Chicago és Környéke, 1981 (1-52. szám)

1981-04-11 / 15. szám

1979-ben az Egyesült Államok megvonta hiva­talos diplomáciai elis­merését Taiwantól s az­óta a két ország viszo­nyát és kapcsolatát egy olyan federális törvény szabályozza, amelyről Washington, D.C.-n kí­vül kevesen tudnak és amelynek hivatalos el­nevezése: Taiwan Rea­­lations Act. Ennek a tör­vénynek az értelmében sem Amerika nem tart hivatalos diplomáciai küldöttséget Taipeben, sem pedig Nemzeti Kína nem tart hivatalos dip­lomáciai személyzetet Washington, D.C.-ben, mindkét országban azonban van egy nemhi­vatalos diplomáciai kül­döttség. Az amerikai főváros­ban a taiwani nemhiva­talos diplomáciai kül­döttségnek ez a hivata­los fedőneve: Coordination Council for North American Af­fairs. •A federális törvény­hozók, természetesen tudják, hogy miről van szó. A State Department és a nemhivatalos taiwa­ni diplomáciai küldött­ség tagjai gyakran foly­tatnak megbeszéléseket egymással. A megbeszé­léseknek két érdekessé­ge van. Az egyik az, hogy a külügyminisztérium nem adhat ki azokról hivata­los jelentést, mivel a megbeszélések nem hi­vatalosak. A másik az, hogy — éppen ezért — a megbeszéléseket nem lehet federális épüle­tekben tartani. Ezek a tárgyalások minden al­kalommal valamelyik szálloda auditóriumá­ban történnek, olyan auditóriumban, ahol ál­talában esküvői fogadá­sokat rendeznek. Nemrégiben egy fran­cia diplomata felvetette a kérdést: — Lehetséges-e, hogy a korábban „elvált” Amerika és Taiwan kö­zött újabb „esküvőre” kerül a sor? A kérdésre senki sem tud válaszolni, mert sem az amerikai, sem a tai­wani diplomaták nem nyilatkoznak. A problé­ma annál is inkább ér­dekes, mert Reagan a választási kampány so­rán kijelentette, hogy ha elnökké választják, igyekszik majd rábírni a federális törvényhozó­kat arra, hogy Amerika ismét hivatalos diplo­máciai kapcsolatot ve­gyen fel Taiwannal. A meggondolatlan ki­jelentés ellensúlyozása annak idején hetek mun­kájába került George Bushnak. A kérdés egyáltalában nem volt jelentéktelen: annak ide­jén a Nixon-féle köze­ledés Kínához történel­mi jelentőségű volt, mert szembenállította egymással nyíltan a Szovjetuniót és a Kínai Népköztársaságot. Ni­xon két különlegesen te­hetségtelen utóda a Fe­hér Házban, Jerry Ford és Jimmy Carter, nem tudta kiaknázni a nixoni kezdeményezés lehetsé­ges előnyeit és a kínai­­ak­ bizalmatlanná váltak Amerikával szemben. Kína számára Taiwan alapvető politikai és ideológiai kérdés és tar­tott egy ideig, amíg Bush ezt megmagyarázta Re­agannak. A probléma annál is inkább jelentős­sé vált, mert a külügy­miniszter, Haig tábor­­nok, köztudomásúan Taiwan hivatalos elis­merése mellett foglal állást, nemrégiben azon­ban a Fehér Ház sajtó­­osztálya közölte: Az Elnök kijelentette, hogy az amerikai külpo­litika irányítása a Fehér Házból történik és az amerikai külpolitika irá­nyítója „válságos ese­tekben” nem a külügy­miniszter, hanem az al­­elnök. George Bush kétségte­lenül a Kínai Népköztár­sasággal való közelebbi kapcsolatok mellett fog­lal állást és úgy tűnik, hogy az Elnök Mr. Bush álláspontja felé hajlik. Ez tehát gyakorlatilag azt jelenti, hogy Taiwan a Reagan-adminisztrá­­cióban sem számíthat hivatalos diplomáciai el­ismerésre.. A taiwani nemhivatalos diplomá­ciai küldöttség egyik tagja nemrégiben a kö­vetkező kijelentést tet­te a United Press Inter­national nevű hírügy­nökség munkatársa előtt: — Annak ellenére, hogy diplomatáink ma könnyebben tudnak nemhivatalosan tár­gyalni az amerikai dip­lomatákkal, mint 1979 óta bármikor is, helyze­tünk válságos. Haig tá­bornok a mi oldalunkon van, Bush alelnök nincs és szemmel láthatóan az a véleménye, hogy az Egyesült Államok szá­mára fontosabb a Kínai Népköztársasággal, mint a Taiwannal való kap­csolat. A tapasztalat azt mutatja, hogy az Elnök sokkal inkább bízik Bush, mint Haig tábor­nok véleményében.­­ Ha 1984-ben Rea­gan újra indul és meg­választják, semmi sem fog változni. Ha nem in­dul és Busht fogja támo­gatni és Busht az Egye­sült Államok elnökévé választják, a Taiwan­­ellenes amerikai állás­pont erősebb lesz. Ha történetesen demokra­tát választanak az Egye­sült Államok elnökéül 1984-ben, lemondhatunk arról, hogy a demokra­ta elnök a Nemzeti Kí­nával való diplomáciai kapcsolatok újrafelvéte­­lét forszírozza. A State Department diplomatái nemhivatalosan állan­dóan tárgyalnak velünk, de semmi jele annak, hogy Washington, D.C. és Taipe között a közel­jövőben (ez jónéhány évet jelent) a diplomá­ciai kapcsolat újra kez­dődhet.• A kommunistáknak szerte a világon egy me­rőben új amerikai politi­kai és diplomáciai ma­gatartással kell szem­benézniük. Néhány nap­pal ezelőtt Alexander Haig tábornok, külügy­miniszter, egy sajtóér­tekezleten a következő­ket mondta: — Nem lehet kétség afelől, hogy a Szovjet­unió különleges katonai kiképző táborokban kép­zi ki azokat a terroris­tákat, akiknek azt a fel­adatot adja, hogy Közép- Amerikát megtámad­ják. Nem sokkal később Walter Stoessel, ameri­kai külügyminiszter he­lyettes, kijelentette:­­ Kuba kétségtelenül fegyvereket szállít El Salvadorba és ha ezt to­vább folytatja, Ameri­kának tennie kell ez el­len valamit, különben Amerika kénytelen lesz megtorlással élni Kuba ellen. Mr. Stoessel nem rész­letezte, hogy milyen amerikai „megtorlás­ról” lehet szó, két nap­pal később azonban Richard Pipes, harvardi professzor, a Nemzet­­biztonsági Tanács egyik tagja, ennél határozot­tabb és egyértelműbb volt, amikor az újság­íróknak­­a következőket mondta: „ — A Szovjetunió ve­zetőinek tudomásul kell venniük, hogy vagy bé­kés úton, fokozatosan megszüntetik a kommu­nista rendszer külföldi aggresszióját, vagy pe­dig elkerülhetetlenül háborúval kell szembe­nézniük Amerika és a Szovjetunió között. Amikor az Associa­ted Press munkatársa kommentárt kért a Fe­hér Ház sajtóosztályá­tól, a kommentár így hangzott: — No comment. Ez gyakorlatilag, ter­mészetesen, azt jelenti, hogy a Fehér Ház nem akarja magát „leválasz­tani” Pipes professzor megjegyzésétől. Később a hangulat Amerika és a Szovjet­unió között még éleseb­bé vált, amikor Haig né­hány újságíró előtt a kö­vetkező kijelentést tet­te: — A Szovjetunió ter­jeszkedési törekvései Pakisztántól Egyipto­mig terjednek és igyek­szünk egy olyan straté­giai megoldást találni, amely — más országok támogatásával — ezt megakadályozza. Nincs értelme annak, hogy ne vegyük tudomásul: a vi­lágbéke komoly veszély­ben van és ezt a veszélyt elsősorban a Szovjetunió magatartása okozza. Egy magát megnevez­ni nem akaró amerikai diplomata kommentár­ja a „Newsweek” nevű politikai hetilap munka­társa előtt a következő volt: — Haig tábornok dip­lomáciai magatartása sokkal egyértelműbb és sokkal egyszerűbb, mint a korábbi adminisztrá­cióké. Az alapelvek a következők — és ezek irányítják jelenleg az amerikai diplomáciáét: — Ha a Szovjetunió­val szembekerülünk, ne hátráljunk meg, mint ahogyan ez a Carter ad­minisztrációban történt a szovjet brigád kubai jelenlétének a kérdésé­ben. Minden körülmények között törekedjünk ar­ra, hogy Amerika és a Szovjetunió között kato­nai egyensúly keletkez­zék, mert ez az egyetlen lehetőség arra, hogy a szovjet katonai fenyege­tés megszűnjék.­­ Te­gyük nyilvánvalóvá Moszkva számára, hogy minden újabb nemzetkö­zi kaland a Kreml részé-­­­ről komoly veszélyt je­­­lent­het a két ország kap­csolata szempontjából. — Adjuk Moszkva tudo­mására, hogy ma már nem vagyunk a hétente­­politika megszállottai. A United Press Inter­national nevű hírügy­nökség szerint a helyzet az, hogy Washington, D.C. és a Szovjetunió között jelenleg olyan szó­háború folyik, ame­lyet nem kell komolyan venni. Az amerikai külügy­minisztérium azonban azt állítja, hogy a szó­­háború mögött nemcsak szavak vannak, hanem egy új amerikai politikai magatartás. A Kreml alighanem egyetért ez­zel, mivel az „új ameri­kai magatartáshoz” semmiféle kommentárt nem fűz. Kérdés az, hogy a Kreml végső reakciója mi lesz. A nyugati új­ságírók többsége álta­lában így jellemz Brezsnyevet: • A Szovjetunió el­nöke és a szovjet Kom­munista Párt főtitkára a jelen pillanatban „meg­lepett és határozatlan.” • Évek óta kérdés az, hogy mi történjék a Kö­­zelkeleten azután, hogy Izrael visszavonja csa­patait a Sinai Sivatag egyiptomi területéről? Az egyezmény Egyip­tom, Izrael és Amerika között az, hogy ezek után a kérdéses területen nemzetközi katonai ala­kulatnak kell állomásoz­nia, hogy minden lehet­séges összeütközést el­kerülhetővé tegyenek. A közelmúltban tör­tént első alkalommal, hogy a State Depart­ment úgy döntött: ebbe a nemzetközi békefenn­tartó haderőbe körülbe­lül ezer amerikai kato­nát vezényel. Az erre­­vonatkozó döntés még nem hivatalos, de a kül­ügyminisztérium sze­rint már végleges és ter­mészetesen, a Fehér Ház hozzájárulásával és jóváhagyásával történt. A State Department szóvivője egy magán­­beszélgetés alkalmával többek között a követke­zőket mondta a „News­week” nevű politikai he­tilap munkatársának: — Ebben az esetben valójában nemcsak bé­kefenntartó haderőről van szó, hanem ennél többről. Arról van való­jában szó, hogy a Szov­jetunió előtt világossá tegyük: a kérdéses terü­leten jelen vagyunk és hajlandók és készek va­gyunk arra, hogy a Per­zsa Öbölt a Szovjetunió­tól és csatlósaitól meg­­védjük. Tény az, hogy az úgy­nevezett Camp David-i egyezmény értelmében a kérdéses területre nemzetközi békefenn­tartó haderőt kell külde­ni. Egyiptom és Izrael számos országgal kez­dett erre vonatkozó megbeszéléseket, töb­bek között Kanadával, Ausztráliával és New Zealanddal, a válasz azonban minden esetben az volt, hogy a kérdéses országok először Wa­shington álláspontjára és nyilatkozatára vár­nak, mielőtt döntést hoz­nak arra vonatkozóan, hogy hajlandók-e egy ilyen nemzetközi haderő felállításában résztven­­ni a Sinai Sivatagban. Az elmúlt héten Haig külügyminiszter a kép­­viselőház külügyi bi­zottsága előtt kijelen­tette : „ A State Depart­ment véleménye az, hogy a nemzetközi béke­fenntartó haderő egyik részének délen Sharm el Sheikh közelében, a má­sik részének északon, El Arishnál kell majd állo­másoznia és kétségte­len, hogy „valamiféle” amerikai részvételnek is kell történnie. — S mivel kétségtelen — folytatta nyilatkoza­tát Haig, — hogy jelen­leg egyetlen arab or­szág, Egyiptomot is be­leértve, sem lesz haj­landó arra, hogy terüle­tén amerikai katonai egységek állomásozza­nak, a helyzet az, hogy ezek a katonák csak a „küszöbön” lesznek el­helyezhetők. Nem tart­juk lehetetlennek, hogy később, hónapokkal ez­után, rá tudjuk majd bír­ni Anwar Sadat, egyip­tomi elnököt arra, hogy a Sinai Sivatag olyan te­rületeire is beengedjen amerikai csapatokat a terület békéje és biz­­tonsága érdekében, aho­va egyelőre nem enged be külföldi katonákat. — Célunk az, hogy meggyőzzük Egyipto­mot (és másodsorban Izraelt) arról: Ameri­kának legalább olyan érdeke a közelkeleti bé­ke fenntartása, mint Egyiptomnak és Izrael­nek. Kanada, Ausztrá­lia, New Zealand már hi­vatalosan kijelentette, hogy — Haig tábornok­nak a képviselőház kül­ügyi bizottsága előtt tör­tént nyilatkozatára — hajlandó katonákat kül­deni a Sinai Sivatagba békefenntartás céljából. • , 1979 októberében Ni­géria, 13 esztendei kato­nai diktatúra után, visz­­szatért a polgári kor­mányzathoz. Nicholas Proffit, a „Newsweek” utazó riportere, aki nemrégiben Lagosban járt, úgy véli, hogy a polgári kormányzati for­mához való visszatérés — egyelőre — mint álta­lában az afrikai orszá­gokban — csak részle­ges sikert jelent. Mr. Proffitt erre vo­natkozó cikkének né­hány részlete a követ­kező: — Nigéria fekete Af­rika legsűrűbben lakott, leggazdagabb országa. Senki sem tudja, hogy mennyi lakosa van (ilyesmit soha senki sem tud fekete Afriká­ban), de hozzávetőleges becslések szerint 80-100 millió lehet. — Nigéria húsz esz­tendővel ezelőtt nyerte el függetlenségét Angli­ától és ebben a gazdag országban azóta is poli­tikai, gazdasági és tár­sadalmi káosz van. Ni­géria első demokratiku­san megválasztott elnö­ke egy Abhaju Shehu Shagari nevű 56 éves­­ta­nító, akinek két jellem­vonása: — Politikailag telje­sen gyakorlatlan és azonkívül meggyőződé­­ses híve annak, hogy minden vonalon és min­denkivel, minden cso­porttal politikai komp­romisszumot kell kötnie. — Shagarinak ez az álláspontja valamikép­pen csökkentette a belső politikai feszültséget, amely a biafrai 1967— 1970 közötti katasztrofá­lis polgárháborúnak volt a következménye. Nigé­ria jelenleg a világ egyik legjelentősebb olajter­melő országa, a törzs­főnökök azonban újra megindították a külön­böző törzsek közötti har­cot és Shagart, akit or­szágában a „kedves ta­nítónak” neveznek, nem tudja, hogy mihez fogjon az újabb válsággal.­­ Nigériában jelen­leg valóban demokrácia van, de kétséges, hogy ez előnyös-e Nigéria szá­mára: az inflációs ár­emelkedés mértéke ma­gasabb, mint évi húsz százalék és valójában senki sem tudja, hogy milyen magas a munka­nélküliségi arányszám, tekintettel arra, hogy erre vonatkozóan nincs hivatalos nyilvántartás Nigériában.­­ A bűnözési arány­szám olyan magas, hogy Lagosban például este 8 óra után már néptelenek az utcák. Ott tartózkodá­som hat hete alatt a pol­gárok elfogtak hat tol­vajt (a teljesen tehetet­len rendőrség képtelen erre), mindegyiküket le­­öntötték benzinnel és fel­gyújtották őket. A telje­sen elégett tolvajokat már nem lehetett bíró­ság elé állítani, a tolva­jokat meggyilkolt pol­gárokat sohasem állítot­ták bíróság elé, mert Ni­gériában teljesen bi­zonytalan, hogy ki kerül­het bíróság elé és miért. — Nigéria, ez a gaz­dag afrikai ország, a pél­daképe annak, hogy a nyugati mintájú demok­rácia a Nyugaton kívül — nem egy esetben ku­darcot vall. A nigériai demokrácia egyetlen előnye talán az, hogy a hadsereg jelenleg nem ura az országnak. A je­lenlegi kaotikus állapo­tokat figyelembe véve azonban kérdés, hogy a polgári adminisztrá­ció — a hadsereggel szemben — meddig tart­ható fenn? — A magasrangú ka­tonatisztek egy része azt állítja, hogy Nigériában a polgári adminisztráció és a polgári demokrácia zűrzavart keltett — és ez az állítás talán nem is teljesen alaptalan. Hírek és képek a nagyvilágból... Baloldalt: Haig, amerikai külügyminiszter. — Jobboldalt: Szovjet csapatok hadgyakorlata a lengyel határ közelében Nigériai katonák — egyelőre polgári kormányzat alatt, kérdés, hogy meddig? Nancy Reagan távozik férje betegágyától a George Washington University Hospitalból. Hosszú idő óta ez az első eset, hogy Mrs. Reagan híres mosolyát nem láthatjuk. Furcsaságok... Nápoly: Az ásatások­nál napvilágra került le­leteket, amelyek szen­vedtek a tavaly novem­ber 23-iki földrengéstől, ismét szabaddá tették a Pompei látogatók szá­mára. Csak egyes ro­mok közelében nem me­het senki, beomlás ve­szélye miatt. A restau­rálási munkákról úgy­szólván elsősegélyként a római földrengésügyi biztos 12 millió forint­nak megfelelő lírát utalt ki az antik város rend­­behozatalára, amelyet Krisztus előtt 79-ben a Vezúv tűzhányó lávája betemetett. Néhány nap óta a Nápolyi régé­szeti múzeum is újból megnyílt. Számos ásatá­si lelet látható Pompei­­ből és az annak idején szintén elpusztult Her­­culaneumból.­­ Róma: Még egy olasz archeológiai hír: Meg­röntgenezik Marcus Aurelius császár lovas­szobrát, amely néhány hete még Róma védje­gyeként állt a Capitoli­­umon. A r­estaurálási munka kezdete előtt a régészeti doktorok ala­posan megkopogtatják hátát, mellét, végtag­jait és fejét, mégpedig nemcsak az antik csá­szárnak, hanem a lónak is. A bronz­szobrot moz­gatható állványra akasztják, úgy hogy tö­­viről-hegyire megálla­pítható, hogy nem be­teg-e. Tévé­képernyő­höz kapcsolt távirányí­tású szondát eresztenek a császár és a ló fejé­be, gyomrába, végtag­jaiba és általában min­den üres részébe. A tel­jes orvosi vizsgálat ide­jét a szakértők legalább 8 hónapra becsülik. Ed­dig összesen 3 ezer jelet és írást találtak, ame­lyek rámutattak arra, hogy az antik időkben már végeztek javításo­kat Marcus Aureliu­­son és a lován. • New York: Egy met­ró­vezető 12 éves szolgá­lat után úgy találta,­­ hogy a földalatti vonat vezetése gyerekjáték. Megmagyarázta 15 éves fiának a metrózás min­den csínját-bínját, az­tán a 34-ik utca alatti állomáson átadta neki a vezetőfülkét és ő kiszállt a vonatból. Az utasok­nak halvány fogalmuk sem volt a változásról. A vonatvezetés ellen sem volt kifogása senki­nek. Csak a végállomá­son csípték el a fiút.

Next