt. Lemondó beszédében Bush közölte, hogy gra­tuláló táviratot küldött Reagannak „nagyszerű előválasztási győzel­meihez,” azután a kö­vetkezőket mondta: — Mindig is azért dol­goztam, hogy megőriz­zem és erősítsem a Re­publikánus Párt egysé­gét és erejét. Jelenleg a legfontosabb feladat az, hogy egy egységes Re­publikánus Párt véget vessen Jimmy Carter gyenge, iránynélküli és tehetségtelen adminiszt­rációjának. S talán nem érdekte­len most szemügyre ven­nünk egy pillanatra, hogy mi volt George Bush kudarcának az oka. Bush minden lehet­séges előnnyel indult Reagan ellen: többszö­rös milliomos, sokkal fi­atalabb és sokkal művel­tebb és intelligensebb, mint az egykori film­színész. Mégis, mi volt a kudarc oka? Alighanem az, hogy Bush federális pozíciói kevés figyelmet kelte­nek az amerikai polgá­rokban. A Central Intel­ligence Agency igazga­tóját, vagy Amerika UN nagykövetét, sokkal ke­vésbé ismerik az embe­rek, mint California kor­mányzóját. Ezenfelül, Reagan feje körül (indo­koltan, vagy indokolat­lanul) ott lebeg a holly­woodi „glamor.” Senki sem tudja, hogy Reagan, ha bekerül a Fehér Házba, kineve­zi-e federális pozícióba Busht. Bush minden ed­digi federális pozíciójá­ban tisztességesen, de meglehetősen szürkén szolgált. Választási kampánya mindeneset­re érdekes és figyelem­re méltó és ha Reagan ismerné a magyar köl­tészetet, bizonyára azt mondta volna egykori politikai ellenfelének: — Ez jó mulatság, férfimunka volt! • • • Nyugati hírügynöksé­gek jelentései szerint je­lenleg a Cambodiában legalább 300.000 vietná­mi katona és úgyneve­zett „polgári adminiszt­rátor” tartózkodik. Ez a megszállás azonban egyáltalában nem olcsó és a költségeket nem ma­seli. Nyilvánvalóan ez az oka annak, hogy Moszk­va mindenáron nemzet­közi diplomáciai elis­mertetést akar a Viet­nám által támogatott Heng Samrin rezsim­nek. Moszkva — állítják Hong Kongban tartózko­dó nyugati újságírók — saját lábára szeretné ál­lítani a Heng kormányt, mert a vietnámi meg­szállás drága — napi 3 millió dollárjába kerül a Szovjetuniónak. (Ennyit a proletariátus egysé­géről.) S egy másik vietnámi hír: nemrégiben derült ki, hogy Duong Van Minh, Dél-Vietnám utol­só elnöke, aki most már 64 éves, még mindig életben van, Saigonban él családi házában és nemrégiben bevándor-­­­lási engedélyt kért Franc­­­ciaországtól. Kérése fe-­­­lől a francia hatóságok­­ még nem döntöttek, a vi­­­­etnámi kormány min-­­ denesetre közölte vele,­­ hogy hajlandó kienged-­­ ni.­­ Minhnek valamikor,­­ itthon a körüli kert­je­­i­ben, világhírű orchidea-­­ gyűjteménye volt. Ma­­ már azonban nincs pén­­­­ze kertészekre és az or-­­­chideák nagy része el-­­ fonnyadt. És Minh, aki valamikor feladta Sai-­­ gont az északvietnámi- i­aknak, most ott él sze- I rény házában, a fony- I nyadt és hervadó orchi- 1 deák mellett és fonnyadt ! Hetének egyetlen remé-­­ nye az, hogy élete­­utol-­­­só éveit talán egy nyu- i gati országban tölthe­­s ti...­­ Most már kétségtelen,­­ hogy a Demokrata Párt­­ elnökjelöltje Jimmy­­ Carter, a GDP elnökje-­­­löltje pedig Ronald Re­­­­agan lesz. Reagannak—­­ Bush visszavonulása­­ után — nincs ellenfele,­­ Kennedy, a pocakosodó­­ politikai csodagyerek,­­ aki valamikor azt hitte,­­ hogy Cartert lehengere- j 1i a Kennedy névvel,­­ már régóta nem igazi el­­­­lenfele az Elnöknek. ] Ez a körülmény azon- I ban nem jelenti azt,­­ hogy a novemberi elnök­­i választás tisztázott.­­ John Anderson, aki a két­­ párttól független aspi-­­ ráns, egyesek szerint ko-­­ moly veszélyt jelenthet . Carter és Reagan szá-­­­mára. Andersonnak semmi esélye arra, hogy 1 amerikai elnök legyen­­ (soha egyetlen függet-­­­len aspiránsnak sem: 1 volt erre reménye), de az ú­­ elektor! döntést zsák- 1 utcába juttathatja a két­­ elnökjelölt számára.­­ A helyzet az, hogy az elnök megválasztásához az Electoral College 270 tagjának a szavazata szükséges. Az electorok elméletben teljesen füg­getlenek, a valóság azonban az, hogy a sza­vazatok arányában sza­vaznak. Az Egyesült Államok történetében eddig egyetlen alkalommal — 1825-ben — történt meg az, hogy egy elnökjelölt nem kapta meg a meg­, választáshoz szükséges 270 electori szavazatot. John Quincy Adams győzött a választók ál­tal leadott szavazatokat tekintve, Andrew Jack­­son és William Crawford ellenében. A jelentékte­len Crawford azonban annyi electori szavaza­tot tudott „összegyűj­teni,” hogy Adams nem kapta meg a 270 electort. Ebben az esetben az amerikai Alkotmány úgy rendelkezik, hogy az elnöki aspiránsok kö­zött a képviselőháznak kell döntenie. A képvi­selőház ebben az eset­ben, természetesen a legtöbb szavazatot ka­pott Adams mellett dön­tött — dönthetett volna azonban másképpen is, ehhez joga volt. Politikai hírmagyará­zók szerint egyáltalában nem lehetetlen, hogy no­vember lesz az Egyesült Államok történetében a második eset, amikor a viszonylag jelentéktelen Anderson indulása kö­vetkeztében, egyik két nagy párt elnökjelöltje sem lesz képes megkap­ni a 270 electori szava­zatot, tehát az elnököt valójában az Alkot­mánynak megfelelően, a képviselőház fogja meg- - választani.'1 . A képviselőházon kí­vül a szenátusnak is szavaznia kell majd. A kérdés azonban koránt sem ilyen egyszerű: a probléma az, hogy a kép­viselőház és a szenátus, többsége demokrata és ez a helyzet valószínű­leg nem fog változni no­vemberben sem. A kép­viselőket újra választ­ják és a szenátorok kö­rülbelül egyharmadát is újra fogják választani. A választások eredmé­nye azonban minden va­lószínűség szerint de­mokrata többség lesz. Az a különös eset kö­vetkezhet tehát be, hogy még abban az esetben is, ha Reagan a szavazatok többségét kapja, de nem lesz képes a 270­ electori szavazatot megkapni, a képviselőház demokrata többsége Jimmy Carter mellett fog dönteni és a szenátus, amely az Al­kotmány értelmében az alelnök felől határoz, Walter Mondale mellett dönt, am­i gyakorlatilag annyit jelent, hogy Mon­dale lehet az Egyesült Államok „ügyvezető elnöke.” Ha a képvise­lőház nem lenne képes a beiktatás napjáig, több­ségi szavazattal elnököt választani (január 20), a képviselőház elnöke, aki jelenleg Thomas Neil (D-Mass­) lesz Amerika ügyvezető elnöke és az Egyesült Államok kü­lönben rendkívül részle­tes alkotmánya nem rendelkezik afelől, hogy mi történik a későbbiek folyamán. A valószínű­ség az, O’Neil maradna továbbra is az elnöki pozícióban, a legköze­lebbi elnökválasztásig. Így tehát nem lehetet­len az, hogy az Egyesült Államok új elnöke—An­derson indulása követ­keztében­­— olyasvalaki lenne, akit senki sem vá­lasztott meg és aki nem is pályázott erre a po­zícióra. Van egy másik lehető­ség is; tekintettel arra, hogy a demokraták attól tartanak, hogy a legkö­zelebbi választás alkal­mával a képviselőház demokrata többsége megszűnhet, javasol­hatnak egy olyan tör­vényt, amely az elnökre vonatkozó szavazás idő­pontját előbbre hozhat­ja, tehát ebben az eset­ben egy demokrata több­ségű képviselőház sza­vazhatna. Itt azonban a probléma az, hogy ha re­publikánusok (ami bizo­nyos) kétségbe vonnák egy ilyen új federális törvény alkotmányossá­gát, effelől a US Leg­felsőbb Bíróságnak kell majd határoznia és nem lehetetlen, hogy a főbí­rók alkotmánymódosító javaslatot rendelnek el, ami kétségkívül Reagan érdekét szolgálná. S egy másik lehető­ség: még az sem bizo­nyos, hogy egy képvise­lőházi szavazás teljes mértékben pártvonalon történnék. Többek kö­zött, a valószínűség pél­dául az, hogy Texas és California állam demok­ratái a republikánus el­nökjelöltre szavazná­nak, tekintettel arra, hogy a déli demokraták általában közelebb van­nak a republikánusok­hoz, mint a középnyu­gati, vagy északi demok­ratákhoz. A probléma, mindenesetre Anderson indulása és viszonylagos sikere következtében, jelen van. • • • Semmi sem örök, csak a változás — mondta He­­racleitos, görög filozó­fus, aki természetesen nem tudhatta, hogy né­­hány ezer évvel később Anwar Sadat, egyiptomi elnök, igazolni fogja ezt a mondást. Sadat alig néhány nap­pal ezelőtt kijelentette, hogy tekintettel Izrael hajlíthatatlan maga­tartására, nem hajlandó tovább tárgyalni a pa­lesztin­­ kérdésről. Né­hány nappal később vi­szont közölte: Hajlandó visszatérni a tárgyaló­­asztalhoz a palesztin kérdést illetően, mivel Jimmy Carter megkérte erre. Ugyancsak néhány nappal később viszont azt mondotta: mégsem hajlandó a palesztin kér­'­désről újra tárgyalni, mert véleménye szerint „nincs megfelelő lég­kör és hangulat” a pa­lesztin kérdés tárgyalá­sára, — írja a­ News­week. Egy angol újságíró így nevezte ezután Sada­­tot: A Modern Sphinx. Sadat kétségkívül tör­ténelmi jelentőségű po­litikus, akinek volt bá­torsága arra, hogy a kö­­zelkeleti béketárgyalá­sokat megkezdje, és az izraeli parlament, a Knesset előtt, ennek ér­dekében beszédet mond­jon. Sadatnak volt bá­­torsága ahhoz,, hogy az úgynevezett szovjet ka­tonai tanácsadókat ki­utasítsa Egyiptomból. A palesztin kérdésben azonban hajlíthatatlan Izraellel találja magát szemben. Nem lehet megszüntetni Izraelnek azt az aggodalmát, hogy egy közvetlen közelében lévő palesztin állam — különös tekintettel a PLO terrorszervezetre — veszélyes lenne szá­mára. Ez az oka annak, hogy Izrael majdnem lelkesedéssel fogadta Sadat legutóbbi kijelen­tését, amely szerint az egyiptomi elnök nem hajlandó a palesztin kér­désről egyelőre tárgyal­ni. Sadat érvei a követke­zők: Az izraeli parlament­ben olyan törvényjavas­latot nyújtottak be, amely szerint Jeruzsá­lemet Izrael „örökös fővárosává” kell nyil­vánítani. Sadat szerint és nem is indokolatlanul ez gyakorlatilag azt je­lenti, hogy Izrael,annek­­tálni akarja az arab Észak-Jeruzsálemet­. Az­ izraeli kormány válasza: Sadat sokkal jelentősebb problémát csinál a kérdésből, mint amilyet az egész javas­lat megérdemel. A ja­vaslatot egy „szélső­­jobboldali képviselő” (a kifejezést az izraeli saj­tóközlemény használja) terjesztette a Knesset elé és a javaslat nem tükrözi az izraeli kor­mány álláspontját. Ezután Sadat távira­tot küldött Washington­ba és táviratában kije­lentette: úgy tűnik, hogy az izraeli magatartást félreértette és nem akarja Izraellel meg­szakítani a tárgyaláso­kat a palesztin kérdésre vonatkozóan. S az egész dologban e­z a leglényegesebb: a pa­lesztin kérdés valóban létezik és meg kell olda­ni! Kétségtelen, hogy megoldása csak egyip­tomi-izraeli megegye­zéssel történhet. A hely­zetet súlyosbítja Jimmy Carter közvetítő szerepe . Mr. Carter, sok más problémával együtt­ nem érti a közel keleti helyzetet, sem politikai, sem érzelmi szempont­ból, viszont mindkét fél panaszaival azonnal Carterhez rohan — és tő­le várja a segítséget és orvoslást, illetve a meg­oldást. Mr. Carter azon­ban rejtélyes mosolyá­val hol az egyik felet bíz­tatja, hol a másikat a békülésre és magában azt motyogja: Történ­nek még csodák... Thomas J. Watsont a Szovjetunió afganisztáni inváziója után Carter el­nök hazarendelte jelen­téstételre. A 66 éves Mr. Watson, aki hosszú ide­ig az IBM elnöke volt, egy év óta Amerika moszkvai nagykövete és sokan vélik úgy Wa­shington, D.C.-ben, hogy ez pontosan egy évvel hosszabb idő, mint ameddig nagykövetnek kellett volna lennie. Mr. Watson idealista, hisz a hetente politiká­ban és a Szovjetunióval való külkereskedelmi együttműködésben. El­utazása előtt kijelentet­te egy sajtóértekezle­ten: — Olyan nagykövet­séget akarok teremteni Moszkvában, ahol szov­jet barátaink valóságos otthont találnak, társa­dalmi és politikai szem­pontból egyaránt. Az afganisztáni ka­land során kiderült, hogy „szovjet baráta­ink” fantasztikus ke­gyetlenségekre hajla­mosak. Hazaérkezése után Mr. Watson, aki egyébként az első nem­hivatásos diplomata 30 év óta, aki az amerikai nagykövetség élén áll Moszkvában, kijelentet­te: — Eredeti vélemé­nyemet a Szovjetunió­ról alighanem meg kell változtatnom. S itt van az amerikai és a szovjet diplomácia közötti különbség: a szovjet diplomatákat sék éven keresztül képe­zik ki és csak a kikép­zésüknek megfelelő te­rületre küldik őket. Ez­zel szemben Ameriká­ban amatőrök a­' diplo­maták és sohasem lehet­nek versenytársai a jól képzett, nagy gonddal megválogatott szovjet diplomatáknak. Mr. Carter állítólag leváltja Thomas J. Wat­sont. (E rovat írójának van egy jelöltje a moszk­vai nagyköveti pozícióra: a sarki fűszeres, Rosen­baum bácsi, aki nagyon rendes ember és azon­kívül békeszerető.) — 1980-ban egy újabb politikai párt fog mete­orszerű gyorsasággal emelkedni az Egyesült Államokban és ez a párt — először Amerika tör­ténetében — komoly vá­lasztási veszélyt fog je­lenteni a demokraták és a konzervatívok számá­ra. Az új párt konzerva­tív párt lesz. — Barry Goldwater, Arizona ál­lam republikánus szená­tora, a GOP egykori el­nökjelöltje, Gerald Ford egyik kampányvezető­je lesz az 1980-as elnök­­választások alkalmá­val. — 1980-ban olyan felfedezések történnek, amelyek a rákbetegsé­gek gyógyítása szem­pontjából döntőek lesz­nek. Ezek után a felfe­dezések után teljes mér­tékben képesek lesznek gyógyítani a gyomor­rákot, a vérrákot, és a veserákot. COMPIETE ALTERATIONS REMODELING—RESTYLÍNO rJ F­érfi női és ’gyermekruhák: Átalakítás Javítás Bartos Katherine Előzetes bejelentés szükséges. Tel: 463-4898 Hírek és képek a nagyvilágból.. A Ku Klux Klan tüntet a kubai menekültek ellen. Fent: Adams, balról jobbra: Crawford és Jackson Modern Sphinx’’

Next